Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Kamikaze

Fyrtakt eller Optimax

Rekommendera Poster

Hejsan, ang. motor på en 6 meters DC. Ska jag satsa på Yamaha 115 hk fyrtakt eller Mercury 115 hk Optimax? Förbrukning? Ljud? Acceleration? Toppfart? Servicekostnader? Ni som har Optimax - hur mycket olja (i procent) tar dem. En vanlig 2t tar väl kring 2%. Tacksam för snabba svar! / Ny medlem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte att det såldes nya Optimax eller HPDI längre?

Tänk på andrahandsvärdet!!! Ingen (och jag säger verkligen ingen av egen erfarenhet till en HPDI) vill ha en två-taktare även om den är lika miljövänlig och ekonomisk som en fyrtaktare.

Två-taktaren är bättre på allt... lägre ljud, mindre förbrukning, snabbare accelaration och lägre servicekostnader. Det finns massor av tester i båttidningar på detta.

Gå till biblioteket och läs 3-4 år gamla motor tester i båttidningarna så ser du det svart på vitt.

Oljeförbrukningen på en Optimax eller HPDI är svår att få fram eftersom motorn själv doserar lämplig blandning beroende på körningen. Bägge motorerna har en extern oljetank (min var på 10 liter och jag fyllde på var 2-3 år med en körning på ca 30 timmar/år

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Norskt test från 2008 mellan de flesta av marknadens 115 hästare på länken nedan. Förvånande lika prestanda motorerna emellan utom på en punkt - Priset. Åtminstone i Norge är Yamahan rejält dyrare. Yamaha blev bäst i test och Murklan blev bästa köp. Oavsett vilken du väljer gör du inget dåligt val. Tyvärr går man inte igenom servicekostnader överhuvudtaget i testet. Det bästa är ju om du får chans att testa båda och bilda dej en egen uppfattning. Vad är det för 6 meters DC vi pratar om? 115 hästar kan va lite på gränsen till för klent på vissa 6 meters DC.

http://www.batvaruhuset.artisan.se/Documents/Batvaruhuset/Documents/2008_Markedets 115 HK_tcm34-273576.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit:   Hmm, Citerade Niffe men det funkade inte

Snacka om noll koll eller felskrivet inlägg.

Jag har en Mercury 115 Optimax som jag är mycket nöjd med. Kunde jag ha en Yamaha 4-takt så skulle jag nog välja det men stöldrisken är för stor där jag har båten. 4-taktaren är ju lite tystare i lågfart men annars ganska lika.

Optimax säljs absolut fortfarande eftersom de uppfyller alla gällande miljöregler. Det ända direkt negativa är att man måste ha ett större batteri än normalt 800 cca eller 105 Ah har jag för mig. De är trögstartade. Inga problem om man sköter det.

Optimaxen drar ca 1-1.5% olja. Alltså 1 -1.5 liter / 100 liter bensin. Normal svenssonförbrukning bli således 1 dunk á 400 kr per år.

Kan du så skulle jag välja Yamahan annars så kommer du bli nöjd med Mercuryn iaf.



Senast ändrad av Bella440R | 11 oktober 2010 | 07:53



Senast ändrad av Bella440R | 11 oktober 2010 | 07:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Norsk? Jag tycker det ser danskt ut! Sen är väl inte testen deras egen utan namnet Staffan Westerling förekommer. Är han svensk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Jarb skriver så tycker även jag att 115 hk låter klent på en 6m DC.

Spontant bör du titta på en större motor, nu vet jag inte vilken båt du har dock.

Ex Yamarin 64DC,L=6,2m  kan du till och med köra med en 200hk.



Senast ändrad av Havskatt | 11 oktober 2010 | 11:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, tack för alla snabba svar. Vilket underbart forum, jag är ju som sagt helt ny.

Det är en Bella 620/621 alt Yamarin 61/63, kanske jag går på 125 hk om jag väljer Optimax. Jag har haft en gammal tvåtaktare och antar att det är en stor skillnad mot Optimax vad gäller lukt/ljud/förbrukning. Optimax, antar jag, kräver väl ytterst litet service (= kan själv) likt gamla tvåtaktare. Att frakta båten 16 mil till närmaste åf om jag väljer fyrtakt känns inte så lockande. Men jag är fortfarande mycket kluven...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella440R: Snacka om noll koll eller felskrivet inlägg.

Jag vet inte om du refererar till mitt inlägg men om så är fallet så är jag nyfiken på grunderna till det påståendet?

Jag har själv idag en 4-taktare men anser nog att 2-taktaren slår den förstnämnda i nästan alla områden.

Oljeförbrukningen stämmer också överens med dina uträkningar

Från hyllan säljs Ryds, Flipper, Bella och Yamarin i denna storlek med 115hk för att hålla nere priset. De trivs dock bäst med 150hk där du förmodligen också får bättre bränsleekonomi

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du servar lätt en 4-taktar själv, i alla fall en Yamaha. Kan du byta olja i bilen själv så är detta lättare. Som någon skrev här tidigare. Tänk på andrahandsvärdet, 2 takt står betydligt lägre eftersom efterfrågan är liten. Vidare så skall du lägga till 2-taktsolja in ditt bränsle per nm i kostnaden. 2 takltarna har även en risk med att något blir fel med oljetillförseln och inte varnar. Dom varnar om det inte kommer olja men är det så att tex bara en cylinder får dåligt med olja så varnar dom flesta inte innan det är godnatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle jag mycket hellre välja en 150 hk istället för 115 hk. Men det är ju helt j-kla 7kt att det skiljer 40000 kronor mellan dessa Yammor!

Ni som har Optimax, stämmer det som står i broschyren att den tar 80 % mindre soppa på låga varv och 35 % mindre i snitt (jämfört med gammal 2t). Är de så pass tysta vid lågfart/marschfart att man kan prata i normal samtalston?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis har en Optimax som är helt ok,den låter nog inte mer än min 4-taktare,har varti o kollat på båt o 115 hk Yamaha en nackdel med Yamahan är att den skall in på service efter 20 tim !!! Sedan varje år om man vill att garantin skall gälla

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Optimax 115 som är ganska nyinskaffad och jag provåkte en hel del motorer innan jag slog till. Skulle jag få välja helt fritt skulle jag ha föredragit en Yamaha 4-takt av en anledning - mindre vibrationer i låga farter. Däremot i planingsfart tycker jag att Optimaxen är något tystare. I slutändan är det inga större skillnader mellan de båda bortsett från vibrationerna i låg fart!

Ska man tro smartcraftinstrumenten går den ruskigt snålt i lägre fart och att jämföra ljudnivå med en äldre traditionell 2-taktare går inte. Optimaxen är knäpptyst i jämförelse!

I slutändan är det mycket pengar så provåk och bilda dig en egen uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Jag har kört min första säsong med en Askeladden 605 explorer med 115hk optimax och är väldigt nöjd. För det första är det ett mysigt ljud då motorn är 3 cylindrig, sen går den väldigt tyst i alla farter förutom på toppvarv. Flera gånger har folk kommenterat den låga ljudvolymen när vi har kommit in i hamnar under sommaren. Båten gör 23knop vid 4000 varv/minut och har då också en behaglig ljudvolym, inga problem att prata med varandra ombord. 4 vuxna och 2 barn är absolut inga problem utan båten kommer snabbt upp i plan ändå. Jag har kört 250nm och tankat ungefär 200liter och fyllt i en dunk med olja. För mig var det ett krav med optimax när jag köpte båt, då jag inte vill hålla på med dyra servicar och kamremsbyten osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant har en Bella 620 med en Optimax 150. Jag har kört den o den känns mycket harmonisk med den motorn. Toppar runt 42 knop. En annan bekant har en 621 med en Optimax 135, även det en V6a. Inte kört den men han toppar bara några knop mindre med den motorn. Jag skulle inte köpa den båten med den 3-cylindriga Optimaxen. Om du ändå vill ha en Bella med 115 hästar så köp den inte okörd utan prova den o med ordentligt med folk i. Jag tror även att en Bella med så liten motor kan få lite UFO-status på andrahandsmarknaden o jag tror att det kan bli så att andrahandsvärdet minskar mer än vad du sparar på att välja den lilla motorn. De flesta Bellorna har ju trots allt en V6a där bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver först att ingen vill ha en 2-taktare sen att de slår 4-taktaren på allt  att de inte säljs längre.

 

Noll koll eller felskrivet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är tyvärr korrekt skrivet.

Ingen vill längre köpa två-taktare för köparna har skrämts iväg av miljötänkandet trots att insprutningsmodellerna (Optimax och HPDI) är lika snälla mot miljön som 4-taktare

När sedan både Mercury och Yamaha aviserat (i alla fall i Sverige) att de inte längre ska saluföra 2-taktarna drar sig ännu fler köpare undan. Detta får konsekvenser på beg. marknaden.
Och som jag skrev så trodde jag att det inte längre går att köpa några nya 2-taktare. Jag var inne på http://www.yamahacenter.com (svenska återförsäljaren till Yamaha) och de säljer bara 4-taktare numera (globala Yamaha (http://www.yamaha-motor.com) säljer dock fortfarande HPDI).

Jag vidhåller också att jag anser 2-taktaren överlägsen i det mesta förutom tomgångs-ljudet. (har jag verkligen startat motorn?)

Cheers
Niffe



Senast ändrad av Niffe | 12 oktober 2010 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niffe, ska jag tolka ditt inlägg som att Mercury ska sluta saluföra Optimaxarna i Sverige? Både förvånar o inte i så fall. Fått för mej att Optimaxarna var ganska poppis, ffa pga pris jämfört med 4-taktarna, o har en rätt stor del av marknaden. Däremot förstår jag det affärsmässiga i att bara ha en motorserie o det mest naturliga är väl då att fasa ut Optimaxarna. Suzuki hoppade ju aldrig på 2 takt DFI och Yamaha har avvecklat det. Även om vissa HPDI-motorer fortfarnde saluförs på vissa marknader så sker ingen utveckling o de ska på sikt bort på alla marknader. Evinrude gjorde ju tvärtom o satsa allt på  tvåtakt. Jag tror på sikt att Mercury inte kommer ha råd att utveckla o sälja två motorserier parallellt som de gör nu.



Senast ändrad av jarb | 12 oktober 2010 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni verkligen Optimax är på väg bort? Själv tvivlar jag, i snöskoterindustrin trodde alla att fyrtaktarna skulle ta över rubbet eftersom miljökraven har ökat även där. Men de direktinsprutade tvåtaktarna är väldigt populära, blir snålare och snålare och det tas fram fler och fler modeller. Främst Ski-Doo (= Evinrudes e-tec) satsar stenhårt. Som jag ser det är priset, vikten, accet och den större servicegraden fyrtaktarnas dilemma. Andrahandsvärdet är inte alls bättre på fyrtaktarna vad gäller skotrar i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har varit i kontakt med Brunswick nu och för närvarande har de inga planer att ta bort Optimax-motorerna de närmaste åren. Eftersom Yamaha dragit in samtliga sina HPDI motorer (förutom deras 200hk) drog jag den felaktiga slutsatsen att det även gällde Mercury.

Jag ber om ursäkt för den missledande informationen

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O idag släpppte Mercury nyheten att man introducerat en motor som heter Verado 250 Pro avsedd för bass-boats. Dessa båtar utrustas tradionellt alltid med 2-taktare men Yamaha släppte tidigare sina V-max SHO 4-taktare avsedda för just dessa båtar o isamband med det försvann deras motsvarande 2-taktare. Nu släpper Mercury en 4-taktad Verado för samma marknad.

Jag ser det som ett tecken på att även Mercury är på väg att överge 2-takt eftersom man om det kommer fler Verados för bass-boats täcker hela marknaden med en enda motorserie. Det finns då ingen anledning att fortsätta att utveckla Optimax och jag skulle bli mycket förvånad om det presenteras arvtagare till dagens Optimax-serie. Självklart synd men som jag skrev innan så är det nog den vägen de tvingas gå om de ska va konkurrenskraftiga affärsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...