Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Matanza

I sann demokratisk anda - Vilka protesterar FÖR ett "båtkörkort"?

Rekommendera Poster

Eftersom det verkar råda delade meningar i denna debatt har jag tagit mig friheten att starta en tråd som protesterar FÖR ett båtkörkort, inte för att själv ta ställning utan mer för att se utdelningen av hur många som faktiskt är för eller emot.

Fakta: Utbildning ger alltid upplysning varpå resultat kan mätas. (effekten tar några decenier att uppnå)

Fakta 2: Utbildning kan aldrig uppväga ett idiotiskt beteende men väl förebygga det.

Tankar: Istället för att motsträvigt hävda att politiker aldrig vet ngt om vad de beslutar om, - Ge istället då konkreta råd och förslag till dem om hur arbetet skall utföras.

Att hävda att folk kör bil onyktra ändå, trots körkort, hur tror ni att det skulle se ut om vi INTE hade körkort för bil?Jag hänvisar här till Fakta 2.

Detta är inte en intresseanmälan om HUR ett ev. körkort för sjön skall vara utformat, Dessa åsikter bör helst förmedlas till våra politker å det snabbaste eftersom jag tvekar på att beslutsfattare läser detta forum och grundar sina beslut på åsikter förmedlade här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänder mig mot det mesta av det du skriver.

Fakta: Utbildning ger alltid upplysning varpå resultat kan mätas

FEL! Deltagarna kan redan vara upplysta eller låta bli att ta in det som förmedlas. Dessutom är det ingenting som säger att deltagarna kommer leva som det lärs. Jämför gärna undersökningar som visar att var tredje bilist inte använder blinkers. Trots att det lärs ut i trafikskolan.

Fakta 2: Utbildning kan aldrig uppväga ett idiotiskt beteende men väl förebygga det.

Om vi alla vore bildade skulle idiotiska beteenden aldrig uppvisas?

Själv har jag förarintyg, men det hjälper knappast mig att kunna manövrera min båt. Jag tycker vi har tillräckligt med lagar och restriktioner i det här landet. Vad skulle nästa steg vara? Generell hastighetsgräns om max 20 knop, lag på flytväst, cykelkörkort, gångtrafikantkörtkort, shoppingkörkort?

Kan inte folk bara få vara ifred och njuta av sjölivet? Jag tror många är rätt less på lagar, förordningar, promillegränser och andra restriktioner. Det är friheten från just sådant många söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack! Jag förstår inte hur man kan vara emot att alla har en grundläggande kunskap om hur navigering och väjningsregler fungerar. Den som påstår att det är så idag har väl knappast varit mycket på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är för.

Tror jag i alla fall.

Så om frugan ska styra i fortsättningen måste hon gå kurs.

BRA.



Senast ändrad av sunerotting | 01 oktober 2010 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man protestera FÖR något? Nu blir jag förvirrad, vilket håll skall jag protestera?

Ehh..  Jag är FÖR ett körkort. Efter att ha seglat runt på Vättern i många år tyckte jag itne det var något större problem men efter att ha tillbringat ett par sommrar i Bohuslän inser jag att det är trängseln som gör behovet, det finns inte längre goda mariginaler att göra fel, det liknar mer och mer situationen i rusningstrafik inne i stan.

Det är inte lagarna som inskränker min frihet till sjöss, det är trängseln.

 

Fast jag protesterar inte...  ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är också för!

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi håller mest till i Sthlms södra och mellersta skärgård och det är beklämmande att se så många leva i sin egen lilla värld. Lite grundkunskap gällande sjövett och navigering borde man kunna kräva.

Jag är för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Att ett sjökörkort skulle införas hjälper mig att vid trängsel hoppas att de jag möter KAN OCH FÖLJER gängse sjöväjningsregler. Så är inte fallet idag när man får väja trots att det kan vara jag som har företräde. Givetvis SKA man alltid undvika kollision ändå och får då väja.

Men med de nödvändiga kunskaperna finns det ändå en förhoppning att andra också gör rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För! 

Höj kunskapsnivån och förståelsen för sjövett! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle sjövägsreglerna läras ut i skolan tillsammans med trafikreglerna så skulle det inte behövas ett körkort på sjön!

Problemen i dagsläge beror mycket på att vissa följer regler och andra vet inte ens att det finns regler..:/

Är emot båtspesifika körkort som bara kostar en massa $$$ men infor garna en kurs i allmanna sjovagsregler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

I skolan får man lära sig att stava också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ även om jag själv är tveksam till en sådan lag. Löser den något problem som finns idag?

 

Men beskriv gärna hur ett sådant körkort ska se ut då det blir lättare att ta ställning för eller emot eller debatera,

Exempel

Enbart teoretiskt liknande dagens förarbevis eller mer liknande de vi har för personbil, motorcykel, lastbil mm, alltså med krav på uppkörning?

 

Finns det idag någon form av fakta om olyckor och bristande kompetens som hade kunnat erhållas via dagens förarbevis?

Själv har jag förarbevis och skulle gärna kunna lägga 5-10 tusen för ett båtkörkort om det räddade många liv. Är medlem i SSRS även om jag hoppas att jag aldrig behöver deras hjälp osv.

Med rätt fakta och om det visar sig vara en bra lösning kan ni räkna med mig som positiv till detta.

:Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Varför skall det till en massa överbevisande fakta jämnt när du kommer med ett inlägg, räcker inte sunt förnuft? Att införa ett båtkörkort där man vet att man får en grundläggande kunskap om vad som gäller för en själv och andra är väl gott nog som krav för att införa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förenklar vi så att även du förstår.

Hur kan ni ta ställning för något där ni inte ens vet vad det ska vara för typ av körkort?

Enbart teoretiskt eller även med krav på praktisk färdighet?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidare kan ni fundera över om detta bara ska gälla för svenska medborgare eller även för alla båtar på svenskt vatten?

Jämfört med bilar så gäller körkortskrav för alla som kör bil på svenska vägar.

(bilar är poppulärt att jämföra med båtar)

:Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag har inga problem med att bevisa mina färdigheter om det så vore praktiskt.

Förresten behöver du inte vara så nedvärderande. (så att även du förstår)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är för ett båtkörkort  !!!

 

Varför ....   jo , jag tycker att man ska höja  ''båtägarens lägstanivån''    kunskap föder framgång, för dom som vill utnyttja den !?!?!?!?! 

Att åberopa kostnaden som ett argument för att inte ta ett båtkörkort , bör man nog funder om man överhuvudtaget ska ha båt ...  ge f-n i att tanka en eller två gånger och se kunskap som en tillgång/investering !

  - Väl investerade slantar tycker jag !

/ Jocke ...med både förarbevis och skepparexsamen ( - jag tog inte fritidsskeppare !!!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ett teoretiskt och praktiskt båtkörkort vi diskuterar, ok?

Har heller inge problem med det och knappast ekonomiskt heller men säkert blir det bistert i många familjer med sämre ekonomi då ett sådant båtkörkort kan hamna där bilkörkort ligger på 10-15.000 kronor.

Förhoppningsvis löser detta en del problem. Om inte blir det ett dyrt kalas.

Tror knappast alla förspråkare hade räknat med den prislappen.

Jag är för detta förslag för då blir det mindre båtar på sjön och mindre trångt vid alla fina öar där vi ska bada.

Med en regel som är föreslagen på 15 år så slipper vi alla småttingar med små gummibåtar med liten snurra på och troligen minskar antalet övernattande vuxna med mindre barn då sexlivet dör ut under sommaren.

 

Som sagt, för båtkörkort så blir ni glada.yes

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan mycket väl tänka mig någon form av båtkörkort. Tyvärr kommer det inte att göra någon större skillnad till sjöss, (jag har sett alltför många i yrkestrafik bete sig som idioter) men det är aldrig fel med kunskap.

Båtkörkortet, och utbildningen, både den praktiska och den teoretiska delen, bör i såfall skötas och administreras av båtklubbarna. På så sätt kan människor på ett avslappnat sätt och i en positiv anda lära sig de nödvändigaste kunskaperna för ett säkert sjöliv. Om man inte är medlem i någon båtklubb så ska man ändå kunna anmäla sig till närmaste båtklubb, för utbildning till självkostnadspris. 

Båtkörkortet får inte bli ett hinder för människor som älskar att vara till sjöss! det ska vara ett hjälpmedel för säker färd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emot just pga att ja vet hur dessa saker kommer missbrukas... När ja var aktiv i mitt läsande så talade man om sunt förnuft.. Idag talar man enbart i byråkratiska termer som gör saker obegripliga och fruktansvärt tråkiga. Men framför allt DYRA...

Suntförnuft är svunna tider.. Nu ska ingen behöva ta något ansvar och det är detta som ja har som argument för att allt blir som det är.. Nämn sedan ett område där byråkratin varit inne o petat och som efter det har blivigt bättre så ska ja vara tyst.. Men ja tror den siffran kommer bli lika låg som politikernas IQ så ja förväntar mig inga höjdare..

!!!MVH REXCO!!! Och nämde ja att ja är emot förslaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är för ett körkort.
I olika nivåer.

Ett över 7m/7 knop som är i nivå med förarbeviset, utan praktiska prov.
Har träffat på skrämmande många som inte ens kan grundläggande symboler på sjökort såsom undervattenssten och kummel samt de enklaste väjningsregler trots att de har båtar.

Ett för snabbgående båtar. Gräns vid... tja, kanske en 20-25 knop?
Som ovan  höghastighetsteori  manöverprov.

Ett för fartyg över 12x4 meter.
Detta bör vara lika kustskeppar´ n.

På ett ungefär alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga friregler. alla flyttetyg ska kunna sjövägsregler och kunna hantera sin båt, kanot eller dyligt.

Dessutom ska det gälla alla oavsett nationalitet.

 

Varför ska man göra undantag om detta är så viktigt för säkerheten?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som cykel och 30-moppe på vägarna.
Man måste kunna reglerna, men det finns inga krav på körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K du säger emot dig själv i mångt o mycket.. En styrpulpetbåt som gör 25 knop ska kunna köra på rätt sida om en prick och kunna vejningsregler.. Medans en snipa som gör 7 knop inte behöver kunna ett skit.. Hur kommer det sig då att du så fint förespråkar att en viss typ av båtfolk ska kunna sjövägsreglerna??? Spelar väl ingen roll om det går i 7 eller 15 knop man har ju skyldigheter även med dagens lagstiftning...

Sedan så finns det ingen lag på att du i farledens riktning ska gå på en viss sida om en grön respektive röd prick.. Samma sak med övriga sjömärken, det är väl upp till var o en hur nära man vågar gå.. I kända farvatten kör ja inte på rätt sida om ett enda märke, ja vet att båten ja framför går klar och tar på så vis den snabbaste vägen.. Sedan om det bara är kanske 1 meter djupt spelar ingen roll ja vet att ja kan åka säkert där andra kanske får ta en omväg..

Men det beror inte på några navigationskunskaper eller andra läromedel.. Det handlar om erfarenhet.. Är man i okända vatten där man har noll koll behöver man inte hålla full gas.. Sjömärken existerar bara i farleder med endel undantag och är knappast något att lita till 100%... Många större fartyg går på grund varje år med skeppare som har den högsta nautiska behöriheten. Och det i stora väl utmärkta farleder där merparten av världens lastfartyg trafikerar dygnet runt...

Om så är att ett 100 talet fritidsbåtar går på grund om året så är det väl inget att dra i stora larmsnöret för.. Sker säkert flera miljoner mer allvarliga olyckor i landet som är viktigare att lägga krut på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Rexco - som jag skrev i inlägget ovan ditt så måste man känner till vad som gäller, även om man inte har ett körkort som besvisar det. Bra om en cyklist vet vad rött ljus betyder, liksom...

Det är bra att du inte drar på full gas i okända vatten. Tyvärr har jag sett motsatsen hos andra, t ex en snabbare större båt som var på väg över jättegrunden i Ornö ström, de som är markerade med stänger... Fick stopp på båten några meter innan. Har sett andra båtar köra slalom mellan seglare och snipor i trånga passager i full fart - det har vi nog alla. Lite info om reglerna vore bra där. Även för seglare skulle behövas lite regelläsning, se t ex Ljungbergarns fina bild på Folkbåten som utmanar Vikingbåten i chickenrace.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkortet skulle kunna göras mycket enkelt. Några timmars pluggande om väjningsregler med ett prov.

Den som vill kan själv lära sig resten. Som det är nu råkar vi ut för några incidenter varje sommar där det är okunskap om vilken sida man ska mötas.  Storlek på båt tycker jag inte har nån betydelse för körkortskrav. Alla som framför ett flytetyg blir delaktig till en situation som kan utvecklas till en olycka. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så enkelt kanske man kan göra så med bilkörkort också.

Är väll knappast väjningsregler som är svårt. Om det ska kallas körkort och inte som dagens förarbevis borde väll ribban ökas eller?

Vad är annars syftet?

Är det en licens att få köra båt som ska kunna dras in vid förseelser så kan man skicka ut den ändå mot ett par tusen kronor i avgift

Okunskap om vilke nsida man ska mötas på måste rimligen gälla segelbåtar och syftar du på att det är dessa förare som är bristfälliga i sina kunskaper?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit väldigt intressant och få reda på varför inlägget rapporterades.

Gäller det segelbåtars mer komplexa väjningsregler så man duktig på att missuppfatta.

Motorbåtars väjningsregler är mycket enklare. Därav siste punkten i ovanstående inlägg.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...