Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
retep30

Batteri till Bogpropeller

Rekommendera Poster

Kan någon elektronikexpert förklara för mig?

Jag har monterat bogpropeller (4,2 hk) och tänkt sätta ett batteri i fören i anslutning till denna, för att slippa ha alltför grova kablar.

Nu min fråga:

Kan jag förbinda deta batteri med startbatteriet som sitter i aktern, alltså 18 meter kabel (plus och minus) med en klen kabel, tex 6 mm2 för att ladda bogbatteriet. Går det starka strömmar eller läker strömmen mellan batterierna långsamt?

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4,2HKr är ca 3000W . Och är det 4,2Hkr ut så är det mer in pga verkningsgraden. Kanske bortåt 4000W? Vid 12V blir det 330A.

Vilken ström det går i kabeln mellan batterierna beror på hur bra batterierna är på resp plats samt kabelresistansen. Med andra ord osäkert med tiden pga batterikonditionerna.

För att gardera dig mot kabelbrand och variationer sätt en säkring på kabeln som utlöser om det blir för mycket ström i kabeln. Med 6mm^2 kan du nog ha ca 50A säkring. Kanske mer? Bogpropellern går väl inte hela tiden?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... 50Amp säkring verkar lite för lite? Men det jag frågar mig är syftet? Om det är att ladda batteriet i fören när du ändå går för motor så kommer 6 kvadratare att ge för stor förlust vilket innebär att du inte får batteriet fullladdat. Men lite gör det självklart. Har du tillgång till landström så monterar du en bamsig laddare där framme så har du ett fullt batteri efter en natt?

Om syftet är att avlasta batteriet i fören genom att även använda dina batterier i aktern så är det en bra idé, speciellt om du kör mycket med propellern där framme. Men då går det ganska stora strömmar så du behöver ganska bamsiga kablar. 6 kvadratare och 50 Amp säkring kommer att lösas ut omedelbart tror jag...

Så ska du dra ledningar så skulle jag satsa på bamsiga kablar. Annars är det ingen idé. Du behöver också en fast säkring monterad mellan batteriet i fören och din bogpropp på 400A eller t.o.m. 500A. Kanske du ska ha två eller tre batterier där framme istället för att dra kablar?



Senast ändrad av Funkis | 29 september 2010 | 09:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet kommer att laddas, även med klena kablar. Det tar bara längre tid. Förlusterna i kabeln är beroende av strömmen genom kabeln, som i sin tur minskar efterhand som batteriet blir laddat. Är batteriet helt urladdat blir strömmen som störst och detta gör att kabeln blir varm. Likaså kan det gå en större ström genom kabeln när bogpropellern går, speciellt om bogpropellerbatteriet är dåligt laddat. För ett förhindra brand måste man ha en säkring, men den kan lösa ut då.

En metod man ibland använder är att koppla en glödlampa i serie med ledningen. Glödlampan har lägre motstånd när den är släckt än när den lyser. När strömmen är stor lyser lampan och dess högre motstånd gör att strömmen genom kabeln begränsas, men det laddar ändå. När strömmen minskar minskar också motståndet som dämpar laddningsströmmen, det laddar fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att undvika att säkringen går då bogpropellern sätts igång är att medelst ett relä bryta ledningen då bogpropellern sätts på.

Koppla in ett relä så det bryter strömmen i 6mm^2 kabeln då bogpropellern sätts på. Dvs ett sk brytande relä som inte kräver ström hela tiden.

Då går bara säkringen när strömmen blir för hög i 6mm^2 kabeln. Säkring är  ett måste för att förhindra brand oavsett vad som händer.

Relä kan du sätta dit i efterhand om det visar sig att säkringen går vid normaldrift, vilket beror på hur stort (Ah) och hur bra batteri (nytt? ) du tänkt dig vid bogpropellern.

18 meter 6mmm^2 koppartråd har resistansen 0,05 ohm. 0.05 ohm ggr 50A är 2.55V. Och en säkring på 50 A har lite resistans också. Är bogbatteriet bra så håller nog säkringen. Sk tröga säkringar tål ytterligare lite mer än 50A nominellt.

Är det förresten 12V system det gäller? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande från mitt inlägg bara ( nu när trådskaparen inte varit med oss på ett tag... )

Så skrev jag att batterierna inte blir full-laddade med en klen kabel men att det givetvis kommer att ladda något. Fullt blir inte laddat batterierna i fören beroende på att det blir en förlust i den klena kabeln ( 6 kvadratmilimeter föreslås ) vilket i sin tur innebär att det blir fel voltstyrka, dvs lägre än från generatorn, för att kunna få batterierna helt laddade. Men lite laddade blir de...

Men som jag skrev, både för att kunna driva proppen i fören och även för laddningens skull så krävs det ganska grova kablar. Som skrivs här ovan så kan man ha ett relä men för att jag skulle kunna lita på ett relä vid så stora strömstyrkor så skulle jag tro det blir ganska dyrt... som ett batteri till?

Stora strömmar i klena kablar och klena reläer är inte att leka med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med 10 mm¤ kabel för laddning av bogproppen o ankarspels batteriet utan säkring och problem de senaste10 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fulladdade blir batterierna även med tunnare kabel, men det tar längre tid pga spänningsfallet vid ström.

När batteriet är fulladdat går ingen ström och det är ingen spänning över kabeln. Dvs samma spänning som laddaren ger.

Man måste givetvis ha ett bamserelä om det ska funka att spärra.

Men enklast är att ta tillräckligt grov kabel och passande säkring så behövs inget relä. Prova med 6mm^2 och säkring . Om inte drt räcker parallellkoppla och öka säkringen.

Tekniskt möjligt, men kanske extetiskt oacceptabelt? Vad säger hustrun?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du montera ett extra batteri i fören?

Måste vara enklare att dra grövre kablar från beffintligt batteri. Då slipper du alla problem med förluster vid laddning samt en garanterad överlast av kablar.

Samt att det oftast blir billigare. Och framför allt billigare i längden då det blir ett batteri mindre att byta när den dan kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera grova kablar hela vägen samt extra batteri.  250A är mycket och batterierna mår bättre av att belastas lite mindre så ett par batterier som är sammankopplade med grov kabel som kan dela på belastningen är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och intressanta resonemang.

Har varit bortrest och därför inte parerat svaren.

Jag tänker såhär: Bogproppen går en kort tid men behöver en våldsam ström under den tiden. Denna momentana strömtopp tar den från främre batteriet, som sen blir påfyllt långsamt från startbatteriet genom en klenare kabel. Rätt eller fel?

Slutsatsen av resonemangen är att det kan funka. Bara jag säkrar av kabeln.

Att dra 18 meter grov kabel.... säg 20 meter med kringelkrokar, vad kan behövas? 100 m2 eller 200 m2??? Vad kostar denna per meter?

Tack igen!

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att räkna. Anta att du kör bogpropellern max 5 sekunder åt gången. 3000 watt under 5 sekunder är 4 wattimmar vilket är ca 1/3 amperetimme. Ett  normalt batteri har kapacitet på ca 60-80 amperetimmar.

Med andra ord har du helt rätt, det är väldigt lite ström som tas ur batteriet och som därefter måste återladdas. Som jag skrev i en annan tråd tidigare kan det till och med räcka med att du ser till att ladda batteriet på våren och kanske nån gång under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man talar om belastningar som bogpropellrar m.m. som drar 250A, så är det inte främst Ah-kapaciteten och mängden energi som går åt som är intressant, utan det är hur  mycket ström som batterierna kan leverera utan att krokna.  Man vill ha en batterikonfiguration som kan ge ut de där 250A utan att skada batterierna och utan att spänningen går ner för mycket (då effekten på bogpropellern avtar ganska kraftigt med sjunkande spänning).

Sedan kör man ju en bogpropeller mycket mer än 5 sekunder, men det spelar mindre roll.  250A under 1 minuter är ändå bara 4Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din bogpropeller drar kanske lika mycket eller mer än din startmotor. I varje fall mycket ström.

Då är det rimligt att du har ett batteri vid vardera enheten. Distribuerad kraft som ger tillräcklig lågohmig matning då höga strömmar behövs.

Säkringen är för att skydda mot överhettning av kabeln vid fel i endera änden. Dåligt batteri eller glappkontakt vid batteripol t.ex.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt. En litteraturstudie.

Hur räknar jag ut vilken storlek på säkring som behövs för olika ledningsdim på laddniongsledningen ?

Ex. 6 mm2 behöver ?? A säkring,   10 mm2 kräver ?? A säkring

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja lösningen med separat bogbatteri, klena ledare för laddströmmen och ett par parallellkopplade150W (300W) glödlampor i serie. Sätts glödlamporna vid bogbatteriet har man säkrat laddkablarna till bogbatteriet. Bogbatteriet ger ju ström bakvägen också så det behövs ju avsäkring i båda ändarna för den händelse laddkabeln skulle kortslutas.

Detta blir en mycket enkel billig och säker lösning. Laddningen av ett fulladdat batteri ger mycket små strömmar, ofta bara ett par Ampere så både de klena ledarna och seriemotståndet som glödlamporna ger tillräcklig laddning.

Att dra 120 kvmm ledare blir varken snyggt eller billigt.

Ett alternativ kunde vara att ha en strömbrytare som kopplar in laddningen manuellt. Då kan ingen ström flyta i laddkabeln. 

10 kvmm ledare mellan bogbatteri och generator/startbatteri fungerar säkert också men kan vara svårt att avsäkra. Tar man större kabelarea flyter större ström i laddkabeln och säkringan behöver göras större vilket kan innebära att man behöver ta till större area med större ström och säkring osv. 



Senast ändrad av forgus31 | 02 oktober 2010 | 10:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätt lampor i bägge ändarna av laddkabeln då är man skyddad oavsett var ev. fel uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst. Om det inte redan är avsäkrat i generatoränden. Med säkring får man lite mindre spänningsfall men det har ju ingen större betydelse.

Kabeln och säkringen skyddas mot överström med lamporna även om de är i ena änden. Säkringen i generatoränden skyddar kabeln vid ev. kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att vi har 2 batterier/spänningskällor och avsäkringen skall ju sitta så nära  spänningskällan som möjligt.

Vi har även 2 strömmar, ladd och belastning vilka skiljer sig åt avsevärt i styrka, skippas säkringarna och lampor läggs i serie så minskas strömmen till ofarlig nivå vid en eventuell kortslutning i fören eller akter ut. Friskt kopplat hälften brunnet.

http://lasselundell.se/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kabeln blir ju utsatt för risk från två håll.

Glödlampan i ena änden skyddar kabeln mot för hög belastningsström tillika kortslutningsström sett från bogbatteriet.

Sett från generatorn/startbatteriet skyddas kabeln av en säkring eller en till glödlampa helt riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njeaaeee... som jag skrev förut så är en grov kabel från batteriet i fören till proppen en fördel, det blir mindre effektförlust och man vet att kabeln klarar den stora strömmen - uppåt en 250 A ev...

Man säkrar av den delen med en bamsig säkring.

-> Men alla varianter för att skydda en klen kabel bort till batterierna i aktern har ett riskmoment tycker jag. Ty en klen kabel är inte avsedd att köra igenom med strömmar på flera hundra ampere, det blir uppvärmning till den grad att man riskerar att kabeln börjar smälta? Inte kul.

Och att man måste upp i dimension för dessa stora strömmar ser man när du läser och framförallt granskar alla brytare som finns att köpa i handeln. Fåtal av dessa är godkända för en kontinuerlig last av 250 Ampere - eller i vart fall skulle jag inte lita på dem, jag varnar särskilt för vridlägesbrytare av olika sorter som har handtag av PLAST. Vid vilken temp börjar den smälta?

Så även om du drar en klen ledning för att bara ladda batteriet i fören och avser koppla bort denna ledning när du kör bogproppen så måste du upp ordentligt i dimension på brytare. Det andra som talar mot en sådan lösning ( jag är tjatig - jag vet ) är att batteriet i fören inte blir fullt laddat från generatorn. Men lite nytta gör det ju...  en landströmsladdare löser det förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropellerns strömförbrukning är ungefär som startmotorer.  Inte brukar man avsäkra dom? Ansluts vanligen med korta grova kablar och ett kraftigt relä i serie. Solenoid t.ex.

Men så är det ledningen mellan batterierna som oroar många.

Är man jätteorolig kan man ju sätta en säkring i vardera änden av kabeln så händer inget allvarligt när barnen leker med gafflar eller metallföremål och försöker kortsluta ledningen någonstans mellan batterierna.  Även skavsår pga slarvig montering och skakningar klaras med sådant arrangemang.

Kanske trådskaparen vet mest om hur han ser på de problemen?

Om man har lampor i serie funkar det som en extra resistans som begränsar strömmen. Då kan man gå ända ner till 1,5^mm^2 ledningar och sätta en 100W lampa i vardera änden och få fullt avsäkrat och skydd. En nackdel längre laddtid mm, men det kan man kanske stå ut med om man inte bara kör med bogpropellern hela dagarna. Ett lite plus med lampor är att de är lågohmigare kalla vilket gynnar laddning.

En annan med lampor är att man bränner energi i onödan pga  extra serieresistanser lamporna tillför då allt fungerar normat och man gärna vill ha lite nytta av energin i främre batteriet till belysning mm.

2 säkringar är kanske ändå det optimalaste?

  

 

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, av olika karaktär. Alla svar är bra, för de livar upp resonemanget.

Som vanligt tenderar svaren att sväva iväg en bit, och glömma bort vad frågan var.

Har bestämt mig för att ha en klenledning för laddning. Inga glödlöampor. Men frågan är hur stor säkring jag ska ha för att inte bränna ledningen

6 mm2 = säkring ?? Ampere

10 mm2 = säkring ?? Ampere

 

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du hittar ingen säkring som säkrar av ledningen inom tillåtna gränserna som klarar sig utan att brinna av!

Därav lamporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på batterierna. Ha ingen som helst galvanisk förbindelse mellan dem = minimalt med problem. Som redan har skrivits ovan skaffa en separat laddar typ Ctek m200 eller m300

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När blev ett par lampor ett problem? De kommer sannolikt aldrig att lysa speciellt mycket och får oändlig livslängd.

De är ju bara där för att lösa problemet med att strömmen kan bli för stor i en kopparledning för den säkring som ska rädda kabeln. Det blir s.a.s separerade system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och lampor



Senast ändrad av Lasse-L | 10 oktober 2010 | 09:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan man också göra men det är inte rätt.

De långa ledarna kommer att ta upp spänningsfallet och bli lite varma möjligen om prop. körs längre tid. Bogpropellern kommer att få mer ström från startbatteriet och bra laddning. Säkerheten blir sämre vid kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har helt rätt.

Sannolikheten för kortslutning har jag bedömt som mycket liten. Kablarna ligger skyddade.

Överväger att sätta in stora glödlampor som strömbegränsare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...