Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Vallda73

Var/När/Hur fiska pigghaj?

Rekommendera Poster

Hej alla, jag är ny på forumet och vill bara säga att jag är GRYMT glad jag hittade hit. Verkar finnas många duktiga och sjyssta medlemmar här, det lilla jag tittat runt.

 

Nu till min fråga. Jag har alltid önskat att fiska haj, och på västkusten då pigghaj, men var fiskar man bäst, vilken tid på året, och vilken slags utrustning ska man ha?

 

Jättetacksam för svar

 

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en aning när och var och delvis hur.. De ända gångerna jag har fiskat efter denna fisk så har det varit på en fiskebåt som utgår från Varberg och går mot Fladen. De gånger jag åkt har det varit omkring 20 pers på båten. Roligt och man träffar likasinnade.. roliga pratstunder.

http://www.fladen.se/index.php

Det kostar en slant och man kan hyra spön osv. samt köpa t.ex. bläckfisk som bete. Sen är det vertikal mete med typ torskblänk och bläckfisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om fiske i allmänhet. Det enda fiske jag brukar försöka mig på är att dörja efter makrill nån enstaka gång.

Vid ett tillfälle fick jag ett antal pigghajar på dörjerna. Det måste ju ha varit på sommaren och hajarna var ganska små.

Googalde på Pigghaj fiske och hittade bl.a. följande länkar.

http://www.sportfiske.org/pigghaj.html

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?13826-Metoder-på-pigghaj-SNABBT!-quot

www.svenskfisk.se/fiskar-och-fisket/vanliga-arter/pigghaj.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pigghajen är en stimfisk som finns från och till på västkusten. Framförallt är det väl på sensommar och höst man kan hitta den över grunden ute till havs. Vet att förra året fick sportfiskare på västkusten mycket haj på senhösten, framförallt på grunden utanför halland men även längre norrut. Gillar mest naturligt agn men är inte så kräsen och tuggar gärna ett konstgjort bete som kommer i vägen. En ordinär havsfiskeutr räcker till fisket, jag tycker det är roligt med klenare grejer då fighten blir roligare. Lycka till med fisket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va skall det va bra för att först dra upp fiskern och sen släppa tillbaka den. Eller rättare sagt vad är det för dummheter att överhuvudtaget tänka så.

Jag förstår inte människor som är så urbota dumma att de drar upp fisk som de inte tänker äta.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för urbota dumt med det? Fisken tar ingen skada och fiskaren får en, för honom eller henne, fantastisk upplevelse. Är väl bättre att släppa tillbaka än att slänga när man kommer hem? En väldigt stor del av fiskeupplevelsen är jakten och fighten med fisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sanning med viss modifikation. Behärskar inte fiskaren C&R så nog kan det gå illa för fisken. I övrigt håller jag med, det är en otrolig upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en väldig häftig upplevelse för fisken också. Jag bogserar dig gärna i 15 minuter när du har en krok i munnen om du tycker det är häftigt. Med all sannolikhet blir jag dömd för misshandel.

När man fiskar tar man upp den fisken man gör av med - inget annat. Allt annat är urbota dumt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man jämföra det på det viset så blir säkert jägaren som fällt älgen vars kött du just ätit fälld för mord och du för kannibalism om det gällt en människa.. Inte riktigt samma sak liksom..

Din sista mening ... att man tar upp vad man gör av med.. Javisst. Men gör man inte av med det så sätter man tillbaka firren..

Vi kan nog få en kul diskussion i ämnet när vi kryssar mellan snöflingorna i november :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man har tagit upp den fisk man annser att man behöver, slutar man fiska.

Ser fram emot seglingen den 27 november.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...