Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
stellank

VP 5.0 GXie V8 startar ej..

Rekommendera Poster

För ett par dagar sedan så skulle jag ner och kolla till båten. Tänkte starta upp motorn och ta en liten sväng. Men icke. Motorn startade inte. När jag vred om nyckeln klickade det bara till. Drevet går att höja och sänka, allt annat fungerade med.
Dåkigt kräm i batteriet tänkte jag. Tog hem det och laddade upp startbatteriet, förbrukningsbatteriet fick sitta kvar.

När jag några dagar senare åker till båten igen med ett uppladdat batteri, monterar och försöker starta igen, så händer samma sak. Bara klickar. Någon gång så försöker starten dra runt. Men bara för en kort stund. Hoppar ner i motorrummet och kollar säkringar, kabelanslutningar osv. Hittar inget fel. Ber sonen prova igen med nyckeln. Efter några försök så hoppar den igång. Och får gå en stund.
När jag nu mäter laddningen ligger den på strax över 15 volt mätt på batteriet. Batteriet visade 12,9 innan start.
Nu fick den gå ett tag för att förhoppningsvis ladda upp lite till.

Men men, säg det som varar. Kom ner nu ikväll. Samma visa igen, men denna gången startar den inte alls, bara klickar. Drev och allt annat fungerar med tilt osv.

Vad kan detta bero på? Något som drar tjuvström? Laddar gör den tydligen. Annat som kan vara fel? Båten är för mig ganska ny och endast ett fåtal turer har blivit gjorda. Motorn är en 2005 insatt 2006 och har startat klockrent de turer jag gjort.
Det börjar bli ganska brått, båten skall upp under nästa vecka.

Ideé och förslag mottages..

post-10011027-1394236517,0958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sett över startrelät?? Startmotorn i sig hur är skicket på den?? Vanligt med korrosion på dessa med liknande symtom som följd.. Om du har huvudbrytare och den slås av när du lämnar båten och batterierna laddar ur sig så kan ja bara finna 2 möjligheter.. 1 batterierna har en eller flera döda celler, 2 brytaren är felaktig och släpper igenom spänning fast den är avslagen..

Tändningslås och korroderade dödmansgrepp är också felkällor, men det senare brukar yttra sig mer under gång..  Detta är dom billiga enkla lösningarna på problemet.. Om inte detta hjälper eller om det rör sig om ett sporadiskt jordfel så bör du inte mixta för mycket om du inte är tillräckligt insatt.. Dvs inga tjuvkopplingar eller garagebyglade styrboxar..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta. Lite av det jag redan misstänkt. Dock inte kollat än. Skall byta ut startrelät. Båda batterierna ligger just nu på laddning. Och även om någon cell är död i något av batterierna. Så bör den ploppa igång när jag kör på båda.
Mätte upp båda när jag kom hem. Ena visade 12,5 och det andra 12,8 V.
Brytaren tror jag kan vara en felkälla till tjuvström. Blir att byta den under uppehållet.
Skall även kolla korrision på alla kontakter. Kan vara det med. Har egentligen bara kört den än så länge.

P.s, nej, inga garagebyglade styrboxar. Lite vet jag allt vad jag gör :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ska ge dig ett tips för att slippa jaga ärgade kontakter för att sedan inse att det är solanoiden eller kolet i startmotorn som är dåligt!

Ta ett bra batteri, anslut en start kabel direkt till till stora pluspolen på startmotorn från batteriets pluspol (obs ansluta alla kablar till start motorn först), jorda även startmotorn med hjälp av den andra startkabeln (ta någon av bultarna på startmotorn) och dra den till minuspolen på batteriet. Sen kan du ta en liten kabel och fäste på solanoiden (själva startfunktion). sen kan du lägga den lilla kabeln mot batteriets pluspol. Går startmotorn runt nu utan problem så vet du i alla fall om den är fräsch!

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STOPP !

Kolla omedelbart så att du inte har åkt på ett hydrolock m a o fått in vatten i någon cylinder !!

Kolla om du kan dra runt motorn för hand med hjälp av ett spärrskaft på bulten som sitter vid svängningsdämparen,om det är direkt stumt då har du åkt på hydrolock.

Om du inte kan dra runt motorn så ta ur stiften på alla cylindrar för att sedan prova att köra runt motorn för hand igen alternativt prova med startern igen,kolla om det kommer ut vatten ur något tändstiftshål.

Symptomen som du beskriver kan mycket väl vara hydrolock jag vet för jag åkte på precis detta förra sommaren,nu låter jag lite jobbig men better safe than sorry.

lycka till mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del bra tips. Speciellt det med startmotorn.
Var inne på Drevia i lysekil idag och beställde ett startrelä. Fick då tipset att prova med något av de andra som sitter i boxen. Finns två olika varianter där, och den till bränslepumpen skall vara samma typ. Fick rådet att pröva och se om den drog runt, men han trodde inte det var det eftersom relät ändå klickar. Startmotorn trodde dom mer på, att kolen kan ha lossnat lite och dålig kontakt som följd, eller helt enkelt slitna.

Nu är i vart fall batterierna laddade, 13,14 resp 13,28 V. Blir att testa lite på Lördag med dessa och samtidigt felsöka om det inte fungerar.

Redigerar mitt svar angående hydrolock.
Läste på lite angånde hydrolock. Som jag ser det kan det finnas ett par olika anledningar.
1, motorn ligger för lågt i jämförelse med vattenlinjen. Risk för intrång av vatten genom avgaskanaler. Finns ju risk eftersom det har blåst en del och varit högt vatten. Men båten ligger skyddat läge och inte speciellt mycket vatten i motorrummet som skulle kunna trycka ner aktern. Motorn ligger ej heller för långt ner.
2, för mycket kylvatten som ger ett för högt tryck när det expanderar. Här KAN det föreligga lite risk. Jag har precis fyllt på med glykolblandning. Nivån ligger lite för högt. Har tänkt att tappa ut lite. Men än så länge ej varmkörd.
Men du har helt rätt, detta måste kollas. Lite talar det dock emot eftersom jag fick start på den en gång. Då gick den precis som vanligt och varvade ut fint i neutral.
 



Senast ändrad av stellank | 28 september 2010 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller att Hydrolock är orsaken då hade du inte kunnat kört maskinen överhuvudtaget.. Den hade nypt i startögonblicket eller precis efter start.. Eller inte gått alls, men det är klart allt kan ju hända..  Vet en till som blivigt drabbad av detta men där var det färdigåkt på inte mycket mer än några få varv på starten..

Alla flercylindriga (nåja dom flesta) maskiner som drabbas av detta nyper ju som regel på en cylinder.. Resultatet är vevstaksbrott med blandade följder.. På en V8 lär blocket ryka = dyrt..

På en äldre maskin med slitna kylkanaler, toppar etc är detta vanligare.. Men en förhållandevis ny maskin ska det till mycket för att detta ska inträffa.. (Dock har det ju hänt men inte vanligt).. Vatten expanderar fort när det hettas upp och om det beror på vatteninträngningar i cylindern kan man som regel räkna kolvslagen på fingrarna när man ökar varvet..

Men som sagt skadar ju inte att kolla, det kostar ju inte mycket mer än någon timmes jobb..

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gick att starta under en tid men var seg eller klickade på startern trots laddade batterier,slutade med att jag i stället sköt växellådan på startmotorn.

Det här gjorde att jag trodde på att startern nu gett upp efter 20år inget konstigt ni vet slut starter dåliga kol bla bla osv,köpte ny ministarter satte i den vilket nu resulterade i ännu ett starter haveri och en havererad startkrans som ministartern tuggade upp efter skimsande fram och tillbaka.

Hydrolock resulterar oftast inte i några skjutna stakar vid startförsök utan en havererad starter eller startkrans,däremot om motorn går och du åker på hydrolock då slutar det defenitivt med skjutna stakar totalhaveri.

Du har en nyare motor ja men efter 5år kan limpor börja läcka med lite otur har du t ex haft båten i varmgarage under vintern utan spola ur motorn ordentligt går det fort ut för med limporna.

Kolla för säkerhets skull med stiften ur ska motorn gå runt enkelt på startern utan risk.

mvh Mats  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skall jag naturligtvis kolla.
Dock ser jag enda risken är att  kylvattnet kommit in i cylindrarna bakvägen. Motorn har nämligen slutet kylsystem. Kanske borde nämnt det tidigare. Hur som helst. Med lite för mycket kylarvatten, expandering av detta osv. Kan bli trögstartad. Men då den gick igång en gång efter att problemen yttrat sig. Och då gick fint. Så tror jag mer på urladdade batterier eller startmotorn (kolen, haveri eller dålig kontakt). Relät klickar, men skall även där prova med bensinpumpens relä för att utesluta bara.

Varit ute och rest i jobb, så jag har inte kunnat göra något än. Men måste få klart detta under helgen. Blir kanske att plocka isär startmotorn om inget annat löser problemen.

Men du har helt rätt. Först måste jag kolla cylindrarna att den går runt både med och utan stift.

Återkommer. Tack för alla förslag. Guld värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felsökning pågår. Tror jag har hittat felet(n).
Började att mäta mig fram med laddade batterier fram till huvudströmbrytaren. Redan ddär hade den tappat 0,6V. Mellan brytaren och startmotorn fanns det inget spänningsfall.
Kopplade förbi brytaren och gick direkt på batteriet. Men icke, ingen skillnad.
Plockade ner startmotorn och öppnade den. Shit... spån överallt. Har iofs öppnat startmotorer förr, men detta var extremt. Magneterna såg ok ut, men på kopparkransen längst upp på spolen (glider mot kolen), var en kopparbit helt trasig och stack ut. Filade ner denna och fick det jämnt. Provar utan att byta kolen (inget val, allt stängt). Men nope, ingen skillnad.
Gräva djupare då och plockar isär hela starten. I plastkuggkransen under spolen satt en liten bit fastkilad i ett av spåren. De tre kugghjulen som skall spåra i ddär fastnade vid detta läget hela tiden. Gjorde rent så snurrade den fint igen. Fettade in, monterade och åkte ner till båten för montage.
Men icke.. Tänkte på tipset med att testa starten om den fungerar. Kopplade således på startkablar och körde. Hör att starten surrar, men solenoiden slår ej till. Kransen snurrar heller inte, vilket den borde göra om kolen är ok antar jag.
 

Det verkar alltså som att starten får ström, men kolen har nog gjort sitt. Dom var riktigt nerslitna och fyra av tre hade inte ens kontakt med spolen.
Solenoiden slog heller inte tll utan jag hörde bara ett tyst klickande. Denna testade jag också för sig själv. Och det var ingen rörelse i den. Bara det tysta klicket.

Kontentan är antingen en ny eller beg startmotor, eller byta kol och solenoid.

Tror ni det räcker med kol och solenoid. Med tanke på det märket i spolen som jag slipade ner. Kanske lika bra med hela startmotorn. Dock över dubbelt så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, har tagit bort startmotorn och lämnat den på service, får se vad de kommer fram till.

Har bytt relät som sitter innan men tror just nu på något elfel på vägen fram till startmotorn och om jag fattat er andra rätt så är det väl något jordfel.

 - anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte hittar något fel på era startmotorer o relän så ta er en titt på tändningslåsen, har visserligen dieslar men en av dom startade inte utan det klickade bara fick starta med skruvmejsel det visade sej att tändningslåset var utslitet o gick förbi sina lägen. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahha, det ska jag kolla, lite märkligt eftersom relät i panelen låter men värt att kolla

Nyrenoverad startmotor på plats men har inte hunnit kolla elen än, sjukt stökigt/trångt att motera tillbaka den



Senast ändrad av anilson | 05 oktober 2010 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog min startmotor och testade den hemma i bänk med ett batteri. Var inga som helst svårigheter. Den brummade bara och klickade tyst i relät. Samma sak fick VP när dom testade den. Så jag var inte helt fel ute.

Beställde en ny VP startmotor, 3600 bagis.. Ockrare säger jag bara. Namnet är en tusing. Det roliga är att inga kol gick att få lösa, solenoiden fanns. Men inga begagnade alls. Hittade en kille i Gbg som säljer importerade grejjer från USA. 1600 spänn plus 250 i frakt. Säg nu inte skitgrejjer med tanke på priset. Den som pajjade var den dyra originalprodukten. Så jag avbeställde den dyra ocg gick på den billiga. Ligger här hemma nu och väntar på att sättas dit för test.

Korroderade kontakter är vanligt, dock är det inte så i mitt fall. Alla kontakter ser fina ut och sitter fast. Tändningslåset är nytt, och underifrån ser det ok ut.

Hoppas den startar nu bara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade in min på blixtservice.se och de renoverade den för en tusing, dessutom blästrad, nylackad och med nya kopplingar, klart på en dag, så nu är inte felet där åtminstone :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...