Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Slutresultat Biltema bottenfärg vs Snäckochbôs...

Rekommendera Poster

Så, nu är båten uppe på land, säsongen är slut... Och som jag lovade i våras, kommer nu mitt slutomdöme om Biltema´ s bottenfärg... Resultatet är att Snäckochbôs vann på total knockout... Botten ser rent ut sagt för jävlig ut!!!!

jag köpte denna färg i första hand för att göra mitt till att värna om miljön, inte för att färgen skulle vara billig... för speciellt billig var den då inte, men den skulle alltså vara miljövänlig och lovade stort att den skulle vara jättebra även här på Västkusten... Mmmmooooaaahahahahahahaaaa... Vilket skämt!!!

Nästa år blir det fartygsfärg för min del, för att så som båten gick nu på slutet så var det definivt INTE miljövänligt  alla fall... Då är det bättre att ha en färg som gör att Snäckochbôs inte vill sätta sig på båten och tynga ner den o s v...

Så kontentan är att mitt slutomdöme blir: BILTEMAS BOTTENFÄRG ÄR VERKLIGEN EN RIKTIGT BOTTEN FÄRG!!!! Ner i Sverkers soptunna med den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag ska ta upp min båt målad med biltemas botten färg imorgon eller på tisdag. Ska bli mycket spännande då man hört mycket skit om färgen.. Kan ni inte skicka lite bilder som låter oss se hur det egentligen ser ut? Har testat de flesta färger och tycker inte att det blivit någon större skillnad så därför testade jag Biltemas för att se om alla är lika dåliga, eller lika bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara en färg som funkar, Hempels hardracing Xtra. Inte en snäcka för 4:e året i rad med denna färg. Inte ens grönt slem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter som du gjort en grundlig utvärdering. I insjövatten (Mälaren, sthlms skärgård) där bottenfärgen inte behöver jobba lika mycket. har dock BT:s vita bottenfärg klarat sig hyggligt. Men den höll inte rent vid vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte målat min båt på 4 år, vilket är sedan jag köpte den. Hade även i år minimal beväxning på den, lite grönt skägg vid vattenlinjen var allt. Börjar undra vad den förgående ägaren målat båten med. Min båt ligger på västkusten där de flesta personer med båt har problem med påväxt.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygsfärg min vän...det enda som verkligen fungerar på västkusten yes

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det funkar i stockholm, men här på västkusten säljs det alltid på blocket när våren närmar sig, oftast dock i 10 litersburkar, men det går ju alltid att gå ihop med någon. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns riktig färg i Norge om man orkar åka dit och om man tycker det är moraliskt ok.

 

Har tidigare kört med sådan i hård form och släpper minimalt ifrån sig i vattnet. Däremot godkänd självpolerande med koppar släpper betydligt mer i vattnet.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll lite roundup i bottenfärgen.Tips från fiskare från norge.(Behövs ytterst lite)enlightened

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja vad hade du väntat dig?? Förmodligen kommer det ta minst 10år innan det finns något vettigt alternativ.. Sedan kommer det ta ytterligare 20 år att fasa ut fartygsfärgen.. Vi är konservativa därför kör vi så länge det går med det som vi vet funkar i alla lägen...

Fartygsfärg finns från lite olika tillverkare, men är inte särskilt svår att skaffa fram.. På varje ort där båtliv finns så finns där också oftast en fiskeflotta eller annan verksamhet som nyttjar dessa färger i parti och minut.. Bor man i ett sådant samhälle känner man alltid någon som har daglig och god kontakt med dessa individer.. Eftersom man börjat göra stickkontroller så säljer varven ogärna till folk dom inte känner.

Sverige är ensamt land i världen om dessa förbud vad ja vet iaf.. Vi är ensamma i Norden, våra grannländer har inte dessa förbud men besöker oss gärna.. Vi har gång på gång bevisat att vi inte är smartast i världen och har sedan slutet på 90-talet blivit en förgångare världen över i ämnet Förbud utan tillsynsmöjlighet eller motsvarande myndighet.. Oftast saknas helt oberoende och vettiga undersökningar utan förbudet baseras på åsikter och någon form av snedvriden försiktighetsprincip som man tillämpar lite som man vill..

Detta ger till följd att vi har en massa lagar och regler men som bokstavligt talat inte fyller någon som helst funktion... När ja tog upp båten så såg ja båt på båt som hade helt ren botten inte en snäcka.. Detta talar sitt tydliga språk, att folket lär sig och fler o fler väljer att leva i någon form av anarki.. För att lagföra båtägare för detta brott är mycket svårt och i det närmaste omöjligt utan något form av register och årlig besiktning vilket vi lär få inom en snar framtid..

Eftersom färgen inte är olaglig förens du sätter båten i sjön så kan man ju inte heller tas på bar gärning.. Du kan ju bara säga att du sålt båten och att den är på väg till Norge, Danmark etc och att kunden ville ha den målad innan leverans..  Eftersom ja har sett andra branscher där kontroller faktiskt existerar så har man sagt ifrån innan det varit försent och allternativ som funkar har snabbt växt fram och delvis börjat konkurera ut dom olagliga prylarna..

Undantaget är fritidsbåtar och drivmedel..  Fritidsbåtarna har man på senare år börjat o peta i, men eftersom folket är som en ilsken myrstack och iprincip fått nog av både politiker och byrokrater. Så kommer det inte bli lätt att gå folkets väg i dessa frågor.. En folkomröstning hade således inte funkat då detta berör för få i landet.. Miljöprat och världens undergångshistorier funkar inte längre..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade min båt med biltemas bottenfärg. Har båten i Skälderviken på Skånska västkusten.

Har seglat ungefär två veckor totalt i Kattegatt, som mest söderut Hornbeak..

Det enda som satt sig i färgen var lite grönt slem, men det försvann direkt när jag drog över botten med högtryckstvätt. Målade jo som jag skrev i en tråd i våras halva botten med Biltemafärgen och halva med Internationals Fabi Skeppsmask för västkusten (med koppar).

Den enda skillnaden på de olika färgerna var att Biltemafärgen satt betydligt bättre kvar när man spolade den med högtryckstvätten. Fabi rann av som om det var målat med vattenfärg som fortfarande var blöt.. Positivt om jag nu ska slipa ner till gelcoaten för att epoxibehandla botten, men seglar man mycket kan man ju undra hur mycket som sitter kvar när året är slut.

 

En märklig iaktagelse gjordes dock; där jag hade snäckor förra året, men inte kom åt att måla/pilla bort dem verkade det nu vara ännu mer, precis som om nya snäckor satt sig på de gamla? Likadant så hade jag fullt med havstulpaner precis ovan/i vattenlinjen på båtens snobbrand (som jag inte målar med bottenfärg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg Rexo..

Många här skyller på EU gällande färgen, men jag har för mig att Sverige har hittat på bottenfärgs lagen alldeles själv.. I Finland får man nog använda kopparfärg t.ex...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att uppdatera tråden!

Att välja en bottenfärg godkänd för alla vatten, som Biltemas färg,  till en båt som ligger på Västkusten verkar lite väl optimistiskt. Jag tror att trådskaparen hade fått samma påväxt på vilken ostkustfärg som helst.

Jag har däremot min båt iStockholms skärgård, och precis som Wahlis hade jag inte målat min botten på 4 år, enbart i tron att den färg jag hade var västkustfärg (den satt på när jag köpte båten). Varje år när jag tagit upp båten så har det varit änglahår runt trimplanen och på stora partier under skrovet, och det har suttit en del havstulpaner runt köl och roder. Inte värre än att det gick bort med högtryckstvätt dock.

Till den här säsongen slipade jag dock botten och målade med Biltemas färg, mest för att den gamla började bli så ojämn. Idag tog jag upp båten och jag har aldrig haft så lite påväxt som i år. Inte en enda havstulpan, och bara lite grönt slem längs vattenlinjen.

Förmodligen var min gamla färg inte alls så bra som jag trodde, utan säkert en ostkustfärg. Uppenbarligen så räcker det med en färg motsvarande Biltemas om förutsättningarna är rimliga.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fysikaliskt verkande färgerna (t ex Biltemas...) fungerar så länge de sitter på båten. Man behöver alltså inte måla mer än ett lager efter en första tvålagers behandling. Giftfärgerna lakar ur och fungerar allt sämre över tid. Men, en ostkustfärg räcker som sagt inte till på västkusten, det är därför det fortfarande finns giftfärger på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter verkligen fartygsfärgen kvar på en planande båt ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den sitter relativt bra kvar.

Har dock inte sådan på nuvarande båt men haft tidigare. Finns på planande båtar vid vår brygga och verkar sitta bra på deras båtar också.

Om du ska göra något olagligt se då till att INTE den är tennbaserad. Kopparbaserad är betydlgit snällare för havet.

Tennbaserade skall absolut inte användas ens av de som fuskar.

Kopparbaserad färg till fritidsbåtar finns i Norge men är olaglig att använda i Sverige.

Ska man vara olaglig kan man ändå vara så snäll som möjligt och använda en hård färg, icke polerande. Då släpper man ut mindre koppar med en olaglig än med en laglig polerande.

OBS kopparbaserd färg är bara tillåten på västkusten.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, nu är båten på land.
Målad med Biltemas färg, sjösatt precis innan midsommar i Stockholms södra skärgård. Hon har knappt lämnat bryggan - blev mest seglat på polarnas båtar i år...

Resultat:
Klart godkänt!
Inte en snäcka där jag målat, men massor med skägg, men eftersom jag inte använt båten får jag skylla mig själv. Gissar att jag kör Biltemas färg även nästa år, om de inte tokhöjer priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fundera på.

Vad är det i deras färg?

Zink mm.

Det är inte ännu förbjudet men hur påverkar dett miljön?

Kan vara giftigare än kopparfärger.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 09 oktober 2010 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man samtidigt fråga sig hur zinkanoderna alla har på sina båtar påverkar havet...



Senast ändrad av Flummo | 10 oktober 2010 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja än så länge är de tillåtna men hur länge?

 

Att fundera över att både bottenfärg från Norge (ej tillåten här) och den tillåtna från Sverige innehåller koppar men vad är det som gör dem olika och fungerar olika?

När jag skriver tillåtna så menar jag för västkusten

Detta är kopparandelen i Trilux vit från sverige  produkt YBB500

Koppartiocyanat 214-183-1        10 - < 25 Xn        R20/21/22, R32, R52-53

Källa http://iyp.yachtpaint.com/msds_pdf/YBB500E1_SWE_SWE.pdf

Och dett är kopparendelen i Trilux vit för Norge, produkt YBA508

Kobbertiocyanat 214-183-1        10 - < 25 Xn        R20/21/22, R32

Källa http://iyp.yachtpaint.com/msds_pdf/YBA508_NOR_NOR.pdf

Hämtat från säkerhetsdatablad från Yatchpaint som är den som ansvarar för produkterna med namn International.

Jag har testat båda produkterna och den från Norge fungerar mycket bra och den svenska varianten är sämre.

Läs innehållet i säkerhetsdatabladen och där finns andra saker som skiljer.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 10 oktober 2010 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa om de olika ämnenas påverkan på marinliv på Kemikalieinspektionens hemsida, kemi.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men vad är skillnaden.?

Aktiva substansen är koppar och den är lika. Då finns något annat som ger god effekt, frågan är vad?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte närmast på din fråga om hur zink påverkar det marina livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommit fram till så påverkar zink de vattenlevande organismerna på ungefär samma sätt som koppar.

I teorin

Men i praktiken är det annorlunda. Har ofta havstulpaner sittande på mina zinkanoder på drevet. Så effekten är inte samma på havstulpaner som med koppar.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du utfört din undersökning där du kommer fram till det, men KemI säger att:
Koppar – är mycket giftigt för vattenlevande växter och djur. Kopparföreningar är dessutom bioackumulerande.
Zink – kan ansamlas i vattenlevande växter och djur.

...vilket för mig är en ganska stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast någon djupare undersökning men baserar sig på en hel del fakta i ämnet metaller och vatten fungerar. Detta tillsammans med sunt förnuft och att våga tänka själv (rätt så trevligt)

Grundläggande. Normalt är de flesta ämnen gifitga i för stor mängd och många ämnen ingår i vad vi männsikor behöver för att leva. Vissa av dessa ämnen behöver andra organismer inget eller minimat av och blir då snabbt giftiga.

Allt är skadligt i för höga mängder och t.ex. kan vi människor dö av för mycket vatten. Inte drunkning jag syftar på utan att för hög mängd vatten skapar oblans i kropp och vi kan dö av detta.

Men om vi håller oss till koppar och zink så blir det enklare än andra metaller som är betydligare skadligar, t.ex. cadmium, tennföreningar mm.

T.ex. koppar behöver vi människor i mindre mängd och har system för att göra oss av med rimliga övermängder. Även Zink behöver vi i mindre mängd.

Vissa vattenorganismer kan inte göra sig av med koppar och zink och lagrar upp dessa och då förs den även vidare till andra vattenlevande djur.

Koppar och zink samt givetvis många andra oädla metaller som frgörsi vattnet bildar relativt snart ny föreningar (salter) och sjunker ned till botten och hamnar i bottensedimentet.

Salter är t.ex. namnet på förening mellan metalljon och något annat. NaCl är nog den vanligaste och den kallar vi till och med för salt. Men koppar och zink bildar nya föreningar och kallas då också salter. Exempel på kopparsalter är kopparsulfat, kopparclorid osv.

Så länge de ligger i bottensedimentet gör de troligen ingen skada.

 Kopppar är enligt SKX:s undersökningar effektivt för havstulpaner och är då kopparjonen som hjälper till att stöta bort havstulpanen och gör att den inte vill sätta sig på ytor med koppahaltig färg.

Dock hur det är med zinkbaserade färger mm har jag inte hittat något ännu men där kan kanske du Peter har mera fakta.

 

mvh Harry



Senast ändrad av crabfish | 12 oktober 2010 | 06:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, jag är nöjd med att zinkfärger är godkända att använda i samtliga vatten. Jag låter helt enkelt andra med större resurser och som är mer insatta i ämnet ta beslutet för mig om vad som är OK att använda och inte. Och som du själv noterat växer det havstulpaner på zinkanoder, och det borgar ju för att det inte är speciellt giftigt för marinlivet. På min bronspropeller jag hade på förra båten var det däremot alltid rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge är zinkbaserade färger godkända i östersjön men troligen snart förbjudna.

Enbart zinkbaserade funkar inte på västkusten. Där är det kopparbaserade som gäller om man vill hålla ordning på botten. Med sämre färger kommer folk fortsätta att använda otillåtna typer som fartygsfärg mm.

Risken för att åka fast är nära på noll.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer när det gäller effekten är diklofluanid, som endast finns i den norska färgen. Det är ett ett ämne som bl.a. används för besprutning av virke mot mögel och svampangrepp. Vill minnas att det det också ingår i bottenfärger för träbåtar för att motverka skeppsmask. Tyvärr är det nog svårt att få tag på om man skulle vilja spetsa den svenska färgen. Enklare med en tur till Norge.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...