Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
dc21an

Tar in vatten genom luftintag till motorventilation.

Rekommendera Poster

Hej!

Min Fjord 21 Holiday har 2 luftintag i aktern för motorumsventilation   1 uttag för utblås till motorumsfläkten, när jag t.ex. har fart och slår av farten kommer sjön in genom hålen . Det sitter dessutom luftintag för motorumsventilation på skrovsidorna både över och under relingslisten som också tar in vatten när det går lite sjö. De blir en hel del vatten som ligger och skvalpar under motorn,har naturligtvis länspump men jag vill helst inte ha vatten inne i båten. Om de finns nån som har något tips för att lösa problemet så är jag mycket tacksam för svar.

jannesmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en HT21 och inte upplevt samma problem som du. Kanske du ligger lite lägre i vattnet?

Men du får slå av lite långsamt från planing så att inte häckvågen sköljer över aktern, självklart gör du så? Fast det känns lite fel att ha intag för luft i aktern, sitter de verkligen i själva akterspegeln?

Mina satt på akterdäcket, dvs på en plan yta och därmed ovanför själva aktern. Kan det vara ett alternativ för dig att flytta dem dit? Sedan gör man ju svanshalsar i andra sammanhang även om jag aldrig funderat på det för luft. Men det borde väl funka också, att dra upp luftslangen i en svanhals?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar

Lufintagen sitter  i akterspegeln ca. 10cm under badplattformen idiotisk placering och det är ovala hål 10cm breda och 5cm höga. Frågan är om dom behövs för det finns ju ordentligt tilltaget med luftintag för motorrumsventilation på sidorna på skrovet.Svanhals en bra ide' ska jobba på de, under vintern.

jannesmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en 24 weekender och på min båt sitter det två ovala hål på akterspegeln, se överst till vänster och höger i bild. Dessa hål är till för självlänsning av sittbrunnen och inte ventilation. Om det kommer in vatten där så bör det rinna ut tillbaka och inte ner i motorrummet såvida det inte är hål i durken. På min båt ligger durkskivorna på en aluminiumprofilsram (mittenbalken saknas på bild). och vatten som hamnar på skivorna rinner ner på dessa profiler och vidare bakåt och ut.

/Niclas

post-28665-1394236514,2586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

'Aha'  tack för de', då har jag kommit en bit på väg. Tidigare ägare har sågat hål i durken för att dra igenom slangen till motorumsfläkten plus lite uppsågat på andra ställen som gör att det rinner ner i motorrummet. De ska jag fixa till att börja med.

jannesmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...