Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
andwir

Färskvattentank och toatank + vinter

Rekommendera Poster

Hej,

Hur gör man med vattentanken inför vinterförvaringen? Har fast tank elektrisk pump med trycksensor. Ska man bara köra torrt och lämna kranarna öppna, eller behöver man tömma pumpen helt?

Toan ska man tömma septitanken och sedan pola ned ett par liter glykol och tömma lite till så det står glykol i tömningspumpen, eller?

mvh /A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer förstås toatanken under vintern. Pumpar i matolja i toan för att få bort vattnet. (Förra säsongen slog jag i glykol, men det gör jag inte om. Behövde byta packningarna efter det.)

Tömmer färskvattentanken helt, några droppar kvar på botten gör inget, det som fryser på platt botten kan inte spränga nåt.

Sedan tar jag tryckluft, på LÅGT tryck. Vi pratar 1 kp/cm2, skruvar loss slangen från tanken och sätter på luften där. Sedan öppnar jag en kran i taget, både varm och kallvatten, som får stå och spotta och fräsa ett par minuter per kran.

Min tanke är att få hyfsat tomt även i ledningar och vv-beredare så det inte blir nåt vatten stående som kan spränga.



Senast ändrad av Anders_St | 23 september 2010 | 13:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kylsystemat använder jag glykol, men jag tänker använda spolarvätska i vattenledning och toalett. Det brukar jag använda i kröken på toaletten på landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lättaste är (att köpa) en våtdammsugare till båda problemen.

Sätt på vattenpumpen och hjälp till att suga ut det sista ur ledningarna med våtdammsugare, en kran i taget. Första hösten kollade jag vattenpumpen efteråt (tog loss anslutningen på båda sidor) och den var helt torr.

Sedan skruvar du loss slangen mellan toa och septitank och suger även den och toapumpen torr (luktar lite, men det får man tåla). Behövs sedan varken glykol eller matolja.

Har du en varmvattenberedare, så behöver den tömmas separat (läs instruktionsboken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...