Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
boaba

Yamaha garanti ?

Rekommendera Poster

Köpte 2007 en yamaha utombordare 40 hk  med 5 års garanti

lämnade in den för reperation  ojämn gång konstatera själv att 3 dje cylindern fungerade inte

reperatören sa skit iförgasarn han hade av dom ock rengjorde 3 gångerfunger inte ändå

sen prova han med ett annat förgasarpaket fungera inte åndå

till sist kom han på att kilen till svänghjulet var av ,satte i ny kil sen fungera motorn

mekanikern sa at skit i förgasarna gjorde så att kilen gick av???? därför gäller inte garantien,

och jag blev 12 000 kronor fatigare. vad gör man? känner mig verkligen blåst på garantien

enligt min mening  var det kilen från början som orskade felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en ovetande, naiv och lättlurad ägare så kan ju vad som hellst fungera som argument för att slippa ta fajten med Yamaha och samtidigt tjäna en exrta hacka vid sidan av... Säger inte att du är en sådan men nämner iaf att det förkommer... Det du kan göra är att vända dig till genaralagenten. (Antar att du redan varit där du köpte prylarna eller är det någon extern meck du anlitat???)

Idag är det vanligt med auktoriserade firmor, var mecken en sådan??? Om inte så får du förmodligen varken upprättelse eller garantiåtgärder... Om det nu e så, så ska mecken ha väldigt starka bevis att överlämna till generalagenten dvs Yamahas reklamationsavdelning.. Skit i förgasaren beror väl på vad det var för skit.. Funkar liksom inte med vad som hellst, han måste kunna bevisa att du har orsakat felet och att det inte rör sig om ett fabrikationsfel..

Yamaha brukar sköta reklamationer mycket bra, det är endel återförsäljare som tyvärr inte sköter sig.. Klaga hos någon konsumentrådgivning hade ja väntat med. Om du och återförsäljaren (auktoriserad meck) är oens så ta och slå en pling till Yamaha direkt och beskriv probelemt för dom.. I sista hand om inget hjälper kan du blanda in våra tafatta myndigheter...

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 21 september 2010 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco har ju beskrivit bra hur du bör gå vidare så jag tänkte bara berätta att kilen överhuvudtaget inte ska hålla svänghjulet på plats när det väl är monterat. Svänghjulet sitter på en kona o dras med ett högt moment så att friktionskraften håller svänghjulet på plats. Att kilen gått av tyder på att svänghjulsbulten inte varit korrekt dragen så friktionskraften har inte räckt till och kilen har fått ta en belastning den inte ska behöva ta o därför brustit. Om svänghjulet aldrig varit av är det en solklar garantisak o har det varit av nångång så har den som satte dit det förmodligen slarvat med att dra till rätt moment.

Nu verkar det ju som du förmodligen aldrig haft nåt bränsleproblem överhuvudtaget men fel som beror på skit i bränslet är normalt sett inte en garantisak. Hoppas att det löser sej på bästa sätt för dej och i framtiden ska du nog anlita annan verkstad. De verkar inte va speciellt kompetenta plus att de försöker få dej att betala för deras misslyckade felsökningsförsök..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen

motorn är köpt ock servad på ett Yamahacenter i södra sverige

på derasräkninge står det: bl.a. kontroll elsystem 5 tim

kompressionsprov 2 tim

trodde att ett yamahacenter var ett seriöst inköpsställe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två timmar för kompressionsprov?  Det tog mig ungefär tio minuter senast, och då är jag ändå amatör.  Lägg på några minuter för att värma upp motorn också, men det kan man ju göra under en fikarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både felsökningen av elsystemet och kompressionsprovet ledde ju till sist fram till ett fel som är en solklar garantisak. Du ska inte behöva betala för dessa 7 timmar eller för reparationen av svänghjulet. En svänghjulskil brister inte pga skitiga förgasare. Om förgasarna varit skitiga så kan det dock bli knivigt att få den posten på garanti, men att förgasarna skulle bli skitiga samtidigt som svänghjulskilen brister är inte så troligt så jag tycker du ska propsa på att få allt på garanti. Att de rengjorde förgasarna tror jag  bara var en felsatsning i felsökandet men kan va svårt att bevisa.

Att det rör sej om ett företag som är så hårt knutet till Yamaha som ett Yamaha-Center gör ju att man blir väldigt förvånad över det här. Har visserligen själv haft problem med en reklamation och ett Yamaha-Center i söder men det rörde sej mer om ett nonchalant beteende mot mej som kund och brister i uppföljningen snarare än bristande kompetens o vilja att lösa problemet. Ge dej inte på det här utan följ de råd Rexco gav så tror jag nog att det löser sej i slutändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med yamaha om problemet,får vet att dom står inte för den 5 åriga garantienutan det är yamahacenter som har utlovet den garantien

 enligt garantibeviset framkomer det inte att det är återförsäljaren som står för den förlängda garantien Hur kan yamaha godkänna et sådant förfarande

yamahacenters ägare sade till mig, vi måste vara sjysta mot yammaha om garantier.???Han ville påskina att yammaha står för garantien.så är det han själv som ska stå för den,han vill inte stå för något alls.

Ni som har köpt utombordare med 5 års garanti kan inte räkna med någon hjälp ifrån generalagenten,det är upp till återförsäljaren om han vill stå för garantien 2 år efter inköpet

Kallar detta för skojeri,en stor bluff lämnar nu över ärendet vidare KO och ARN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Yamaha-Center köpt motor men har rökt den förlängda garantin då jag servar själv o dessutom har 50 mil ToR till närmsta Yamaha-Center där enligt garantivillkoren alla servisar o reparationer ska utföras för att den förlängda garantin ska gälla. Jag är väldigt nyfiken på varför inte garantin ska gälla din motor???

Har du inte uppfyllt villkoren eller anser de inte att reparationen är en garantisak? Sitter o läser i garantivillkoren o för mej är det självklart att en brusten svänghjulskil ska gå på den förlängda garantin. Skitiga förgasare däremot skulle jag tro räknas till normal förslitning och går nog inte på garantin men ingen seriös mekaniker som har lite hum om hur en motor funkar skulle drömma om o skylla en brusten svänghjulskil på skitiga förgasare. Det händer lixom bara inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kontakta en av handelskammaren godkänd besiktningsman som är kunnig inom området.

Om denne kommer till samma slutsats som andra här på MG och skriver ett utlåtande som pekar på det orimliga i verkstadens resonemang, så har du ett starkt case att driva i Allmänna ReklamationsNämnden.

Det har såvitt jag känner till aldrig hänt att ARN ifrågasatt en av handelskammare autoriserad besiktningsman. Du kan då via ARN kräva ersättning även för utlåtandet, men kontakta Yamaha Center och försök göra upp i godo innan du går till ARN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått här? Några nyheter i fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade när jag köpte (annan tråd) om motorn verkligen behövde servas hos Yamaha-Center för att garantin skulle gälla, men det räckte (enligt Yamaha-Center) att den servades hos Yamaha autoriserad verkstad.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på bra service från Loxkel Tohatsu generalagenten.

Jag har en Tohatsu 25C3 från 2005 som la av i somras då en kolvbultsfjäder lossnade och förstörde ena cylindern så pass mycket att den inte gick att laga. Ena kolven var också helkass.

Men stor heder och tack till LOXKEL generalagenten som skickade mig nytt motorblock och nya kolvar som en slags förlängd garanti. Jobbet gjorde jag själv! 

Även Wik inn marina i Nynäshamn var till stor hjälp i frågan.

Därmed törs man utan vidare köpa fler Tohatsu när generalagenten tar sitt ansvar om man skulle råka illa ut.  

Kanske Yamaha blivit för kaxig nuförtiden pga att de säljer många motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt villkoren i mitt garantibevis för den 5-åriga garantin står det t o m i fet stil att service o ev reparationer måste utföras av ett Yamaha-Center för att garantin ska gälla. Men eftersom garanti-givaren är det lokala Yamaha-Centret kanske man har en annan policy just hos ditt Yamaha-Center, ulfa. Alltid kul att höra om fall där tillverkaren/återförsäljaren tar ansvar för sina produkter även efter garanti-tidens slut, 2taktoel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste servas hos yamaha center är rent nys,räcker med en yamaha auktoriserad verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. Rent nys vet jag inte då jag råkar inneha ett garantibevis för Yamaha-Centers 3 åriga tilläggsgaranti som i fet stil deklarerar:

Förutsättningar för tilläggsgarantin, är att service enligt gällande servicebok samt reparationer utförs av ett Yamaha-Center i Sverige.

Garntibeviset är från 2008. För den normala två-årsgarantin finns dock inget krav på auktoriserad service, bara ett krav på att service utförts enligt Yamahas instruktioner. Eftersom det är Yamaha-Centret som sålt motorn som står för garantin kan de ju göra undantag och om det är rådande kotym är det ju bara bra för oss konsumenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kilen av måste vara ett tillverkningsfel om inte du själv gjort någon åverkan hur nu det skulle gått till? Grundstötning?

Om inte borde dom inte blåst dig på 12000:-. Se upp för den firman och försök klaga och kräv pengarna tillbaka!

Hjälper det inte så varna andra för deras policy. Varför köpa av firmor som inte tar sitt ansvar när dom gjort fel?

Såg en annan länk där uppenbarligen Atlantica krånglat med utbetalning till en skadelidande.

Bättre sådana firmor får mindre sålt tills dom lär sig att inte lura folk. Annars lika bra att dom försvinner från marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på verkstäder yamaha center säljer bara deras produkter därför heter det center,huvudsaken är att det är en auktoriserad yamaha verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ringt svenska ymaha och pratade med en som  hade hand om reklamationer

fick till svar att det är yamahacenter i Helsingborg som avgör om det går på garanti eller inte

killen hos generalagenten ville inte tala om vad han heter ??? vilket kundbemätande

har senare skickat brev till generalagenten om ärendet,ingen reaktion inget svar

samma nochalans som på yamahacenter i Helsingborg

tydligen en kutym inom Yamaha.kan bara varna andra att var bered på att garantien int gäller

på yamaha om den behövs utnyttjas 

lämnar in en anmälan till ARN, undra om yamaha rättar sig efter deras beslut??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävligt trist att de inte tar ansvar för sin garanti o sin produkt. Varför tar de inte detta? Hävdar de fortfarande att kilen gått av pga skitiga förgasare? Isf skulle jag väldigt gärna vilja veta hur den argumentationen ser ut och hur de skitiga förgasarna har orsakat detta. Lider verkligen med dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Tohatsu istället!

 Loxkel och norrmännen kan man stole på om det blir problem med motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O en av Tohatsus största kunder heter Mercury som klistrar på en ny dekal och höjer priset o plötsligt var Tohatsu inte så outside längre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är pinsamnt tur att det gäller bara en del små fyrtaktare upp till 25hp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart har trådskaparen haft problem med sin Yamaha och dess serviceorganisation. .

Kan inte tolka det som annat än att man ska se upp med det märket.

Yamaha verkar mestadels göra bra motorer men klart att någon kan klicka ibland som alla märken.

Men kan man  inte få bra hjälp med sina problem så varför envisas med att köpa det märket?

Kanske har Yamaha blivit för stora på marknaden och därmed kaxiga mot kunderna?

Tyckte OMC led av ett  visst ointresse mot kunderna för 20 år sen då de var rätt stora med.

Är det inte så att Mercury äger en stor andel av Tohatsu? Och Mercury är väl störst på snurror?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu fått rätt i Allmäna relamatinsnämde (ARN)

Yamahacenter i Helsingborg blev ålagda att betala tillbaka, fick pengarana idag

Förväntade inte någon ursäkt eller komentar från Ralf Andersson som äger Yamahac. i helsingborgingen komentar alls. efter hans otrevliga svar via mejl före anmälan till ARN

Sände i september  även en förklaring,vad som hade hänt, till generalagenten

i Stockholm,har inte hört något ifrån dom ännu  drygt 8 månader senare, det är skrämmande

hur Svenska Yamaha behandlar sina kunder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite konstigt ändå att Yamaha och Yamaha Centret inte tänker längre än näsan räcker.
Att ta kostnaden på 12 tusen för reparationen är väl en droppe i havet, om nu Yamaha Center inte tyckte det var ett solklart fall för garantin borde de ändå vid tveksamhet ta på sig kostnaden - du blir nöjd kund (och kommer förhoppningvis tillbaka och köper mer, servar motorn osv) och du kunde istället fått sprida till omgivningen att Yamaha kan man lite på men istället kan alla läsa här hur du blivit behandlad. Och gissningvis sätter du väl inte din fot hos det Yamaha centret igen?

Men skönt det löste sig till slut och du fick pengarna tillbaka.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 30 juni 2011 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...