Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
DanneF

Köpråd dc

Rekommendera Poster

Jag har snöat in mig på dc båt nu

har tittat på en ockelbo c20 med en aq170 som varit i bruk i ca 4år kom ny ifrån försvaret.sötvattenkylning, ser ut som ny i motor lite sliten i övrigt dock. Borde hålla länge då flertalet går med orginal motor än.

sedan har vi en ockelbo dc21 med renov topp aq170 i denna också

och en bayliner 1952 med 3,0 mercruiser alfa drev

Gillar alla båtar och vill gärna ha sypunkter för o emot

priserna ligger i samma läge - 5000

rätt tid att göra ett bra köp nu till hösten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du måste berätta en del om dig själv, vad du tänkt använda båten till, var hemmahamnen ligger och så vidare --- för- och nackdelar beror på ägarens behov.

Sedan fastnar jag på att du skriver om en ny AQ170 -- om det är den 6-cylindriga, så påstår Volvopenta att den tillverkades mellan 1969 och 1978. Alltså är motorn minst 32 år gammal. När det gäller bränsleförbrukning, reservdelar och service så får du väl samma situation som om du köper den andra båten med gammal motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ser ut som ny är ju lite subjektivt, låter och går som ny en annan sak ;)

jag hade nog (om man är ute efter att kunna sova gött och lite extra plats) satsat på Dc21:an.

Go gång i sjön och ett stabilt skrov. Samma gäller iofs C20:n, den är väl däremot lite mer partybåt med möjlighet till övernattning. (Om du har den varianten med stor L-soffa) En Baja 1952 är en iaf för mig tråkig båt med förhållandevis små utrymmen om du jämför Ockelbon. De brukar vara lite gingliga i plasten när de kommer till åren oxå eftersom jänkarna gillade trä och playwood inne plasten som sedan inte är särskilt fuktskyddad infrån skrovet sett.

Angående motorena på ALLA de här båtarna så är det ju iaf ålderdomliga konstruktioner så det är isåfall skicket på dem och drevet som får bestämma pris anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ha båten i insjö, med mycket dags turer och övernatta några nätter på sin höjd.

är 2vuxna 2barn

den den första c20 är allstå en motor från fösvaret som ej varit i bruk innan 2006, köpt från mob förråd. Marin motor från början. har endast varit i bruk i 4år. Så tycker att man borde ha ett gäng år innan något ska behöva renovers,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvarsmotor låter gött och jag antar att på denna konfiguration sitter det ett 270 drev.

Det låter på dig som om du redan har en favorit här ;)

Mercruiserdrev skulle jag i det längsta undvika, mkt mer krabb vid service, volvodreven är lättare att pilla med själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

280? Ball, det kommer nog funka fint, om du nu har bestämt dig för C20:n alltså ;)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annonsen ger ju ett ärligt intryck, som även tar upp det negativa.

Lite lustigt att han 10 augusti skriver Är till salu under en månad, därefter åker den upp för vinterförvaring och säljs först våren 2011 men i dag 21 september finns annonsen ju kvar på Blocket...

Vore bra om det fanns fler bilder på inredningen. Titta efter tecken på fukt och/eller sprickor i akterspegeln. Försök känna om det luktar unket/mögel i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hopp,

 

med erfarenhet av både mindre US DC och billiga nordiska båtar skulle jag nog också välja en Ockelbo. Tveklöst skulle jag ta en DC21:a då den har viss klassikerpotential.

Kommentar betr drev - har själv både haft båtar med VP280 och Mercuiser Alpha - enl mín mening en myt att det är lättare mecka Volvo. Att t ex montera av/på ett Alpha One är betydligt enklare än ett 280 och inte bara då för att Alphadrevet är betydligt smäckrare/lättare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker eftersom man inte får med sig hela klumpen ut när man tar bort murkel-drevet. Däremot så är det enligt min mening lite för många källor till ev. fel när man återmonterar. du har diverse packningar med små ytor som ska hamna rätt. Hamnar packningen fel så kan det tex börja komma vatten ur växelwiren vid microbrytaren (egen erfarenhet) Tätningsringen runt själva axelröret som går in skölden kan hamna snett vilket ger vattenläckage in i båten (egen erfarenhet) etc...

 

Volvo drevet är möjligtvis tyngre men det är för att man faktiskt tar med sig HELA drevet ut. Här kan det inte läcka in i drev eller in i båt såvida man inte monterar drivknutsbälgen helt galet och samtidigt har en kass packbox på ingående axel i drevet. Med andra mer failsafe

Sen att Volvos patenterade konstruktion som faktiskt är geni gjorde att Mercruiser och andra tillverkare då det begav sig fick hitta på andra, sämre konstruktioner på hur det skulle växla är ju en annan historia.

 

Angående båtköpet så håller jag med om att Dc21:an har mer klassikerpotential, men är man ute efter det hade jag isåfall köpt en Coronet 21:a ;) Ett minus för C20:n är dock taket/targabågen som är jobbigt låg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska låta familjens behov avgöra -- Kan barnen lätt bada från båten? Kan nu sitta bekvämt och äta tillsammans? Hur bra sikt framåt har de som sitter i soffan bak? Om det blir sämre väder, går det att köra båten med kapellet uppe? Är det lätt för barnen att komma förbi framrutan och kliva iland framåt?

Sedan är det inte realistikt att övernatta 4 personer i en båt av denna storlek. Var ska ni ha packningen när alla sover? Klarar ni er utan toalett? Fokusera på att båten fungerar bra för dagsturer, plus köp ett bra tält.

Motor från försvaret -- Men, som någon skrev, drevet är väl kanske lika gammalt som båten? Och finns det ett kvitto från Försvarsmakten 2006 där det tydligt står att en motor med exakt det motornumret ej varit i bruk alls... Låter konstigt att motorn på över 28 år aldrig skulle varit använd under en enda rep-övning. Att försvaret kostat på den vacker målarfärg betyder inte att den aldrig smakat en droppe bensin... Och då gäller det att motorn har blivit konserverad efter varje rep-övning. En båtmotor som inte används på mer än 3-4 veckor behöver konserveras, annars börjar den rosta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt gällande att man ska låta familjens behov styra, dock så tror jag det är hugget som stucket gällande c20 och dc21:an.

Att övernatta 4 pers i en sån här båt (C20) är alldeles utomordentligt realistiskt anser jag.

2 vuxna framme i fören, två barn bak på soffan - alternativt tvärtom, packningen på golvet bakom förarstolen!

Vi har sovit 6 personer (3 st framme i fören, 2 på golvet, 1 på aktersoffan) i min Matanza en gång (den är ju ung. som dc21:an) men då vart det lite trångt med packning osv. Men det gick alldeles utmärkt!.

Om jag har förstått det hela rätt så är motorn av typ mobförråds-typ. Dvs har stått på pall inne i en hangar, konserverad och klar för att tas i bruk i ngt fordon/båt om nu ryssen skulle komma. Med andra ord att betrakta som ny.

Att drevet är gammalt betyder ju ingenting, så länge det växlar fint och har oljan med sig och inte är påkört så trillar dom där grejerna inte ihop i första taget....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

packningen på golvet bakom förarstolen 

Jag har visserligen 3 barn, men när vi åker ut en helg så har vi med oss bland annat: färskvatten, grill, mat & dryck, badkläder och badleksaker, stövlar och regnkläder, varma tröjor, spel och leksaker... Lägg därtill att det i båten finns spis, kastruller, diskbalja, tallrikar, glas, termos...

Visst finns det en del stuvfack även i en liten DC... Men jag tror inte att det blir mer än max 1 övernattning med 4 personer per sommar.

Realistiskt = något man provar och sedan gärna gör igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt gällande att det ska funka i längden, men det du räknar upp brukar inte vara några som helst problem att få in i diverse stuvfack på en c20. Det skulle väl vara kläderna som man har framme i ngn bag eller liknande då.

Vi brukar vara 3-4 st i min båt när vi stannar ute en helg och det är inga problem trots att det då också innebär lite öl i kylen ;)

Huvudsaken är att man är konsekvent när det gäller vart man stoppar grejerna, själv lade jag säkert en halv dag när jag köpt båten på att stuva på olika sätt innan jag kommit fram till ett system. Håller man sedan på det så funkar det oftast!

Sen är det som du säger, det är inte alltid man sover ute så mycket som man tror (eller vill)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står mellan dc 21 o c20 nu

 

har även fått nys om dc21 men med aq130 till ett mycket bra pris med nytt kapell

ca 10tusen under övriga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...