Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gyttjedykaren

Vinterförvara gummijolle?

Rekommendera Poster

Jag gick och blev med en gummijolle förra helgen.

Det jag undrar är hur dessa bör förvaras över vintern.

Hur bra mår den egentligen av att ligga nerpackad i sin tillhörande väska?

 

Hur gör ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till jollen. Har du inte haft någon förut så är det en källa till mycket glädje!

Och har du inte packat upp den ännu så ligger den ju kvar förstås i sin låda, i vardagsrummet bredvid TV´ n... ehhhh.... den mår alltså bra av att ligga uppvärmt?  Svalt, inte gärna i minusgrader?

Första åren med min jolle så gjorde jag som teknikerna sa där de kan servas ( de vet bäst? )

- uppblåst men inte hårt uppblåst
- rengjord med sötvatten och noga urborstad ( sand äter sig igenom gummi med tiden! )
- gärna lite intalkad i vecken mot akter  -  om du kan få den torr först sa teknikern.

Sedan måste jag erkänna att med ökad ålder på jollen, minskade förvaringsmöjligheter samt många lagningslappar ... så ligger den i ett utomhusförråd utan luft men inte hopsnörd iaf.

Har två stycken faktiskt och efter 12 respektive 16 år så kanske en av dem får bytas ut snart?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med gummibåt nu några år och det är trevligt.  Jag skulle vilja säga att väskan du fick jollen i, är för engångsbruk wink  Dvs har du väl tagit ur den ur väskan första gången så får du aldrig tillbaka den igen.  Är det kallt ute så blir gummit väldigt stelt och då går det absolut inte att få in den i någon väska, så ta det bara försiktigt så blir det bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något problem att få jollen tillbaka i väskan var det inte. Tog ca 10min från att jag drog ur propparna tills båten låg i sin väska.

Men jag undrar fortfarande hur ni andra gör.

Om man tittar i vikarna så dominerar gummijollarna som släpbåt.
Så det borde vara ganska många som vinterförvaras på ett eller annat sätt.

Hur mår den egentligen av att ligga nerpackad i sin väska hela långa vintern?

Eller förvarar ni dom lätt upplåsta mörkt och med jämn temperatur. Och hur har ni plats för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått rådet som beskrivs ovan, att förvara den uppblåst inomhus med lite lägre tryck än vanligt.

Har hängt upp den på en vägg i garaget så det är både mörkt och lite svalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma fråga som trådskaparen men lite mer specifik. Jag har så jädra mycket grejer i garaget redan så jag skulle gärna ha jollen utomhus i vinter om det inte är skadligt. Vad tror ni om uppblåst under en presenning (och lite tak, som sticker ut från huset) utomhus? Hur kommer lilla jollen må  i vår isåfall? cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta hem min gummibåt uppblåst på en släpkärra. Göra ren den med sötvatten och grönsåpa (eller gulsåpa - det är samma sak, bara olika lokala traditioner)

Det bästa stället för min del att förvara den är på vinden. Säkert minusgrader när det är riktigt kallt. Det har jag aldrig reflekterat över - som en nackdel. För att få upp den måste jag släppa ur luften. Sen pumpar jag upp med handpumpen så  att den återfår någorlunda form men inte hårt. När jag har den i båten pumpar jag stenhårt med en elektrisk pump.

Min väska vet jag efter 10 år inte ens var den är.

Det finns nog sämmre sätt att förvara en gummibåt på än ute och täckt med någon form av skydd, speciellt för solen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ligger grundligt rengjord och torkad nedpackad i den blå väskan, skulle jag ha den uppblåst så hade det blivit på altanen under en presenning, finns ingen plats inomhus.  Har gjort så några vintrar och kan inte se tillstymmelse till sprickor eller liknande. Nu är det en ganska ny PVC-jolle, det kanske är annorlunda med äldre material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Låter ju som att det inte är helfel att ha den ute uppblåst i kyla. 

Men måste bara få tydliggjort:

Har gjort så några vintrar och kan inte se tillstymmelse till sprickor eller liknande

Syftar det på nedpackad i blå väskan eller på att lägga den uppblåst på altanen under presenning? Jag läser det som att det syftar på nedpackad, men inte helt säker. Om det syftar på altanen låter det ju som klartecken för mig att göra samma sak. smiley

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har varit nedpackad några vintrar. 

I valet mellan uppblåst och nedpackad i väskan så tror jag det föregående är att föredra. Jag har valt att packa ner den för att få den ur vägen. Dessutom vet jag att det inte är något som måste fixas med till våren annat än att lastas på bilen när den dagen kommer.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 21 september 2011 | 09:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min ( en 3 m rib ) lätt uppblåst och täckt med en pressening på en liten båtkärra som jag skaffat till den, smidigt och bra om jag behöver flytta på den.

Tvättar den naturligtvis med sötvatten innan vintervilan

Har inte märkt att den skulle påverkas negativt av att ligga ute över vintern.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör rent och lägger den uppochned på däck innan vi lyter båten.

Får precis plats under täckställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...