Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ahidman

Mögel under vintern

Rekommendera Poster

Jag har surfat en del på nätet för att hitta tips om hur man bäst undviker mögel i en plastbåt under vintern. Jag hittar åsikter som hävdar allt från att båten skall vara ordentligt ventilerad till att den skall vara helt stängd och försedd med torkmedel typ Torrbollen. Nägra erfarenheter av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag vill ha tillträde till båtens innandöme under vintern för renoveringar föredrar jag helt-öppet-principen framför Torrboll-principen. Jag har kört med detta i tre vintrar och det har fungerat bra, förutom under förra årets regniga och varma senhöst som gjorde att jag fick lite beväxning på vissa ställen där jag slarvat med rengöringen. Jag antar att du snubblat över dessa artiklar, http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/index_miljo.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också mest på helt öppen-principen eller åtminstone god ventilation. Dessutom är det bra att kunna komma in i båten under vintern. Däremot ska man nog plocka in all textil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tidigare talare om att ventilation torde vara det bästa. Har iaf funkat alla år för mig och även för min far när han hade båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de flesta har väl hört talas om frystorkat!! Så vädra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg båt hus som har genom ventelering och ta bort kapellet dynor och annat tyg som finns i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Ventilation är ett bra tips, men fungerar inte då luftfuktigheten är hög ute. Jag kör en kupevärmare eller värmefläkt ett par gånger i veckan när det är som fuktigast. Funkar bra. Det behövs inte mycket för att hålla kondensen borta. Har man inte ström kan man testa med en värmare typ gasol eller fotogen, fast finessen med kupevärmaren är ju att den skapar luftcirkulation. Allra bäst är att köra en luftavfuktare. Mycket effektivt. Se bara till att hålla tätt så att du inte torkar ut luften utomhus också :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Om man skall använda Gasol eller fotogen så måste rökgaserna ledas ut i det fria på ett effektivt sätt. Förbränning av Gasol och fotogen skapar nämligen stora mängder vattenånga som blir till fukt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har kört med både bra ventilation och ett par torrbollar under vintern. Jag har klarat mig bra från mögelangrepp och jordslag. Det man ska tänka på är att man måste byta saltet i torrbollarna med jämna intervaller. // Granen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Svara gärna på varför, så kanske jag kan spara några spänn. :-) // Granen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar. Vid närmare eftertanke har nog torrbollen ingen större funktion när ventilationen är god. Nog för att torrbolen är bra, men att ha hela världen som arbetsområde blir nog lite i tyngsta laget. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare! Gott om ventilation är nog receptet. Min båt var ägd i 35 år av en marindirektör innan jag köpte henne, och det finns rejält med ventilationsmöjligheter till alla utrymmen i båten - nästan i överkant tyckte jag först, men när jag lyfte på durkar och tittade ned i förvaringsutrymmen mm är det så rent och fint och mögelfritt, och det luktar dessutom bra i båten, och jag är säker på att det hänger ihop. /Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...