Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ksson

Många nya toatömmnings stationer

Rekommendera Poster

Har varit ute och åkt längs blekinge, kalmar och ölandskusten i sommar och försökt att tömma toatanken med de nya sugstationerna men det har inte fungerat särskilt bra. I Torhamn i blekinge är stationen placerad där det alltid ligger båtar förtöjda, i Bergkvara i kalmarsund fungerade den inte, i Degerham på öland gick det inte att lägga till för det blåste kraftigt och den var placerad i inloppet till hamnen, i Mörbylånga fanns det ingen tömmningsstation, i Fjärjestaden var en stor motor båt förtöjd precis mitt för stationen ett helt dygn. Har verkligen försökt att inte släppa toavattnet i havet men inte lyckats särskilt bra med detta.

Hur har ni andra miljötänkande båtägare lyckats att hitta några fungerande tömmningstationer i sommar ?

Det är jättenkelt att bestämma att man inte får tömma totaken till havs men då bör man se till att det finns förutsättningar först till ett alternativ som fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten är det bara att konstatera att det inte går att vara en miljötänkande båtägare vad det gäller tömning av toan. Funderade på att ha som projekt i vinter att ordna för sugtömning av tanken, men med så få och svåråtkomliga så känns det inte meningsfullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har också tänkt tanken då jag har förberett för sugtömmning att fixa till däcksgenomföringen och slang ner men jag har 10Nm till närmsta station så det känns inte lika prioriterat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett antal sugtömningstationer på västkusten. Installerade tank under vintern och då jag hört att det fanns en tömningstation här hemma i Kungshamn kollade jag upp den. Den hade inte varit i bruk sen den byggdes. troligtvis på oenighet mellan kommunen och ägaren till den byggnad där den satt. Den öppnade före midsommar. Då stod räkneverket på 3. När jag var och tömde i slutet på augusti stod verket på 22. Det hade varit 19 st som använt stationen över sommaren, trotts att den ligger mycket bra till.

http://thallatha.blogspot.com/2010/06/sugtomnigsstation-i-kungshamn-i-drift.html

Hade varit i Lysekil och försökt tomma dan innan med mycket dåligt resultat.

http://thallatha.blogspot.com/2010/08/sugtomningstest-i-lysekil-och-kungshamn.html

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer detta att följas upp. Är det olagligt att ha toalett utan sugtömningsfunktion eller bara att använda en sådan toalett?

Kommer polisen att gå ombord på båtar för att utföra kontroller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har lyckats tömma en gång under sommarens resor i Danmark och Bohuslän och det var i Fiskebäckskil, det kostade 100 kr att tömma där.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har färskvattentank som räcker 2-3 dagar och septitank som också räcker 2-3 dagar om hela familjen är med i båten. Jag gissar att många har ungefär samma situation = vi fyller färskvatten varje gång vi ska ut med båten (vid klubben eller sjömacken) och tömmer septitanken på vägen hem, mitt på någon lämplig fjärd (ofta Jungfrufjärden).

Alltså skulle vi behöva däckstömma lika ofta som vi fyller färskvatten.

Alltså skulle det rimligen behöva finnas sugstation vid varje båtklubb och vid varje sjömack... Bara i vår del av skärgården skulle det behövas 20-30 sugstationer om det inte ska bli orimliga köer fredagar och söndagar. Vad skulle det kosta? Vad kostar en sugstation?

Jag har lite dåligt samvete när vi tömmer nedåt, men bara lite, både fåglar och fiskar gör också sina behov i vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir dagliga kontroller i alla farleder och alla båtar med  icke-reglementsenlig installation kommer att sänkas på plats! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

> Alltså skulle vi behöva däckstömma lika ofta som vi fyller färskvatten.

Precis mina funderingar. Det kan ju inte räcka med en sugstation per hamn vilket ju de flesta diskussioner handlar om.

Hur skulle det fungera om det bara fanns en vattenslang att dela på i de större hamnarna? Och som bara var fem meter lång? Man skulle helt säkert få köa hela förmiddagen för att få vatten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är en av fyra båtklubbar i Nacka (Stockholmsskärgård) som har beviljats LOVA bidrag för att installera en toatömmningsstation. Den kommer att ligga Lännerstasundet strax innan Baggensstäket. P.g.a. många olika anledningar kom vi inte till skott i år men till nästa säsong kommer vi att vara i full drift. VA-anslutning och övriga kostnader för en tömningsstation kom i vårat fall upp till 275.000 kronor varav pumpen kostar ca 60.000 kronor. Av denna summa fick vi ett LOVA bidrag på 50 % alltså ca 137500:- till en tömningsstation och VA-anslutning.

Det ska bli väldigt intressant att se hur den kommer att utnyttjas ... min erfarenhet säger att det inte är många båtar som har möjlighet att använda denna pump. Det är bara båtar tillverkade 2001 och yngre som vid nyproduktion har denna funktion.

Jag har min uppfattning om det hela klart för mig och det är att vi i dagsläget skjuter mygg med kanon. Vi båtfolk står för promilleandelar av utsläppet i Östersjön och kostnaden för dessa LOVA projekt och bidragen därtill kan inte stå i rimlig proportion till det vi vinner ... men å andra sidan måste vi börja någonstans att bidra och det är därför vi i våran klubb har beslutat oss för att ligga i framkant ... jag hoppa att detta ska bli en succé ...

... hur vi sedan ska sköta underhåll, öppettider och underhållskostnader är en annan fråga ... hur ska vi agera om det händer en olycka när någon tömmer (ni vet Murphy, kan något gå snett, så gör det ...) ... om något brakar rakt in i servicebryggan och förstör den och pumpen ... vem tar ansvar för det etc. etc ... nåväl ... always look at the bright side of life ... återkommer med rapport nästa år ... Mats Edestig sekreterare, KiBK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har passerat några båtliknande toastationer i sommar men aldrig sett någon båt förtöjd vid dem. Fattar inte hur de kan fungera om de ligger på svaj. Tas strömmen från båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, låter som att man behöver en bra försäkring då :)

Men jag är allvarlig. Vi har en båttoalett av typen där man pumpar i sjövatten och pumpar ut bajs i ett drag. Den används max en gång per säsong och då i yttersta nödfall. Annars sköter vi våra behov i land, eller över relingen med nr 1.. så frågan är om man ska riva ut toaletten i vinter, det är inte aktuellt med installation av septitank. Skulle det krisa får man väl ha en potta (och var hamnar skiten då?)

Men man slipper kanske böter (och sänkning :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från wwf.se
Min toatank är på 0,06 kubik...

Vad är det man säger? Skjuta mygg med kameler? cheeky

-----------

http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmeddelanden/1304643-kryssningsfartygen-fortstter-dumpa-avloppsvatten-i-stersjn

Förra sommaren erbjöd sig kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation att frivilligt tömma avfallsvatten – bland annat från toaletterna – via hamnarnas mottagningsstationer. Trots det tömmer fortfarande mindre än hälften av kryssningsfartygen sitt avfallsvatten i Stockholms hamn där kapacitet finns och flera av fartygen tömmer bara symboliska mängder.

Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer mellan 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär så mycket som alla fritidsbåtar i hela hamnen tömmer.. på ett år!

Edit, såg att det var kubikmeter och inte liter :/

Som alla fritidsbåtar i hela sverige, under ett år!



Senast ändrad av Dava | 23 september 2010 | 15:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata men Åke på ge-järnet i södra hamnen Lysekil, han kommer att instalera tömning till 2011.

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm..detta är ett skit problem! cool

Som någorlunda vettig i mitt miljötänkande, så är det fördjävligt att man driver igenom behjärtansvärda miljöpålagor. Som man inte sen, understödjer tillräckligt så det får effekt.

Skall det ge någon som hellst effekt, så måste brukarna ha en vettig tillgång på lätt tillgängliga tömningsstationer.

Å andra sidan brukar politiker nöja sig med att det ser fint ut på pappret. (skithus papper?)

Man kanske ska börja sälja utsläppsrätter för septitankar?? Vilken kassa ko för staten!!!

Vi kan kalla det straffskatt för skithus effekten! devil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör inte jag, men jag hoppas kunna tömma min skit i dom nu när jag äntligen har möjlighet  i nya båten

Därför:

Vet någon om det finns en lista på de stationer som finns runt om i Sverige sommar 2011?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske, men...

Här finns en lista på de få stationer som finns i Sverige,
http://www.batmiljo.se/?id=7068

En lista är ju ett ganska klumpigt vis att visa var saker ligger. En karat är ju bättre och det finns en för Stockholmstrakten
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Pages/tomningstationer-och-bottentvattar-for-batar-i-stockholms-lan.aspx
och en för Göteborgstrakten
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Pages/tomningsstationer-for-batlatrin.aspx

Du får se fram emot att hitta sugtömningsstationerna sommaren 2012 istället.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...