Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skeppsdal

Vinterkonservering av Mercruiser 5.0 mpi (-03)

Rekommendera Poster

Hej

Är nybliven ägare till en Ockelbo DC21 med en Mercruiser 5.0 mpi från 2003. Motorn är utrustad med en blå manuell pump (typ cykelpump) för dränering av sjövattensidan. När sjövattensidan är helt tömt ska det enligt intruktionsboken ploppa ut två givare som signalerar att det är tomt. Nu till min fråga...

Ska jag i alla fall fylla sjövattensida med glykolblandning eller ska jag låta bli? Vilket är att rekommendera. Jag har fått olika uppgifter (bl a från ett servicevarv) att det ska räcka med att endast dränera. Ska jag våga lita på det? Vad är det i så fall som gör att just funktionen med den blåa pumpen gör att man inte behöver fylla med glykol?

Vad behöver jag göra åt bränslesystemet?

Tacksam för svar av någon som kan reda ut begreppen!



Senast ändrad av skeppsdal | 12 september 2010 | 16:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag utgår från att du har ett slutet kylsystem på motorn med glykol. Det säkraste och oftast enklaste är att köra igenom glykolblandning på sjösidan. Du behöver inte tänka på att motorn måste varmköras etc för detta då det endast passerar genom värmeväxlare, kyllimpor etc. Om Du skall tömma systemet så måste du tänka på alla låga punkter som ex sjövatten pumpen. Det finns risk att man missar nåfot och det fryser sönder.

Vad gäller konservering av motorn så skall du koppla loss befintlig tank och ansluta en tank med oljeblandad bensin på ett par %. Byt bränslefiltret och starta igång. Det kommer att ryka lite, men det är det som är meningen. Du får in en oljefilm i alla spridare, ventiler, cylindrar etc. Du har två bränslepumpar på en MPI motor, en lågtryck & en högtryck, dessa får ochså då en smörjning. Bränslepumparna kan annars ibland kärva på våren efter 6-7 månader i stillastående utan smörjning.

Det är det hela. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - jag har slutet kylsystem. Tack för en bra och enkel redogörelse. Det avdramatiserar det hela en aning!

Då antar jag att den blå pumpen endast är ett enklare sätt (bland många andra sätt) att dränera sjövattensidan. För säkerhets skulle ska jag alltså köra runt glykolblandning. När du säger byt bränsefilter och köra igång - vad menar du då? Varför kan jag inte ha det gamla bränslefiltret i? Hur länge ska jag köra med oljeblandad bensin (antar att det är 2-taktsolja)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det rekomenderas att byta bränslefilter en gång per år och samtidigt så kan du tömma ut eventuellt vatten som samlats i avskiljaren. Om Du inte byter filter och tömmer ut den bensin som finns där, så måste du köra i flera minuter innan Du har förbrukat det bränsle som finns i filtret och den oljeblandade börjar nå fram. Det är korrekt att det skall vara tvåtaktsolja, det är den som blandar sig med bensin. Det räcker med att köra tills det ryker om motorn, någon minut ca, men se upp så inte sjövattenpumpen går torr utan att den hela tiden kan suga i sig glykolblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag är också nybliven ägare till en sötvattenskyld Mercruiser (har tidigare enbart haft sjövattenkylning). Jag hoppas att det är OK att skicka in ett par kompletterande frågor:

* På Alpha-drev så sitter det en impeller även i drevet för att kyla drevet under gång. För att inte bränna den så behöver den vatten när man kör igenom glykol genom motorn. Räcker det med vatten och spolmussla, eller behövs glykol även i drevet för att undvika frysrisk (kan t ex vatten bli stående i impellerhuset)? Jag gissar att drevet tömmer sig helt om man tiltar ner det och att man därigenom inte behöver glykol - avgaskanalen får ju dessutom glykol från motorn.

* Ang oljeblandade bensinen - räcker det att ta loss bränslefiltret,slå i en skvätt tvåtaktsolja och starta motorn (sedan byter man ändå filtret till våren)? Det skulle innebära att jag slipper lossa bränsleanslutningar mm. och söla med en extern tank...

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte helt säker men jag tror att det normalt bara sitter impeller i drevet på motorer med alpha drev, dvs det sitter ingen ytterligare impellerpump på motorn./Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sjövattenkylda motorer så stämmer det att impellern sitter i drevet, men på sötvattenskylda motorer så sitter det även ett kylvattenintag under skrovet och en vattenpump under motorn. Den normala impellern i Alpha-drevet används enbart för att kyla drevet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en återkoppling tänkte rapportera om mina nyvunna erfarenheter… 

Lugnt förvissad om att jag hade koll på läget tog jag upp båten och började med att spola ur motorn med hjälp av en spolmuff till sjövattenintaget under skrovet. Motorn gick på tomgång i några minuter och tempmätaren visade normalt. Trots allt tyckte jag att det var konstigt att det kom ytterst lite vatten ut genom avgaserna och kände mig inte alls trygg att fortsätta konservering på samma sätt.

 I stället dränerade jag sjövattensidan och kontaktade en båtmekaniker. När mekanikern skulle konservera motorn sög den oerhört dåligt, vilket resulterade i en grundligare felsökning. Det visade sig att sjövattenledningen mellan skrovgenomförningen och vattenpumpen var ”dubbelvikt” och har så förmodligen varit sedan motorn installerades 2003 på Dyviks varv angry. Den har alltså i stort sett endast tagit in vatten genom drevet (..som jag inte hade spolmussla på sad). Som tur var klarade sig impellerhuset, men den nybytta impellern (inför sommaren 2010) blev förstörd. Till saken hör att det är OERHÖRT trångt i motorrummet, vilket gör att man inte kan se eller komma åt sjövattenslangarna utan att montera bort vattenpumpen.

 Såå… ett antal (många) tusenlappar senare så är problemet löst genom att dra ihop sjövattenledningarna från skrovgenomförningen och drevet förbi ett sjövattenfilter och sedan in i vattenpumpen. Det gör att konserveringen kommer att bli avsevärt mycket lättare, d v s öppna locket på filtret och hälla i glykol när motorn går på tomgång! Kan verkligen rekommendera den förbättringen till alla som har en sötvattenkyld Mercruiser 5.0 mpi med Bravodrev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd för att jag toppat ovanstående dumhet denna sommar.



Eftersom min plan var att sälja båten så tänkte jag att det var onödigt att använda toaletten om båten skulle visas för spekulanter, så jag stängde kranen till WC.

Under hela sommaren har jag drabbats av att Mercruiser 5,7 motorn överhettar och har lagt timmar av arbete på att felsöka både det slutna kylsystemet och drevsidan. Härom natten vaknade jag tvärt med tanken att kanske den tar in kylvattnet till sjövattensidan från samma ventil under båten som WC. Så är det nog.

Suck, århundradets bästa sommar spenderades utan båt helt i onödan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ingen stollig hemmameckare dragit egna konstiga slangar så bör du ha en separat skrovgenomföring för motor och toalett

 

Vad och hur har du kontrollerat kylningen hittills?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte noterat någon mer skrovgenomföring i botten. Många skulle nog vilja klassa Bayliner som stolliga hemmameckare, så det är ju inte omöjligt ;)



Problemet har varit att motorn larmat för överhetting efter 15 minuters gång och kylarvätskan i det slutna systemet försvunnit. Systemet innehåller 19 liter och inget har runnit ut i motorutrymmet. Det kan omöjligt ha kokat bort så slutsatsen har varit att det runnit ut med avgaserna i väldig fart. Efter ett larm har 5 liter behövts återfyllas. Systemet har luftats, packningar bytts, limpa och knä provtryckts. Drevkylningen verkar fungera. Jag har inte kunnat fastställa om sjövattenkylningsdelen fungerar.





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör vara värmeväxlaren som är sprucken då.

I och med att det är övertryck i det slutna systemet så trycks glykolblandningen ut i sjövattendelen och ut med avgaserna om värmeväxlaren är sprucken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det smakade glykol i sjövattenutslangarna. Så det borde kunna vara en sprucken värmeväxlare (Monitor). Jag hat inte sett en sprängskiss på den, men kollar man på slangarna så borde det ju vara sötvatten i toppen och sjövatten i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykoldelen går i en massa små rör i värmeväxlaren och sjövattendelen går runt dessa så inget uppe eller nere. Lämna värmeväxlaren på provtryckning eller försök testa den själv. Det troligaste är väl att den spruckit pga frostsprängning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag låtit provtrycka både värmeväxlare, knän och limpor. Alla är hela. Nya packningar klara att monteras.

Således återstår väl bara sjövattenpump och cirkulationspump. Funkar det ändå inte måste jag nog lämna in båten till Regal Marin efter säsongen. Hoppas han har tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...