Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SiggeSven

Elinstalltion av bogpropeller

Rekommendera Poster

Har köpt en elbogpropeller av märket Max-Power. Jag är nu i slutfasen med elinstalltionen och undrar om någon har något tips.

 

Jag har ett separat förbrukarbatteri till Bogpropellern som jag vill koppla till mina två huvudbatterier för att få laddning till mitt bogpropellerbatteri. Hur skall jag göra detta bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall i vinter göra som en kompis gjort på sin båt.

Ett extra batteri vid bogproppen, aväkrad och sedan går en tjock kabel bak till startbatteriet med ytterligare en säkring.

Idag har jag bara tjocka kablar från aktern fram till bogproppelern, det blir för stora förluster. Montera extra batteri bredvid bogen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som följande.

Drog tjocka kablar från bogproppellern till startbatterierna.
Jag har hitills inte kört bogproppelern utan att motorn varit igång. Därav startbatterikretsen.
I mitt fall blev det 95mm2 kablar då bogproppellern är på 2000W. och avståndet fram och tillbaka =9m Spänningsfallet i kablarna blir då på ca 0,5V. Helt OK tycker jag.

Slipper på så vis släpa runt ytterliggare ett batteri i skärgården.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver ett batteri i fören till bog (Max power) och ankarspel. För laddningen av detta en 10 mm2 kabel till startbatterierna. Haver fungertat bra de sista 10 åren.

http://lasselundell.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna lösning kräver att laddnngskabeln säkras av med max 35 A säkring annars kan man elda upp kabeln om förliga batteriet fallerar eller man tex har en dålig batteripolanslutning så att all ström tas ifran startbatteriet.

Kanske värt att upplysa om eftersom man förmodligen säkrat av med minst 100 A säkring framme vid bogpropellerns batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att göra på detta sättet bl.a. för att slippa problemet med strömrusning i laddkablaget.

Samt att kablarna på 95mm2 var billigare än vad ett batteri av kvalitet skulle kostat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att räkna lite på vad din bogpropeller drar. Anta att den är på 4 kW och att du använder den två gånger per dag i 30 dagar under en säsong. Varje gång kör du bogpropellern i 5 sekunder. I så fall kör du bogpropellern totalt 5 minuter och gör av med ca 28 amperetimmar. Jag tror att du i själva verket kommer köra betydligt mindre än så, oftast knuffar man ju bara till någon bråkdel av en sekund.

Ett alternativ är alltså att du gör det enkelt för dig och låter batteriet sitta för sig själv utan koppling till övriga elsystemet, så länge du ser till att ladda det innan sjösättning och eventuellt någon gång till under säsongen.

För egen del har jag alla förbrukningsbatterier i fören vid bogpropellern. Dessa får laddning från motorn via en lite väl klen kabel, men framförallt från solpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Lasse_L s förslag är helt rimligt. Hade gjort så själv om jag skulle installerat bogpropeller.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...