Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kapten_nemo

Vad har ni för grill i båten?

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev JJan:

"ALUmini propanflaska 2.7 Kg 1345:- inkl gasol"

 

Dessa flaskor går att fylla igen, har jag fått besked om.

Det hoppas jag verkligen med tanke på priset. Frågan är bara var.

 

2019-03-16 vid 11:06 skrev JJan:

Däremot med gasoltändning vilket är mycket smidigt.

Låter väldigt smart. Men det går ganska bra med Biltemas "Minibrännare" på engångstub. Behövs inte för flambering men väl till Crème Catalana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev patrikflink:

Någon som har en sådan?

Och, använder ni den ombord eller släpar ni iland den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Och, använder ni den ombord eller släpar ni iland den?

Köpte en idag, vill bara veta kvalitén.

Kommer släpa iland då den var väldigt smidig att packa upp och ihop. Kan hända att den även kommer att gå på badbryggan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kaj1:

Nån som har erfarenhet av denna?

http://www.sonofhibachi.com/

/Kaj

Ja, jag har en sådan sedan flera år tillbaka. Går snabbt att få bra glöd genom att hela grillen fungerar som en skorstenständare. Grillgaller i gjutjärn som kommer att vara rödglödgade när du öppnar grillen o börjar grilla så det blir rejäla gallermärken i köttet.

Det går minimalt med tändvätska som dessutom inte kommer att påverka smaken eftersom de briketter du tänder med inte kommer att ligga under dina köttbitar när du grillar.

Jag använder endast briketter.

Det är överreklamerat att efter grillning slå ihop grillen o ställa in den i väskan direkt. Den bör stå hopfällt en stund (ihopstängd med skenan i toppen) så att grillen kvävs o temp går ner (15-30 minuter) sedan kan du ställa in grillen i väskan o ställa ombord (inte in i stuvfacket förrän den svalnat ytterligare). Lägg ner handtagen mot utsidan av väskan medan grillen svalnar annars bränns de av i förtid mot passpoalen som blir varmare än övrigt tyg. Genom att grillen förvaras i väskan så skräpar den inte ner även om den står i ett stuvfack ombord.

 

Nästa gång du ska använda grillen så är det bara att öppna, borsta bort gamla grillrester från gallret (de har brännt av när du fällde ihop grillen efter användningen förra gången), lyfta av gallerna o fylla på nya briketter, klappa ihop grillen så att gammal aska faller ner i tändningsskålen, dra ut o tömma askan ur tändningsskålen (askan är ju helt kall o riskfri att hantera). lägga in en bit papper, 3 briketter, blöta dessa briketter med tändvätska o sätta fyr.

 

Nackdelar: Grillytan är helt utan vindskydd. Jag har tillverkat ett hopfällbart av några bitar rostfri plåt o mässingsgångjärn. Mitt vindskydd ryms i sidofickan på väskan.

Grillgallerna blir så varma att de kan spricka. Jag har t.o.m. blivit av med delar av gallerna så jag har skaffat extragaller att ta till när fästöronen trillar av - men det har inte hänt ännu så jag kör med de gamla än så länge (men köp gärna ett extra galler för om upphängningsdelen går av så kommer grillen inte att fungera så bra).

 

Sammanfattningsvis så är jag helnöjd med min Son of Hibachi som används flitigt under somrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Ja, jag har en sådan sedan flera år tillbaka. Går snabbt att få bra glöd genom att hela grillen fungerar som en skorstenständare. Grillgaller i gjutjärn som kommer att vara rödglödgade när du öppnar grillen o börjar grilla så det blir rejäla gallermärken i köttet.

Det går minimalt med tändvätska som dessutom inte kommer att påverka smaken eftersom de briketter du tänder med inte kommer att ligga under dina köttbitar när du grillar.

Jag använder endast briketter.

Det är överreklamerat att efter grillning slå ihop grillen o ställa in den i väskan direkt. Den bör stå hopfällt en stund (ihopstängd med skenan i toppen) så att grillen kvävs o temp går ner (15-30 minuter) sedan kan du ställa in grillen i väskan o ställa ombord (inte in i stuvfacket förrän den svalnat ytterligare). Lägg ner handtagen mot utsidan av väskan medan grillen svalnar annars bränns de av i förtid mot passpoalen som blir varmare än övrigt tyg. Genom att grillen förvaras i väskan så skräpar den inte ner även om den står i ett stuvfack ombord.

 

Nästa gång du ska använda grillen så är det bara att öppna, borsta bort gamla grillrester från gallret (de har brännt av när du fällde ihop grillen efter användningen förra gången), lyfta av gallerna o fylla på nya briketter, klappa ihop grillen så att gammal aska faller ner i tändningsskålen, dra ut o tömma askan ur tändningsskålen (askan är ju helt kall o riskfri att hantera). lägga in en bit papper, 3 briketter, blöta dessa briketter med tändvätska o sätta fyr.

 

Nackdelar: Grillytan är helt utan vindskydd. Jag har tillverkat ett hopfällbart av några bitar rostfri plåt o mässingsgångjärn. Mitt vindskydd ryms i sidofickan på väskan.

Grillgallerna blir så varma att de kan spricka. Jag har t.o.m. blivit av med delar av gallerna så jag har skaffat extragaller att ta till när fästöronen trillar av - men det har inte hänt ännu så jag kör med de gamla än så länge (men köp gärna ett extra galler för om upphängningsdelen går av så kommer grillen inte att fungera så bra).

 

Sammanfattningsvis så är jag helnöjd med min Son of Hibachi som används flitigt under somrarna.

Var finns dessa grillar att köpa?

Cool e kanske fel ord.. men nån som ändå tänkt lite vidare, i like.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kaj1:

Nån som har erfarenhet av denna?

http://www.sonofhibachi.com/

/Kaj

10 timmar sedan skrev Lintott:

Ja, jag har en sådan sedan flera år tillbaka.

 

Verkar vara ett intressant alternativ när vår cylindergrill ger upp. Några frågor...

  1. Finns den att köpa över disk i Sverige?
  2. Kan man tända bara ena grillytan om man inte ska grilla så mycket?
  3. Vad är bästa pris (och var), jag kommer upp nära 2000:- kronor med reservgaller och frakt där jag hittat den.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Var finns dessa grillar att köpa?

Cool e kanske fel ord.. men nån som ändå tänkt lite vidare, i like.

 

53 minuter sedan skrev Mackey:

Verkar vara ett intressant alternativ när vår cylindergrill ger upp. Några frågor...

  1. Finns den att köpa över disk i Sverige?
  2. Kan man tända bara ena grillytan om man inte ska grilla så mycket?
  3. Vad är bästa pris (och var), jag kommer upp nära 2000:- kronor med reservgaller och frakt där jag hittat den.

Mackey

Jag köpte min från Tyskland för rätt många år sedan...

https://www.erlebnisladen.de/baumarkt-garten/son-of-hibachi-110-100-holzkohlegrill-modell-2012/a-325/?gclid=CjwKCAjwndvlBRANEiwABrR32B1p7S9H9OgQy04M4kSUQnoSpClW0x7AoMXOQ_CvTet3ezmPRkJWmBoClFMQAvD_BwE 

Ibland hittar man dem på svenska annonssidor (har någon kompis som fått tag på till bra pris på den vägen).

 

Det fanns en firma i göteborgstrakten som sålde dem men sen flyttade ägaren o webbsidan missköttes ( www.fritidsutrustning.se ). Senast så hittade jag den på Facebook o ägaren i Alingsåstrakten. Hemsidan finns kvar men med begränsat sortiment. Prova att maila ägaren...

 

Många som sett den användas blir nyfikna. Ofta p.g.a. att jag går är klar att gå ifrån grillplatsen när  deras grill blivit varm o de ska börja grilla. Jag har några kamrater som letat rätt på den o är nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

 

Jag köpte min från Tyskland för rätt många år sedan...

https://www.erlebnisladen.de/baumarkt-garten/son-of-hibachi-110-100-holzkohlegrill-modell-2012/a-325/?gclid=CjwKCAjwndvlBRANEiwABrR32B1p7S9H9OgQy04M4kSUQnoSpClW0x7AoMXOQ_CvTet3ezmPRkJWmBoClFMQAvD_BwE 

Ibland hittar man dem på svenska annonssidor (har någon kompis som fått tag på till bra pris på den vägen).

€100 inklusive frakt är helt okej tycker jag.

Vad är bra pris i Sverige?

 

Extragaller i reserv verkar man kunna hoppa över. Det beskrivs att gallret fått en förbättrad utformning för att undvika sprickor och att det håller bra.

 

Har du extra stekbord till din?

Om ja, funkar det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2010-09-12 vid 08:05 skrev kapten_nemo:

Vad har ni för grill i båten? Det finns en massa olika märken och modeller som är tänkta att passa bra på mindre yta. Vilka för och nackdelar har de olika modellerna? Själv körde jag länge med engångsgrillar men tröttnade till slut på det mediokra resultatet och köpte då vad jag anser vara den bästa grillen på marknaden, en Big Green Egg mini, som jag köpte på grillglädje. Den är kanske inte så liten och smidig men attans vad gott det blir. Tyvärr passar den heller inte bra om man är allt för många i båten, eftersom gallaret är ganska litet. Den är i och med sin vikt och avsaknad av handtag också ganska svår att ta iland. Vilka alternativ tycker ni fungerar bra?

Weber gasolgrill

https://bagarenochkocken.se/grillar/gasolgrillar/weber-go-anywhere-barbar-gasolgrill/?vat=1&gclid=CjwKCAjwndvlBRANEiwABrR32PLWGhWDhi16ENnjYy5ywPsAYO01RaTH9q6TFQfYNkV_fOIX1CBJ9xoCidQQAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobb!

Smidig med att den inte blir varm på utsidan och det räcker med några få briketter.

Nackdel att den kan ta lite tid att bli varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lintott:

 

Jag köpte min från Tyskland för rätt många år sedan...

https://www.erlebnisladen.de/baumarkt-garten/son-of-hibachi-110-100-holzkohlegrill-modell-2012/a-325/?gclid=CjwKCAjwndvlBRANEiwABrR32B1p7S9H9OgQy04M4kSUQnoSpClW0x7AoMXOQ_CvTet3ezmPRkJWmBoClFMQAvD_BwE 

Ibland hittar man dem på svenska annonssidor (har någon kompis som fått tag på till bra pris på den vägen).

 

 

Tack, då blir det en sådan.

 

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

€100 inklusive frakt är helt okej tycker jag.

Vad är bra pris i Sverige?

 

Extragaller i reserv verkar man kunna hoppa över. Det beskrivs att gallret fått en förbättrad utformning för att undvika sprickor och att det håller bra.

 

Har du extra stekbord till din?

Om ja, funkar det bra?

Bra pris i Sverige? Jag tror inte de går att köpa här längre sedan Fritidsutrustning verkar ha slutat med det. När den fanns där så var priset ungefär som i Tyskland (kanske t.o.m. lite dyrare om jag minns rätt).

 

Jag tror dessvärre att det är "de nya förbättrade" som jag har. Det har blivit en del sprickor med åren. Det är t.o.m. ett par bitar som trillat bort. Men de fungerar fortfarande. Tänker bara att det blir kostsamt i framtiden med en extra frakt "bara för ett galler"

 

Jag har haft min sedan 2011 så det är klart att lite slitage får man acceptera efter all grillning sedan dess.

 

Det enda jag egentligen bytt ännu är väskan p.g.a. avbrända handtag. Vik dem alltid utåt/nedåt när den varma grillen ställs in i väskan så kommer de inte att brännas av som mina. Passpoalen blir tydligen gruvligt varm när grillen ställs ner direkt efter användning som jag gjorde i början.

 

bild.png.72dcd362aaa07d086ea3915e5248d67c.png

 

Ställ heller inte in grillen i väskan direkt efter användning som de anger i instruktionen utan låt den lugna ner sig någon halvtimme först. Den kvävs rätt bra bara av att stå igenstängd (tändlådan inskjuten o locket igendraget).

 

Att bara ha briketter på ena sidan funkar inte så bra. Då "smiter" värmen från tändbriketterna genom den tomma sidan. Det är bättre att ta lite färre briketter i båda sidor så det blir balans under uppvärmningen och sedan skyffla över alla till ena sidan. Men jag fyller alltid båda sidor. Det krävs en påfyllning med 5-6 briketter på varje sida, resten återanvänds från förra grillningen. En påse briketter räcker rätt länge så jag krånglar inte med enkelsidig användning. En flaska tändvätska räcker också rätt länge, det är ju bara de tre briketterna i tändlådan som behöver dränkas in. Jag dränker dem ordentligt så att de ger bra tändningsvärme till resten av grillen.

 

Jag har grillbordet och har använt det en del för att t.ex. steka hela färsklökar o liknande och det fungerar. Har aldrig stekt ägg eller liknande så vet inte hur det funkar.

 

Grillspettet är bara krångligt med många delar som ska riggas på plats efter att grillen blivit varm. Det såg bra ut på bild men inte i praktiken. Kanske om man är stor rotationsgrillare - men det är inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Kaj1:

Tack, då blir det en sådan.

 

/Kaj

För mig med, med ett stekbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

För mig med, med ett stekbord.

Beställd, leverans 2 maj . Utan stekbord dock ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-05-29 vid 18:00 skrev pseudonym:

Snubblade in på Lidl vid ett tillfälle förra året och köpte en grill som är med en liten inbyggd fläkt som ser till att glöden alltid får ett genomdrag. Lidl:s modell heter "Florabest bbq" och är en variant av originalet som heter Lotusgrill.

Lotusgrillen har jag sett hos husvagnshandlarna för 1700:- ungefär.

 

Som jag ser det en mycket genial konstruktion med en separat kolbehållare och med fläkten rakt under, ett grillgaller som spänns fast med två spännen och med en sargkanten så korven inte rullar av. Det bästa med denna grillen är att från start till att börja grilla har det inte gått mer än 4-5 minuter för en perfekt glöd. Dessutom kan den stå i sittbrunnen utan att den blir varm på utsidan.

 

Priset var 499:- och har sett att några lidlbutiker har haft den iår för 299:-

 

https://m.youtube.com/watch?v=hlenNxj6XCM

 

post-95643-0-61392000-1464537863.jpeg

 

Har fortfarande denna geniala grillen som inte har rostat bort än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev pseudonym:

Har fortfarande denna geniala grillen som inte har rostat bort än.

Jaja, retas du bara ;)

Hade varit perfekt som reserv ombord. Gasolgrillar är kremeringsutrustning för kött. Fungerade när barnen var små och det var panik men då var det mest korv och det kanske man inte ska kalla kött (billig korv = 23% kött).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-18 vid 16:53 skrev Kaj1:

Beställd, leverans 2 maj . Utan stekbord dock ;)

Min kom i måndags,verkar bra men har inte provat ännu. Blir nog premiär till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 5/1/2019 at 12:08 AM, Mackey said:

Min kom i måndags,verkar bra men har inte provat ännu. Blir nog premiär till helgen.

 

Min kom i måndags också och testade nu ikväll. Blev goda hamburgare men kommer nog ta ett par tillfällen innan man blir helt kompis med hur man snabbast får igång glöden och får det jämnt, blev lite ojämnt nu första gången. Men god mat blev det ju ändå. 

 

Har inte provat stekbordet jag beställde, men kommer bli bra sen när man vill köra lök eller "steka" potatis eller så på den.

Redigerad av Haddock_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Haddock_:

- - -

kommer nog ta ett par tillfällen innan man blir helt kompis med hur man snabbast får igång glöden och får det jämnt, blev lite ojämnt nu första gången. Men god mat blev det ju ändå. 

- - -

Fyll baljorna ordentligt med briketter. För att tända brukar jag använda tre briketter som läggs på rad med en vid inre kanten av lådan, en precis innanför kanten när lådan är utdragen för lufttillförsel o en mittemellan. Skjutluckan i ovankanten bara inskjuten så att den håller samman de två baljorna. Tändbriketterna ska vara ordentligt dränkta i tändvätska så de får lång brinntid.

Jag brukar ge den ca 15 minuter efter tändning innan jag öppnar den (länge sedan jag läste instruktionen men jag vill minnas att de var lite snåla med tiden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Lintott said:

Fyll baljorna ordentligt med briketter. För att tända brukar jag använda tre briketter som läggs på rad med en vid inre kanten av lådan, en precis innanför kanten när lådan är utdragen för lufttillförsel o en mittemellan. Skjutluckan i ovankanten bara inskjuten så att den håller samman de två baljorna. Tändbriketterna ska vara ordentligt dränkta i tändvätska så de får lång brinntid.

Jag brukar ge den ca 15 minuter efter tändning innan jag öppnar den (länge sedan jag läste instruktionen men jag vill minnas att de var lite snåla med tiden).

 

Tack för tipsen. Jag hade öppningen på toppen så öppen det går, men förmodligen lådan för långt ut, står den ska vara max ett finger utdragen, precis så den får luft. Instruktionerna säger också toppluckan ska vara lika mycket stängd, troligtvis för då håller man värmen inuti så gott det går? Det är ju lätt att prova olika kombinationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstå försöket var helt okej.

Screenshot_20190504-230149_Gallery.thumb.jpg.a273a2d26679bf08f95023a1e3f75281.jpg

Lite kallt möjligen...

 

Just tändningen kan man nog fila lite på, men på 15-20 minuter var briketterna vackert vita.

 

Mitt nästa tändförsök blir med tändvätska på de nedersta briketterna på vardera sidan istället där tändbriketter i asklådan.

 

Hur som helst är vi klart nöjda. Funkade bra att "stänga av" grillen när maten var färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min i många år nu, gillar väskan, möjligheten att höja gallren och att det är relativt låg förbrukning av briketter.

Jag lägger ett lager briketter från biltema. Några i lådan indränkta i tändvätska, och tänder sedan med braständare eller om dom är slut dränker jag in några torra kvistar i tändvätska så man får lite eld i lådan. Öppnar ca 2-3cm nere och 1/4 i topp.

 

Om man har bråttom och några briketter behöver hjälp, så går det lösa med gasolbrännare från biltema när man fäller upp grillen.

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/1/2019 at 1:08 AM, Mackey said:

Min kom i måndags,verkar bra men har inte provat ännu. Blir nog premiär till helgen.

Prövade min i helgen, funkade helt okej, hade dock vanligt kol som ville rasa ned och "hindra" stängningen då man skulle tända, får testa med briketter. Goda biffar blev det dock 👍

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-01 vid 21:42 skrev Caribic410:

Då blir det ju en pareto. 20% av fettet ger 80% av problemen om det ger 20% problem att torka bort det som blir kvar och mekandet med folien..😆

Det fungerar!

 20% problem  är väl bättre än än 80% problem???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-19 vid 09:30 skrev Seawolf:

Vi har en "portföljgrill", den kommer i en plastlåda som är som en dokumentportfölj, Lätt, och tar liten plats i båten och behåller gegg etc. inuti vid förvaring.

http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/skrov/aktergrill.html

Hade en sådan i första båten. Den skickade jag med båten när den såldes. Skulle sedan köpa en till nya båten, då fanns ingen så det blev en Weber Go-Anywhere.

Ångrar det inte alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på liten gasgrill som jag tror nämnts tidigare i tråden men sedan dess försvunnit hos återförsäljaren. Nu har clas ohlson taigt in något liknande och just nu är det dessutom kampanj på den. Funkar säkert helt ok för korv och hamburgare.  En entrecote går nog också:)

 

http://m.clasohlson.com/se/Portabel-gasgrill/Pr316046000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...