Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kapten_nemo

Vad har ni för grill i båten?

Rekommendera Poster

Orden "gas" och "grill" tycker inte jag bör nämnas i närheten av varandra...

...och framför allt inte sammansatt.

 

Gasol är dessutom en fossil gas som påskyndar uppvärmningen av jorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mackey:

Orden "gas" och "grill" tycker inte jag bör nämnas i närheten av varandra...

...och framför allt inte sammansatt.

Krematorium 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

 

Gasol är dessutom en fossil gas som påskyndar uppvärmningen av jorden.

 

CO2-cykeln för ditt kol är 80-100 år. Så förnybara bränslen (från skog) hjälper dåligt för att minska uppvärmningen under de närmsta 50-100 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-29 vid 10:13 skrev Mackey:

Orden "gas" och "grill" tycker inte jag bör nämnas i närheten av varandra...

...och framför allt inte sammansatt.

 

Gasol är dessutom en fossil gas som påskyndar uppvärmningen av jorden.

En liten undran bara?

Gas är pressade växtdelar.

Kol är pressade växtdelar.

Om man tänder den lilla brasan hemma? Det sägs vara förnybart bränsle. Men hade jag inte tänt brasan hade jag inte tillfört någon koldioxid alls.

Men för övrigt ha en trevlig sommar😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev vega1959:

En liten undran bara?

Gas är pressade växtdelar.

Kol är pressade växtdelar.

Om man tänder den lilla brasan hemma? Det sägs vara förnybart bränsle. Men hade jag inte tänt brasan hade jag inte tillfört någon koldioxid alls.

Men för övrigt ha en trevlig sommar😊

Jag använder inte stenkol eller brunkol när jag grillar, då smälter troligen grillen när kolet väl fattat eld.

 

Skillnaden mellan fossila bränslen och biobränslen - såsom ved och träkol - är att fossila bränslen har skapats under miljontals år medan ved (träkol) bildas på några decennier (eller egentligen kontinuerligt).

 

Självklart släpper man loss CO2 när man tänder brasan, men bara något lite senare har veden återskapats i våra skogar och åter bundit koldioxiden. Så länge mängden skog och andra växter har ungefär samma utbredning är systemet i balans.

 

Alternativet att inte tända brasan gör ingen skillnad. Träden dör till slut och multnar bort och då frigörs koldioxiden ändå, fast 50 till 100 år senare eller så.

 

Jag förstår att du redan vet allt detta och bara vill retas, men kan ju ev. vara bra för andra att bli informerade om hur det hänger ihop.

 

Bara för att jag inte tycker att grill och gasol hör ihop betyder det ju inte att andra behöver tycka så.

 

Ha en trevlig grillsommar allihopa oavsett bränsle. 💣💥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten runt grill där man ta bort de 3 rostfria benen. Den tillverkades av Höganäs och kallas "partygrill" , inhandlades på COOP 1985 för 39,90.

Den lilla grillen har alltid fungerat och levererat bra värme. Varje sommar.

Jag har vid några tillfällen testat andra grillar då jag tyckt att gamlingen är värd pension. Men inte hittat någon som trots sin litenhet varit bättre.

Detta är en av mina billigaste "båtprylar" och slår man ut kostnaden per år blir den löjligt låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 2 st flaggfästen på biltema och biltemas grill funkar perfekt på akterpulpit och kostade 600kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter flera somrars grillförbud så kör jag nu Weber Q1000, grillar ofta på fördäck med den. Perfekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/17/2019 at 11:16 AM, Koala321 said:

Jag har två Weber Go Anywhere i båten. En kol och en gasol. Jag är jättenöjd med kol/brikett-versionen men blir inte helt kompis med gasolvarianten. Tycker den inte blir riktigt varm. Någon annan som upplever detsamma?

 

Dessutom är den lite svårare att stuva med de utstickande detaljerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar att det finns en viss radikalisering i kolgrillargänget. Utvecklingen av gasolgrillar gör att jag ändå vågar skriva i tråden - finns många behändiga gasolgrillar som man kan använda i sittbrunnen. Jag har gjort så i många år nu. Perfekt att grilla när man svajankrar.

 

Hoppas ändå kollgrillningen blir kvar. Är så roande att se folk njuta av sina virrar vid grillen på klippan och sedan lätt fryntlig balansera steken ner från klippan, upp på båten och till sittbrunnen.

 

Min egentliga fråga är vilka gasolgrillar ni tycker är smidigast i båten. Man vill ju ha mycket grillyta, praktiska avställningsytor, funktionalitet och bra koll olja så det inte dropper på teaken. Och sen kunna packa ihop den så den blir liten och lättstuvad. Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2010-09-12 vid 08:05 skrev kapten_nemo:

Vad har ni för grill i båten?

Absolut ingen alls. Och kommer någon med en atrapp in lieu.... så kan de åka sin egen båt.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...