Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
kapten_nemo

Vilket båt seglar bäst iförhållande till sitt LYS/SRS?

Rekommendera Poster

Ifall man vill vinna en LYS/SRS kappsegling så borde det vara läge att fundera ut vilken båt som seglar bäst i förhållande till sitt lys-tal. Eftersom mätetalen förändras beroende på hur bra båten tidigare placerat sig borde många snabba och populära kappseglingsbåtar såsom Smaragd, Express och dylikt vara helt ur frågan eftersom de får ett förhållandevis högt LYS medan exempelvis Ohlson 22 eller Maxi 68 som sällan seglas av duktiga seglare borde ha ett förhållandevis läge LYS jämfört med den faktiska kapaciteten. Höjer man sina chanser att placera sig bra ifall man utnyttjar en Ohlson 22:a till max med bästa sortens segel, trimmar matchvikten, slätspacklar botten etc? Tänker jag rätt eller är detta bara marginellt? Vilka båtar anser ni ha lägre LYS än vad de har för faktisk kapacitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Just Maxi 68 har placerat sig bra på Tjörn Runt under flera år, detta med en mycket samspelt besättning. Allt från 1:a plats 1994 och ner mot 50:e och däremellan.

Min egen båttyp Dominant 78 har ett förhållandevis lågt lys (1,06) med tanke på potentialen i båten. Jag kan hålla samma fart som både Express (1,12) och Maxi racer (1,12) vid gynnsamma vindar.

Finns säkert hur många som helst från slutet av 70 talet och framåt ett tiotal år innan de får ett för högt lys som blir svårt att segla upp till.

Många båtar idag har lys på 1,30 och däröver, dessa får ofta stryk mot de äldre på srs/lys seglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är svårt att hitta LYS-mördare.
Det hänger så mycket mer på besättningen i första hand och de rådande förhållandena i andra hand (se t ex Matrix gynsamma förhållanden) där vissa båtar är chanslösa i lättvind, och andra i hårdvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns iaf en Accent som seglas fort, placerat sig väldigt bra på bl a Tjörn Runt. Tror den har hemmahamn Stenungsund. Vann TR 2005, tror jag. Efter optimering borde man kunna segla den ganska fort, även om man har höjt SRS-värde till i år från 1,03 till 1,04. Det är inte vår iaf :-)

/Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får göra som Collberg, anmäl flera båtar till Tjörn Runt och använd sedan den som lämpar sig bäst till den aktuella dagens förhållande



Senast ändrad av Mange100 | 11 september 2010 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att så många har tankar kring en sådan här fråga. Det kanske inte finns några lys-mördare men det borde finnas båtar som är bättre eller sämre i förhållande till sitt lys. Det handlar helt enkelt om att skaffa sig så bra utgångspunkt som möjligt. Inte att skaffa sig ett ofelbart sätt att vinna ;-).

 

Många båtar anmälda är ju en intressant taktik, tyvärr fungerar den inte för min del pga begränsad budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här diskuteras ju då och då i olika fora. Senast jag läste något om det var det A22 som togs upp.
Eftersom det är en regelbåt finns det snabbare och långsammare båtar men de seglar alla på samma SRS-tal, 1,17 tror jag.

Funderar du på att hotta en gammal båt så tänk på att om du ändrar något, byter segeldesign, lättar den, tar ur dynor etc så måste du ansöka om mätbrev och får då kanske höjt SRS-tal.

Som redan sagt så är det svårt att hitta någon båt som går bra i alla förhållanden, Mälar22 är tex riktigt snabb för sina 1,07 så länge man sllipper spin-bogar.
Eller ge mig 8 m/s i en J80, Melges eller annan sportbåt så seglar man nog också upp till sina tal.

I längden handlar det tror jag helt enkelt om vem som är den bästa seglaren, som tur är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur blir det med LYS-talet när man hottar sin båt. För att mätbreven ska gälla så är det ju i stort sett båtar i originalskick som ska tävla.

Det förvånar mig att de lät en så upphottad stortriss vinna en LYS-tävling. Poängen med LYS är ju att alla ska kunna tävla på samma villkor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS talet är satt för flertalet av båtar seglandes en LYS cirkel vid 3-8 m/s. Udda båtar brukar bestraffas och för ett LYS efter förhållanden idealiska för dem, dvs högt.

Sportbåtar (J80, CB66) har fördelagtigt LYS i förhållande till SA/Vikt och SA/våt-yta men högt LYS i förhållande till vattenlinjelängd. I mycket lätta vindar där SA/våt-yta är kung eller om det blir mycket undanvind där SA/vikt är bra seglar de väl upp till sitt LYS. I alla andra förhållanden får de svårt.

Detta håller på att korrigeras. CB66 har successivt fått sitt LYS sänkt från 1,21 till 1,16 idag. Samma trend för J80. En 505 (jolle) har i år fått sitt LYS sänkt från 1,36 till 1,19.

En Vindö 30 som har lång vattenlinje till LYS och är nog en LYS-mördare om det blåser mycket och lite kryss, men i andra förhållanden får den svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT...

Men har segelytan påverkan på LYS-talet? Dvs om jag har 5 kvadrat större storsegel än vad orginal, får jag använda storseglet i LYS-tävlingar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Inte med samma lystal, då måste du mäta om båten och då får du ett högre lys. Annars kallas det för fusk. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M 25 har ett lys som nog ligger lägre än vad det förtjänar. Vet en klubb där det finns två stycken och de vinner alla lys-kappseglingar vilket är så tråkigt för de andra i klubbe att flera slutat kappsegla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det kanske inte drömbåtar som toppar en sådan här lista...

Jag skulle sätta mina pengar på Singoalla. Aldrig kappseglad. 10.3 meter, 4 ton och bara 1.00 i SRS (samma som sin lillasyster Vega som är 8.25). Lätta en sån, på med lite bra segel så kommer man att dominera vilken segling som helst som innehåller lite sträckbogar.

Fast man får nog inga komplimanger i hamnarna...



Senast ändrad av blur | 16 september 2010 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...