Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Stefan

!!! En motorgåta !!!

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Jag formulerar om en fråga som jag tidigare ställt i detta forum och som jag också fått ett mycket bra svar från signaturen Volvoman på. Tack för det. Dock skulle vara tacksam för ännu fler synpunkter och information, gärna från Volvoman igen : Jag har köpt en Nidelv 1800 sport från 1992. (ett ton) Båten har motortypenummer 868261 och serienummer 2200113503. Motorn/drev har beteckningen VP 250, DP 290. och jag har hört att denna motor och drev är en mycket ovanlig, ihoplockad kombination: Fråga 1: Är detta en AQ151A, AQ151B eller AQ151C eller möjligtvis någon annan modell ? Fråga 2: Enligt uppgift är det mycket ovanligt med duopropp till denna typen av motor, är det så och vad kan det innebär det isåfall ? Med Vänliga hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Jag har lusläst drevia.se och fått mycket info där, dock ej svar på mina frågor, jag har också mailat volvopenta men hittills ej fått svar från dem. Jag tror att båten var en demo ursprungligen och att man kanske exprimenterat med båt, motor och drev-duoprop kombination. Iallafall är det ett ruskig tax på båten Fråga nummer 1 ovan hoppas jag att få svar på från VP men fråga 2 är jag tacksam för synpunkter på, dvs synpunkter på båt/motor/drev-kombinationen: 290DP-drev på en VP151-motor på en 1 ton tung DC-båt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kaj

Hej På fråga 1 har jag ingen aning men om motorn är från 92 så torde det vara en 250. Fråga 2: det fanns inte 250 motorer med Dp utan det är troligen en eftermontering,om inte utväxlingen har ändrats i drevet så kan du få ganska så hög hastighet redan på tomgång, en kollega från förra jobbet har/hade en 21 fots draco med en 151 motor och han monterade en Dp-nedredel på sin båt och med A2 propellrar fick han en hastighet av ca. 6 knop på tomgång (800-900 rpm) det är ju inte så roligt vid ankomst till hamn. I alla fall så tyckte han inte om kombinationen så han bytte tillbkas till SP. Men detta var ju hans uppfattning enklast är det väl att provköra båten för att bilda sig en egen uppfattning om hur den beter sig. Ett annat tips för att kolla om drevet är original är att kolla på luftrenaren på motorn där skall finna en dekal med drevets serie nummer. Lycka till med båten mvh Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Ok tack Kaj Det hänger alltså på att man i drevet har rätt utväxling för VP250. Jag skall kolla detta Kan det ge påverkan på andra negativa (eller positiva) sätt. Att kanske motorn får gå med onormal belasting eller varvtal ??? osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Jag har fått svar på alla mina VP-frågor: AQ151A tillverkades fram till 1992 med SP290-drev som standard. 1992 bytte man beteckning på AQ151A till AQ250A. MAn fortsatte tillverkningen ett kort tag för att sedan totalt upphöra med AQ151A alias AQ250A. Motorn på AQ250A var således exakt samma som AQ151A men kunde köpes både med SP290-drev eller DP290-drev. Således har jag en sk AQ290 alias AQ151A med DP290-drev. En ovanlig konstilation men en bra sådan och enligt Volvo Penta något av en AQ151 Classic. Häls Stefan :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...