Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
crabfish

Ny flytvästlag kan rädda liv, nästa myndighetsövergrepp

Rekommendera Poster

Nu ska vi snart bli kriminella om vi väljer att bada från båten utan flytväst.

SÄKERHET. 18 personer drunknade runt om i landet bara under de två första veckorna i juli i år. De allra flesta olyckorna inträffade i samband med bad och någon enstaka skedde i samband med båtfärd. Samtidigt visar statistik från Svenska Livräddningssällskapet att 400 personer har drunknat i samband med fritidsbåtar de senaste tio åren och att 300 av dessa hade kunnat räddas om de haft flytväst.
Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund, vill nu att en lag om att bära flytväst ombord på fritidsbåtar införs.
– Det finns flytvästar för alla aktiviteter på sjön, för alla åldrar, i alla storlekar och i alla prisklasser. Moderiktiga och smidiga flytvästar finns i många olika varianter. En flytväst kostar från 200 kronor och är därför en billig livförsäkring. Med andra ord, det finns inga förnuftiga argument för att inte använda flytväst, avslutar Mats Eriksson.

Fyllon i rodbåtar som ska fiska och behöver pissa är några man finner drunknade. De kommer ändå inte följa lagen.

Givetvis använder man flytväst då det behövs utan några lagar. De som skiter i det får skylla sig själva och drabbar knappast andra. I båtten har jag alltid ett gäng seglarvästar så vänner och bekanta får låna.

Själv använder jag nästan alltid flytväst förutom då vi förflyttar oss kortare sträckor inomskärs och det är varmt som attans. Alltid då jag är själv i båten eller vädret är lite tuffaren. Men hur farligt kan det vara att ramla i vattnet en lugn dag då man är ca 50 meter från land eller har andra som kan hjälpa till om det skulle behövas.

Ok för en lag för barn och ungdomar, men vi vuxna måste kunna avgöra själva.

Detta kommer med stor sannolikhet bli nästa myndighetsövergrepp efter 0,2 lagen.

Storebror får fullt upp på sjön med att leka övervakare.

källa

http://www.maringuiden.se/artiklar/;Batbranschen:_Ny_flytvastlag_kan_radda_liv-3328

Undrar om han menar flytväst (räddningsväst) eller seglarväst. En stor skillnad där den ena kräver att man är vid medvetande och kan simma. 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahah och det kommer bli en idiotregel när de väl gjort sina förstudier. Båtar längre än 10m och snabbare än 15 knop eller något liknande, vågar någon satsa emot?

Jag blir aldrig förvånad över vårt Sverige. Det är skönt att bo här. Ingen behöver tänka. Det gör någon annan åt dig. Det är skönt att vara barn när man är vuxen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att tänka på galenskaparnas sketch: Nu hjälmtvång även inomhus!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja hjälmtvång gäller segelbåtar där många fått bommen i huvudet.

De skulle bygga ett nytt dårhus i Stockholm. Men de kunde inte enas om var. Så tillslut beslöt man att sätta upp ett staket runt hela staden, så var det löst.

Där finns brats och galna politiker, de andra får vara med oavasett om de vill eller inte precis som vi andra får ta emot alla galna lagar trotts vi kan klarar av att ta hand om oss själva.

Fler drunknar då de badar än då de åker båt, förbjud bad. Alternativ obligatorsik flytväst vid bad. Gäller dock inte badkar kortare än 1,2 meter. Hjälm rekomederas bara än så länge och kan vara bra om miljömupparnas isberg börjar slita sig och komma ner i våra breddgrader på grund av koldioxidspöket.

::Harry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir så trött, det råder moralpanik ta mig f-n överallt. Finns inget sunt förnuft längre? Ska allt bli lagstadgat? Hur många pensionärer ramlar inte varje år och bryter lårbenshalsen vilket kan vara förknippat med direkt livsfara. Ska föreslå lag för broddar på personer över 65 då vinterväglag råder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...