Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nickname

Kompass i magnetfält

Rekommendera Poster

Jag har problem med ett magnetfält där min kompass är monterad. Fältet är för starkt för att kunna kompenseras bort. Har nu tittat på kompasser med externa givare. Displayen kan då monteras där nuvarande kompass finns och givaren kan monteras på plats där inget magnetfält stör. Ett alternativ heter Nasa Cruiser Fluxgate. Tacksam för att ta del av erfarenheter och andra alternativa lösningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att om det är den enda magnetiska kompassen ombord som du vill ersätta så blir du helt utan kompass om du får elproblem eller batteriet laddat ur.

Annars fungerar en elektrisk kompass bra, jag har både och (dock inte en Nasa). Det är väldigt lätt att jämföra kursen från den digitala kompassen med navigatorns bild av vart man är på väg eftersom båda är digitala, och då får man snabbt  en känsla för ström och avdrift. Funkar givetvis med den traditionella kompassen också men detta är snabbare, mer exakt och enklare. Min kan dessutom skicka info till autopiloten och den är mer stabil än autopilotens inbyggda (ST2000).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i inlägget ovan:
Fluxgate-kompasser har en viktig fördel jämfört med traditionella, de har ingen tung visarnål. En visarnål har ju alltid viss tröghet, dvs då den roterar så samlar den på sig rörelseenergi som sen resulterar i viss översläng innan den stabiliseras.

Även fluxgate är kardanupphängd så i hög sjö avviker den ifrån det ideala horisontalplanet precis som traditionella kompasser, men skillnaden verkar ändå stor.
Har själv ingen kurs-display, däremot en styrhjälpreda (Autohelm 800) med inbyggd FG-kompass. Tycker att den över en lite längre sträcka ger imponerande rak kurs även i hög sjö, dvs den struntar i kortsiktiga kursavvikelser (elbesparing) men ger alltså ändå rak huvudkurs.

FG-kompasser har ju mikrodator som samlar info över tid och kan integrera tidsmässigt (sas räkna ihop variationer till ett enda sant värde). Detta tycks den alltså göra bra, men tex havsströmmar är ju helt utanför dess kompetensområde, den bryr sig ju bara om vart näsan pekar.

En riktig FG-kompass med display borde nog därför fungera riktigt bra, gissar jag?

Själv har jag segelbåt och har slutat att försöka fintrimma ordinarie magnetkompassens missvisning, för GPS har minskat dess betydelse som ren sann-kurshållare. Den blir numera mest ett hjälpmedel för att snabbt orientera kartan och ge en ungefärlig bild av vilka kobbar man kan tänkas se framför sig. Det är en mycket viktig funktion och utan magnetkompass blir navigationen svårare, men kravet på exakthet har nog minskat?

Iofs borde nog nästan alltid magnetkompasser vara möjliga att kompensera, räcker inte dess justerskruvar så får man kanske placera ut egna motmagneter på rätt ställe? (Verkar komplicerat, men det finns väl proffs som kan detta. Ett riktigt nakterhus med stora järnkulor runt blir kanske resultatet om man låter dem härja fritt? ;)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intresant att veta vad det är som genererar ett så stort magnetfält så att det inte går att kompensera bort.

Nyfikne Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...