Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
bjohansson

Mercruiser kylningsproblem

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Maxum Bowrider 1800 (93) med en Mericruiser 3.0 135hp. Under senaste turen så gick plötsligt motortemperaturen upp väldigt högt. Jag saktade in och körde på lägsta fart en kort stund men temperaturen föblev hög för att sedan plötsligt hoppa ner till normalt. Därefter körde vi vidare i lugn fart med normal temp. Efter en stund steg återigen temperaturen plötsligt kraftigt. Jag saktade ner och den kände på slangen med inkommande kylvatten som kändes slapp och varm. Tempen förblev hög så jag stängde av motorn och lät den kylas av. Körde sedan hem med normal temperatur.

 

Kändes som att kylningen helt plötsligt la av helt, för tempen steg väldigt fort, inte gradvis. Kan det vara termostaten som inte fungerar som den ska? Tycker inte det låter som ett impellerproblem då det är så slumpvis, men jag är ingen expert. Kan det annars vara skräp i kylsystemet som tillfälligt täpper igen kylningen? Jag vet att den förre ägaren ganska nyligen bytt ut vattenpumpen.

 

Någon som kan ha en förklaring till detta slumpvisa kylningsproblem?

 

/Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som om det var tillfälligt, hur lång tur hade du hem, gick den med normal temp hela vägen? Kollade du drevet om t.ex en plastpåse täppt till vattenintaget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Turen hem var ca 30 min och den gick helt normalt. Men det hände som sagt två gånger under turen att den plötsligt blev varm. Körde i konstant fart på öppet vatten när det hände. Kunde inte känna någonting som täppte till vattenintaget. En annan fråga förresten. Visst ska kylningen gå även med friläge i?

Det kan inte vara nåt fel på termostaten då det kommer och försvinner så plötsligt?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna ha ett elfel/ jordfel. Det vore bra att kolla upp tempen med extern termometer för ett second opinion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är nog en bra idé att kolla upp det externt. Tänkte du att jordfelet skulle få båtens egna tempmätare att visa fel? Vi märkte tydligt att motorn var väldigt varm, men som sagt, det kan vara värt att kontrollera.

Finns det speciella tempmätare att köpa?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag köpte en IR Termometer stor som en penna på Chlas Olsson. Bara rikta den mot en punkt på motorn och ett knapp tryck. Fungerar jättebra och var heller inte dyr.

Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu inte något av ovanstående råd skulle fungera,
Så tror jag du skall rensa ut kylkanalerna i blocket.

Undertecknad hade liknande problem och det
löste mitt. Det kom en hel del rost ut när
man petade lite.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...