Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cruise

Bra fasta tillbehör vid köp av segelbåt

Rekommendera Poster

Låt oss säga att man hittar en intressant mindre segelbåt typ Ohlson 22, Monark 500, Maxi 68 eller Maxi 77. Förutsatt att båten i sig inklusive segel, motor etc. är i bra skick. Vilka andra fasta tillbehör är bra att få med vid ett båtköp. Jag tänker då på saker som t.ex. Sprayhood, rullfock, sittbrunnsbord mm. Gärna då med utgångspunkt ifrån vilka som ni värderar högst rent funktionsmässigt och som underlättar livet ombord. M.a.o. vilka extra fasta tillbehör till en segelbåt är de bästa att få med vid ett köp av en segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att en riktigt bra kylbox är bra. Det gör båtliver klart roligare. Det gör så att man får riktig frukjost och ordentlig lunch/middag. Vi införskaffade en Isotherm med kompressor, kostade en del men gör jobbet väldigt bra. Kyler bra och drar inte übermycket ström.

Inför denna säsong sydde jag ett sittbrunnstak, en sådan som  fäster över bommen och sen ner till mantåget. Klart bra när det regnar hela dagen. Det gör livet ombord lättare.

My 50 cent

/Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra kök!

Saknar fortfarande mitt Wallas 1200, dvs ett kök med 2 plattor, sluten förbränning med skorsten, SAMT ett lock som kunde fällas ner över spisen, så att den funkade som värmare. Kostar ny över 10000 kr!, men jag lät den sitta kvar i en båt jag sålde för 23000.

SNYFT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om kompressorkyl, men annars är nog rullfock ett rejält plus eftersom det är dyrt att komplettera med i efterhand. Sittbrunnsbord är ett absolut måste men kostar inte så mycket. Generellt är det bra att få med kostsamma saker direkt vid köpet.

Ett sittbrunnstält ligger också väldigt högt på listan för de flesta. En fräsch sprayhood är också riktigt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar också för ett sittbrunnstält med tanke på båtstorleken. Också - av den anledningen - ser jag ingen anledning till att ha en rullfock. Segllen är små och lätta att hantera utan en rulle.
Nya dynor är dyrt, bra sådana är en tanke.
Toa med tank kan också vara något att fundera över om den är något som önskas, jag klarade mig bra utan tank i åtta år i förra båten, men den här ska ha det.
En logg är oförskämt dyrt, med tanke på att det är en cykeldator med ett paddelhjul.
Bra skot och fall är bra, kostar några tusen att byta om man ska ha bra grejor.
En gennaker är ett plus om man ska familjesegla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med övriga om sittbrunnstält. Det gör båtar i denna storlek dubbelt så stora. Annars skulle jag tipsa om spinnaker. Ett segel som man inte hissar många gånger om året om man inte kappseglar, men varje spinnakersegling har en förmåga att etsa sig fast lite extra i minnesbanken. Dessutom är det utmärkt att börja lära sig spinnakersegling med denna storlek på båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väl fungerande värmare kan vara skönt att ha färdiginstallerad.

Ett fräscht elsystem med uppdaterade paneler och batteriövervakning och laddare är inte helt fel!

(riskerar annars att börja trilskas vid helt fel tillfälle)

Bord och andra detaljer är nästan bättre att köpa till själv när man vet vad man vill ha, det kan skilja ganska mycket på sätten man utnyttjar båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med värmare tycker jag verkar vara bra om det finns. Kan vara bekvämt i början och slutet på säsongen och verkar kosta en hel del att skaffa själv.

När det gäller elsystemet så får man intrycket av att många båtägare med äldre båtar själva har dragit om elsystemet på egen hand och att detta inte alltid är speciellt bra utfört. Finns det något bra sätt att kolla upp installationen när man tittar på en begagnad båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sittbrunnstält och värmare skulle jag inte klara mig utan. Även en defekt värmare innebär att det i alla fall finns färdiga hål för skorsten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast ser man det på hur kablarna är dragna, är det snyggt och ordentligt förlagt i rör och fastbuntat är det säkerligen inte någon helt inkompetent person som utfört arbetet.
Ordentliga paneler och säkringsplintar samlade på ett ställe är också ett bra tecken.

Hängsäkringar och kablar som hänger och dinglar, paneler av olika tvivelaktigt fabrikat är lite varningssignaler. Absolut bäst är givetvis att någon kunnik kikar på installationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom seglen värderar jag som familje-/ensamseglare autopiloten, rullen, kylboxen och värmaren högst

För övrigt köpte jag en båt utan rulle, utan ordentligt fungerande kylbox, värmaren fungerar ibland, men autopiloten fungerar fint!

Om man vet något om el i båt, eller är villig att lära sig, så skulle jag inte värdera elsystemet så högt. Det är relativt enkelt och kostar inte så mycket att göra det själv. Och när man gjort det, så hittar man felen lätt pga att man känner till det så bra. Det tar ju tid och man beöhver en kompis på långa drag, men annars är det ju smått pysslande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller elektronik skulle jag inte fästa så stor vikt vid om grejerna finns eller om jag måste skaffa dem själv. Oftast är det gamla plottrar, ekolod osv och elektronik är ju -åtminstone prismässigt- färskvara. En plotter från 2005 tycker jag är värdelös ur strikt pengamässig synvinkel. Visst kan grejerna funka men dom är egentligen inte värda någon större slant varför jag inte lägger någon större vikt vid om det finns eller inte när jag letar båt. Däremot tycker jag att en rulle ligger högt upp på listan, den kostar bra mycket mer att sinförskaffa än en plotter eller ett ekolod. Högst upp på listan bör däremot ett bra sittbrunnstält/-kapell ligga. Det är hutlöst dyrt att få uppsytt, det förlänger säsongen ordentligt samt på en mindre båt så ger det väldigt mycket extrautrymme att förvara blöta kläder man inte vill ha inne i båten. En kylbox är guld värd, men är inte speciellt komplicerad att montera själv, eller tillomed bygga själv.

Håller f.ö. med te-el: Elsystemet i en liten båt är inte speciellt komplicerat så inte behöver det ligga så värst högt upp på listan av vad som fäller avgörandet mellan 2 båtar, speciellt inte de båtar TS nämner som ett exempel: De har ju oftast utombordare vilket gör elsystemet än mindre komplicerat. Har man gjort det själv har man ju som nämndes också mycket lättare att leta fel den dagen något inträffar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...