Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Eastwood

MaxPower bogpropeller

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av MaxPower bogpropellrar?

De verkar ligga rätt bra i pris och jag funderar på att skaffa en 4,3 hk att montera på en Johnson 30 (5,5 ton). Är det ett ok val och räcker 4,3 hk eller behöver jag mer kraft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det bör räcka gott! Tänker själv montera en i vinter men jag klarar mig med 2-3 hk för mina 2,5-3,5 ton (beroende på packning och antal passagerare) Har även funderingar på aktermonterad bogpropeller. Någon med sådan erfarenhet?

 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stödet:-) Såg att det gick att få ovan bogpropeller i Göteborg för strax under 10 K med reglage. Bär emot att betala bortåt 15 K i det läget, men man vill ju samtidigt veta att man inte köper skit...

Har ingen erfarenhet av akterpropeller men jag har sett några större segelbåtar fickparkera med detta och det såg onekligen ut att vara bekvämt.



Senast ändrad av Eastwood | 27 augusti 2010 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte i en 9.5hk MaxPower i 400.an jag hade o den fungerade kanon iaf. Anser att många sätter i för klen många gånger. Enda gången jag använder bogen är när det blåser som fn eller när man ger sig in i knepiga situationer. Ger mig ofta ut i sketväder och blåser det tex över 10s/m så vill jag att bogen klara att flytta båten mot vinden.

Jerhed 2-3hk låter lite i en 26-27 motorbåt. Kompisen satte i en 4hk i sin Sea Ray 270 -00 och mindre hade ej vart lämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Captain; vad tror du då om 4,3 hk i en 30 fotare på 5,5 ton, klent eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noll koll på segelbåtar och vad som krävs för kapacitet på bogprop. Har den vanlig köl på mitten så krävs det mycket mindre än på motorbåt i samma storlek. Segelbåten svänger ju på mitten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är långkölad, sticker dryga metern och är till skrovformen sett mest lik en stor snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4 Hk (Sidepower) bogpropeller till min HR Rasmus 35 (5,5ton långkölad) och det fungerar fint.  Skall sätta in en akterpropeller i vinter, då manöverförmågan på denna båt på back är usel (långkölad och litet roder, spydiga kommentarer undanbedes).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Ridax, fungerar det på en 35 fotare så skall det ju inte vara något problem på min båt, är ju samma vikt också. Det får bli en MaxPower 4,3 hk mao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...