Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Torgny-3055

Biltemas bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej på er

Hur många har målat med biltemas bottenfärg ?

Jag har gjort det. Båten lades i midsommarafton efter 4 veckor var färgen nästan borta från början var den mörkblå skitsnygg blånyans nu är den vitblå mer vit än mörkblå Gråter.          Har varit i kontakt med biltema mailat bilder till dom före isättning och efter isättning dom ska återkomma till mig. Man hade hoppats på att det skulle hålla hela säsongen .Dom säger att jag är den ända som har klagat på färgen .Jag undrar om det finnes fler som har  samma problem.

Mvh Torgny

post-10014008-1394236487,4335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något jag inte snålar på så är det bottenfärg.

Ju mer gift, dess bättre.

Tänk om man lyckades få tag på fartygsfärgen som finns i Norge?

Numera åker jag till Tyskland och köper International Trilux special.
Den är giftigare än den svenska Trilux och funkar följdaktligen mycket bättre.

Märkligt att både Tyskland och Sverige är med i EU men samma färg går inte att köpa...

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Biltemas bottebfärg, och jag måste säga att det är en riktigt botten färg...! Köpte den inte av snålhet då den inte var speciellt billig, utan för att den såg miljömässigt intressant ut. Blandade i en påse cayennepeppar i burken på 2½ liter... Jag lovade redan från början att rapporter skulle komma, eftersom det var många som var skeptiska till denna färg. så jag tog på mig att vara försöksbåt.

Redan efter ett par veckor var det ordentlig skäggväxt av sjögräs - men bara på sidorna, undertill såg den bra ut... Skrapad bort detta. Två-tre veckor senare var det dags igen, och denna gång var det även lite snäck - även undertill... Skrapade bort det mesta, men märkt att jag gått ner c:a 4 knop i toppfart... Har skrivit en halvtidstråd om detta...

Låter båten ligga i till mitten på oktober, då kommer slutrapport... men jag kan lova redan nu att jag definitivt INTE kommer att köpa denna färg nästa år... Den är rent ut sagt USEL!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan målade botten på sin lilla plasteka med denna färg, la i den i juni och det är rikligt med havstulpaner under den nu. Färgen verkar inte vara bättre än den man kan köpa på typ ÖB.

Själv har jag kört med dubbla lager Mille Extra och har i stort sett en ren bottten.

Vi ligger på västkusen söder om GBG.

/qsec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med rapporter om biltemas produkter, speciellt då bottenfärgen som det spekulerades vilt om i våras. Ser med spänning fram mot fler erfarenheter och fortsättningen på era tester. Vill bara tillägga att själv är jag biltemaneutral då jag konstaterat att vissa grejer är helt ok andra som ovan usla.

Trevlig helg Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att fota och skicka era bilder till Biltema samt presentera de här.

Själv tycker jag som inlägget innan, det säljs bra grejer på Biltema och det säljs rena skräpet där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bra grejer och dåliga sådana oxå på Feltema man får sålla helt klart.

Jag har deras 2komponents uretan färg på min i botten och sedan nån Mille bottenfärg och just 2komponenten verkar fungera helt ok som jag tycker mig märkt.

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade båten med biltemas bottenfärg och den är helt fylld utav tulpaner under hela båten och färgen har släppt på jätte många ställen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltid med bottenfärg från varvet de har International Interspeed för fartyg över 12 meter som de använda på Kustbevakningen och marinens båtar.den färgen är riktig bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som provat biltemas färg och även annan färg.
Skriv gärna i vilka vatten ni ligger i.
Samt hur mycket ni använder båten.
Det är ganska intressanta uppgifter när olika bottenfärger diskuteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askimsfjorden innan och efter semester, med öarna runtikring där turer till Vinga. Brofjorden under semester, med turer till Lysekil, Grundsund, Smögen, Fjällbacka... Ja, runtikring däruppe... Helt normal användning, d v s när det inte stormar...

Tar båten mellan Askim och Brofjorden, och tillbaka...



Senast ändrad av Keddy | 01 september 2010 | 07:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men!

Det står ju på färgen att den är godkänd för östersjön och insjöar.. hur dum få man då lov att vara om man målar den på en båt som används i havsvatten? Biltemas färg har samma godkända användningsområde som t ex Internationals Lago racing och Cruiser Eco.

Bottenfärg och antifouling är INTE samma sak!

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Idag fick jag svar från Biltema dom kan inte säga vad som hänt med min färg . Och säger att jag är den ende som har hört av sig om detta problem .  ( Mmm man undrar )

Men jag får ny färg till i vår då ska ja prova den  nya med koppar i .smiley

Mvh Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 20 september 2010 | 22:29

post-10014008-1394236512,8821_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade också med den blå bottenfärgen från Biltema. Min ser likadan ut, alldeles ljusblå i vattenlinjen. Annars har färgen överträffat mina förväntningar med råge, inte en enda havstulpan och inte mycket slem heller när jag tog upp båten idag. Den har legat i sen veckan innan Midsommar. 

Jag ligger på ostkusten, och det är väl för oss färgen är tänkt. Ligger man på västkusten behöver man såklart mycket värre grejer.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger i Stockholms mellan skärgård. målade med Biltemas Blåa färg.
Inga snäckor där det var målat. men mycket skägg. hade båten i sjön från mitten av April till
15 okt. kan oxå säga att det var inte mycket färg kvar i vattenlinjen.

Märkte oxå under sommaren att det var lite trögt att få båten över planings tröskeln.
3-5 knop mer krävdes än när båten var målad av återförsäljare.(ensam i båten)
Så att färgen är lite billigare väger in upp mot ökade bränsle kostnader och sämre sjöegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som andra också har påpekat, inte rätt ställe att snåla in då en beväxt botten ger en mycket högre bränsleförbrukning och vips så har den besparingen gått åt h-vete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema bottemfärg.

Målade ett lager.

Resultat: Nästan ren botten.Över förväntan.

Seglingsvatten: Stockholms skärgård(med en del avstickare).

Ner-upp: Före midsommar-Idag.2010-10.21

post-6044-1394236540,7841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå använt biltemas bottenfärg och blev mäkta förvånad när jag tog upp båten , INTE EN SNÄCKA!  båten var i stort sett lika ren som när jag la i den.

biltemas bottenfärg är säkert värdelös i sitt grundutförande men slår man i blyersättnings medel och rör om ordentligt (blandade en tankning  till 4l färg)  så får den 10/10.

blekinge skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duktigt.

Blanda lite arsenik, tennföreningar, kadmium och lite PCB i färgen så får den säkert bättre verkan.

Man ska inte labba själv. no

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är den ju inte miljövänlig längre, då kan ni väl lika gärna köpa fartygsfärg eller färg från norge då den säkert är mindre giftig än era hopkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samtidigt så kan det ju vara så att fartygsfärg är dyr och svår att få tag på? och sen en annan fråga, när har en miljövänlig bottenfärg varit bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för . Under 10 knop internationals mot skeppsmask 100% rent eller

Jotuns seacuen smma men 500 k litern 10 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Använder Internationals ECO cruiser (blå) självpolerande och den blir nästan vit i vattenlinjen också.

Jag ligger i Mälaren och använder båten mycket.

Beväxtningen är liten, endast löst som räcker att spola m högtryck

Dom självpolerande färgerna fungerar väll på detta sätt eller??

Ska nog testa Biltema i vår, är det samma resultat så vinner Biltema, 499kr mot 899kr för International......

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,ska också ha båten i Mälaren,kan man tänka sig att prova färgen med koppar,blir inga problem med drevet eller så,Biltema syftar jag på.Eller nån som har båten i Västerås,vilken färg använder ni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skittråd! Är det inte så att Biltemas Bottenfärg är Zinkbaserad? (Rätta mig om jag har fel) O Zinkanoder tex,skall användas i Bräckt vatten, Sötvatten,skit i bottenfärg o lacka med blank lackfärg.. Västkusten= Fartygsfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det en skit tråd?enlightenedsurprisesmiley

 

Jag var tveksam till feltemas färg men beslöt att testa.

Nu vet ju fler att den funkade helt ok .

I alla fall för mig.

I alla fall i år.



Senast ändrad av sunerotting | 25 oktober 2010 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry! Kör du din motor på på rosenvatten eller?

En skvätt blyersättningsmedel är ett inte helt ovanligt knep och inte ett värre miljöbrott än om du kör ett antal distans med en gammal motor där du häller det i tanken.

Dessutom: mindre skit i form av alger och havstulpaner som ökar båtens motstånd i vattnet=lägre bränsleförbrukning=mindre miljöpåverkan.

Bätte alternativ är att skaffa en båt  utan motor och med pinne på rufftaket, men det är inte alla som står ut med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade ett lager med Biltemas svarta färg i våras. Har kört ganska mycket och regelbundet i sommar så självpoleringen har fått jobba ordentligt. På ett litet område på ena sidan har färgen försvunnit i övrigt sitter den kvar. Resultatet är för mig förvånansvärt bra. Ytterst få snäckor och inget sjögräs. Jag har en burk kvar som jag tänker använda nästa säsong med förhoppning om samma resultat. Jag kan bara säga att för mig var det väldigt prisvärt.

Mvh Daniel

post-10003925-1394236545,1649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det som hände mig är att den färg som var över vattenlinjen försvann. blush

Under satt den kvar kolla bilden den är från när jag tog opp båten i oktober

Det blir nog vit färg nästa år

Mvh Torgny

post-10014008-1394236545,3666_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...