Jump to content
Monday 27 June 2022
linasis

marinkomvertering av rover v8

Recommended Posts

hej har en tanke på att komvertera en rover alu v8 till båtbruk, dock är de första gången jag ger mig på detta och projektet kommer väll ta ett bra tag.

 

jag har en del funderingar på vad de är jag kommer behöva.

oljekylare sätts fast på samma ställe som filtret?

avgaslimpa? måste säkert göra någon adapter till denna ellr?

inpellerpump sitter inte en sån i drevet? eller vart ska jag sätta den?

ett drev? alpha one eller gen II verkar ju va vettigt hoppas de passar eller borde jag ta ett annat?

teleflexstyrning borde fungera va?

behöver jag ett backslag?

en värmeväxlare som sättsfast på vattenpumpen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom -mig veterligen- inga Rover-8:or konverterats kommersiellt lär du få pula en hel del. Svårast lär det nog bli med drevet. Troligen finns inget bolt-on utan du får nog pillra lite för att passa ihop drev med motor. Dessutom, aluminium ihop med saltvatten är inte nån favorit så även om du får ihop det, och kör sötvatten enbart, så lär det begränsa urvalet av tänkbara köpare den dagen det är dags att avyttra.

Oljekylaren sitter -åtminstone på de VP som bygger på B18/B20/B30-blocken- mellan oljefilter och motorblock.

Avgaslimpor: Där får du svetsa en hel del ja... Den ska ju vara vattenkyld och nån adapter mellan en prefabricerad limpa och din motor lär du inte hitta så bästa vägen är nog att bygga dom själv.

Impeller: Vissa har den inbyggd i drevet och vissa har den monterad på motorn. Det fungerar även att ha en elektrisk pump (men hugaligen den dagen säkringen går utan att du märker det)

Drev lär som sagt bli den svåra biten att få att passa ihop med din maskin.

Teleflex funkar säkert tillfredsställande.

Backslag? Nej, varför skulle det behövas? Du pratar ju om att montera ett drev vilket ersätter backslaget.

Värmeväxlare... det behöver du nog inte tänka på, på detta stadie. Får du ihop motor och drev så kan du alltid montera en värmeväxlare i efterhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gå hela vägen vet ja, använd Lucas-elsystem(han som uppfann mörkret), ett Trabantskrov i pressad papp/plast så har du ju verkligen bett om trubbel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket allihoppa nu ser de ut som jag kan börja komma någonvart!

drevet lär bli lite struligt men söker man utmaningar så är de bara roligt( om de inte går helt åt skogen alltså)

joo jag vet salt är sällan bra för metaller men de väger lite och har bra avledningsförmåga:)

 

jaa titta där vilken bra sida, somsagt den är ju för jet men de finns ju mycket som blir likadant ändå

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Detta är ju en tråd med några år på nacken men jag bygger på den ändå.

Undrar hur det har gått med marinkonvertering av Rover åttan? Jag håller på med en konvertering av Rover V8 själv och skulle vilja ha en del tips. Vad använder jag för sjövattenpump? Räcker pumpen som sitter på VP 120?  Är lite osäker på hur jag leder vattnet från pumpen! Tänkte jag skulle ha vanlig sjövattenkylning! Vad behöver modifieras  på motorn? Kan jag ha kvar även motorns vattenpump? Jag har löst monteringen ihop med drevet

(200 drev som har varit monterat ihop med B18) genom adapter!

Mycket frågor har jag och hoppas på tips och synpunkter!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga praktiska minnen kvar av detta, men för 45år sedan monterade en kompis en sådan i en mindre smuggler.Minns att den gick ljuvligt tyst o kraftfullt jämfört med B18 ell.B20’n som satt i innan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog bättre att sälja denna alu V8 till någon Hot-Rod entusiast.

Dom är eller i alla fall vart populära när man byggde svenska hot-rods på 80-talet för att få ned vikten, de amerikanska gjutgärnsmotorerna vägde ju betydligt mer.

 

Jag var med en gång då en kompis lyfte ned en sådan i en ombyggd televerksduett, det blev riktigt bra, SFRO godkände den bilen, den hade för övrigt en jaguarbakaxel och ventilerade skivbromsar runt om. Inredningen togs från en krockskadad 240. Mitt bidrag var elsystem med monsterstereo... Jag tror den bilen lever ännu någonstans i Kristainstadstrakten. Det var ett bättre öde för en gammal duett som annars kapades och blev till epatraktorer.

 

Nåväl;

Känns inte självklart att ha en aluminiummotor, trots färskvattenkylning i marin miljö.

Och det var väl egentligen det jag ville bidraga med i denna återupplivade tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det någon utombordare som INTE är gjord i aluminium? Så vad är problemet med att ha en inombordare i samma material?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Finns det någon utombordare som INTE är gjord i aluminium? Så vad är problemet med att ha en inombordare i samma material?

Helt klart en befogad fråga samtidigt  finns det ju en hel del olika legeringar av aluminium och ytbehandlingar varav en del är bättre anpassade till marin miljö och andra sämre.

Frågan är ju hur just Rover-spisen fixar detta i långa loppet?

Nån extra anod här och var kanske?

Kanske värt att kika på hur Volvo gjorde när de marinkonverterade sin D5 diesel i aluminium som sen döptes till D3 av Penta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket som behöver redas ut här låter det som.

 

Alu är såklart inga problem om man har söt/färskvattenkylning, men sjövattenkylning är bara att glömma. Många marinmotorer som har antingen alutopp/ar eller både topp och block i alu. Mercruisers 4.5 V6a, VPs nya V6a, D3 osvosv.

 

Rover V8an är en Buick 215 från början, så snacket om engelsk dålig maskin är fel. Däremot skulle jag tro att den pga alu inte tål samma misshandel som en gammal hedlig Cheva SB.

 

Den är mycket riktigt populär för montering i gamla Volvos, mycket pga den låga vikten så man klarar max axelvikt för framvagnen.

 

Utan att ha kollat mer på det, hade jag i ditt läge kikat om motorn delar några mått med Cheva SB. Har den exvis samma portavstånd, kanske en limpa från SB kan moddas. Kanske är det möjligt att montera en cirkulationspump, stötvattenkylning och dylikt från SB med lite jobb. Med mycket tur kanske sprängkåpa är nära/samma och kan moddas...

 

Det är ett kul projekt och har du fått den att passa på drevet går det mesta att ordna. Det bökiga är som jag ser det drevmontering och avgassystem. Utan limpor blir det mycket varmt och kräver en del tänkande för att fungera tillfredställande.

Edited by Mange249
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Rascal:

Finns det någon utombordare som INTE är gjord i aluminium? Så vad är problemet med att ha en inombordare i samma material?

Problemet heter legering och galvanisk korrosion. Marinmotorer gjuts i aluminiumlegeringar som tål saltvatten. Rovern är avsedd att sitta i bilar och med kylsystem fyllda med korrosionshämmande kylarvätska. Man har kunnat använda en legering som inte behöver klara saltvatten.

 

I våra trakter kom Yamahas utombordsmotorer starkt i slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet. Vanligast här var väl tjugohästarsmotorerna. Några år senare kom Mariner med en licenstillverkad lite billigare version av Yamahan. Några av de där gamla Yamaha-motorerna finns kvar än i dag, Mariner från samma årgångar finns inte längre. De fick problem med genomfrätta kylkanaler mycket fortare än Yamahamotorerna.  Spekulera i varför. Gissar att vi snart börja se samma fenomen med de kinesiska hondakopiorna.

 

Det minsta kan behöver göra med rovermotorn är att förse den med sötvattenkylning, värmeväxlaren skall vara ordentligt dimensionerad och gjord i rätt material. Därtill skall man komma ihåg att aluminuimmotorer är känsligare för överhettning. De behöver inte gå varma länge innan åtminstone cylinderlocken är skeva.

 

Roveråttan är en tacksam motor i bilar tack vare den lägre vikten och den går säkert att sätta i båten men den kräver mycket klurande med kylning och materialval för att klara sig från galvanisk korrosion. Helst borde avgaslimporna vara gjorda i aluminium de med, rätt sorts aluminium...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla synpunkter på mitt Roverprojekt! Den här kommer aldrig att gå i saltvatten så det var därför jag tänkte ha sjövattenkylning. Inte bestämt än. Montering motor-drev har jag löst och limporna tänkte jag tillverka i rostfritt. Det jag är osäker på är kylningen: räcker impellerpumpen som sitter på Volvo 120 och kan original vattenpump vara kvar? Behöver det ändras något i termostathuset?

Tacksam för synpunkter 

 

Edited by curry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl samma pumphus och impeller på Volvos större motorer också?

Men för att instämma i Faderrullans fundering så är aluminium och rostfritt en väldigt dålig kombo, aluminiumet blir snabbt till ett vitt mjöl i kontakt med rostfritt i fuktig miljö. Kylvattnet rinner ju iofs åt ”rätt håll”, men en offeranod tidigt i kylkretsen behöver du nog iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försök få tag på ett 280 drev istället. 200:an kommer tyvärr inte bli långlivat bakom en v8. 
Stämmer ens utväxlingen någotsånär?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte bestämt än om jag ska ha 200 drevet men effekten på Rovermotorn jag ska använda är ju ca 130 hk så marginellt något mer än Volvon! Visserligen har Rovern lite bättre vridmoment!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ändrat tänket om kylningen på min Rover V8 så jag kommer att ha sötvattenkylning på den! Behöver jag tänka på någon särskild utväxling på sjövattenpumpen? VPs pump sitter ju på kamaxeln och en pump med remskiva kommer ju att varva mera! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

VolvoPenta V6-V8 har pumpen direkt på vevaxeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det ungefär samma sjövattenpump som på B20?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, impellern har en annan bredd och diameter dvs bredare och fler vingar till V6/8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren Gelis! Har ett par frågor till om det går bra! Sitter pumpen skruvad direkt på remskivan när den är vevaxeldriven? Om den är driven med rem hur högt varvtal kan man ha?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpen är direktkopplad till svängningsdämparen/remskivan, fast den är inte fastskruvad utan sitter med en typ klo och ett stag till motorblocket. Vad den tål för varvtal låter jag vara osagt.

 

Om du googlar lite på aq175a, aq205, aq220, aq225 så hittar du bilder på hur pumpen sitter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, jag ska kolla detta! Jag vill ju ha det som behövs för montering också! Tack för tipsen Gelis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konverterade något helt annat en gång i tiden. Kom fram till att det blev enklare att köra pumpen på rem än att försöka konstruera ett fäste som är tillräckligt bra linjerat med vevaxeln så det inte blir vibrationer. Att köra med rem kräver inte precision på tiondels mm när man monterar pumpen, linjering mot en axel gör det. Om remskivan på din vevaxel har dubbla kilspår kan du viga det ena av dem för vattenpumpen. 

Pumpen lär nog hålla att rotera på samma varvtal som vevaxeln. Pumpar av samma konstruktion finns ju på utombordare som varvar över 6000 rpm. Högre än så tänker du väl inte varva Rovern ändå?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Faderullan:

Konverterade något helt annat en gång i tiden. Kom fram till att det blev enklare att köra pumpen på rem än att försöka konstruera ett fäste som är tillräckligt bra linjerat med vevaxeln så det inte blir vibrationer. Att köra med rem kräver inte precision på tiondels mm när man monterar pumpen, linjering mot en axel gör det. Om remskivan på din vevaxel har dubbla kilspår kan du viga det ena av dem för vattenpumpen. 

Pumpen lär nog hålla att rotera på samma varvtal som vevaxeln. Pumpar av samma konstruktion finns ju på utombordare som varvar över 6000 rpm. Högre än så tänker du väl inte varva Rovern ändå?

Bra tänkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har varit inne på att driva pumpen med rem men var lite osäker på varvtalet! Det verkar vara enklaste alternativet! Tack för tipsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska ha sötvattenkylning på motorn men inte på limporna! Jag håller på att tillverka egna avgaslimpor i rostfritt och tänkte släppa ut kylvattnet i framkant på  limporna! Är det okej att göra så

och låta det rinna fritt ut! Tacksam för tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset men jag har en motor som är i princip färdig för montering i båten!

Jag håller på med det sista på avgaslimporna och sötvattenkylningen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy