Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
tindritus

Hur stor båt kan man ta på trailer

Rekommendera Poster

Hej!  Hur stor båt kan man ta upp på trailer utan att använda kran?  Dvs köra ner trailern i vattnet på ramp. Jag har sett att det verkar vara en del  amerikanska dc som är rätt så stora med vinch på trailern. Det kan vara rätt så roligt att inte vara beroende av båtklubbens sjö o torrsättnings-tider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad man har för dragbil och trailer. Med traktor och båtupptagningsvagn så kan man klara rätt stora båtar.

Om man sen ska dra ekipaget ut i trafiken så blir det dock stora begränsningar med vanligt B körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis gjorde det med traktor och båtupptagningsvagn men han hade ju inte enbart ett B körbort då när han var ute i trafiken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns egentligen inga riktiga begränsningar. Det som styr är rampens kvalite, trailern och valet av dragfordon att du sen ska ha rätt behörighet för att köra ekipaget på vägarna. Men när du börjar fundera på lite större båtar 25 fot o större så är det nästan billigare/ vettigare att hyra in lastbil med kran än att trixa med egen trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rampens kvalitet spelar STOR roll. Skillnaden mellan en asfalterad ramp med lagom lutning och en grässlänt är väldigt stor. Det är inte roligt att stå och slira i gräset och känna hur hela ekipaget inkusive bil glider bakåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tar min i ramp! Funkar hur bra som helst, 8,87m lång och 3200kg. Kör med amerikansk float on trailer. Ställer lite krav på dragbil förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det trailer utan winsch på då eller?

Tackar för svaren. Då verkar det inte vara helt omöjligt med lite större båt, hänger på dragbilen eller fordonet. Vi har asfalt-ramp på klubben men den är lite brant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en 36 fotare men som tidigare sagts är ju drag bilen viktig.

 

MVH HenkeCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger i och tar upp min (se sjöbod) med en twin -axel trailer och mitsubishi pickis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska känna till en del om problemen och alternativen också. Först är det viktigt att skilja på trailer (80 km/h, bromsad, fjädring) och båtvagn (30 km/h, ej broms, ej fjädring).

Trailer med gummirullar tål inte att det ligger en båt ovanpå hela vintern, då blir rullarna platta. Du behöver i så fall en trailer med lufthjul även uppåt = dyrare. Amerikanska båtvagnar med glidytor är svårare att använda och gör det omöjligt att bottenmåla (finns gamla trådar om det).

Behöver du köra en bit så ska du ha en bromsad trailer med fjädring. Köper du t ex en Fogelsta 3508B så får du ta maxlast på 2830 kilo och max längd 7,8 meter -- priset är ungefär 60.000 kronor ny. Begagnade är nästan lika dyra (vem bryr sig att trailern är gammal?).

Ett alternativ är att hyra båttrailer och när du kommer hem med båten så har du ett par rejäla bockar (typ Nynäsbocken) att ställa båten på.

Vår lösning är istället att ringa ett åkeri varje höst och vår. En lastbil med kran som klarar 16 ton kostar 1500 kronor per timme (faktura) och om det är en kort sträcka och kranen kan vara uppe under körningen (inga träd eller skyltportaler hindrar) så är allt klart på under en timme. I vår båtklubb är det många som bokar egen upptagning och sjösättning.

Fast det är väldigt skönt, om man har långt att åka till båtklubben, att ha båten hemma på tomten på våren när man ska fixa allt. Hem till oss är det 4 mil och man får betala även återresan, så det brukar bli 2 timmar. Detta ger flera fördelar, främst att vi inte behöver ha en egen stor dragbil och att båten kan stå ovanför en betongmur bakom garaget (lastbilens kran har en låååång arm). Även skönt att upptagningen görs av ett proffs som har försäkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en hel del intressanta synpunkter som jag inte tänkt på ang. trailer o gummirullar kontra glidytor.Jag har fördelen att kunna ha båten i ett stort varmgarage på vintern, nackdelen är att det inte är på hemmaplan.

Tackar för intressanta svar o synpunkter.

/Ulf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de amerikanska float on trailrarna skulle vara svåra att använda är helt fel. De är definitivt de lättaste. Ner med trailern i vattnet. Kör in båten o kör upp hela ekipaget. Kan inte bli lättare. Snabbt går det med. Inget vinchande. Däremot är dom så där bra när det är dags för avspolning och målning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag föredrar klart amerikanska trailers med medar vs såna med rullar. Båten ligger betydligt bättre på dom, vikten fördelas bättre, har sett många trailers med hjul som tryckt in fula bucklor i skrovet pga den dåliga viktfördelningen dom har.. Orsaken varför man använder såna med rullar här är ju att samma trailer skall passa en mängd olika båtar, dom med medar är ofta anpassade till skrovet..

Om man skall måla bottnet så är ingen trailer lämplig som ställning utan båten bör då sättas på bockar..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall måla bottnet så är ingen trailer lämplig --- Du kanske aldrig försökt bottenmåla en båt som står på trailer med rullar? Fördelen är att du lätt flyttar båten 20-30 cm bakåt och då kan du måla där rullarna tidigare låg ann.

sett många trailers med hjul som tryckt in fula bucklor i skrovet --- Det är väl inte trailerns fel om folk använder den galet? 95% av vikten ska så klart ligga på kölrullarna. Om inte kölen tål vikten, då är båten felbyggd. Men sedan är mitt intryck att risken för bucklor främst uppkommer med båtvagnar (som saknar fjädring), och när någon kör för  fort med dessa (mer än 30 km/h är frestande), och träffar ett gupp, då kan det bli bucklor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd då jag har en fråga.

Nån som vet om en jänkare med v8 och 4wd orkar dra upp en sea ray 290 vikt 4800kg?

Rampen har rätt lite lutning och är asfalterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Vi tar upp våran 290 med en kingcab, inga problem alls.

Har bilen bara lågväxel så går det hur bra som helst!

 

Där emot om du ska köra den efter vägen så är det skönt om du har broms på vagnen annars blir en pickis snabbt för lätt när man ska bromsa :)

 

/TOBBE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en vågad sjösättning förra våren.. En 33-fots DC som sattes i sjön med en BMW 750 iL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar numera upp båten själv, en Bayliner 2858 som uppskattningsvis hamnar på 4500kg med utrustningen o allt annat som är i. Det gör jag med en Navara V6, och med lågväxeln i så är det knappt man behöver röra gasen. Så du kan nog lugnt försöka med din pickis som är större. Jag gör det  med float on trailer ska tilläggas.

Känns lite risky med en 750, det skulle inte kännas rätt i maggropenwink

PS. bara för att jag skriver detta nu så kommer väl både jag o pickupen bada i höstsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

en följdfråga på denna diskussion...

Hur många flyttar över sina jättebåtar på bockar eller låter den stå kvar på trailern? Min båt väger ett ton, är det mer eller mindre problemfritt att flytta över till bockar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båtvagn som klarar 5,3 ton tar hjälp av traktor och det är inga problem. Båten väger kring 4,5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...