Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Anlagda bojar i naturhamn...

Rekommendera Poster

Vart lite nyfiken när jag läste denna tråd å alla moraler hit å dit om betala el icke å allemans rätt.

Va händer om jag förtöjer där ändå....kommer de en lapplisa me båt å ger mig böter el

hur skulle de funka ??

Åker bara hemma vid så har inget behov av bojar men vart nyfiken iaf.

kanske tar en längre tur om dom lägger mackarna lite tättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jag ringde till kansliet i Långedrag, Gbg,  och ställde frågan, utifrån frågeställningen i denna tråden. Svaret som jag fick var att styrelsen har uppmärksammat att det förekommer en debatt på nätet i olika forum. Man skall tydligen diskutera frågan på nästa styrelsemöte, för att sedan gå ut med information om vad som gäller. Detta, med reservation för hur informationen skall gå till.

Alternativt så kan ni ju försöka att ringa själva!

Stockholmskretsens kansli;

Telefontid
Mån, Ons, Tors, Fre: 9.00 - 15.00
Ej tisdagar.

Kanslist: Hanna Lindvall
Telefon: 08-716 22 50

Hittade annars ett nytillkommet forum för Västkustkretsen. Vad som krävs för att gå med där, vet jag dock inte!

http://www.vastkustkretsen.se/forum/

 

Justerade ordvalet i slutet av 1.a stycket.

 






Senast ändrad av Gobben | 24 augusti 2010 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är märkligt att man kan lägga ut bojar i NATRURHAMMNAR  och ha krav på medlemsakap för att få använda dom .Naturhammnar  är väll till för alla med eller utan medlemskap .

Mvh Torgny

post-10014008-1394236486,6286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig som inte har båt i skärgården så tycker jag att detta verkligen låter skumt. Hur kan man lägga ut en boj i en naturhamn och sedan ta betalt för ankring där, eller hänvisa till medlemskap etc.? Om jag åker in till en klippa där det sitter kilar, bojar eller annan utrustning sedan tidigare så skulle jag gladeligen använda dem utan att bry mig vidare. Först på plats tar den, typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från bergskilar kräver en boj underhåll. Detta underhåll kostar såklart pengar så naturligtvis vill föreningen som lagt ut bojen för sina medlemmar att den skall användas av de som betalat för den.

Huruvida det är lagligt att förlägga fasta stenar på annans mark har jag bett en jurist att titta på, jag återkommer när jag får svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojarna har med största sannolikhet tillstånd från respektive länstyrelse eller kommun. Bojarna hindrar inte någons tillträde till naturhamnarna. Dessutom så har de kanska liten bottenpåverkan med sin konstruktion.

Jag blir alltid förvånad över att det finns så många som röstar på Ohly... men när jag nu läser att det är många som med alla möjliga argument helt enkelt vill använda bojarna utan att betala för sig så börjar jag förstå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om man lägger sig vid platsen där bojen finns, men istället kastar ett ankare. Då är det ok. Vad händer då det kommer en båt som är medlem i föreningen och vill använda bojen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ta detta ett steg längre, vad är det då egentligen som hindrar mig att åka till en naturhamn med fritt vatten, dumpa i ett helt gäng bojar och sedan ta betalt för att låta folk använda dem.

Det spelar absolut ingen roll huruvida det kostar att underhålla bojarna, eller att det är sniket att använda de utan att betala.  Sniknast av alla är väl i så fall SXK som vill ta betalt för något som de inte har rätt till?

Vad jag vänder mig emot är inte huruvida det ligger en boj i en naturhamn, utan att man vill ta betalt för en tjänst som har allemansrätten som grund. Tyvärr så ser man fler och fler till synes små ingrepp på allemansrätten, var för sig så är de inget problem, MEN när man lägger ihop alla så blir det ett stort problem.

Ligger bara bojarna på SXK egna vatten så har jag inget som helst problem med detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK har en brygga på Runmarö som jag använt ett antal gånger.

Den ligger lagom för mig när jag far upp & ner i Stockholms skärgård.

Kostar inget att ligga där egentligen men de ser gärna ett litet bidrag som hamnavgift.

Jag kände efter att legat där några gånger att det var ju lika bra att jag blev medlem.

Kostar inte mer en ett par hamnavgifter så.

De´ har nyligen renoverat bryggan för säkert många pengar så jag tror inte alla medlemsavgifter går till bojar :-)

Jag har legat vid våra bojar 3 gånger i sommar.

Skulle inte bli trevlig om jag inte fick plats för ett det låg en snyltare där.

Vi lägger ut bojar till varandra så kan vi i klubben ligga säkert på vår färd upp och ner efter kusten.

Såklart har de´ tillstånd att lägga ut dessa bojar.

Känner igen en del resonemang från när jag var i tonnåren .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som hindrar någon från att starta en annan klubb och söka tillstånd att lägga ut egna bojar. Vad är det som är så svårt att förstå.

Ge mig sedan ett exempel på när bojen ligger i vägen så att man inte kan ankra på vettigt avstånd från bojen? Bojarna har dessutom kortare lina än vad man normalt skulle behöva vid ankring så bojarna gör tvärt om att det får plats fler i naturhamnen, med lägre åverkan på bottnen.

Det finns helt enkelt inga argument för att ni skall snylta... hur ni än försöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt denna diskussion länge och inte kunnat t ställning i frågan. Men när ordet snylta kom upp, så fick jag en liten fundering -Allemansrätten gör att vi:
- snyltar genom att åka båt på någon annans privata vatten
- snyltar genom att förtöja vid någon annans privata strand
- snyltar genom att bajsa på någon annans privata mark
- snyltar genom att tälta på någon annans privata mark
- snyltar genom att fiska i någon annans privata vatten
- snyltar genom att plocka bär, svamp, nötter, grenar i någon annans privata skog

Då kan väl inte steget vara så långt att förtöja vid någon annans privata boj ?
Var skall man sätta gränsen ?

Är det inte så att hela svenska friluftslivet bygger på snyltande av någon annan privata resurs.

Som sagt, jag har inte tagit ställning utan bara vädrar tankar som far genom min skalle.
Jag tror också att det är lätt att ha olika åsikter beroende på om man är resursägare eller resursutnyttjare.

[PS Jag är medveten att vi ofta utnyttjar statens eller t.ex skärgårdsstiftelsens vatten och mark, men i detta fall begränsade jag mig till privata resurser som vi utnyttjar]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan väl inte steget vara så långt att förtöja vid någon annans privata boj ?
Var skall man sätta gränsen ?

 

Det är kanske så att man ska ha sån moral att man vat när det e´ ok eller inte.

Inte resursägare,annat än medlemskap i SXK i detta fallet.

Jag har gjort fel i bland,men jag vet när.

 

 

 



Senast ändrad av sunerotting | 25 augusti 2010 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vilka NI? Jag har aldrig ens sett en enda av nämda bojar men blev intresserad i det juridiska vilket jag var klart förklarade.

Det har hittills inte eg blivit svar på den frågan, det räcker ju inte att en eller annan person deklarerar att givetsvis finns det tillstånd mm.

Redan tidigt i tråden kom frågan upp men b la Du klarade bara att svara på vilke regler som gällde för bojarna, inte för det juridiska kring utplacering.

Tråden har trots allt varit seriös så långt men nu börjar den troligen glida ut med kommentarer likt Din sista och Sunes sista...

Ett formellt svar kommer säkert, det har ju redan nämnts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har trots allt varit seriös så långt men nu börjar den troligen glida ut med kommentarer likt Din sista och Sunes sista...

Vad var inte seriöst.Jag tyckte ärligt att jag svarade på frågan.Inte om juridiken men..på inlägget före mig.

Antar att alla svar och komentarer är onödiga utglidande utom de som svarar på det strikt juridiska.'

Så jag ber om ursäkt.

 



Senast ändrad av sunerotting | 25 augusti 2010 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl knappast bara SXK som lägger ut bojar. Det är jättevanligt att sommarstugeägare lägger egna bojar i vattnet utanför stugan. Har de tillstånd? Är det lika ok att tjuvlåna dessa bojar? Vad skulle du säga om någon lånade din?

SXK driver ett antal hamnar och sätter dubbar i berg för att underlätta för alla båtfarare. Låt bojarna vara en medlemsförmån för de som bidrar med pengar, vi utanför klubben får så mycket gratis ändå.

N.N

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten har också ägare. Det är formodligen så att det i öarnas fastigheter även ingår en vattenareal och det är dessa fastighetsägare man måste fråga/betala om man vill lägga en boj på deras vatten. Jmf att bygga ett hus i någons skog eller tälta en natt - en väldig skillna. Bygga hus i skogen och lägga boj på annans vatten ingår inte i allemansrätten.

Man har dock inget att förlora att ta reda på vem som äger vattnet och försöka få till en överrenskommelse med denna - som SXK gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem i kryssarklubben i många år, och har ofta legat vid dess bojar. Även i år har jag legat ett tiotal nätter på Västkusten vid dessa bojar, men flera gånger har seglare kommit och på ett otrevligt sätt frågat om jag är medlem. Jag har ett årsmärke som sitter i fönstret på motorbåten och namnet står tydligt där bak. Under de år jag hade en segelbåt, låg ofta segelsäcken med genuan, över märket som då satt på masten och inte syntes. Fick aldrig någon fråga då. Många seglare är tyvärr misstänktsamma mot oss i motorbåt, men det är perfekt att ligga vid bojar och det kommer jag fortsätta med. Många norska och danska båtar är också registerarade i SXK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir helt förbluffad över att en vuxen individ med drygt 1500 inlägg på detta marina forum, inte ens har koll på vem som äger vattnet. Finns inte en enda stugägare/markägare, som äger en enda cl vatten utanför sin stuga/mark. Googla på strandskydd är du snäll.

Till er andra som jiddrar om allemansrätten och likställer den med att använda ett tillverkat föremål, med att köra en båt på vattnet, eller gå i skogen, är ju bara för tragiska. Allemansrätten (naturen) är en RESURS som vi får utnyttja. Tillverkade föremål, är inte en allmän resurs. Dessa har alltsom oftast en ägare. I detta fall äger medlemmarna bojarna och får då utnyttja dem. Ni övriga får utnyttja resursen BOTTEN till att ankra eran båt vid.

Jag trodde faktiskt att det var myndiga båtmänniskor, som var medlemmar på detta forum, men det är tydligt att en stor mängd av er inte är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir helt förbluffad över att en vuxen individ med drygt 1500 inlägg på detta marina forum, inte ens har koll på vem som äger vattnet. Finns inte en enda stugägare/markägare, som äger en enda cl vatten utanför sin stuga/mark. Googla på strandskydd är du snäll.

Tror du att du kan övertyga Skattevärket om det ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda värk som man får igång av den här tråden är ju huvudvärkSkrattande.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen föredrar jag huvudvärk framför Skattevärket. Tycker denna stavning återspeglar mina känslor mycket bättre - såg det för första gången på KTH karnevalen 1980 där man hae en vagn med texten Byråkrativärket. Man betalade stora in stora pengapåsar i skatt och fick tillbaka små i bidrag.

Jag tycker de flesta (dock inte alla) inlägg i denna tråd är klart läsvärda.

Ännu roligare vore det att få den juridiska aspekten belyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir man rätt trött på folk som inte kan skilja på äpplen och päron och ändå tycker att de ska lägga sig i.

Självklart har även vattnet en ägare, många gånger privatpersoner som har både mark och vatteninnehav i skärgården. Utskären med dess vatten äga tex till stor del av fastighetsägare i mellan/innerskärgården.

Strandskydd finns (även om dispenser ges väg frikostigt) och i det ingår bla att man inte får anlägga bryggor hur som helst. Men i vattnet är ägaren fri att lägga bojar. Alla vi andra får ankra som vi vill på deras vatten men inte göra permanenta anläggningar. Allt i samklang med reglerna i allemansrätten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir förbluffad hur en individ som du kan attackera en annan forummedlem med dina påhopp när du är fullständigt ute och cyklar.

Strandskydd gäller området i strandkanten och är bara till för att skydda möjligheten för oss alla att kunna röra oss fritt i strandkantsområdet. Det har inget med ägandet att göra. Till saken hör också att det finns massor av fastigheter i Sverige som inte berörs av strandskyddet beroende på att dom är avstyckade före 1950 och som har strandrätt långt ut i vattnet. Så ditt påhopp på Ciarud är befängt.

Så oavsett om fastigheten har begränsning i att strandskydd råder så innebär det bara att fastighetsägaren inte får hindra personer att passera. Ägandet av vattnet och rättigheterna till att lägga ut en boj eller att tex bedriva fiske berörs inte överhuvudtaget av strandskyddet.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten utvikning... :-)

Är det skillnad på boj och jolle?

Säg att båtägare X gillar att ligga och svajankra och har en favoritplats i en fin vik. Han har ett tungt Bruze-ankare som ger fint fäste, men är segt att lyfta för hand... När han ska åka och handla mat och dryck, fylla på färskvatten eller besöka Systemet, så fäster han därför en boj i ankarlinan. Smart tänker X, nu har jag markerat min plats.

Olagligt eller sniket säger väl vissa på detta forum?

Nästa gång fäster X istället sin jolle i ankarlinan. Han byter helt enkelt ut att en båt ligger för ankar mot att en annan båt ligger för ankar. Och X puttrar iväg för att handla, med planen att återvända nästa dag. Gissar att många på detta forum spontant skulle uppleva det som annorlunda: Titta där ligger en jolle för ankar --- jämfört med VA, någon idiot har lagt en boj här i viken...

Men om jag får lägga min båt för ankar -- varför får jag inte fästa en boj i samma lina?

Och om nu X lägger ut en boj och skriver Tillhör X tydligt på. Betyder det att X på samma sätt som SXK har ensamrätt att använda denna boj och därmed platsen i viken? Värt att fundera över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag lite djupare i mitt resonemang, än snacket om att tomtgränser dras över, genom vattendrag osv. Nåväl, vi tänker annorlunda när vi ser på att någon äger vatten. Såg även att jag gjorde pluttar runt vattnet och inte äger, som var min mening. Då blir även resultatet ett annat, när man läser det hela.

Ja strandskydd vet jag inte har med det att göra och jag vet vad det innebär. Fiske/vatten/etc. rätter av olika slag, är en helt annan än att äga något, men det är lika bra att lämna detta, då det inte kommer att hända något mer inom detta ämne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2010‎-‎08‎-‎26 vid 15:40 skrev Jonas478:

Betyder det att X på samma sätt som SXK har ensamrätt att använda denna boj och därmed platsen i viken? Värt att fundera över...

Ramlade in på denna tråd. Min första fundering är ju att om SXK har kommit överrens med vattenägarna att de kan lägga en / flera bojar där så måste (eller borde?) det finnas ett regelverk hur dessa bojar kan användas. Jag tror att det finns ett sådant MEN att det är svårtillgängligt för gemene man att får tillgång till denna information.

I dagens IT-samhälle kanske SXK kunde stämpla en länk på sina samtliga bojar som leder till en sida på SXK där de bestämmelser som gäller för deras bojar klart framgår. Är det för mycket begärt kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter lite suspekt om de genom att lägga ut bojar kan ”reservera” bra platser i vikar där normalt sett först till kvarn gäller. Är det inte så, vill man ju inte heller att den versionen sprids.

 

Tillstånd har de säkert, men hur resonemanget kring användningen går vore intressant att veta.

 

Att betala en slant för att förtöja bekvämt har jag absolut inte några problem med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Mange249:

Att betala en slant för att förtöja bekvämt har jag absolut inte några problem med.

Nu kom Östermalmsfilosofin till sjöss! Störst (och rikast) går först! :angry:

Det var inte alls det jag syftade på. Jag ville ha en klarhet i de regler som gäller för de bojar som SXK har lagt ut samt att den informationen är allmänt tillgänglig för alla.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nu kom Östermalmsfilosofin till sjöss! Störst (och rikast) går först! :angry:

Det var inte alls det jag syftade på. Jag ville ha en klarhet i de regler som gäller för de bojar som SXK har lagt ut samt att den informationen är allmänt tillgänglig för alla.

Haha, det var inte det jag menade...

 

Menade mer att om jag får betala en slant för att använda en brygga eller boj som ska underhållas förstår jag att allt inte kan vara gratis. Jag tycker däremot inte att man ska kunna köpa sig förtur till en bra plats i naturen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mange249:

Jag tycker däremot inte att man ska kunna köpa sig förtur till en bra plats i naturen:)

Bra!

 

5 minuter sedan skrev Mange249:

Menade mer att om jag får betala en slant för att använda en brygga eller boj som ska underhållas förstår jag att allt inte kan vara gratis

Det är precis det som sker i gästhamnar idag så vad är nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...