Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rikard79

Fråga om drev Monark 670 Salong

Rekommendera Poster

Hej alla Monark 670 ägare med 100B drev ( Och alla anndra på MG )

Det e så att jag ska fixa ett nytt 100B drev till Monarken och undrar villken längd ni har på erat drev? Om det e det korta 80Cm eller om ni har förlängning som jag har.

Jag har den halvplanande modellen.

På bilden ser ni förlägningen som jag har ( det röda strecket ).

 

post-2907-1394236485,7963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard. Jag blir inte klok på vad Du försöker hitta svar på. Drevet som Du visar bild på är det drevet som skurit? Skall Du skaffa ett annat drev och inte vet om det skall vara långt eller kort. Svaret på den frågan måste bli hur högt skölden sitter på din båt. Om skölden är väldigthögt monterad som jag tycker är märkligt med tanke på motorns placering. Jag föreslår att Du ringer mig så kan jag försöka hjälpa dig med de frågor Du har. Tel 08 - 58247895  eller 070 - 4198360   M.V.H  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser väll för långt ut detta.



Senast ändrad av Rikard79 | 23 augusti 2010 | 18:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Rikard. När jag ser bilden så kan man tänka sig att den som satt dit drevet haft tanken att få ner propellern under kölens underkant för att kanske få bättre strömning av vattnet till propellern. Jag har svårt att förstå att kölen kan skapa vattenvirvlar som stör propellerns arbete så Du kan säkert satsa på ett normaldrev. Huvudsaken är ju att propellern kommer ner tillräckligt i vattnet och inte vispar i ytan. Att kölen skulle skapa ett tomrum bakom sig så att proppen inte får något vatten att arbeta i låter för mig otänkbart. Lycka till i fortsättningen. Göran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jätte tack för all din hjälp.. Nu vet man lite mer Skrattande

Hoppas att han har kvar drevet jag tänkte köpa nu bara.

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör Ej misstaget att montera ett kort drev på den Monarken det är den tidiga modellen med en liten köl och det fungerar inte med kort rigg du kan möjlitvis vispa grädde med det

köp det korta och flytta över mellandelen och drivaxeln

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ta växelhuset från det drevet jag köper och sätta på mitt drev om det inte funkar med det korta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard. Som Du ser på svaren finns det olika uppfattningar om denna fråga liksom alla andra frågor som kommer upp på detta forum. Vet Du var förra ägaren finnes för då kan Du ta kontakt med honom och höra vad han kan tillföra till frågan. Du kan också kontakta Pelle Pettersson som ritat båten. Sök honom på eniro eller något annat och maila till honom, han hjälper nog till. Du kan också kolla på Blocket om någon säljer en Monark före 76 och höra vad de har för drev. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja förra ägaren e inte vid liv så han kan man glömma.

Men jag testar med det korta först och går det inte bra så slänger jag bara över växelhuset.

E ju så lätt att byta drev tar ju inte mer än 20 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte försöka för det fungerar Ej har själv haft en 73 med det skrovet och det fungerar inte med korta drevet

ta växelhuset och flytta över på din gamla rigg så funkar det

Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fogden. Skulle vara intressant att få höra vad det var som ej fungerade med kort drev. Självklart tror jag på vad Du säger men är nyfiken på vad som ej fungerade. Skapade kölen konstiga virvlar så proppen inte fick riktigt fäste i vattnet? Nådde propellern inte ner under bottenprofilen i aktern? Beskriv gärna problemet utförligt. Kan vara bra att veta om någon ställer samma fråga som Rikard. MVH  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så med den svängda botten profilen mellan köl o akter så fungerar en kort rigg som en gräddvisp och du kommer ente att få upp någon större fart

det är en annan sak med nya v-botten från 1975 och 280-drev

fråga inte varför det inte funkar med kort kan ej förklara på ett vettigt sätt men vet att det inte funkar du kan höra med Propeller Trim så kan dom eventuellt kan förklara

Fram till 1975 o v-botten lång rigg o inget annat

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...