Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
V--G

Katamaran!

Rekommendera Poster

Hallå mina vänner!

Har under sista dagarna funderat lite om katamaraner.. Hoppas det blir rätt forum o ställa frågan i(?)

 

Saken är den att jag undrar vad som händer med en segelkatamaran (runt 30 fot) om man skulle plocka ner masten och enbart låta den vara motordriven?

 

Förändras havsegenskaperna något? En katamaran lär ju vara en av de stabilare båtarna man kan ha. Anledningen till att jag undrar är att realtivt små katamaraner ger väldigt stort utrymme inuti!

Desutom är jag extremt intresserad av allternativ framdrivning som typ Elmotorer!

 

Men ikväll är jag för trött..., men kommer fler frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar - det händer inget om du tar bort masten på en katamaran. Stabilitet tex ändras inte.

Längre svar - till skillnad från en enskrovsbåt, vars stabilitet faktiskt lite överraskande drastiskt kan försämras vid rullning om du tar bort masten, så bygger stabilitet mot tex vältning hos en katamaran enbart på formen, dvs det är bredden som gör att båten inte välter.

Detta är för övrigt skälet till att en rigg på en katamaran är väsentligt grövre än på en enskrovare då påfrestningen är större, kan vara dubbelt mot en enskrovsbåt då en sådan flexar ( lutar ) i vinden medan en katamarn ska hantera hela vindtrycket utan flex.

Så spontant borde väl en katamaran vara alldeles utmärkt för att köra med motor också med tanke på att den våta ytan av de smala skroven blir mindre än en enskrovs-segelbåt, kattor är alltså lättdrivna.

Men - en fråga från mig som seglare - varför inte låta masten vara kvar och kunna segla lite ibland?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precvis som Funkis skriver - det händer inget. Du får en lättdriven motorbåt istället. Idén är inte ny och det finns åtminstånde ett par tillverkare av flerskrovsbåtar som använder sig av mer eller mindre identiska skrov för både segel- som motorbåtsversioner.

Vad man ändrar brukar vara eventuella kölar/centerbord - något lateralplan för kryss behövs ju inte längre.

I övrigt är just motorbåtskatamaraner något som kommer starkt på sina håll utomlands. Bränslepriser och utsläppsproblematiken sätter fokus på båtar som i utrymme motvarar 40-fotare men som kan drivas i 15 knop på 2 x 75 hk istället för 2 x 300 eller så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där! Vi har nu en stor 27 fotare med dubbla 8or och en liten båt med aktersnurra!Seglat har jag därimot aldrig gjort! Fast jag håller på att övertala far min, och farfar att jag behöver ha en mindre segelbåt o lära mig segla i! Cool

 

Det här med katamaranen är inget jag kommer kunna genomföra på flera år då jag bara är 16.. Utan mer än dröm på en ultimat långfärds bobåt!

Att jag inte ville ha mast alls är för att jag vill kunna ta mig fram genom kanaler, under broar o dyl utan större problem.

 

Men är det någon som har en katamaran!? Som har tex 2 diseslar, 1 i varje skrov och kan ge mig lite fakta, om vad de drar osv...?Tungan

 

Men planen skulle helt klart vara att enbart ha dieslarna i reserv/alternativ vid hård sjö. Och sen ha 2 st elmotorer som laddades med solceller och vindgenerator!

Låter kanske helt galet! Men tänk, Om man enbart kunde komma över ett skrov i hyffsat skick, alternativ bygga ett själv(ska ju inte vara sååå dyrt) Försvinner priset för mast och nya segel. Kan man då tänka sig att ha 15m2 solpaneler på däck och ett par vindturbiner, borde du få in en försvarlig mängd elektricitet, (Om du nu solseglar där det är mkt sol)

Man får också tänka på, vad har hänt om 5 år? ANtagligen har både elmotorer och solceller blivit mkt bättre och billigare.

1 normal långseglingsbåt brukar väl inte göra mer en ca 5 knop i snitt, Jag har inga krav på hastigheter utan tror att 5 knop både är en bra fart, och ganska energisnål vid motorkörning.

 

 

Men nu måste datorn laddas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Katamaraner är härligt! Seglade över stilla havet med en 30 fotare (se www.7hav.se).

 

Det är nog bättre om du kikar efter en motorkatamaran istället för en segelkatarmaran. De är ju mer lämpade för just motorgång men visst går det att ta bort masten.

 

Att ladda upp batterierna med solceller för motorgång...det går. Men jag tror inte att det blir någon lång motorgång. 15 kvm solcell = 1500-2000 watt. Solcellerna får inte skuggas för då laddar de typ noll. Molnig dag = ej mkt ström. Det är i dagsläget inte ekonomiskt försvarbart att köra elmotorer på båten som du ska ladda med solcell/vind. Prismässigt lär det inte förändras särskilt mkt de närmaste 5-10 åren.

 

Om du köper en lätt katta med små dieslar, bygger ut tankarna till någorlunda stora, då kan du säkert ta dig fram en bit. Det blir dock inte någon billig båt. En 30 ft enkelskrovare ligger på ca 150-250 000. En katamaran är alltid dyrare. Få kattor på 30 ft har dieslar. Fler runt 33 ft. En 33 ft med 2 x diesel kan du få för 400-500k i Sverige.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag är lite sen med att post i den här tråden, men jag brukar söka på elmotor ibland och rätta en del idiotsvar. Och de brukar inte vara så få vad gäller just elmotorer. Förstår inte varför man påstår saker utan att ha en susning.

Som den ovan då. Om att det inte lönar sig med solpaneler och att priset inte kommer att förändras de närmaste 5-10 åren.

För sjutton! Priset på en 50w elpanel har ju sjunkit till hälften bara mellan denna säsong och den förra! Denna elektronik verkar ju beskriva en liknande utveckling mot hårddiskar och minnen för datorer.

Fortsätter priset att sjunka på solpaneler kommer de att löna sig i högsta grad att införskaffa mycket snart. Kanske redan nästa säsong.

Dessutom läste jag om en eldriven katamaran som nyligen tillverkats som kommer att åka jorden runt, om den inte redan gjort det. Hittar tyvärr inte länken, men sådana farkoster finns och fungerar. Det beror väl på vilken breddgrad man åker om man får tillräckligt med sol.

Så dröm vidare om en eldriven katamaran med solpaneler. Och inte sjutton behöver den bli så dyr som uträkningarna ovan heller. Inte om man tillverkar den själv och du har ju all tid i världen att både drömma, utforska och bygga den.

Och sök denna nya teknik på andra håll på nätet istället för att lyssna på gamla gubbar som har fel på Maringuiden!angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, vaknade sent så här på söndagmorgonen och vad kul, lite adrenalin så man får upp farten!

Inte för att jag på något sätt tar åt mig av kommentaren om gamla gubbar här på MG... men lite kul är det ju ändå att höra? Och med kritiska och personliga påhopp så brukar väl bli så att då skärskådas dina egna fakta ganska grundligt? Och så kan vi alla lära oss något här...  fakta helst och inte bara snackisar då förstås...

Jag håller dig om att priset på kommersiella solceller går ner. De följer dock inte kurvan för elektronik och har faktiskt bromsats upp något om jag tolkar en amerikansk rapport rätt ( reservation dock - men det kan bero på att det behovs en del ämen i tillverkningsprocessen som är dyra? Eller så har bara efterfrågan ökat så en del tillverkare har höjt priset tillfälligt? )

Men det är nog det enda jag håller med om. För att driva en båt i vatten ( som gör bra motstånd ) så behövs en ganska stor propeller i förhållande till exempelvis en bil som får liten friktion mot mark. Denna propeller ska enligt dig drivas av en elmotor? Så långt gott och väl. Men vad driver elmotorn undrar jag? Idag används nästan uteslutande batterier och de har inte gått ner i pris...

Nä, ska trådskaparens fråga realistiskt besvaras så måste nog en diesel in där någonstans i kedjan, precis som den drömmande 16-åringen säger själv. Det finns för övrigt många tillverkare nu av hybridsystem där en generator kopplas mot en diesel både för laddning och framdrivning.

Men alla dessa ( dyra ! ) lösningar bygger idag på laddning av batterier för lagring av energi, en solcell kan inte lagra energi men ganska effektivt ladda ett batteri. Solcellen är alltså en av sätten att ladda upp energi men inte det enda. Och solcellen är nog det billigaste i den här ernegi-utvecklingen? Men kom igen, har du länkar och uträkningar så starta gärna en ny tråd om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte V--G är helt fel ute. Dom korsade för något år sedan atlanten med en soldriven katamaran:

http://www.transatlantic21.org/

En katamaran kan nå sin skrovhastighet med överraskande liten motoreffekt. Den har dessutom möjlighet att bära ett stort tak med solpaneler. Sedan är det bara att rada batterier i skroven. man behöver inte ha solpaneler för hela motoreffekten. Laddning av batterierna sker ju medan båten ligger vid bryggan och under färd hjälper panelerna till.

Jag drömmer också om att få till ett par katamarnaskrov och en massa solpaneler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske var en lätt överdrift att priset på solpaneler går ned som på hårddiskar, men att säga att inget händer på 5-10 år är ju helt åt skogen.

Visst behövs det batterier om man ska korsa Atlanten. Massor av dem. Men de får som sagt plats i en katamaran.

Men det dröjer nog inte heller länge - om det inte redan gjorts - förrän en båt driven direkt och endast med solpaneler korsar Atlanten.

I Holland åker massor av endast solpanelsdrivna båtar 20 mil i en tävling. Och det går snabbt!

Kolla HÄR

Tyvärr ligger vi i bakvattnet (!) här i Sverige när det gäller solteknik. Någon borde anordna en tävling även här så att det sätter fart både på den tekniska utvecklingen, företagandet på omårdet och användandet av tekniken. Finns det inga framseende entreprenörer och arrangörer därute?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att priser troligtvis inte kommer förändras MYCKET de närmaste 5-10 åren. Visst kan priset förändras - men det kan ju även gå upp lika väl som ner. Priset på kisel och priset på el påverkar ju solpanelerna starkt. Om priserna skulle sjunka 15-20% de närmaste 7 åren så är det ändå nästan vad inflationen motsvarar (med en nypa salt).  

Projekt som tar sig an utmaningar som att klara kör en solcellsdriven båt över atlanten har enorma resurser/sponsorer bakom sig. Båtarna designas utifrån ändamålet. Jag tror det blir svårt att designa om en båt och klä hela däcket/tak med solpaneler. Visst, det mesta går ju att göra men om det finns något att vinna på det är osäkert. Det går säkert att korsa atlanten med en elektrisk motor, 10 kvm solpaneler och en liten elektrisk motor. Det lär dock ta lååång tid. Jag ser inte att det finns något att vinna - såvida man inte bara vill visa att det är möjligt (men det tror jag inte riktigt trådskaparen hade som mål).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset på fossila bränsler och el går upp och kommer att fortsätta att gå upp samtidigt som priset på solpaneler kommer att gå ned. Det är alla överens om. Verkningsgraden på solpaneler kommer också att öka och har ökat massor till dags dato.

Man pratar i elbranschen om 'grid parity' - om när dagen kommer då el tillverkad av solpaneler kommer att fås till samma kostnad som ström från elnätet. Vissa säger att det kommer att ske 2013 - andra 2016 ytterligare andra först 2020. I vissa soliga stater i USA som Kalifornien, Florida och Hawaii och även i europeiska länder som t.ex. i Spanien och Italien är den stunden mycket nära i tiden.

När det gäller solpaneler vs bensin eller diesel i båtar, så finns det inga siffror på det, vad jag kan se. Men kraft producerad genom dessa fossila bränslen är ju svindyr, så explosionsmotor-paritet är nog mycket snart uppnådd, tror jag.

Här är en länk till en artikel på engelska kring detta med 'grid-parity': http://www.guardian.co.uk/environment/2009/may/12/solar-energy-price-fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att kommentera lite.cheeky

Är idag fullt möjligt att bygga solceller själv, köp färdiga celler till mycket rimmliga priser finns överallt på nätet.att löda ihop dom och fixa en ram att ha dom i klarar vem som helst till nästan inga pengar.

Glöm heller inte vindkraften det finns många olika varianter som passar bra på en båt inte dom vanligaste snurrorna som man både blir döv av samt får akta sej så man inte får något i huvudet. finns betyligt bättre alternativ.

vågkraft Ja även där finns möjligheter att producera el enkelt.

EX kommer ni i håg att förr fans det självlänspumpar,i dag finns generatorer som producerar el, typ som en cyckel pump.

Batterier dyra och tunga, nja sanning med modefikation

finns batterier i dag som är i storleksordningen som en stor tändstiskask kapaciteten är som ett bilbatteri 65-85 ah och vikten ca en tiondel(kommer snart som standard i bilarna)

Ett litet exempel från mig själv.

köpte en liten segelbåt 21 fot i trä vikt ca 1.2 ton

motor albin o11 var slut.

köpte en elmotor på upp till 48 volt 4 kw pris 1750 kr (Golfbilmotor)

Fick ett truckbatteri som skulle vara slut men det var bara 2 celler som behövdes bytas, pris 500 kr

2 remskivor ena till propeleraxen andra till elmotorn pris 400 kr

2 fläktremar pris 150 kr

total kostnad under 3000 kr

Betydligt enklare och dessutom billigare än att sätta ditt en bensin/diesel motor.

Batteriernas kapasitet är 480 ah och det klarar jag mig minst 4 timmar utan någon som helst laddning (är testat under 2 sessonger)

Den totala vikten är 37 kg mer än med albin motorn.

Förstår inte att inte fler speciellt segelbåtar sattsar på el drift.

Nästan ljudlöst inga oljebyte ingen tankning med illaluktande bränslen.

Så att fixa en katamaran som klarar sig med vind,vatten och sol är inga konstigheter.

behöver heller inte kosta mer än bränsle drivna båtar, utan kommer bara att bli billigare.

Har nu köpt en  28 fotare med fullt fungerande bränslemotor kommer även här att byta till el motor.

lycka till med katamaran drömmen det går om man vill

mvh reidar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en katamaran Iroquois 30 som jag lagt i två Farymanndieslar a 10 hk vardera som jag kopplat till varsitt 100-drev.Helt fantastiska maskiner,gjorda för att gå i evighet som det verkar.Bränsleförbrukningen är under 1 l./tim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med golfbilmotorn! Det är ju ett utmärkt koncept och man undrar varför inte båtkonstruktörer följer med i tiden och färdiginstallerar dessa i nyproduktion. Tekniken finns där och är alltså redan idag jämförbar prismässigt med illadoftande, fridsstörande bensin- och dieselmotorer.

En jättelik soldriven katamaran på 95 ton har just börjat en tur jorden runt. Den ska göra 7,5 knop i snitt och befinner sig nu på Kanarieholmarna. Här är den:http://www.planetsolar.org/index.en.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...