Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tamg

MAXIMKLUBBEN

Rekommendera Poster

RODAHL MARIN I LIDKÖPING SÄLJER ALTERNATIV MOTOR TILL MAXIM 26:

 

logolomb.gif

LDW 2204 MT

prick.gifEffekt: 87 hk 
prick.gifAntal cyl: 4 
prick.gifCylindervolym: 2 199 cm3 
prick.gifMax rpm: 3 200
prick.gifVikt: 253 kg

HAR NÅGON AV ER MAXIM 26 ÄGARE MONTERAT EN SÅDAN HÄR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekomenderas, vi är 5 st i vår båtklubb som monterat denna motor med gott resultat. Blir en helt annan båt. Marschfart  10.5-11,5 ca och kräver minimal ombyggnad av båten. Det jobbigaste är väl att höja durken ca 50mm som inte är några som helst problem om man är lite normalhändig.

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att komplett motorpaket inkl drev ligger på ca 130. Min motor monterades på auktoriserad verkstad -06 och prislappen nyckelfärdig exkl durkombyggnad hamnade på ca 155 och då gjordes inget förarbete påmin båt utan lämnades in med gamla motorn i.

Lycka till! Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Alldeles säkert blir det en mycket trevligare båt med nämd motor, jag tycker dock att man hamnar i ett mycket olyckligt fartområde. Såhär skrev jag i min motorbytartråd ( http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267562 ):

 

Första säsongen är avklarad och den andra har börjat! Jag hann med 70 timmar under säsongen -09, och kan inte vara annat än nöjd. Vi åker numera oftast i farter runt 19 knop och har då 3200rpm. I vanlig Maximfart 6,8 knop så varvar det nu 1700rpm. 

Alldeles säkert så klarar man sig fint med en motor på 50 hk för att hålla deplacementsfart, enligt effektdiagrammet på MD21 så lämnar den runt 40 hk vid 2800rpm som ju är ett rimligt marschvarvtal. Det var dessutom när motorn var ny och dieseln kanske av en annan kvalité.

Precis som jag sagt tidigare så finns det i mina ögon ingen vettig marschfart mellan 8 och 15-16 knop, det är till och med så att man gärna åker närmare 20 för att få båten att plana ut ordentligt. För att hålla den farten så behövs en motor i ungefär den här klassen. Det andra alternativet är att hålla sig till deplacementsfart och då finns det ju en hel del motorer att välja på. Jag skulle dock inte valt att behålla det gamla 110 drevet. Byter man motor så har man en hel del kostnader i alla fall och dessutom en hel del av jobbet. Då hade jag valt att löpa linan ut och även byta det 30 år gamla drevet. Om man byter till en ny motor så kommer ju den överleva det gamla drevet med råge. Problemet kommer oavsett vara att hitta en motor som är tillräckligt låg för att rymmas under originalgolvet i sittbrunnen. Mitt tips är att mäta och jämföra, tänk också på att det är inte bara motorns egen höjd som är intressant, utan också på vilken höjd den måste monteras. Det kommer förmodligen vara s-drevet som avgör monteringshöjden.

Summa sumarum; en motor på 50nånting hk och deplacementsfart är inget dåligt alternativ. Att hosta upp mer pengar för en aningen starkare motor och en marschfart på kanske 11 knop ser jag ingen anledning till. Båten går mycket dåligt i den farten, och förmodligen är förbrukningen den dubbla mot 7 knop. Jag tror faktiskt att förbrukningen stiger ganska markant redan till 8 knop, för att sen gå ner igen vid kanske 16.

 

Tack för ordet!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Markus, självklart är den motor du monterat att rekomendera, men långt ifrån alla har den kunskap som du besitter när det gäller ombyggnad av båten. Den motor vi monterat passar ju nästan rakt i. Att lämna in den på varv för den ombyggnad du gjort är ju heller inte ekonomiskt försvarbart, då hade jag lagt slantarna på en färdig annan båt med samma fartresurser. Det finns väl som sagt inte någon båt i den här storleksklassen som går optimalt i dessa farter men jag tycker det funkar helt ok när man får använda trimplanen lite, och visst drar det lite mer soppa i 11 knop än med en brölande md 21a i 7 knop.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade förstås inte inte att alla borde bygga om till rak axel, det var kanske klumpigt uttryckt. Däremot kanske det kan vara ett väl så bra alternativ att byta till en motor av motsvarande styrka som MD21. Var och en har säkert olika referenser vad som är behaglig/ekonomisk fart att åka i, och jag åker fortfarande en hel del i 7 knop. Däremot skulle jag aldrig få för mig att åka i 10 knop med förmodligen den dubbla förbrukningen mot 7. Min uppfattning, och det måste förstås inte vara alla andras, är att det inte finns någon anledning att betala extra för att komma upp i 3 knop högre marschfart med mycket högre förbrukning. Då hade jag valt en motor på 50-60 hästar likt originalet och fortsatt att åka 7 knop.

Ha det gott

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...