Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
fred_e

Smörjning propelleraxel yanmar

Rekommendera Poster

har en yanmar yse8 i min segelbåt. Köpte den förra säsongen och har väl kört ca 150 timmar på dessa två sommrar. Var i båten idag och funderade på att kolla axelsmörjningen. Hittar inget om det i varken instruktionsbok eller verkstadshandbok. Kollade axelkopplingen som är en mässingklump. Det sitter en liten fyrkantig skruv på ovansidan annars är den helt slät. Är det denna fyrkantiga skruiv man ska lossa och trycka in fett i?  Jag har haft penta tidigare och där var det ju en liten smörjkopp som man fyllde med fett och sedan sakta gängade ner. Men så kanske det inte funkar på yanmar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju några olika proppelleraxeltätningar. Har du nån bild på den nuvarande,

 

Fettet är inte till för att smörja. Det är till för att täta. Därför drar man ett tag på fettpressen när man kommer iland. Det är vattnet som smörjer.

 

post-945-1394236477,0753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

så här ser den ut. som sagt en mässingsklump med en fyrkantig skruv på. Den läcker inget vad jag kan se eller har märkt så det är väl ok med fett i den då. Kan änåd vafra bra att veta vart man fyller på.

post-10009603-1394236477,6867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är bara att lossa den 4kantiga skruven och fylla med fett, det behövs inget tryck du ska bara fylla fettfickan full.

Det är inte motorfabrikatet som bestämmer hur tätningen ser ut det är båtbyggaren, beror på vilken tätning han har hemma för tillfället/har bäst pris på.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan du inte skruva på en fettnippel ist för skruven?

jag ska dra en ledning till en fast sputa med en ratt som jag vrider ett halvt varv åtkomligt så jag slipper dyka ner i kölsvinet Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg!

Byt inte till fettnippel, Med en fettspruta eller press är det oerhört lätt att pressa väck tätningarna och då kommer havet in i båten!

Den typen av tätning trådskaparen har behöver fett ca 1 EN gång om året, altså ingen stor arbetsinsats, han har ju som han skriver kört 2 sesonger nu utan åtgärd.

Toaen Har en annan typ av tätning med gland,ett slags snöre där kan han pressapå med fett utan att tätningarna trycks ut.

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 19 augusti 2010 | 09:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Ska fetta in kopplingen enligt instruktion vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan tätning i min båt. Jag har undrat samma sak och letat runt. Det är en tätning med simmer ringar istället för gland/talgfläta. Denna smörjs med olja, typ växelhusolja för utombordare. Det finns massor med trådar på ämnet här och på andra forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...