Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jerhed

Grundstötning i helgen

Rekommendera Poster

Sista varma sommarhelgen...kanske,.... så går man på grund.... För er som undrar var, Tallskärsgrundet mellan Flaten och Tallskär näst intill Stömmingsskär, WMBKs klubbholme. Grundstenens/hällen position LAT 59°30.839N, LON 16°34.633E enligt mitt Tsunamis99' GPS program (tittade inte ner på GPSen utan läste sjökortets plandetalj 40). 

Körde mellan de på sjökortet utmärkta stenarna och grön prick med ca 20 m marginal på båda sidor. Vågsvallet över de två undervattensstenarna syntes tydligt. Djupet skall vara 2,4 m men tydligen betyder det mörkare blå att djupet  kan gå ner till 0. Det blir att gå på kurs i höst.

Skölden sprucken på insidan, utsidan vet jag inte hur den ser ut, men det får Svensk Marinteknik ta hand om. Stor risk för att drevet också gick åt skogen. Båtmekanikern Micke har tydligen anmält till Sjöfatsverket och bett om att grundet märks ut på bättre sett då många gått på där och nu skall det vara på gång men, men... vad hjälper det nu. 

 

Mvh Jerhed/ Over and out for this season



Senast ändrad av Jerhed | 17 augusti 2010 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajajajaj...jag lider med dig.

Jag kika lite på sjökortet på Eniro jag skulle nog valt att hålla mig utanför pricken. Kikar du på kortet så ser du att den blåa tonen vid grynnorna har samma blåa ton som kring Tallskär. Där har du 1,5m, så lite uteslutningsmetoden kan funka i bland om man inte gått kursen. Man jag jag har suttit i samma båt (men en annan) Som tur är så har jag bara kört sönder propellrar.

Jag låg och gled i ca 4knop på Fiskarfjärden utanför Vårberg. Jag låg lite på sidan av farleden men inte mycket alls. Helt plöttsligt tjöt det till från ekolodet. Jag kasta ett öga 1m...det banka till för att 3sec senare stå 13.5m på lodet. Mycket intressant. just där jag åkte finns ingenting. Måste varit en ubåt hahaha eller drivved. Men in med den rostfria på service å 3000:- senare va det bara åka vidare.

Jag hade tur. Undra vad som skulle hänt om jag låg i 25knop??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LAT 50°30.839N, LON 16°34.633E - sydvästra Polen? Eller är jag helt ute och åker Lada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt 50 mot 59 så stämmer det.

Det är riktigt att det mörkblåa betyder 0-3m. Att det står 2,4m i södra delen betyder bara att det just där mätts till 2,4m. Just där är det dessutom viktigt att veta farledens huvudriktning eftersom man ska hålla öster om den gröna pricken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt tänkt att det är dags att gå en kurs. Det skulle fler behöva göra. Jag gjorde det nyligen, med tanken att det skulle kännas bra efter 20 år på sjön att dokumentera att man kan nåt. Och visst sjömärkena och att läsa sjökortet greppade jag hyggligt, så jag hade nog gått på rätt sida om det där märket även innan kursen. Kursen gav ändå gott om aha-upplevelser, framförallt när det gäller naviering efter sjökortet, att ta ut en kurs och sånt.

Jag misstänker att det finns en del båtförare som tror att märkena alltid står precis på ett grund. Utanför mitt sommarställe finns ett grund som många kör på, gissningsvis av den anledningen. Man vill ta genaste vägen och tänker att där är udden och där är märket för grundet med ett par hundra meter emellan, så jag kör mittemellan. Pang! Precis där är grundet, en bred stenklack rätt upp från bottnen. Märket står i själva verket där det blir djupare än 3 meter, vilket är ytterligare 100 meter längre ut. Vet man om det kan man köra förbi vartsomhelst utom just mittemellan. Jag brukar paddla ut dit nån gång per sommar och kolla hur mycket nya gelcoatavskrap det blivit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja.. LAT 59°30.839N, LON 16°34.633E skall det vara.

Och kurs skall jag gå! Är själv kursledare inom annan branch och vet hur mycket kunskap som man ofta behöver för att klara enkla saker på ett säkert sätt. 90 % av gångerna räcker rent bondförnuft och självbevarelsedrift men djupare kunskap är sannolik mer än hjälp på traven.

Tack för kommentarer!



Senast ändrad av Jerhed | 17 augusti 2010 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok att ha bottenkänning ibland. Det visar bara att man varit aktiv på sjön och nyttjat sin båt. Nu har du ju gått grundkursen så nu återstår bara resten... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 sorters båtfolk...

*de som gått på grund

*de som ska gå på grund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kom fram till att det var Mälaren ganska snart. Det är ju väldigt lätt att träffa 0:an när man skall skriva 9. Det finns ju ett gammalt talesätt; det kan hända den bäste - det har hänt även migFlört

Läste skepparexamen 1970 för en lots från Smögen - Per Larsson. Pelle var en praktisk man och han hämtade alltid sina praktisa exempel ur verkliga livet. En sak som han sa var;vet du inte på vilken sida om en prick du skall gå, gå tätt inpå den. Det är djupt på bägge sidor.

Sen finns det ju en massa reservationer. Fasta prickar som står i urberget. Prickarna kan ha flyttat sig osv. Det gäller ju att ha lite omdöme och att man kan läsa sjökortet. Idag är det ju ganska enkelt med GPS och plotter. Sen kan det ju va lite lurigt om sjökortet säger en sak och verkligheten är en annan.

Det finns många bra talesätt, tex detta; av skadan blir man vis - inte rik

Sen är det ju inte helt fel att ha en båt som tål att gå på grund med Jag har alltid haft sådana. Inte för att jag gått på grund så ofta, men på närmare 50 år har det ju blivit ett antal gånger, senast 2008. Inga större skador, lite plastarbet efteråt vid några tillfällen.

Hoppas det fixar sig. Det är ju i alla fall i slutet på säsongen - för en del.

För mig börjar årets segelsäsong i dag. Fick klar båten i går kväll. Skall på ett möte kl 14.00 så jag hoppas att jag kan komma i väg vid fem-tiden. Sen har jag visserligen bara fyra dygn till förfogande innan livets grottekvarn gör sig gällande igen.

Norska utprickningssystemet är inte så dumt. Man går bara på den sidan om pricken som flaggan visar, som på bifogade billden.

 

 

post-945-1394236477,6422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde på grund förra sommaren, just i ett mörkblått område -- någon hade råkat trycka på knappen Ta bort detaljer på GPSn, så även om det var ett smalt sund, så var det bara mörkblått... Ingen grynna, inget djup utsatt... Men det låg ett bälte med tång över sundet...

Så jag drog av till lägsta fart, 3 knop. Hade utkik fram som bara såg tång... Men sedan började det rassla under båten... Drog upp drevet max och kom igenom, men kastade sedan ankar för att kolla propellrarna. Var nog bara mindre stenar, hade skrapat alla 6 blad i ytterkanten. Det blev att åka max 6 knop resten av den utfärden.

På kvällen kollade jag mer noga på sjökortet. Uppe på land bredvid det smala sundet stod det (0,3). Irriterad jämförde jag med info på GPSn igen och såg att det fattades massor av djupsiffror. Tryckte på Visa detaljer under skärmen och... 0,3 även där.

Tror det var högvatten, för annars borde jag ha fastnat helt. Borde förstås ha dragit upp drevet innan jag körde genom tångbältet :-(



Senast ändrad av Jonas478 | 18 augusti 2010 | 11:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man sjökort från Hydrographica eller en plotter som övergår till Hydrographicas kort vid zoomning så betyder ljusblått < 3 meter och mörkblått < 2 meter. Kan vara bra att tänka på om man har lite djupgående båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hem kom jag, för det kändes inte alls som något allvarligt först. Båtens maxfart minskades med ca 7 knop och det kändes som att det var pga att ett blad hade en fått en törn. Det blev att fortsätta till Borgåsund. Väl framme undersöktes lite mer och då skvalade det från undersidan av innerdelen av skölden. Länspumpen gick igång ca var 10 min.

Nu har Svensk Marinteknik lyft båten och de har kikat överskådligt för att kunna lämna offert till försäkringsbolaget.

Innerskölden och ytterskölden spruckna. Även någon annan del på drevfästets nederkant var av. Ser ut att bli nytt underhus och renoverad eller bytt propp. Motorn skall ur först innan de vet exakt.

Tänkte det var bra tillfälle att se över motorn samtidigt så det blir nog inget mer åka denna sensommar. Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kallar brorsan mig Dr Grund... Fick en T-tröja med texten tryckt...Skrattande. Fast han har det roliga kvar, så att säga, då han själv aldrig gått på grund under 15 år... Men hans båt gör ju bara 12 knop om han pressar och då hinner han tänka rätt mycket. Men det senaste är att han har börjat gena så snart händer det.



Senast ändrad av Jerhed | 19 augusti 2010 | 00:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist Jerhed men jag har också gått en grundkurs inta så långt från dig.

Men det är i mina hemma trakter ser jag.

Kan info att jag gick på grund i det falska mörkblåa vattnet ca 3 nmi 220grader SV från dig i jakten på en fin gädda mellan grynnorna.

En nyttig erfarenhet och numera trimmar jag ut jag motorn ordentligt i dessa vatten och glider fram sakta.

Sjökorten visar fel och visar inte allt har jag märkt. Jag har själv sett flera grynnor som inte finns med på kortet eller är felmärkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klistra in positionen i google earth så ser man att det bryter 100m 333 grader ifrån..

kan det vara den ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är inte OK att ha bottenkänning. Det bevisar att man inte behärskar navigeringskonsten. Det visar att föraren inte har gått grundkursen och bör stanna iland.

post-571-1394236484,3321_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyer det är häpnadsväcande att man far runt på sjön i 20 eller fler knop utan att veta vad det mörkblå/3-meterskurvan på sjökortet faktiskt innebär!

Om det åtminstånde vore var och ens ensak. Men det är det inte, jag är med och betalar dessa klantigheter med min allt högre försäkringspremie.

Skönt att några i tråden fick sig en tankeställare och går på kurs i höst.

Grundstötningar är inte OK. Varje sådan är teoretiskt en fara, i bästa fall bara för båten men i förlängningen även för liv. Och nästan varje grundstötning vittnar om antingen slarv eller inkompetens.
Fel i sjökortet finns visserligen, men är ytterst ovanliga och visar sig nästan alltid i anslutning till kända uppgrundningar, mycket sällan långt ute på vitt vatten långt från hinder. En omdömesfull och kunnig rorsman kör med stora marginaler till allt blått, även ljusblått.

Obligatorist båtkörkort är ingen dum idé. Eller att alla försäkringsbolagen gav en rejält förhöjd premie till dem som inte har nautisk kompetens.



Senast ändrad av Eilean | 20 augusti 2010 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör man rapportera om grundet inte finns markerat på kortet  men nära en strand (10 meter) på 0-3 meters djupet enligt sjökortet.

 

 



Senast ändrad av martineves | 20 augusti 2010 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu mäter Sjöfartsverket normalt bara fram till 3 meters kurvan, grund innanför märks bara ut undantagsvis.

Mörkblått definieras som 0-3 meter i deras kort, så stor försiktighet skall råda......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean faktiskt tror jag att du har en del faktafel här.Oskyldig I och med att jag inte har nautisk kompetens betalar jag mer i försäkringspremie än Du. Och jag har även betalat till mitt försäkringsbolag i många, många år med hem, villa, bil. liv och pensionsförsäkring.Trots mindre skador på hus och bil så har jag alltid fixad dem själv, i vetskap om att jag ändå får betala med högre självrisk om försäkringsbolaget skall ersätta. För båtförsäkringen valde jag en hög självrisk då jag inte trodde att den skulle behöva användas. Och säkerligen kommer jag att betala av mina skador på skölden ifråga ganska snart eftersom försäkringsbolaget ersätter till endast 50%. Som min båtmekaniker sa: använd försäkringen, det är du värd!

Min bestämda åsikt är att höjda premier överlag beror på försäkringsbolagen enorma vinstkrav inte på antalet skador! Denna kostnad måste vara försvinnande liten i förhållande till försäkringens omsättning.

Lasse-L Jag tycker det är skittråkigt att gå på grund men jag tror säkert att du har gjort det själv, annat vore märkligt om du har några år ute till sjöss. En fråga, gick du kurs innan du tog dig ut på sjön första gången? 

Själv har jag varit till sjöss utan egen båt i ca 15 år, varje sommar och ofta navigerat bredvid. Ägaren till denna båt har själv gått på grund ett flertal gånger och aldrig haft försäkring så självsäker han är. Tydligen räcker det inte med att inneha nautisk kompetens och att ha varit utbildare för nautiska kurser på ABF och att kunna navigera på allehanda sätt utan GPS.

Om nautisk kompeten sitter i att ha lyssnat och läst några 10-tal timmar på en kurs kan jag inte svara på men jag skall försöka dra mitt strå till stacken i fråga med att gå kurser som behövs för att bli kompetentare. Till hösten är jag iallafall kustskeppare och till nästa sommar har jag möjlighet att studera sjökort och planera mina eskader säkrare och med billigare båtförsäkring och en reparerad båt att se fram till. Tills dess skall jag också lägga ytterligare en halv förmögenhet på utrustning och motor. Hoppas att Ni välkomnar mig i Edert ytterst kompetenta gäng då!Flört

Mvh Jerhed



Senast ändrad av Jerhed | 21 augusti 2010 | 00:15



Senast ändrad av Jerhed | 21 augusti 2010 | 15:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog hålla med om att vi alla kanske går på grund förr eller senare. Orsaken är så olika. En del personer jag känner är mer framåt och oförsiktiga, en del saknar kunskap eller erfarenhet, och en del brister i uppmärksamhet en kort stund, eller så har vi bara otur. Ibland så djävlas det bara...

Bästa är väl att skaffa ngn baskunskap, och kanske hänga med ngn erfaren för lite tips o råd.

Jag har varit så nära flera ggr. Så snart sitter jag väl där också, trots en hyfsad bakgrund!

Lycka till på sjön och se upp för 3 meters kurvan  ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Alla kan smälla på. Räcker med lite ouppmärksamhet. Det är därför man har föräkringar som sagt, för att dela risken på flera.

Fast föralldel; även jag får nog litegrann kanske eventuellt tycka att man bör veta vad mörkblått innebär innan man kör över i 20 knop. Men nu vet du ju det. :-)

Det sägs att marknadsvärdet på en ingenjör är direkt proportionellt mot värdet på den utrustning han förstört under sin karriär. Nåt liknande kanske gäller båtbefälhavare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Fjord Dolphin låg bredvid oss förra helgen och förmodligen hade de bara vanliga sjökort för när de skulle sydost från markeringen på kortet fick de hålla på en liten stund men med försiktighet fungerar det oftast. Mörkblått var det förstås

http://kartor.eniro.se/m/IJvr6

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders!

Lite var det nog som du säger i första stycket. Men visst skulle jag ha läst igenom boken innan oavsett... Hoppas du har rätt om att värdet ökar men jag avstår gärna från mer förstörd utrustning. Det blir ändå förbaskat dyrt!

Vi ses på sjön, nästa säsong!

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...