Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonasha

Erfarenhet av NAPS Solcellsregulator? (NC15)

Rekommendera Poster

Överväger ny regulator till min solcellspanel och har sett NAPS NC15

(http://www.solbutiken.se/solbutik/solcellsregulator-nc15-p-93.html)

När jag läser installationsanvisningen blir jag dock lite undrande:

(http://www.solbutiken.se/solbutik/pdf/nc_installation.pdf)


På regulatorn finns koppling för solpanel, respektive batteri (inga konstigheter). Dessutom finns en tredje koppling för last.

Som jag tolkar det är kopplingen för last avsedd för inkoppling av enskilda förbrukare (te.x om solcellen endast ska användas för drift av en enskild förbrukare). Jag tolkar det även som att det är för denna koppling alla mätvärden i regulatorn gäller (amperemätare, förbrukning, urladdningsskydd).

Men; skulle det gå att koppla på hela mitt system till denna utgång (alltså min huvudsäkring och brytarpanel, till vilken mina förburkare är kopplade). Vad jag förstår tål denna utgång 15A och så länge jag håller mig under det borde det inte vara några problem?

Dock, ställer jag mig frågande till om kabeldimensionen är tillräcklig. (Tror att kopplingen på regulatorn klarar en kabelarea på 6mm2.)
Jag vill på detta sätt slå fler flugor i en smäll och använda samma enhet för regulering och mätning av solcellsladdningen, samt mätning av förbrukning, urladdningsskyddet, mm.

Kommentarer - erfarenheter?

Tack!



Senast ändrad av jonasha | 17 augusti 2010 | 09:43



Senast ändrad av jonasha | 17 augusti 2010 | 09:45



Senast ändrad av jonasha | 17 augusti 2010 | 09:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Naps NC 5 som fungerar som din. Jag använder inte det uttag för last som du beskriver. Jag resonerade så här; Varför krångla till det?

Jag kopplade in panelen till regulatorn och regulatorn direkt till batteriet.

Extern laddare har jag en vanlig 230-laddare ansluten med klämmor. Laddaren är ansluten via befintligt landströmsystem med jordfelsbrytare men det bör gå aldeles utmärkt att använda en vanligt sladdvinda direkt från bryggan så länge du använder en modern laddare.

Min solpanel är på 50W och driver kylskåp samt lite laddning av mobiler och datorer och jag behövde aldrig under mina 4 veckor i sommar ansluta landströmmen.

Varför krångla till det?



Senast ändrad av Gaidin | 17 augusti 2010 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt - keep it simple :)

Men jag är nyfiken av naturen och vill kunna se min förbrukning. Alternativet är då att köpa en amperemätare (eller batteridator typ batt-man eller likn.) - men här va tanken att slå flera flugor i samma smäll.

Men då vet jag iallafall att det går att köra NC5 (och NC15) utan att använda lastkopplingen.

Någon annan som har kunskap/erfarenheter kring min grundfråga?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finessen med lastutgången på NAPS NC-5 är att den är påslagen bara så länge det finns tillräckligt med ström i batteribanken. På det viset kan man t ex driva en fläkt el dyl under vintern utan att riskera att ladda ur batterierna för mycket. Då solpanelen levererar ström slås lastutgången på igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt. Men hur mycket skulle den klara totalt?(15A tolkar jag det som).

Säg tex. att jag bara har en enda last i båten (tex kylskåp), då är det såklart inga problem att köra bara det. Slänger vi sedan på 4 lampor (ska bli lågenergi-LED) och ev. mobilladdning i ciguttaget - ja då är vi uppe i knappa 10A.

Då borde det funka att koppla allt via lastutgången på regulatorn? Dock, frågetecken för kabeldimension.

Tacksam för input!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte koppla kylen via lastutgången utan istället via säkringsboxen från batteriet. Varför offra kylen för att rädda batteriet (om man har massor av god mat i kylen)?

Jag skulle tro att tanken med lastutgången är att bara ha någon enstaka förbrukare där (som man kan överleva utan - dvs typ en fläkt eller något som bara används kortare perioder).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input igen!

 

Kylen slutar ändå gå när spänningen blir för låg i batteriet och inte orkar starta kompressorn.

Ang. lastutgången kan man ju fundera lite kring vad som kan räknas som enstaka förbrukare i så fall. Ett kylskåp som drar 2,7AMAx (0,5A i snitt)? Eller kylskåpet en LED-lampa? Eller mer?

Jag är alltså nyfiken på om det i praktiken funkar att koppla all strömförsörjning via lastutgången på NAPS NC15 eller NC30? (har tom mailat NAPS i Sverige utan att få svar).

Vidare blir man ju nyfiken på hur man i så fall löser det med rätt kabeldimensioner.

Någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att fler än jag har svårt att förstå poängen med att koppla allt så att det bara går när solpanelen ger ström...

Vill du inte ha lyse från LED-lampan på kvällen?

Vill du inte att kylskåpet ska gå under natten?

Varför fundera över något som uppenbart är en sämre lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, är det SÅ det funkar verkligen? Att regulatorn bara släpper genom ström när solcellen ger spänning?

Som jag förstått det är den ju kopplad på batteriet och kan släppa igenom ström därifrån, men med den trevliga funktionen att den slutar leda ström från (från batteriet) då laddningen/spänningen blir för låg? (dvs urladdningsskydd).

Men jag vet å andra sidan inte (det är ju därför jag frågar..)  :)

Någon som är säker?

Kanske tom. någon som säljer NAPS vill svara?

Hursomhelst, tack för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förvånande, det verkar inte som om NC15 eller NC30 har MPPT laddning ?

Med deras presentation och egenskaper i övrigt verkar de ideala.

 

Finns det några andra regulatorer som har NC egenskaper med MPPT laddning ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naps regulator med MPPT-teknik är Maxpower. Den är något dyrare än NC-serien. Å andra sidan, sedan jag installerade en NC5 har jag bara använt landström vid ett fåtal tillfällen så den funkar bra om man inte har något att jämföra med. Batteriet är alltid fulladdat när man kommer till båten trots horisontell panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS! TRÅDSTÖLD!!!
(förlåt...)
Men, hur stor panel, hur stor batteribank samt lite grovt, vilka förbrukare har du?
(...förlåt igen...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jättepanel som i bästa fall lämnar43W enligt tillverkaren. Förbrukare är i första hand kylskåp runt 35l och en bilradio. Seglings- och navigationselen är försumbar. De flesta ljuspunkter som används är utbytta mot LED.

Batterier 2st på nominellt 75AH men jag är lite tveksam till kapaciteten. Dom skulle nog lämpligen bytas mot nya. För säkerhets skull har jag en battery brain som bryter vid låg spänning. Det hade nog inte varit fel att investera i en batterimonitor heller i samband med batteriförnyelse.



Senast ändrad av bjsk | 31 december 2010 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om displayen till en MPPT regulator skall visa både spänningen från solcellen och den ström den levererat till regulatorn?

Schabobe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi hade segelbåt hade via en Maxpower regulator. Förbaskat bra apparat. Den använder överspänningen och omvandlar till utökad laddström, istället för att hugga vid vissa brytspänning som de snikigare gör (typ NC15).

Men mig veterligen hade den bara 2 LED:ar, en för inkopplad 12V slinga och en för inkoppplad solpanel. Elektroniken skötte resten.

Med en 65 Wattsspanel, ledlampor i hela båten, lcd-tv och kompressorkyl var vi helt självförsörjande med el i veckor trots endast dubbla förbrukningsbatterier på tot 150 Ah.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en NC15 och kopplad all förbrukning via denna (av praktiska skäl ej Wallas, mest för att få snyggare och enklare kabeldragning). Ser enligt ovanstående argument samt bifogade trådar ingen anledning att göra annorlunda. (Om man inte har ex startmotor eller annan hög förbrukare).

Fakta; 24fots segelbåt med lanternor, innerbelysning samt GPS. I tagen att montera kyl nu (kompressormatad). Varit uppe i som mest 6A med belysning, GPS samt under dammssugning (lånade av en större båt - drog bevisligen åtminstone 4-5A)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Tack för svar, och tack för ditt direktmeddelande. Kul att man kan slänga upp en fråga och faktiskt helrätta svar (2 år senare, men ändå). :-)

Följdfrågaor:

- Utgår ifrån att all förbrukning fungerar oavsett om solcellen har laddning eller ej (någon annan antydde motsatsen i ett tidigare svar). Korrekt?

- Det blir inga problem med laddspänning från generatorn? Den kopplas rakt på batteriet/-erna?

mvh, Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen laddning från motor, har en liten utombordare. Jag har dock en CTEK laddare, som jag dock eg aldrig behövt än, men under laddning mha den är det inga problem alls.

Bör tilläggas att med startmotor till motor skulle jag inte dra denna via regulator, vilket avhandlats ett antal gånger tidigare - detta pga den höga snabb strömförbrukningen.

Allt fungerar bra även om solpanel ej laddar, upplever, ta i trä, inte ett problem än. Enligt inbyggda amperemätaren (dock något oexakt) varit upp i 7A och det är inga problem. När jag lusläst instruktioner etc tolkade jag det som att reguatorn bör klara 15A innan automatsäkringen slår ifrån - detta återstår dock att empiriskt bevisa.

 

Hoppas du eller någon annan har iaf lite hjälp av inlägget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en huvudströmbrytare kunde jag inte koppla mer än länspumpen till denna utgång. Länspumpen ska ju fungera även när strömmen är avstängd. Regulatorn är inkopplad direkt till batteriet, med en egen säkring för säkerhets skull. Allt annat kopplas in efter huvudströmbrytaren.

 

Senast ändrad av Bjorns_snipa | 22 juli 2012 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...