Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Micke-Anki

försöka sälja en träbåt???

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en träbåt av mahogny som jag har lite funderingar om att försöka att sälja

den är byggd 1972 i holmsund utav Johansson&son båtbyggeri

det är en salongsbåt som är i medelbra skick

jag undrar hur mycket jag kan försöka att sälja en sådan här båt i

jag har gjort en renovering av akterspegeln då det var en skada i trät där och sedan sättit på en hel båt plyfa där för att få det snyggt

hur mycket kan jag sätta ut båten för båtens storlek är 8m lång 3m bred

är den värd 20 000:- eller 80 000:- eller mer eller inget??

post-10005998-1394236476,2136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan lägga till att jag har ett bytesförslag en volvo v70 -01 men denna bil kommer jag att försöka att sälja då jag redan har en bil

men det jag undrar är vem gör den bästa affären av oss två

vill bara säga att jag kan inget om båtar eller bilar om dess värde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På blocket verkar en v70 stå i mellan 40-75´ - om du kan sälja den. Det fanns många på blocket...

Träbåtar säljs normalt långt under sitt bruksvärde är min uppfattning. Marknaden är liten.

Nybörjare tvekar inför ett underhåll och de som kan något om trä är väldigt petiga tycker jag.

Beror också på utrustning och motor, om motorn upplevs bra och driftsäker så är den värd ca 20´ ? Plotter och fina dynor är värt pengar, kapell lika så. Nu är du uppe i minst 30´ - 35´ ... om du har fina grejor alltså.

Sedan båtens skick. OM du är kunnig och har gjort en snygg reparation så är detta värt pengar...
Men det är svårt att säga. Du har nog bara enstaka personer som kan tänka sig en sådan här båt, förutom barnfamliljen utan kapital som vill ha så stor båt som möjligt. Men en så stor båt i plast, oräknat motor och utrustning, får du sällan under 100´ och om vi säger att en träbåt är värd hälften i alla fall? Då ska din båt kanske vara i över 80´ än i 20´ - nivån? Men så kommer din intention, vill du nu bli av med båten   så gäller det ju bara att hitta en enda köpare. En del säljer båten i Holland... där uppskattar man fina träbåtar sägs det. Kort sagt, båtens värde är bara vad en köpare vill betala...

Sedan är det nog betydligt enklare att sälja en träbåt på våren när den ser fin och nyfernissad ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att du får runt 30-40000 beroende på vad det är för motor i samt i vilken skick reparationerna är i.

/Stybbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

båten är nu nylackad och nymålad och jag har sattit på badbrygga och diverse lister

motorn är en md21 som går mycket bra

jag har andvänt mig av epoxilim och skruvat bakstycket så det ser mycket bra ut

 

post-10005998-1394236476,3049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har även lagt upp lite bilder på båten

jag vet inte om det fungerar att se dom men men testa gärna och se om det går att se dom

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bytade inte med volvon då den hade gått alldeles för mycket och jag tycker nog att min båt är mera värd eller vill iallafall tro detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan jag sätta ut ett pris på 80 000:- eller bud utan att vara allt för dyr

eller vad tror ni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror helt på skick och intryck om din båt är säljbar överhuvudtaget... men är den i ok skick och inte alltför mycket reparationer att göra - eller för dåliga reparationer av dig så är det mycket båt för 50-60´

Så testa med en annons, 80´ ,  så får de som är intresserade fråga om du kan tänka dig att diskutera pris när de sett skick och har konkreta synpunkter och påpekanden? Det är en handfull kunder vi tala om här...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker din båt ser fin ut. Träbåtar överlag är nog tyvärr rätt kalla på marknaden har jag fått för mig. Många är rädda för allt underhållsarbete, så även jag.

Synd egentligen, för båtarna har helt klart charm. Tror också att det är lättare att sälja en sådan båt utomlands, men kanske innebär det för mycket besvär?

Tror det gäller att hitta rätt köpare med en sådan båt och låta det ta sin tid. En köpare som älskar den här typen av träbåtar. Visst finns det någon typ av öppen marina som anordnar försäljning direkt vid bryggan. Tror det brukar vara på vårkanten visserligen, men en lapp i rutan med en prislapp under 100 tkr en solig vårdag tror jag kan attrahera en och annan. Fel årstid nu, speciellt med en träbåt...

Tror du gjorde helt rätt som inte accepterade bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...