Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fredrikd

Internet via satellit

Rekommendera Poster

Är det någon som vad det finns för möjligheter att ha internet på sin långfärdsbåt?

Internet via satellit kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du surfa ombord mitt ute på t.ex Atlanten behöver du troligvis ett likande system: http://www.inmarsat.com/Services/Maritime/default.aspx?language=EN&textonly=False

Det finns flertal leverantörer JRC (Japan Radio Company) är ett annat. Har själv enbart läst mig in på flertal olika av dessa system. (Har alltså ingen egen partisk erfarenhet) Det finns flera storlekar på radomen, några klarar tydligen segling bra. Bibehåller kontakten även om båten gungar från sidan till sida. (Max 6 sekunder)
Det jag dessutom har läst mig till är att du troligtvis även får räkna med minst 25kr/Mb när du surfar. Om du hittar något billigare hojta till!

Billigaste systemet som jag hittade låg på 60.000 kr. Det är bara hårdvaran, därtill kommer säkert ett abonemang men så långt har jag inte kommit ännu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iridiumtelefon med dataadapter ger internetaccess. Kostnad ca 1 USD/min om du köper ett stort kontantkort (>500 min).

Inte så snabbt, räkna med ca 5 min för att hämta ner en grib-fil på 15-20 kB.

mvh,  Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 USD/min lät ju billigt. Mer avskräckt blev jag när du sa att 15-20kb grip tar 5 minuter.

Då måste det i längden löna sig med en Inmarsat Sailor 150.  Den bör ju dra hem 15-20 Kb på inte allt för många sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte lura sig av datahastigheten. Själva filen tar inte många sekunder att föra över, men  man skall ringa upp, servern svarar, man loggar in, tiden går... Innna dataöverföringen har startat har det gått ca 1 minut. Sedan är Iridium's datainloggning inte speciellt stabil, man brukar få prova några gånger innan det fungerar.

Eftersom man betalar per minut, så kostar även samtal där tex. deras inloggningsserver inte svarar, eller där den tycker att du inte är autenticerad (trots att alla kör med samma inloggning!).

Jag räknade med ca 5 min per fil som ett medelvärde.

mvh,  Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar billigare?!:

http://rbsat.se

 

Billigare, jo men på atlanten?

 

Utdrag ur deras information:

 

"Sverige täcks av olika mottagarzoner (beams) på satelliten. Om en flytt medför att man byter mottagarzon (beam) tillkommer en adminstrativ engångskostnad på 250 SEK.

 

Exempel: Kalle bor i Stockholm köper ett Tooway abonnemang. Ett par månader senare flyttar Kalle till Göteborg och monterar sin satellitdisk på sin nya bostad. För att aktivera sitt abonnemang måste han kontakta RB Communication som reallokerar Kalle till den beam som täcker Göteborg. Detta medför att Kalle får en engångskostnad sig fakturerad för flytten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min svärmor som bor långt ute på landet i komplett radioskugga har Internet via Tooway (dvs den lösning som rbsat tillhandahåller). Det fungerar väldigt bra. Bra hastighet, har aldrig krånglat. Dock är det ju ganska hög latency, så t ex videosamtal är helt uteslutet.

 

Vad jag funderar på är om det över huvud taget är möjligt på en båt? Det tog mig flera timmar att få hennes parabol nog exakt injusterad så att hon fick signal och då var det på ett stillastående hus :P

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en fleetbroadband satellit mottagare med telefon och modem. Funkade perfekt vid vår översegling till Atlanten. Hårdvaran kostar ca 80 tkr sedan måste du ha ett abonnemang. Vi har det billigaste och det ligger på 800-1000 SEK/månad beroende på kursen (kommer inte ihåg USD beloppet). I det abonnemanget ingår 5Mb surf, därutöver kostar varje Mb 20-25 kr. Ringer gör man för ca 7 kr/min överallt i världen. Blir alltså bra mycket billigare än att använda mobilen för att ringa hem. SMS finns det med är en datavariant som knaprar på din 5Mb.

Har man inte lyckats stänga av ALLA automatiska uppdateringar på sin dator blir det kostsamt.

 

Vår segling över Atlanten tog 15 dygn och vi plockade ner väderrapporter på 7-10 Mb, totalt under resan. Den första veckan var Grib-filerna ganska stora då vi ville få helheten men ju närmare vi kom Karibien desto mindre blev filerna.

 

Vi utökade vårt abonemang under den månaden som vi beräknade vara till havs, så vi hade 15Mb fritt och betalade runt 18kr/överstigande Mb.

 

Vi köpte hela utrustningen via Cordland som har mycket kunskaper i ämnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att använda Iridium Go, kopplas ihop med smartphone. Finns en variant med obegränsat användande för ca 1000kr per månad. Dock innebär obegränsat inte obegränsat i all mening. Det går t.ex. inte används den på en vanlig dator, då debiteras du vanligt.  Men den funkar nog fint för grib filer, mejl osv.

 

 

Redigerad av melle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iridium GO täcker hela klotet precic som satelittelefonerna gör, men hastigheten är än så länge väldigt låg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela klotet, skrev ju Mackey nyss. Iridium är också satellitbaserat. Satelliterna går i polära banor, så de passerar över hela klotet på samma höjd (till skillnad från GPS som når som högst ca 55 grader, men har så höga höjder att de ändå når över polerna, fast med sämre precision).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstår frågan så jag förtydligar svaret.

 

Om man med täckningsområde avser det geografiska område som Iridium GO täcker, dvs. där funktionen kan garanteras, så täcks 100 % av planeten Jordens yta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iridium GO har en datahastighet på ca 2,5 kbps dvs som ett 2400 baud modem från 90-talet. Ca 0,2 kB per sekund. "Beställer" man en GRIB-fil från Saildocs, tex med "send gfs:52N,60N,4E,20E|1,1|6,12..72|PRESS,WIND,SEATMP" så får man en fil på ca 13 kB dvs den borde ta <30 sek att ladda hem.

(Prognos för området 52-60N, 4-20E, var 6:e timma upp till 72 tim. Lufttryck, Vind och Vattentemp.) Se bild!

 

Nackdelen med Iridium brukar vara att man inte helt sällan tappar förbindelsen. INMARSAT är stabilare eftersom de använder geostationära satelliter. Men visst är Iridium GO en intressant pryl.

 

Kör man Pactormodem och SSB tar det 10-20 gånger längre tid men det kostar å andra sidan ingenting.

 

post-80529-0-00499300-1411379476_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för mina multipla inlägg, crappy uppkoppling och MG på en iPad var ingen bra kombination.

 

Anledningen till min fråga var att det är så lätt att stirra sig blind på priset och lätt glömmer var man skall använda utrustningen. Stor skillnad om man "bara" ska ner till Medelhavet eller om man skall over till Karibien och kanske fortsätta ännu längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag fattar. Blev lite förvånad när du frågade igen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...