Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pethe

Erfarenhet av Kina diesel RRun

Rekommendera Poster

Hej!

Ngn som har erfarenhet av RRun motor , funderar på en 48 el 56 Hk i min Maxim! Är ej intresserad av ngn politisk debatt som man kan läsa i en annan  tråd här på forumet. Utan bara för o emot just motornFoten

Peter



Senast ändrad av pethe | 17 augusti 2010 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är också intresserad av vad folk verkligen vet om motorn. Det är ju tydligt att den väcker känslor i alla fall. Men någon måste väl ha köpt och använt den. Jag står i begrepp att byta motor i min gamla skärgårdskryssare. En liten tvåcylindrig tänker jag mig och som de flesta seglare lägger jag hellre pengarna på seglingsrelaterad utrustning än på motorn. Tips?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att vi är rätt många med äldre båtar som å ena sidan har en gammal motor men å andra tycker det är märkligt att en ny motor i det närmsta kostar lika mycket som en ny bil.

Så när de gamla elefanterna inte tar fram lite enklare och billigare motorer får de nog finna sig i att nya aktörer dyker upp.

Ja det vore kul att få reda på mer om rruns dieslar,

www.rrun.se hemsida finns denna länk http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55430

till ett norskt fourm där man pratar om motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra modernare motortillverkare har krav på lägre bränsleförbrukning och krav på minimala utsläpp. Det är därför som de tvingas lägga miljarder på utveckling av ständigt nya motormodeller för att klara ökande krav.

Men hade det varit tillåtet för dem med att bibehålla 50 talets krav så hade de inte behövt göra så.

Jämfört med bilar så hade SAAB fortfarnde kunnat sälja sin 93B. Vi som var med då minns hur den rök och luktade. Med dagesn biltäta samhälle hade det varit närmare katastrof om alla åkte omkring i sådanna bilar. Kraven har ökat. Det är därför motortillverkarna måste satsa miljarder på utveckling och vi får betala utvecklingskostnaden. BIlar säljs i stora volymer och därför blir kostnaden lägre per såld enhet men marinmotorer säljs i mindre volym och därför blir de dyra.

Svårt?

Balladdkopian köpte väll en kinamotor och hade en del synpunkter på den. Hur det är med RRun finns säkert någon som har erfarenheter av men generellt kan man säkert inse att det är en 50 talskonstruktion med lägre kvalitetsnivåer.

Var i Thailand nyligen och åkte en el longtailbåt. På dessa sitter ett stinkande monster av liknande typ. Inte nog med att motorn låter och spyr ut avgaser. Hela skiten var som en oljig klump. Miljövänlig? knappast

Just motorn på denna bild hade en låg tillgänglighet vilket slutade med att vi fick kliva av på på första stranden vi kom till och till fots gå till nästa (Pra Nang Beach) då motorn vägrade starta mer.

Anser du att det är viktigt med tillängligheten på en båtmotor ska du nog fundera lite till om det finns något samband mellan pris och kvalitet.

::Harry::

 



Senast ändrad av crabfish | 15 februari 2011 | 05:52

post-10001667-1394236614,0144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att testa Rrun 21 hk som ersättare för Vp MD11. Dom har samma cylindervolym och liknande effektkurva, vilket gör att jag förhoppningsvis kan behålla s-drev och propeller. Har tittat på andra alternativ med fler hk, men de flesta har betydligt mindre volym och vridmoment. Rrun har högre effektkurva än de flesta alternativ upp till 2000 v/m, som torde vara ett ganska behaglig marchvarv. Rrun toppar 3000 v/m och MD11 på 2500, så 2000 v/m borde vara gött för Rrun, medan MD11an började låta och vibrera ansträngt vid 2100. Som kommentar till ovan kan jag tillägga att Rrun 21 hk är byggd på Kubotas(Nanni 29 hk) block, men stoppar vid 3000 v/m i stället för 3600 för Nanni. /Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du kan behålla propellern... tror att moderna motorer snurrar åt andra hållet jämfört med din MD11?

 

Sedan bör du överväga att byta avgasslang, ljuddämpare, vattenslang in, bränsleledningar, ev filter och nya elsladdar för laddning samt montera hävertbrytare mm när du ändå har plats innan den nya motorn monteras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Som väl är så är det mesta av det du nämner i nytt eller gott skick, så jag behåller det mesta. Självklart blir det till stt byta lite grejer som inte passar perfekt. Kylvattnet kommer från drevet och motorerna snurrar åt samma håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att du skall kunna ha samma propeller med den motor du tänker sätta i. Gamla motorn ger ju 23-25 Hk vid maxvarvet 2500 och den nya 21 hk vid 3000 varv.

För att inte byta drev och propeller eller överbelasta motorn, skulle jag istället välja en motor som ger ca 30 hk vid 3000 varv. Då kör du dina 2000 varv i marschfart och har ändå flera hundra varv och kanske 13-15 hk kvar i reserv för motvind och motström osv.. Dessutom brukar man med modernt tänkande anse att man behöver en motorstyrka på ca 5 hk per ton båtvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer. För 40000 kr extra så är det inga problem. Jag vill dock göra ett test. Många 34-36 fotare säljs idag med 19 hk VP eller 21 hk Yanmar som standard. Dessa har lägre effektkurva, vridmoment och cylindervolym än Rrun och kommer inte upp i vettig kraft förrän nära toppvarv. Toppvarv är inget jag varit i närheten av med MD 11. Från 1000 varv till 2000 varv ligger effekten högre på Rrun än alla 20 hk motorer och de flsta 25-29 hk motorerna. Vid skitväder får jag kanske nöja mig med 4,5 knop, men det kan jag leva med coh har levt med på MD 11. Se bif.

post-28289-1394237777,9335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte tycka till om dina val, men för mig gäller alltid så stark motor som möjligt, till en vettig peng naturligsvis. Enligt Runns prislistor, skiljer det ju bara några tusenlappar mellan 21, 27 och 32 hk.. 40000;- i skillnad låter därför konstigt om du då inte tänker att alternativet är V-P eller Yanmar.

Vilket val du än gör så lycka till och hoppas du blir nöjd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att få reda på vad en 21 Hk Rrun kostar.

 

Om man jämför med VP är ju alla motorer billiga, men om man jämför med andra marinfabrikat som Sol'e, Beta marin eller Vetus som man kan få för ca. 55 000:- kr så kanske tankegången blir en annan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Rrun 27 & 32 för höga i framkant så den får inte plats. Sole 29 verkar vara en trevlig motor men då drar det iväg 26000 plus ny propeller. Jag testar en säsong så får vi ser hur det går. Jag uppdaterar så fort jag sjösatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen erfarenhet av just RRun men det är naivt att tro att dessa motorer är så 'efterblivna' som framställs.

Just på smådieselsidan så har inte mycket hänt i utvecklingen på många år. De motorer som säljs bygger på industri/genset motorer som byggs i jätteserier och där kostnad är nummer 1. Eftersom mijökraven är låga på denna typ av motorer läggs ingen ansträngningen på det alls jämfört med de större motorerna som bygger på fordonsmotorer med hårda miljökrav och där dessa 'ärvs' av båtmotorerna som byggs på dessa.

De små är fortfarande nästan uteslutande förkammardieslar med mekanisk insprutning som varken har nån speciellt bra specfik bränsleförbrukning (jämfört med tex en modern bildiesel) eller utsläppsnivåer. Det enda som blivit signifikant bättre på senare år är vikt och dimensioner pga av bättre optimeringar av konstruktionerna och ibland bättre hållfasta gjutgods. En 30 år gammal motor står sig forfarande ganska bra när man jämför bränsleförbrukning.

Ingen av dessa nya små grundmotorer byggs som båtmotorer endast. De kan lika gärna sitta i en pump i Indien. Det gäller även Penta och andra 'fina' märken, där en billig grundmotor köps från Kubota , Shibaura mfl och förses med båtkyl, backslag och en ny färg.

Största funderingen kvalitetsmässigt är nog långsiktig tillgång till reservdelar, men de stora serierna gör ofta det lätt bara man listat ut vad grundmotorn är och vad den används till. Används den även i andra syften lokalt (Europa) så går det i allmänhet att köpa delar på nätet billigt istf via båtmotor-'tillverkaren'.

Att se upp med är de 'båtspecifika' delarna som kan vara knepiga om tex inte värmeväxlaren bygger på nån standardkylare utan är helt special. Såna delar kan bli svåra att få tag på. Men ju billigare motorn är , ju mindre väger aspekten av tillgången på reservdelar till den när den blir gammal. Slit & Släng!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även detta inlägg är tyvärr OT, men hopps ni ändå tycker det är ok. Länken går till en relativt grundlig utredning om motorbyte i en NF, men ger bra info även för andra båtar och motorstorlekar.

http://nf.broach.se/motorer/motorbyte

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som info gällande reservdelar, så verkar det inte vara något större problem och servicedelar finns det gott om till vettigt pris. Remmar, filter och det som behövs för årlig service finns att beställa som service-kit. Kostar drygt 1000 kr tror jag. Får 10 st sådana för ett VP-kit.

Idag provstartade jag motorn. Allt verkar lira fint, inga lekage eller konstiga ljud. Startade nästan lite väl snabbt på första halva startvarvet;)

Fortsättning följer....

Som info gällande reservdelar, så verkar det inte vara något större problem och servicedelar finns det gott om till vettigt pris. Remmar, filter och det som behövs för årlig service finns att beställa som service-kit. Kostar drygt 1000 kr tror jag. Får 10 st sådana för ett VP-kit.

Idag provstartade jag motorn. Allt verkar lira fint, inga lekage eller konstiga ljud. Startade nästan lite väl snabbt på första halva startvarvet;)

Fortsättning följer....post-77808-0-28254100-1396714896_thumb.jpg

Redigerad av johan66smart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kört 12 timmar med nya motorn. Allt fungerar som förväntat med undantag för att det förmodligen är ett litet luftläkage någonstans i bränslesystemet, så det blir till att skruva åt alla slangklämmor som lossats på under motorbytet. Motorn startar direkt (förutom när det varit luft), går tyst och vibrationsfritt. Känns bra så långt. Återkommer när motorn är inkörd (efter 20 tim) och olja är bytt, så lämnar jag rapport om hur den beter sig på högre varv och vilket toppvarv som kan uppnås med tanke på att jag behållit drev och propeller från den gamla MD11 an.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan funderar på en Rrun TD458 till min båt där det sitter en uttjänt md21a så det skulle va kul om du berätta hur din går mvh Lennart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan funderar på en Rrun TD458 till min båt där det sitter en uttjänt md21a så det skulle va kul om du berätta hur din går mvh Lennart.

Hej Lennart,

Jo tack motorn går fint. Jag tror att när man byter motor så är det hur väl man förbereder allt runtomkring som avgör om bytet blir lyckat eller inte. När det gäller motorval så är det nog viktigare att motorn passar bra i motorutrymmet och fästen mm, än vad det är för märke på motorn. En Rrun kanske behöver en översyn av slangar och skruvar innan man drar iväg på långresa och kolla så att allt är draget ordentligt. I övrigt är det en väldigt enkel och lättmekad motor. Dock är inte 21 hk och 58 hk-motorerna lika varandra, så jag kan inte uttala mig om TD458. 21 hk bygger på Kubota och 58 hk tror jag är Deutz eller Nissan.

Lycka till!

Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jhoan jo det va en montör o kolla på min båt idag och det skulle nog gå bra o byta motor men dyrt skulle det bli, motorn snurra inte åt samma håll så jag måste byta propeller kan det stämma? du skrev ju tidigare att din motor snurra åt samma håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har S-drev så spelar väl inte rotationen någon roll? bara vända på reglagen och köra på backen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om s-drevet mår bra eller inte av att gå på backen och hur det lirar med foldinpropeller törs jag inte svara på, men när det gäller huruvida VP och Rrun snurrar åt samma håll så gäller det nog att kolla upp det noga. MD21 tror jag är en fransk motor i grunden, så om den snurra åt motsatt håll mot min gamla MD11 så är det fullt möjligt. Det kan också vara så att Rrun TD 321 (Kubota) och TD 458 (Deutz eller Nissan) snurrar åt olika håll. Så om du har tur är det samma rotation som MD21. Kolla med Polarprod, dom kanske vet. Jag tror att det bytts en del MD 21 mot Rrun genom åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset att köra på backen fick jag av en handlar på en båtmässa då jag ställde samma fråga - om det var ett bra tips eller ej vet jag inte...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...