Jump to content
Tuesday 26 October 2021
Jerhed

Amerikanska båtar - tips och trix

Recommended Posts

Kommer inte ihåg nu vilket märke det är på elverket men det är orginalmonterat från Sea ray. Har inte jätte mycket erfarenhet från det men jag kör det när batterierna behöver laddas eller när vi använder micron osv. Har dock sett på youtube att jänkarna verkar köra elverket konstant när de är ute med båten. Verket sitter monterat på höger sida längst fram i motorrummet.

Enda patrull jag stött på var när baterinåvån sjönk så lågt att det inte gick att starat varken motor eller elverk, men det löste sig till slut. Till nästa säsong blir det ett separat startbatteri för motor och elverk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en kompis som satte i ett litet Honda elverk. Problemet blir ju avgaserna men han körde med motorrumsfläkten samtidigt och det funka. Han använder det bara kortare stunder.

De elverk som sitter original i tex Sea Ray kostar en hel del. Vattenkylda och kräver ljuddämpare mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes det stämmer. Men om man sätter dit tex ett Honda el-verk så kan man väll dra ut en avgasslang genom bordgenoföring precis som man gör med de riktiga? Kanske ifs blir dålig kylning på elverket om man kör förlänge då det sitter i motorrummet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har ni för batteribank när ni funderar på elverk? Och hur länge ligger ni ute i obygd?

Kör jag hela båtens förbrukare (lampor, kyl mm) dygnet runt med normala toalettspolningar ligger vi sex dygn utan att röra startbatteriet. Känns som ett elverk blir overkillom det inte är båtar på 40 fot...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har väll kassa batterier då. Jag kör kylskåp, spelar stereo och lampor mm och batterierna är slut på ett dygn :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

nja.. båtanpassade elverk är som sagt vattenkylda, avgasslangarna är endast för våta avgaser,

ett hondaelverk har torra avgaser vilket medför väldigt höga temp, slangen brinner upp dirrekt.

men i teorin skulle man kunna använda ett rör som man typ anvbänder till webastovärmaren,

tänk bara på att det blir jävligt varmt och brandrisken ökan avsevärt.

 

nästa fråga som man nog bör ställa sig, vad ska man ha starkströmmen till? om det är en amerikansk båt så.. vattenberedare, spis, batladdare, micro, tv. kyl.

varmvattenberedaren, nja, den kan man ofta värma upp med motorn, och andra sidan hur ofta behöver man den?

spis, om man bara har el, byt ut till det enda raka - gasol, eller sprit.

batteriladdare- ok,, solcell eller bränslecell.

micro- det kan man nog leva utan

tv- går numera på 12v

kyl- flesta går på 12v

 

för min del så åker mitt kohler elverk ut nu under vintern och ersätts av stor batteribank med efoy-bränsleceller.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lånar denna tråd lite, får min båt i April så jag kan inte testa själv just nu. Frågan är då jag har i båten elspis och AC, kan dessa köras utan landström? Framförallt måste man ha landström för att få värme i båten? Micron skiter jag i men den har jag för mig man måste ha landstöm/elverk till. Kylskåpet är ju 12volt det vet jag iallafall tack o lov :P Båten är en Crownline 250CR från 2007- och har ifs ett kholer 5.0 elverk, men verkar ju surt om man måste starta det bara för att kunna koka kaffevatten på spisen tex?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en glas/keramikhäll så krävs landström/elverk för att den skall fungera. Likaså AC/värme. Byte till gasolhäll rekomenderar jag.

Du måste köpa en trafo/omvandlare för att landströmmen och dina komponenter skall fungera. 230V till 120V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har en Sea Ray SD 270 och vi sydde om allt i fören och midkabinen vi pröjsade ca 800 per dyna all inclucive.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När vi ändå är inne på ämnet, någon som har ett företag att rekommendera för att klä om en stor L-soffa i sittbrunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla har sökt runt på forumet och hittar inget om underhåll och tvätt av mattorna i båten. finns det några tips här? =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hyr en matttvätt maskin (fungerar som en högtryckstätt) engång på våren och en gång på hösten innan jag tar upp båten.

Mattorna blir enormt mycket renare och luktar till och med gott ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vem i Norrort syr ett cockpitkapell/hamnkapell till US båt till ett pris som inte är löjligt dyrt??Lite bökigt med att alltid hantera fullhöjdskapellet med alla dessa blixtlås när man skall ta en sväng i fint väder.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skickade mitt gamla storkapell till Bayliner 2655 CS för kopiering till Dahlgrens Bil & Båtservice. Klart konkurrenskraftigt pris, jag hoppas att det blir bra.

Inte i Norrort dessvärre utan i Borås.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men shit så omständigt! att inte ens kunna koka kaffe utan att starta elverket.. ligger jänkarna alltid på landström eller pressar sina elverk dagarna i enda tro..

Trodde faktiskt bara elverket var nåt man körde när man behövde ladda batterierna typ men nu inser jag att det var ganska fel då.

Här är en bild på spisen och ja, det är väl onekligen en glas/keramikhäll...

Blir att åka till biltema och köpa deras portabla gasolkök för att koka kaffe i sommar.. =P

post-9385-1394236968,7802_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag slängde ut spisen och köpte en Biltema gasolplatta ,portabel i väska, och det var inget jag ångrade ! För nu kan jag i morgonsolen sitta ute i båten och just kocka mitt te eller kaffe. Även när lunch eller middag skal göra så är det bekvämt att själv bestämma var jag vill vara och laga maten ..typ bryggan eller iland. Vi grillar väldigt ofta så då blir det enklara att ha även gasolplattan medsig ! En annan sak jag gjorde ( klassikt Usa båtar ) är att ta bort all 110volt ! Det jag gick över till var att all utrustning bara är 12v . En stor Ctec laddare på 25amp driver och laddar mina två batterier . Laddaren är så fiffig att den även har en 12v utgång . Eftersom laddaren är inkopplad på landström så får jag även mina 230v i ett uttag om och när det behövs , typ dammsuga, värmefläkt mm ! Ladda mobiler och Ipader mm görs på 12v med cigladdare osv ! TV är på 12v ! Jag har inte ännu saknat 230v uttagen som många båtar har lite här och där i båten . Så gjorde jag :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett klassikt Mormortrix är att ha en skål med ätika ståendes i båten över vintern eller längre tider då båten inte brukas ...funkar fint ! Konstigt nog tar den bort lite unken doft :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla!

Ser att det har tillkommit en massa svar och mer tips och trix. Väldigt kul! Jag hoppas att fler hänger på.

Mycket har hänt sedan förra säsongen....

- Ut med den gamla rovan och in med en ny.

- Kapellet på omsömnad och nya kapellrutor.

- Den integrerade badbryggan under renovering... mer om detta senare

- Plastpeken under renovering... mer om detta senare

- Nyinstallerad bogpropeller.

Har en fråga till er andra. Hur hittar jag rätt kulör på gelcoat i Sverge. Jag vill helst inte blanda själv.

I USA är det givetvis inget problem men här i mörkaste Sverge??? Länkar till SPECTRUM COLOR i USA nedan.

http://www.spectrumcolor.com/Items.aspx?&SearchVal=&Item=&Cat=__ALLCATS__&Manu=RINKER&Br=WHITE&Model=&Others=CUSTNUM1~~1995@@CUSTNUM2~~1995&SortBy=&key=advsearch

 

En bild på min badbrygga efter borthuggning av skador.

 

Mvh Jerhed

 

 

 

 

post-10015232-1394236996,1767_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samt bild från bogpropellerinstallationen bifogas. Bottenfärgen är tänkt att avlägsnas för att lägga på några lager av vit epoxiprimer. Man ser tydligt skillnaden på den solutsatta gelcoaten och  den som har varit täckt med grå primer och blå bottenfärg.

 

Mvh Jerhed

post-10015232-1394236996,2312_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är också med där. Det finns verkligen mycket kunskap om de olika Bayliner modellerna där

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skeppåhoj

Jag sydde om alla dynor i min Sea ray 268a. Kostade lite tid och 1800:- i material.

Det är ju så enkelt på dessa dynor för att nästan alla har plyfa på undersidan/baksidan. Lite mer pyssel i midkabin där det är blixtlås å dyl. Men endå inget svårt. Funkar att så på nästan vilken maskin som hellst. Värre är det med utedynor och kapell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra då är vi 2 i alla fall som är med där

Kan rekomendera flera bayliner ägare att gå med  .

Torgny

 

post-10014008-1394236998,18_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte gå loss på scandäck med rubbing då det kritar sig och är matt. Men vad försleglar man ytan med efter rubbing? Vax blir ju halt som f...n :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill tacka Captain för ovanstående tips. Ska kort förklara för er som inte läst mitt tidigare inlägg: vi hade ett läckage/vatteninsläpp som gjorde att vi fick mörka (mögel) ränder i vår midcabin.

Efter tipset ovan så har vi nu skruvat ner relingslisten och mycket riktigt så var det där läckaget var! Det var från skruvhålen som läckaget kom. Vi har nu tätat alla skruvhål (skruvade ner alla lister runt båten för säkerhetsskull) med Sikaflex. Vi får hoppas det hjälper.

Mögelränderna fick jag bort till 99% med Ship shape, fick även bort andra fläckar i heltäckningsmattan med det medlet.

Sikaflex: http://www.marinaman.se/sikaflex-291-100-ml-p-5110.aspx?externalsearch=1

Ship Shape: http://www.marinaman.se/ship-shape-textil-och-kapellrengoring-p-2422.aspx



Senast ändrad av _fredrik_ | 02 maj 2012 | 13:03

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gick i helgen loss med en sprayflaska 50/50 klorin/vatten på apluddet i taket. Torkade fint i värmen och nu är det snyggt igen, inte ett spår av varken mögelprickar eller gula vattenränder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy