Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jerhed

Amerikanska båtar - tips och trix

Rekommendera Poster

Regnvattnet genom motorrumsventilationen har retat mig, några år haft dem täckta med kapellväv, plast men drygt i längden att pilla med och vatten letade ned sig ändå.

Lossade alla fyra o klippte till ett stopp i nederkant, 1 cm högt. Fäste med Sika och skruv med bricka på sidorna........fungerat mycket bra och är nu i det närmaste torrt.

Har inte märkt att stoppet gör någon större skillnad för kylning..temp motorrum.Ganska enkel åtgärd, bara lossa gallret o sätta igång. Lösningen gäller nog mest för Bayliners typ 2755,2455, 2655 osv .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Grym tråd det här och hoppas kunna bidra lite jag också.

 

Köpte en Regal 2765 Commodore -05 med Mercruiser 496, Bravo III nu i våras och den här sommaren har spenderats till att försvenska den och fixa läckor. Blev en sen sjösättning, men som tur var kom det fina vädret då :)

 

Vad som gjorts:

- AC'n: Precis som ni andra skrev så har jag slängt ut den och tätat slangar och isolerat elen.

Vattenpumpen till AC'n tänkte jag ev använda till dusch/slang för utvändig tvätt.

 

- Gamla klädseln: Rivit ut alla heltäckingsmattor, efter att jag kämpat med mattvätt för att få rent dem. Det fanns en hel del mögel under klädsel och i stängda utrymmen (som vi inte såg vid köpet) så det slutade med att jag rev ut ALL klädsel i hela båten och ska klä den nu i vinter.

 

- Målade med topcoat på durk och under dynorna för att få det jämnt och snyggt efter att mattorna rivits ut (tvättade bort limrester med aceton).

 

- Tätat regnvattenläckor på totalt 8 ställen!! Allt från skruvar till mantåget, till fönsterkarmar. Har även tätat skrovskarven när jag har båten helt kal invändigt.

 

- Nya slangar till motorrumsventilationen. De gamla hade torkat sönder och var trasiga...

 

- Batterier: Byggde om batteribanken från 2 st batterier typisk amerikansk koppling. Nu är det 1 startbatteri (för motor och elverk) och 3 förbrukarbatterier och det är kopplat till CTEK Smartpass + Dual 250S, vilket var en riktigt bra investering.

 

- Dieselvärmare (Webasto). Satte det i ett fack innanför gasreglaget och fick huvudutblåset i trappsteget ned till ruffen. Kan ju inte sätta det i motorrummet iom att det är en bensinare.

 

- Ordentliga lanternor. Satt bara en liten mesig lanterna på mantåget i fören och ingen topplanterna fanns.

 

- Brandskydd: Monterat brandvarnare och kolmonoxidvarnare (batteridrivna) och tog bort de kolmonoxidlarm som gick på båtens el och drog ström något fruktansvärt.

Har givetvis 2 släckare ombord. 1 i sittbrunnen och 1 i ruffen.

 

 

Planerade åtgärder i vinter (en del redan påbörjat):

 

- Ny klädsel: Liggunderlagsliknande material som isolering mot skrov, både för att få det lite slätare men mest för att få jämn värme och slippa kondens på väggarna. Själva konstlädret för väggar och tak är en matta jag köpt från Rosättra båtvarv och som de använder i deras nya Linjett 43. Det är en konstlädermatta med ett tunt skumgummilager innanför och den är självhäftande :)

 

- Solcellspaneler, 2 x 40W kopplas till CTEK. Skönt att kunna ha kylskåpet igång hela sommaren :)

Köper långsmala (100x30 cm) och lägger dem på var sida på fördäck.

 

- Byta ut alla lampor till LED. Lägre förbrukning och bättre lyse i båten.

 

- Montera peke m stege. Köpte från Seasea (båtsystem) och ska svetsa på handtag där mantåget öppnas.

 

- Elverket... Impellern är troligtvis slut, så jag har inte kunnat köra det i sommar. Är dock väldigt osäker på om jag ska ha kvar elverket nu när jag har solpaneler. Micron = Går att köra på omvandlare. Spisen = Vem vill steka mat inne i ruffen?

Tar jag bort elverket kommer jag även få utrymme att sätta batterierna på styrbords sida för att motverka slagsidan som uppstod när jag satte in 2 extra batterier och tog bort ACn.

 

- Montera utblås från värmaren i mittkabinen och till toan (på befintlig ledning)

 

- Byta knaparna i fören. Orginalknaparna är ju gjorda för skosnören som någon sa tidigare och jag föredrar >12 mm lina som inte skär in i händerna :)

 

 

Saker som jag vill göra efter nästa säsong:

- Ankarspel i aktern med frifall. Ankarspelet i fören använder man ju aldrig...

- Sätta däcksplywood på durken. Snyggt och praktiskt

 

 

Det blev ett väldigt långt inlägg :)

Kom gärna med tips eller frågor. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant miken_swe, posta gärna lite bilder allt eftersom! Alla slags bilder på egna installationer är givande enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant miken_swe, posta gärna lite bilder allt eftersom! Alla slags bilder på egna installationer är givande enligt mig.

 

Här kommer en bild på batteribanken och CTEK.

Byggde en låda i formplywood med klackar så batterierna inte kan glida ut och samt att de är nedspända med en enkel rem. Alla batterier står på 4 mm gummimatta (glider inte runt och mindre vibrationer).

 

Plattan som CTEK sitter på är enkelt avtagbar med 2 vingmuttrar för att kunna få ut batterierna.

post-108183-0-36726500-1448408377_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så här ser ruffen ut just nu efter att alla mögliga mattor är borta.

La på topcoat för att få bort plaststickor och lite jämnare yta att ha dynor på.

 

post-108183-0-44843800-1448408971_thumb.jpg

 

Mitt i pågående rivningsarbete:

post-108183-0-83331100-1448408960_thumb.jpg

Redigerad av miken_swe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan ska det behövas så mkt arbete på en båt från -05 ?  då blir man ju lite avskräckt ! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med fler Regaler :)

Har själv en 242C som snart är totalt ombyggd. Har gjort och kommer att göra mycket av det du beskriver. Slängde också ut ACn och gjorde om det till ett perfekt stuvutrymme för grill m.m 

Har även bytt motor, slängt ut all 110V el samt städat upp i motorrum och ruff vad gäller kabeldragning.

 

Den största skillnaden blev när jag byggde om ruffen och pentryt. Bytte ut kyl och monterade två-lågigt spritkök. Slängde ut gamla ruggiga heltäckningsmattan och la in durkplywood som jag lackade med ett otaliga lager lack. 
Ser ut så här nu.

 

post-89138-0-67208900-1448445871_thumb.jpg

 

Nu i vinter är jag i samma fas som du vad gäller övrig skrovbeklädnad. Den gamla är urriven och ny självhäftande ska in till våren med isolering av liggunderlag som du beskriver. Fast just nu ser det inte roligt ut.

 

post-89138-0-24744500-1448445831_thumb.jpg

 

På tal om lanternor så tog jag bort min kombilanterna när jag öppnade pulpiten i fören och satt dit en "pop-up". perfekt när man ska kliva på/över.

 

post-89138-0-27969600-1448446081_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med fler Regaler :)

Har själv en 242C som snart är totalt ombyggd. Har gjort och kommer att göra mycket av det du beskriver. Slängde också ut ACn och gjorde om det till ett perfekt stuvutrymme för grill m.m

Misstänker att din AC satt på annat ställe än min. Min var inbyggd i en hylla i mittkabinen

 

Har även bytt motor, slängt ut all 110V el samt städat upp i motorrum och ruff vad gäller kabeldragning.

Eldragningen lämnar ju en hel del att önska, men det får bli ett senare projekt.

Om jag slänger ut 110V så åker nog elverket ut också, iom jag kommer ha 180W solpaneler. Då passar det bra att dra om el och flytta om batteribanken för att få bättre jämvikt.

 

Den största skillnaden blev när jag byggde om ruffen och pentryt. Bytte ut kyl och monterade två-lågigt spritkök. Slängde ut gamla ruggiga heltäckningsmattan och la in durkplywood som jag lackade med ett otaliga lager lack. 

Ser ut så här nu.

 

attachicon.gifIMG_0393.JPG

Grymt snyggt!

Byggde du ett nytt pentry? Mitt nuvarande pentry slösar med utrymme tycker jag, men samtidigt är det inget litet jobb att bygga ett nytt kan jag tänka mig.

 

Nu i vinter är jag i samma fas som du vad gäller övrig skrovbeklädnad. Den gamla är urriven och ny självhäftande ska in till våren med isolering av liggunderlag som du beskriver. Fast just nu ser det inte roligt ut.

 

attachicon.gifIMG_0988.JPG

Man önskar att man hade ett stort varmgarage så att man hade kunnat fixa det nu, men då fäster ju inte limmet :)

 

På tal om lanternor så tog jag bort min kombilanterna när jag öppnade pulpiten i fören och satt dit en "pop-up". perfekt när man ska kliva på/över.

 

attachicon.gifbild 100.JPG

Jag satte separata styr- och babordslanternor lite för om midskepps för att vara helt "laglig". Det var enkelt när alla mattor var borta. Nu ska jag sätta en topplanterna som syns över campingkapellet (men borttagbar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Misstänker att din AC satt på annat ställe än min. Min var inbyggd i en hylla i mittkabinen

 

Grymt snyggt!

Byggde du ett nytt pentry? Mitt nuvarande pentry slösar med utrymme tycker jag, men samtidigt är det inget litet jobb att bygga ett nytt kan jag tänka mig.

 

 

 

Yes min AC satt under insteget ner till ruffen så den durkplywood jag använde där är lätt löstagbar.

post-89138-0-52459600-1448524611_thumb.jpg

 

Jag behöll stommarna i pentryt och "klädde om" dessa med foliering så det ser ut som vitlaserad ek.

De gamla bänkskivorna skrotades och jag sågade till nya av 12 mm teakplywood som sedan lackats. Ny vask, kran samt två-lågigt spritkök monterades. Det var på håret att få dit det nya köket så det blev att kolla måtten på flera fabrikat innan det funkade. Ny kyl med infälld montering. Den gamla manöverpanelen ersattes med ny då all el drogs om. Dessa brytare har inbyggd automatsäkring

Skåpluckorna försökte jag först såga ut i  9mm teakplywood men det blev inte tillräckligt bra. Använde då de gamla luckorna och klistrade på tunn teakfaner som sedan lackades samma som bänkskivorna. Det blev kanon.

Jag monterade även en ljuslist (LED) under den övre bänkskivan för att få en bra pentrybelysning.

Två bilder som visar lite av detta:

post-89138-0-81835000-1448525147_thumb.jpg

post-89138-0-38879900-1448525304_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har bogpropeller, vilken storlek på båt och effekt på bogpropellern? Ska så småningom installera en på min wellcraft 265 (28) och har kollat på sidepowers sortiment, den minsta ska duga upp till 8.5meter men jag misstänker att det är bäst att ta en modell större. Vill höra vad ni har o säga, erfarenheter på fabrikat mm.

Har själv renoverat o fixat min jänkare efter en brand som hände föregående ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ge dig några tips fabrikat mm men Du har helt rätt vad gäller storlek. På min är en för klen monterad och ger inte den hjälp man vill ha när det blåser litet, vindfånget som alla vet är stort på flesta av amerikanska modeller. Så, kolla runt och ta en kraftigare modell!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har bogpropeller, vilken storlek på båt och effekt på bogpropellern? Ska så småningom installera en på min wellcraft 265 (28) och har kollat på sidepowers sortiment, den minsta ska duga upp till 8.5meter men jag misstänker att det är bäst att ta en modell större. Vill höra vad ni har o säga, erfarenheter på fabrikat mm.

Har själv renoverat o fixat min jänkare efter en brand som hände föregående ägare.

Har en sea ray 340 på nästan tolv meter och 7 ton. Har en 6 hk på bogen och den funkar väldigt bra när det blåser mycket. Märket är av side power

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input, när jag väl handlar kommer jag att sikta mot den något kraftigare bogpropellern :) Bra tråd föresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningselen i min Bayliner 2858 Command Bridge -89 behövdes göras om och då passade jag på att bygga en ny elpanel.

 

Orginal elpanel

post-106051-0-77430800-1449091843_thumb.jpeg

 

Ny elpanel

post-106051-0-19629300-1449091766.jpeg

 

Panelen består av ett 3mm tjockt två-skiktslaminat där halva tjockleken är transparent och den andra är svart, texterna graverades ur på den svarta sidan, ytterst är det en 5mm tjock lexanskiva som ger panelen styrka och djupeffekt, den röda belysningen består av röda ledstripes innanför panelen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag gjort rätt mycket på min, kanske dags för en seperat projekttråd.

Kör själv med en touchskärm på 6 tum som elpanel, perfekt om man vill lägga till någon sak.

 

 

post-86380-0-79388500-1449396823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningselen i min Bayliner 2858 Command Bridge -89 behövdes göras om och då passade jag på att bygga en ny elpanel.

 

Orginal elpanel

image.jpeg

 

Ny elpanel

image.jpeg

 

Panelen består av ett 3mm tjockt två-skiktslaminat där halva tjockleken är transparent och den andra är svart, texterna graverades ur på den svarta sidan, ytterst är det en 5mm tjock lexanskiva som ger panelen styrka och djupeffekt, den röda belysningen består av röda ledstripes innanför panelen.

Jävligt snyggt måste säga bra gjort

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan ska det behövas så mkt arbete på en båt från -05 ?  då blir man ju lite avskräckt ! 

Det är ju en jänkebåt.................:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mycket intressant miken_swe, posta gärna lite bilder allt eftersom! Alla slags bilder på egna installationer är givande enligt mig.

 

Här kommer en bild på batteribanken och CTEK.

Byggde en låda i formplywood med klackar så batterierna inte kan glida ut och samt att de är nedspända med en enkel rem. Alla batterier står på 4 mm gummimatta (glider inte runt och mindre vibrationer).

 

Plattan som CTEK sitter på är enkelt avtagbar med 2 vingmuttrar för att kunna få ut batterierna.

 

måste tillägga att batterierna ska stå i täta bottnar så ev läckage av syra inte kan läcka ut i båten. anars ett otroligt fint jobb

. jag har dock valt att behålla allt orginal i min jänkebåt. som ac elverk 110v osv då allt funkar fint och delar är billiga och lätta att beställa på ebay om det skulla krångla med varmvattenberedare micro osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

fan ska det behövas så mkt arbete på en båt från -05 ?  då blir man ju lite avskräckt ! 

Det är ju en jänkebåt................. :)

 

 

fast jag har en jänkebåt som är i gott skick utan läckage fuktfläckar fuktproblem losv.

Men om jag skulle renovera en båt byggd i norden ! så är det bra att ha tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att tillverka lite delar i trä finish samma som min ratt och instrument panel har. Allt för att få bort plastigheten och bryta av med trä.

post-61236-0-56120100-1471897143_thumb.jpeg

post-61236-0-84683800-1471897155_thumb.jpeg

post-61236-0-53738700-1471897453_thumb.jpeg

post-61236-0-38775200-1471897481_thumb.jpeg

post-61236-0-95361200-1471897242_thumb.jpeg

Redigerad av zumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverk skall man inte ha. Sådana är för landkrabbor och miljösvin. Skaffa ordentliga solcellspaneler och strömsnålt kylskåp istället.

Byt ut alla belysning till lysdioder, LED-lampor. Om du kör ett elverk i hamn eller värre i naturhamn riskerar du kanske inte att bli lynchad, men ingen kommer någonsin att prata med dig, annat än skälla att du skall stänga av hemvetesmaskinen!

Sedan kan ju en ordetlig landsströmskabel med CE don i ena ändan och en jordfelsbrytare samt en kvalitativ batteriladdare i andra ändan göra stor nytta.

Sök på "elverk" i detta forums sökfunktion så fattar du vad jag menar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Lång frånvaro från tråden, men det har varit pga allt jobb med båten.

Efter mycket slit och många timmar blev den faktiskt riktigt bra och vi har kunnat bo bra i den.

 

Så här såg det ut när jag började med isoleringsmattorna:

post-108183-0-87739000-1471900014_thumb.jpg

 

Slutresultatet.

post-108183-0-18125100-1471899901_thumb.jpg

 

 

Lite lärdommar som jag kan dela med mig av:

  • Bostik Contakt 31 är det enda vattenbaserade kontaktlimmet värt namnet. De övriga jag testade höll ungefär lika bra som tejp på grus :)
  • Snåla absolut inte på kontaktlimmet och se till att ha jämn temperatur och god ventilation för att kunna hålla koll på torktiderna.
  • Använde isoleringsmattor avsedda för båt (självslocknande och slutna celler). Samma som används i Linjettsegelbåtarna (liksom vinylen).
  • Vinylen är självhäftande och biter väldigt bra, men jag strök ändå med kontaktlim på utsatta ställen.
  • Malla, malla, malla! Sparar tid och pengar. Hade allt ifrån wellpapp till skumskivor som mallar.
  • Ovärdeligt att ha någon att fråga om material och tillvägagångssätt. Har haft turen att känna de som bygger Linjettsegelbåtarna (Rosättra båtvarv) och fått extremt bra tips och råd. Det har nog sparat mig dagar om inte veckor av arbete.

 

Så, det som gjorts sen jag köpte båten (april 2015) är:

  • Monterat dieselvärmare med utblås i salong, mittkabin och toa. Är monterat i separat utrymme eftersom det är en bensinare.
  • Rivit ut och mögelsanerat hela båten. Inte en enda bit klädsel fanns kvar.
  • Tätat totalt 9 ställen där det trängde in regnvatten samt tätat i förebyggande på liknande ställen.
  • Byggt nytt förvaringsskåp i salongen (det gamla var fuktskadat).
  • Byggt nytt trappsteg in och skiljevägg till mittkabinen.
  • Monterat ordentliga lanternor (LED).
  • Bytt ut och gjort om batteribanken (1 start + 3 förbrukning) med CTEK Smartpass & Dual
  • 3 solpaneler på fördäck (som man kan gå på) på totalt 180W
  • Rivit ut AC'n som bara kunde användas på elverk/landström.
  • Servat elverket
  • Grundat med isolermatta på alla skrovytor inkl stuvfacken
  • Ny vinyl över allt förutom textilmatta i taket i mittkabinen
  • All innebelysning är utbytt mot LED
  • Fenderkorgar

 

Solpanelarna under montering

post-108183-0-76096200-1471900934_thumb.jpg

 

 

Vinterns projekt är följande:

  • Lägga durkplywood (fuskteak).
  • Ändra viktfördelning (har lite slagsida pga större batteribank och borttagen AC).
  • Sittbrunnsbelysning i LED.
  • Koppla duschen på badbryggan till sjövatten. Det är ACns gamla vattenkylning som inte används.
  • Öppna pulpit och montera peke och stege.
  • Bygga en liten barnkoj i fören i salongen med nät så dottern inte ramlar ur kojen på natten (hon sov med oss i mittkabinen den här sommaren).
  • Ev flytta ankarspelet från fören till aktern alt. köpa ett nytt med frifall.

 

Har säkert glömt en massa saker som jag gjort och kluriga lösningar.

 

Hoppas ni har någon nytta av inlägget och tveka inte att fråga!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverk skall man inte ha. Sådana är för landkrabbor och miljösvin. Skaffa ordentliga solcellspaneler och strömsnålt kylskåp istället.

Byt ut alla belysning till lysdioder, LED-lampor. Om du kör ett elverk i hamn eller värre i naturhamn riskerar du kanske inte att bli lynchad, men ingen kommer någonsin att prata med dig, annat än skälla att du skall stänga av hemvetesmaskinen!

Sedan kan ju en ordetlig landsströmskabel med CE don i ena ändan och en jordfelsbrytare samt en kvalitativ batteriladdare i andra ändan göra stor nytta.

Sök på "elverk" i detta forums sökfunktion så fattar du vad jag menar!

 

Håller verkligen med!

Monterade 3 st solpaneler till den här säsongen och låg som längst i 4 dagar non-stop utan att varken behöva starta elverk eller motor för att ladda.

 

Om man ändå behöver mer ström (i naturhamn) så finns det ju bränslecellsladdare som är såg gott som ljudlösa och väger mycket mindre än ett elverk.

Redigerad av miken_swe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var väl litet provokativ där angående elverk, som då lätt kan bli "elvärk" för andra runt i kring.

Men jag har retat upp mig ordentligt på folk som i timtal för oväsen med sina elverk. Senast i somras då man skulle strömförsörja en fritös ombord...

 

Bra batteribank, hyggliga solpaneler, med bra regulator och så är man snål med strömmen i övrigt.

Man mättar munnen efter massäck.

 

Bränsleceller är säkert jättebra, men svindyra, kostar väl som en hel grisfarm? Man får väl många m2 och flera kW solpanel för priset på en enda bränslecellsenhet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var väl litet provokativ där angående elverk, som då lätt kan bli "elvärk" för andra runt i kring.

Men jag har retat upp mig ordentligt på folk som i timtal för oväsen med sina elverk. Senast i somras då man skulle strömförsörja en fritös ombord...

 

Bra batteribank, hyggliga solpaneler, med bra regulator och så är man snål med strömmen i övrigt.

Man mättar munnen efter massäck.

 

Bränsleceller är säkert jättebra, men svindyra, kostar väl som en hel grisfarm? Man får väl många m2 och flera kW solpanel för priset på en enda bränslecellsenhet?

 

Jo, det är galet dyra om man jämför. 25 kkr för 80Ah/dygn är den billigaste jag sett.

 

Personligen funderar jag på att slänga ut elverket för att få plats med mer batterier och om det behövs mer solpaneler. En bränslecell skulle ju kunna vara trevligt om det är regnigt och mulet i flera dagar, men mest troligt rör man sig ju då och laddar batterier på så sätt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var väl litet provokativ där angående elverk, som då lätt kan bli "elvärk" för andra runt i kring.

Men jag har retat upp mig ordentligt på folk som i timtal för oväsen med sina elverk. Senast i somras då man skulle strömförsörja en fritös ombord...

 

Bra batteribank, hyggliga solpaneler, med bra regulator och så är man snål med strömmen i övrigt.

Man mättar munnen efter massäck.

 

Bränsleceller är säkert jättebra, men svindyra, kostar väl som en hel grisfarm? Man får väl många m2 och flera kW solpanel för priset på en enda bränslecellsenhet?

 

Fast problemet är väl inte elverket utan de som använder det utan förstånd och/eller har en dålig installation. Men de tysta elverken är det ju ingen som hör.

Kör man elverket för att använda en fritös på en mindre båt, då har man nog stora problem med förståndet ändå.

Solpaneler är fantastikt, bland det bästa som hänt oss båtägare. Men effekten avtar snabbt när vi kommer in på hösten. Har vi 100% i juni så är det ca 73% i augusti och 45% i september. Eller, om man slarvigt säger att 50W panel räcker till en "normal" kyl under juni/juli så behöver man 100W i september. Kör man dessutom värmare, mera belysning mm kanske man måste ha 200W.

 

Om någon har ett 110V (egentligen är det 120V) vattenkylt elverk så är jag intresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...