Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jerhed

Amerikanska båtar - tips och trix

Rekommendera Poster

Tänkte starta en ny tråd om amerikanska båtar. Väntar mig lite tips och trix för båtägandet och annat som är värdehöjande för trivsel och funktion.

Själv skulle jag vilja ha bra tips för nordenanpassning, inte bara pulpit då...men gärna om det kommer med en smart lösning.

Finns det andra egenheter som är typiskt för amerikanska båtar så lufta dem gärna i denna tråd!

(ja jag vet att det redan finns en gammal tråd i med liknade rubrik men den känns ganska gammal och gav mig inget och jag ser helst bara ägare av amerikanska båtar här)

 

Tack på förhand

/ Jerhed

 



Senast ändrad av Jerhed | 16 augusti 2010 | 05:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom pulpit så har vi luftintagen akteröver på sidan om skrovet det regnar alltid in där att de nästan alltid är av vit plast som blir ful med åren. Byt ut mot en variant med vinklade luftspjäll så det inte regnar in samt gärna i rostfritt. Sen har vi knaparna som är för typ skosnören. Behövs lite mer rejäla tycker jag. Många båtar har inte fäste för flaggstång men det är snabbt gjort att montera dit sådant. Det var vad jag har på min lista.

Mvh Uve

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt gjort! Har precis samma problem som du.

- Nytt kapell med full höjd i akter står högt på önskelistan. Sydde du själv eller var det ett företag som gjorde mall och sydde?

- Har inte upplevt eller tänkt på att ventilationen läcker in vatten. Dax att kika.

- Hur blev ventilationen efter din plastning av ventilöppningar?

- Pulpiten du gjort är precis som jag tänkt det. Själv skulle jag vilja placera en teakbeklädnad på plastnosen, kanske som på typ en segelbåt.

- Ankarspel är ju dödfött om man inte kan släppa ner det så det glider av sig själv i vattnet. Helt rätt tänkt!

Vill själv uppdatera ganska mycket. Har du funderat på att göra om intrumentbräda? Själv tänkte jag lägga på teak eller annat ädelträ som kan vara snyggt. Kanske inplastad fotolaminat?

Finns fler som har bilder som Persk?

Mvh Jerhed

 



Senast ändrad av Jerhed | 16 augusti 2010 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att plast som inte har gelcoat gulnar. Mjuka termoplaster verkar inte vara UV-beständiga. Finns inte skottfack och luckor e glasfiber? Eller som utbytes med bättre funktion och nyare, fräschare utseende?

Bra tips med rostfritt, men finns i rätt storlek? Skulle faktisk vilja ha mer rostfritt på båten. Ankare, stävankarrulle, bogakarrulle men också lite mer teak. Saknar också targabåge. Skulle vara shysst att sätta en ny fjärrstrålkastare på och bli av med den som sitter på pulpiten (siter mycket ivägen vid naturhamnar och annars där stävförtöjning uppmanas).

Flaggan fick sitta på kapellrören i sommar men det blir en uppgradering i vinter när pengarna börjat flöda in i tillräcklig mängd...Skrattande

Tack Uvek / Mvh Jerhed



Senast ändrad av Jerhed | 16 augusti 2010 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ!

Jag och frugan letar efter en jänkarbåt i storlek kring 24 fot men det är inte lätt att hitta en bra båt för frugan är så kräsen när det gäller tyget i ruffen (den ska vara fin utvändigt/designen och klädseln ska vara snygg i ruffen) - just det senare gör det betydligt svårare att hitta något vettigt.

Jag säger att klädseln går att byta och att vi mer ska titta på båtens övriga skick än att snöa in oss på tyget. Men det som skulle vara intressant för oss att veta är en ungefärlig kostnad för att byta tyget i ruff och ev. midcabin samt om någon av gjort det och hur ni gått tillväga?

Tack på förhand.

Mvh
Fredrik

 

 

post-10016202-1394236475,6686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan liten detalj som Persk redan fixat är belysningen. Orginal sitter lampor som drar mycket ström. I sittbrunn har jag ersatt dessa med LED lampor från Biltema i vinter blir det fler sådana samt nya LED lampor i Ruffen. Fullhöjdskapell vore inte helt fel men det får bli någon gång i framtiden.

Mvh Uve

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FixatFlört

Antingen har man en fru som kan sy eller så lämnar man bort, priset varierar med tygets kostnad samt storlek på dynor. Räkna grovt 1000kr/dyna för att lämna bort så bör du klara dig...

Mvh

Persk

post-6674-1394236484,0135_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är läckande rutor o lucka....inser att det är dax att lossa o täta om allt, nya gummilister osv.

Någon som gjort det? erfarenheter? Svårt att få tillbaka passformen?

Massor av sika/silicon runt om men nåt måste nu göras åt läckagen.....

Förstått att det är ett vanligt problem o hör hemma under förbättringar!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två alternativ alltså; byta fru eller lämna bort jobbet...

Är det något specialtyg man bör använda eller funkar det med vilketsom i ruffen..?

Nästa dumma fråga: hur många dynor kan man räkna med i en 24-fotare ungefär?

Såg en riktigt fin 24-fotare, Monterey 242 hos Karlbergskanalens Marina (http://www.karlbergskanalensmarina.com/default.asp?menuItem=4&extEvent=getObjects&objectItem=235) för en lämplig peng. Men nu har vi tagit beslut att vi sparar ihop en slant och lägger på båt till våren istället och slipper höstservice, vinterförvaring samt försäkring, ränta och amortering under 8-9 månader vilket blir en slant. Om nu frugans intresse kvarstår... Obestämd

Nu hörde jag nått om Ullared så vi får se om det blir några pengar över till våren...

Mvh

Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt tips är att du lossar dina rutor och försöker hålla dem hela, om inte byt ut.

Skaffa en aluminiumlist i form av ett U hos bilglasmästaren som du kan bocka och forma efter rutan runtom och borra sedan hål igenom list rutan list med ett mellanrum av 15-25cm. Markera sedan på båten var rutan skall sitta (man bör vara två om detta moment och det kan vara bra att fixera rutan med tejp som hjälpmedel). Använd sedan svart sikaflex på rutans baksida och gelcoat och börja ifrån någon ände att borra igenom allt igen men denna gång in i gelcoaten, dock ej igenom. Dra sedan ihop allt med rostfria skruvar en efter en.

Resultat: Snyggt och tätt för alltid!

Lycka till!

Persk 

post-6674-1394236486,9089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejält Persk, ev blir det till våren!!!

Var nog litet otydlig om läckage, läcker i vindrutorna vid förarplats o däcket...o vid öppningsbara rutan upp på däcket.

Någon som tagit loss o tätat om denna? passning vid återmontering? Tänker mig att byta ut gummilisten utsida rutor bla.Skarvarna i aluramen har gått isär, mesta nitat men finns även en del skruv.

Efter flera ägares försök att täta, idag en orgie i Sika o Silicon bla på rutorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att amerikanska tillverkare har haft en förkärlek för heltäckningsmattor på de mest underliga ställen är väl ingen hemlighet.

Något som jag gjort är att byta headlinern (taket) och skrovsidorna i ruffen på en båt till vanlig vinyl, samt bytt delar av ett golv till teak.  Det gjorde stor skillnad, speciellt i ruffen. (På golvet har jag faktiskt inget emot att ha matta, vilket är ganska skönt att gå på så länge den är hyfsat fräsh)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt såg jag också Monterey 242an på Pampas, tyckte den verkade riktigt trevlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Jag å frugan håller verkligen med er. Jag har nog aldrig sett en amerikanare med snygg klädsel. Vi sydde om alla dynor i båten. Materialkostnaden blev ca 3000.- Tyg, tråd, klammer, några skruv och ett par plyfaskivor. Det fina är att det är så enkelt för att nästan alla dynor har plyfabotten så det är inte så mycket att sy.

Kika i min sjöbod så ser du resultatet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett exempel på klädsel designad av färgblinda är Wellcraft Excel midcabin båtarna från runt miten av 90 talet.  Jag tror även Regal hade en period med någon grön färg.

Bättre på senare årsmodeller dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Gillar den blå nya klädseln. Du gjorde väl även en del annat mistänker jag? Det blir något liknande för mig i vinter. Min kirurggröna klädsel är frasch men full som attan. Skrovsidor och väggar är jag också intresserad att byta.

Någon som har tips om hur man får det lika snyggt som nytt?

 

/ Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag  har en Glastron v-164 samt en Renken ckassic 2000 som jag har fixat till. Rut lister finns att köpa via  en firma som heter Gummi Kunse I stockholm.

mvh kurran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovsidorna och taket i ruffen som jag bytte (till vit vinyl) var inte så svårt alls faktiskt och såg riktigt bra ut.

Jag har inget direkt knep för vad man ska göra, men några tips.

När du tar bort det gamla tyget/vinylen så se till att om det är slätt (är ofta limrester kvar, men spelar ingen roll om det är jämnt tycker jag).  Skär eller slipa så det blir slätt.  Jag tog också bort alla beslag etc.  Det mesta av inredningen kunde jag bara riva ut för hand, och skar med mattkniv och drog bort resten.

Att sätta upp det nya var inte så svårt heller, innan man gör något bör man mäta och kolla var man vill ha eventuella skarvar.  Jag tog i just detta fall vinylen på tvären, så fick en skarv vid luckan i taket och på sidorna fick jag den där taket mötte väggarna (hade en bred vinyl).

Något man däremot bör tänka på är att man inte får lim som tränger ut genom skarvarna i vinylen, den brukar se gul och trist ut.  Jag var bara lite mer försiktig där och tog inte för mycket lim.

Till sist så hade jag en typ gummiskrapa som jag drog med för att få vinylen jämn.  Kanske inte behövdes, det var ganska enkelt.  Men ville få limmet att fästa överallt.

 

Kanske kan vara någon hjälp i alla fall. Framförallt att planera skarvar och att inte få limrester som syns är något att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några bilder från jobbet och resultatet?

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter min fråga igen om nedmontering o omtätning av rutorna inkl öppningsbara lucka upp på däck.

Någon som tagit loss , bytt gummilister osv? Ev problem vid återmontering ?? Lämnat till glasmästare, kostnad?

Rena Silicon Valley runt rutorna................Hur har Ni gjort?

post-5767-1394236496,4136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har monterat isär detta en gång på en 2455:a och tätat med sika.

Jag fick allting supertätt förutom att mittenrutan tog in lite vatten vid hårt regnande i nederkant. Jag tänkte mig då olika lösningar på detta men det blev aldrig något med detta till slut...

Idag skulle jag lösa saken genom att öppna mittenfönstret och klistra dit samma typ av gummilist som man monterar i fönster för att täta i springor eller liknande.

Lycka till.

Persk

post-6674-1394236496,4793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog inga bilder på ruffen som jag fixade till (båten såldes för några år sedan).

Något som jag hörde angående att fixa till ruffen av en kille på båtklubben var att han hade isolerat på skrovsidorna med något liknande liggunderlag (sedan på med vinyl), vilket gjorde att det blev lite varmare (var en liten ruff så man låg lite mot skrovsidorna) när man sov och jag tror även det reducerade ljudet lite.  Men såg inte resultatet.  Han var i alla fall nöjd. Kanske något att fundera på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en bra lösning med cellgummimattan och sedan vinyl. Skall fundera på detta. Tänkte lämna in alla yttre soffor och stolar för omklädnad. Har hittat en person som verkar seriös och gör ett bra jobb. Det blir att åka på studiebesök i höst. 

 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage vatten gm ventilation motorrum!!!

 

Tröttnade på att se vatten ta sig in den vägen o klippte till kapelltyg som täckte utblåsen, gjorde hål för tryckknapparna  o fäste dem under kapellets knappar. Nu minimalt med vatten som letar sig in....

Vill man ha det litet finare föreslår jag att man tar litet genomskinlig plast, typ bygg, o gör likadant!!!

Snabbt o enkelt!!

Glöm bara inte att ta bort dem vid körning, skulle det ske tror jag att luften tar sig ut. ändå....tyget lyfter av vinden o farten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just detta, läckage vid regn genom motorrumsventilationen verkar vara mycket vanligt.

Något att kolla som steg ett är att se till att det är tätat ordentligt mellan skrov och gallret/skruvhålen.  Har sett flera där det rinner hela vägen från kapellet i princip rakt ner i motorbrunnen.

Sedan att försöka täcka ventliationshålet.  På vissa modeller kan man förlänga kapellet att täcka över ventilationen (bara sy på en extra bit, eller kardborreband). 

Ett annat vanligt ställe det kan regna in är vid fönsterkarmar, hade en Svensk båt som jag fick hålla på ett bra tag för att täta.  Tillslut var nästan hela båten täckt av silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ser att jag var inne på denna tråd ifjol. Nu har vi i alla fall slagit till på en båt. Det blev en Maxum 2700 SCR, årsmodell 2000.

Tyvärr fick vi köpa att det var ett litet läckage i midcabin - det är som tre mörka ränder på babord sida. Har någon en idé om var läckaget kan komma ifrån? Jag hade funderingar på om det var från där landströmskontaktuttaget sitter för det stämmer med måtten. Men jag gjorde en provisorisk tätning där med tejp (Stockviks tätningstejp) men nu när vi var i båten i helgen och det hade regnat var det ändå fukt i ränderna. Vi vill ju helst undvika att dessa ränder blir större och istället täta så snart som möjligt. Är det rutan vid babords loungesoffa som tar in vatten tror ni? Det märkliga är som sagt att ränderna är där kontakterna finns och där pulpiten slutar.

När vi väl hittat och tätat finns det något bra sätt att få bort de fula ränderna - eller måste vi riva bort tyget på väggen?

Tack på förhand för era tips.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft några amerikanska båtar och samtliga har läckt i relingslisten. Bara att lägga en sträng sika i ovankant list. Kompisar har haft samma problem/lösning.

Inte helt ovanligt att det inte finns något tätningsmaterial under föttern/fästena till pulpiten heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Tror du att det kan vara något läckage vid landströmsuttagen eller går det att utesluta? I och med min briljanta tejp-lösning så borde det ju inte kommit in något vatten...

Jag misstänker som sagt också som du säger att det är något läckage från där pulpiten slutar. Dock är det tre ränder och den borde bara vara orsak till en (?).

Jag är ny på det här och är lite osäker på vad du menar med relingslisten?

Finns det någon chans att få bort ränderna på ett snyggt sätt?

Tack för hjälpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Sea ray 240 Sundancer precis och en bra grej som förra ägaren gjorde var att slänga ut AC och sätta dit en Wallasvärmare i stället. AC känns inte så aktuellt i Sverige!

En annan bra grej som vi inte hade på den gamla båten är elverk. Sjukt bra närman ligger ute en längre tid och kör kylskåp, micro, tjejen kan föna håret osv utan landström osv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...