Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
HerrLarson

VP 5.7GXi måndagsexemplar...

Rekommendera Poster

Hej,

mitt problem är följande. Igår (lördag) tog jag mig en liten båttur som började bra och inga tendenser till fel. Däremot när jag skulle starta båten efter att legat för ankar under ett par timmar så startade inte motorn. Det enda som hände var att startmotorn gick i ett par sekunder för att sen dö helt. Fick bogseras till brygga där jag kollade batterierna som inte var helt schyssta varvid jag laddade upp dom och provade att starta ånyo, denna gång händer ingenting. Med ingenting i detta fallet menas att jag hör bränslepumpen och det klickar (från startrelä förmodar jag) men sen inte ett ljud från startmotor.

Har letat en del bland olika trådar som föreslår allt från byta tändningslås till byte av startmotor. Är det någon som varit med om liknande eller har någon idé? Motorn är från 2002 (EFI). Jag är verkligen inte hemma på detta men nånstans känns det som att jag har ett el-problem.

tack på förhand

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har din båt eller har haft såkallat dödmansgrepp. Många amerikanska båtar har detta på min så är detta bortkopplat. Har haft en Bayliner där den kontakten strulade vilket ledde till att det inte gick att få igång motorn. Kolla även kontakterna bakom tändningslåset sitter oftast fast med halvtaskiga oxiderade flatstiftshylsor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla alla säkringar i motorn. Sitter på lite olika ställen beroende på motor. En del motorer har alla samlade på ett ställe och en del har säkringar utmed kablarna.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Verkar osannolikt att oxid eller säkring plötsligt skulle sätta stopp för startmotorn. Eller att startmotorn plötsligt har dött. Visst kan det hända, men gamla klena batterier som inte längre orkar är ett fel som alla råkar ut för...

Antar att du har 2 batterier, ett separat förbrukningsbatteri och ett startbatteri? Men ofta kopplas de ihop just vid starten -- hjälps åt in i döden...

Din båt är från 2002 och du köpte den 2007. Är batterierna någonsin bytta? Annars är de 8 år gamla. Har läst i andra trådar att folk påstår att batterierna är färskvara och behöver bytas efter 4-5 år. Min båt är från 2003 och när jag köpte den 2008 så upptäckte jag snart att båda batterierna behövde bytas.

Låna åtminstone ett annat startbatteri och testa att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En bekant till mig hade exakt samma problem där motorn och startmotorn bara slutade fungera. Det visade sig vara en säkring som satt på en av kablarna runt motorn. Det finns flera kopplingspunkter som innehåller säkringar. I detta fall var den en 4-cyl mercruiser 135hk.

Mät upp batteriet först så du inte lägger massa pengar på ett nytt i onödan.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som hände var att startmotorn gick i ett par sekunder för att sen dö helt. -- Den gick men motorn startade inte... Om en säkring gick så gjorde den det för att ovanligt mycket ström gick igenom... Vilket jag lärt mig händer när en elmotor går för långsamt... Så att bensinmotorn inte startade... Kanske för att spänningen hade sjunkit för mycket?

Visst är det värt att leta trasiga säkringar också. Men att startmotorn är helt död gissar jag även kan bero på att elektroniken inte ens försöker starta om startbatteriet ger för låg spänning.

 Mät upp batteriet först --- Att se kapaciteten är inte så enkelt. Att batteriet håller 12,7V en stund efter laddning bevisar inte så mycket. Startbatteriet behöver belastas för att man ska se vad det orkar med. Har du t ex elankarspel kopplat på startbatteriet (vanligt på nya båtar) så koppla först voltmätaren och se sedan vad som händer med spänningen när du släpper i och drar upp ankaret... Eller testa med en stark 12V lampa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om startmotorn först drog igång och sedan sakta lägger av så är det garanterat batteriet som är slut. Jag tolkade som det som att den dog direkt från att ha fungerat.

Kolla även så generatorn kanske laddar tillräckligt. Annars ryker ett batteri till. Låter långsökt men ändå värt att kolla upp.

Lycka till

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du haft båten sedan 2007 så är det ändå dags för nya batterier. Börja med att byta batterierna - det kommer du i alla fall att behöva göra inom 1-2 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Jag bytte batterierna förra året och dom verkar ok när jag mäter upp dom. Jag har knackat på startmotorn som någon sa, och letat säkringar (dom jag hittat är hela). Ska prova en del av de andra tipsen också till helgen när jag kan prova nästa gång.

Ankarspel har den som mycket riktigt påpekades i ett inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som jag känner är relevant.
Hur gick startmotorn i början innan den dog? Gick den snabbt eller trögade sig fram?

Vet också att VP i början på 2000 talet problem med sina startreläer.
Tror däremot inte på batterierna. Mera relä eller startmotorproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett inte helt ovanligt fel på liknande symtom är jordfel/oxid med påföljande spänningsförlust eller noll kontakt. Då klickar startreläet men startmotorn går ej runt. Prova detta genom att använda en startkabel (till bilar). Sätt denna mellan jordpinkt på motorn samt jordpunkt på startmotorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa även att ta isär multikontakterna (kabelhärvans kontaktdon mellan motor och resten av båten)  och spruta i kontaktsprej och kolla ev glapp i tändningslåset eller anslutningarna till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och ideer, det visade sig till sist att det var startmotorn som gått till de sälla jaktmarkerna. Jag är tacksam över att volvo låtit montera startmotorn under motorn så att det är lätt att komma åt också Obestämd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du löst problemet med ny startmotor.

Ett trick är att bygla startmotorn för att kontrollera om startmotorn lagt av, då kan man undvika man mycket huvudkliande.

Har själv just bytt startmotor på grund av självdöd startmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...