Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
boso

Problem Volvo Penta Bensin 5,7 GXi , NY

Rekommendera Poster

 

Jag har en DC med Volvo Penta 5,7 GXi och har råkat ut för ett allvarligt problem. Motorn orkar inte få upp båten i plan. Varvräknaren stannar på 3700 varv och för jag gasreglaget ytterliggare framåt så bara brölar motorn utan att ge ett enda varv mera, Motorn är ny och har bara gått 25 tim.

Har någon på detta forum ngn ide vad det kan vara ?

 

H/bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen sakkunnig på detta ?????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är inge vidare på bensinare ... så jag gissar ... har den kompressor eller turbo? om så tror jag att de är dessa som krånglar ... men för guds skull ... motorn är ju ny så du har VP garanti antar jag ... ring VP och be om hjälp ... bor du i Stockholmsområdet kan jag rekmmendera MARECO ... bra och kunnig personal ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är ny och Du inte gjort några egna ingrepp som kan påverka motorn så ska Du inte göra något annat än vända Dig till Din leverantör av motor eller båt för åtgärd på garantin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i någon tidigare tråd om en med V8 bensinare som inte ville komma upp i planing.  Prova att inte ge full gas på en gång utan ta det i etapper så att du kommer över bogvågen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slocknad cylinder, dålig bränslepump, igensatt bränslefilter eller tankluftning (testa att köra med öppet tanklock), knasig tändelektronik - det kan vara många olika fel men som sagt; Lämna in båten till en auktoriserad VP-verkstad och använd garantin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råden. Imorgon kl 8 så kommer en mek från VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samliga ventilfjädrar bytta. Fortfarande väldigt högt motorljud och lite mkt knack när jag slår av och går sakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VENTILFJÄDRAR? Det kan inte vara möjligt. Visst går det att slita ut ventilfjädrar efter 30 000 mil eller tusentalstimmar de kan då tappa spänsten, men din motor har gått 25 timmar! Om man bortser från vad andra redan gett tips om så skulle jag tro att det kan vara något med datorn. Om vi utgår från att hög och lågtrycks pumparna fungerar som de ska, så är det knappast ett mekaniskt fel utan snarare elektroniskt. Din V8 har en massa sensorer som ger input till datorn som styr bränsle insprutning och tändning. Du säger att motorn knackar, troligen så kommer det från en okontrollerad detonation i förbränningsrummen och det är mycket skadligt för motorn om det får fortgå. Det kan bero på felaktig bränsleblandning, tändning som styrs av sensorer och dator. Felaktigt värmetal på stift kan ochså ge samma fenomen men då motorn är ny så borde rätt stift sitta i. Vilken anledning gav mecken till att byta ventilfjädrar? Gick motorn bra i början? Det finns en annan tråd här om en VP V8 som ochså krånglade som ny, hög bränsle förbrukning och varvade inte som den skulle. Datorn gick senare sönder och med ny dator så blev motorn OK igen. Jag tycker det här låter helt galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mecken gjorde bara vad han var tillsagd av VP. Motorn gick väldigt bra de första 24 timmarna men nu så törs jag inte åka med den och det är väldigt tråkigt. Knackningen är markant och det kommer efter att jag har kört i planingsfart och sedan drar ner då kommer det en hög knackning från motorn som pågår i cirka 10 min. Det verkar som att när motorn får svalna av dvs gå på tomgång cirka 10-15 min så slutar knackningen. Motorn låter väldigt högt  när jag kör i planingsfart man måste skrika åt varandra för att överrösta motorljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta VP igen och ge dig inte förrän motorn går som den skall. När mecken var vid båten, kopplade han aldrig in något analys instrument för att läsa ut loggarna från datorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte faktiskt. Jag hade själv inte tid att vara med. Nu är det i alla fall bestämt att en lastbil hämtar båten och kör den till VP centret i närheten av Åkersberga-Vaxholm. Så nu tappar jag väl de få dagar som fanns kvar att åka på.

/b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att de tar in den. Du måste lova att berätta när du vet var det var för fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ngn vecka sedan kom två mekkar upp till Gävle från Stockholm och bytte alla ventillyftare.

Nu går motorn återigen tyst och uppför sig som den ska göra. 

Kan motorn ha tagit skada, någon som vet ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...