Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Propipe

Vågar man köpa sjövattenkyld?

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag går och funderar på att köpa en 7,5 meters jänkarbåt med midcabin.
Båten är från 2005 och har en Volvo Penta 5,0 GXi. Gångtid 150 timmar.

Efter att ha kollat på en massa annonser blir jag skeptisk till sjövattenkylning. Många verkar ha renoverat sina motorer efter 5-10 år. Det kan givetvis vara så att motorn är misskött men när förhållandevis många har fått göra större renoveringar blir jag lite försiktig.
Har några bekanta som hat sötvattenkylda motorer som gått felfritt (ingen renovering, inte ens bytt limpor och knän) i 10-15 år.

Är det normalt att man får byta block efter 8 år?

Min fråga/frågor är:
- Vågar man köpa en båt som är sjövattenkyld?
- Kan man eftermontera sötvattenkylning eller är det för sent?
- Vad kostar det att konvertera?

Har inte tummen mitt i handen så jag kan nog göra jobbet själv om det inte är är jättesvårt.

Tacksam för snabba svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara mer skeptisk om den inte vore sötvattenkyld... Antar att du menat att motorerna INTE har värmeväxlare och du undrar om det går att eftermontera???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Visst kan man våga köpa det men det är ju klart en fördel om man har slutet system. Min Uttern 690 va en gammal B20 som va sjövattenkyld och den underhölls endast med nya stift, filter och olja på över 30år, gick som en klocka när jag sålde den.Men å andra sidan kostar inte delar eller en hel B20 så mycket om den skulle rasa....Jämfört med en Volvo 5.0Gxi.

Min nuvarande är en 5.7l Mercruiser från 89 och den går fin fint och har bara varit uppe för genom gång vid ett tillfälle 05. Hade den inne hos en mek i våras som sa att den va jätte fin..men då har den gått i insjö sedan 89 i och för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Båten jag tittat på är sjövattenkyld, alltså har ingen varmeväxlare.
Undrar om det går/är lönt att eftermontera och vad det i så fall kostar.
Tycker det är konstigt att det säljs båtar 2005 som är sjövattenkylda, motorer med slutet kylsystem har väl bara fördelar, rätt arbetstemperatur, ingen rost etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del trådar på forumet som handlar om just konvertering, och sjövattenkylnig, läs på.

Det finns både för och nackdelar med sötvattenkylning, fördelarna är givna, nackdelarna är högre kostnad (vid köp), eftermonteringssats, helsats kostar ca 12-15.000 beroende på fabrikat, felsökning vid ev. fel blir mer omfattande då du har 2vattenslingor att felsöka på, visserligen behöver du inte byta limpor och knän(på helsystem) men värmeväxlaren brukar ge sig efter 5-10 år beroende på hur aggresiv saltvattnet är och hur mycket skit du får in via kylvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tycker inte Du fått något vettigt svar ännu. En fördel om marinmotor haft sötvattenkylning sedan den var ny. Din motor kan Du eftermontewra sötvattenssystem på men det kostar säkert en del på en så stor motor. Gissar på ca 10 - 12000 kanske mer. Om Du skall behålla motorn i framtiden är eftermontering en bra affär. Du måste vid eftermonteringen försöka rengöra kylsystemet ordentligt från smuts o rostrester. Utförlig instruktion medföljer sötvattenssatsen. Din motor är ju inte speciellt gammal så rosten har nog inte härjat så farligt. Om den inte körts på västkusten för där är vattnet mycket aggresivare. Jag har en Volvo B20 som hade sjövattenskylning när jag köpte den 1990, då hade den gått i Mälaren i 12 år. Jag rensade kylkanalerna och monterade slutet system och sedan körde jag i ca 15 år. Fick sedan byta avgaslimpa eftersom utgående sjövattnet passerar den. Sedan har jag kört ytterligare 4 - 5 år och bytte sedan topplock för en kylkanal hade börjat släppa vatten in till oljekanal. Detta var efter ca 30 års användning. Vintern 2010 har jag haft motorn hos en kompis som renoverat den. Bytt alla packningar, alla lager,kolvringar, kamaxel och kollat allt. Motorn såg väldigt fin ut och går nu nästan som en ny.Monterar Du slutet system på din motor är jag övertygad om att Du kan köra många år framåt utan att rosten orsakar problem. Experterna menar att rostbildning i marinmotorer uppstår på grund av att motorn är vattenfylld vid körning och när den stannas sjunker vattennivån och luft, syre. åstdkommer rostbildning. Lycka till med rätt beslut.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber så hemst mycket om ursäkt! Det är jag som inte läst ordentligt!! Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!!!

Det känns som att det kan vara värt att eftermontera ett slutet kylsystem. Dom pengarna får man nog igen vid en eventuell försäljning.
Planen är ju att man ska ha båten några år men det sa vi om vår förra båt också.  Tungan

Vad är farhågorna med sjövattenkylning?
Hur länge håller en sån motor?
Det är ju trots allt MÅNGA båtar som har sjövattenkylning så SÅ farligt kan det ju inte vara.

Eller..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkylning är bättre.. men min tidigare båt hade det och jag var tvungen att byta kyllimpan efter bara några år, svindyrt,  samt att  det blir ett mer komlicerat system. 

Alla utombordsmotorer är sjövattenkyda och klarar sig i många år,  är det mycket saltvatten där du nu kommer att åka tror jag det kan vara värt att satsa på att sätta in sötvattenkylning, annars inte. En motor blir gammal och trött efter ett antal år oavsett vilken typ av kylning man har.

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv tidigare intresserat mig för ämnet och om jag förstått det hela rätt så kan man välja mellan hel- och halvkonvertering till sötvattenskylning. Vid halvkonvertering så kvarstår risken för genomrostning mellan kyl- och avgaskanaler, eftersom det kylande sjövattnet fortsatt går via limpor och knän. Vinningen med halvsystemet är väl bättre arbetstemperatur för motorn och möjlighet till att montera gångvärme. Rätta mig gärna om jag har fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen har jag varit och tittat på en båt från 2006 och en från 2003. Säljaren av 06-båten hade verkligen ingen koll på sin båt. Sa på telefon att båten va färskvattenkyld. Okej, bara för att båten gått i mälaren senaste 2 åren gör den inte färskvattenkyld. Den var således sjövattenkyld.

03:an hade bytt motorn i år. Det var för att varvet slarvat med konserverningen. Man hade monterat en ny sjövattenkyld motor (motoren var från 2006).

Jag kan inte sluta förvånas över hur många NYA båtar som är sjövattenkylda (även motorer från 2000-talet som har förgasare men det får vi ta i en annan tråd).
Hur stor är skillnaden i pris mellan sjövattenkyld och sötvattenkyld när man köper en ny båt?

Om man köper en båt för 6-800´ 000kr varför snålar man då in på sötvattenkylningen? Vad sparar man? 30-40´ 000?

Vad är fördelen med SJÖvattenkylning? Finns det någon?

Jag kan tänka mig att det på varmare breddgrader kan vara båttre pga att vattnet är varmare och därmed tappar man kyleffekt i värmeväxlaren jämfört med ren sjövattenkylning. Å andra sidan rostar det betydligt mer i saltvattnet i medelhavet eller utanför Florida.

Hur många utombordare byter man efter 7-8-10 år?
Kan man sätta en utombordare på en searay?  Tungan

Skämt osido, ni som har Sea Ray och andra jänkare, kör ni med sjövattenkylning och hur funkar det för er? Har ni övervägt att konvertera till färskvattenkylning?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken/vilka av fördelarna med färskvattenskylning är det du är ute efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen refrektion på ämnet.

Äger idag en Sjövattenkyld VP 5,7 från 1997. Helt orginal, har gått i sötvatten hela sitt liv förutom de två sista åren i min ägo på västkusten. ca 400h

I år hade jag tänkt förbereda för att installera värmeväxlare så jag tänkte först kolla konditionen så gott jag kan om det överhuvudtaget är värt det?

Monterar bort termostathuset samt limpor och knän för att inspektera skick och gjutgods.

Och vad ser jag? Det ser hur bra som helst ut. Limpor och knän är över 13 år gamla och aldrig bytts, och skulle klarar lätt några år till. Med tanke på skicket så kände jag helt plötsligt att det är inte motiverat ett konvertera till slutet kylsystem då antagligen motorn kommer haverar rent maskinellt före rosten tar död på den.

Det som räddad motorn är väl antagligen all tid i sötvetten, samt att jag har motorspolat motorn med färskavatten varje tur jag varit ute här på västkusten. Då motorn är utrustad med enkel motorspolningsanordning på badbryggan. Bara att trycka in vattenslangen och spola ur hela motorn efter man varit ute och åkt.

Så det handlar nog mest om hur en motor blivit omhändertagen.

Men sötvattenkylning och ett helt slutet kylsystem är nog att föredra, då motorn kan jobba med högre temp som ger mer effekt, mindre bärnsleåtgång samt enklare konservering.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels är jag rädd för att köpa en båt med en motor som inte är väl omhändertagen. Det känns som man måste öppna motorn för att kunna avgöra skicket om den är sjövattenkyld. Om jag köper en båt från 2000- 2006 för 350-450´ 000 vill jag inte behöva byta motor efter ett par år. Har inte sett någon båtannons på blocket där man bytt en sötvattenkyld motor efter 5-10 år. Däremot har jag sett flera sjövattenkylda motorer som renoverats eller bytts efter 7-8 år.

En annan fördel är att vinterkonserveringen blir lättare. Efter att ha läst på forumet känner jag att om så många misslyckas med vinterkonserveringen (även proffisionella på varv) vilket medför sönderfrysta block och dyra reparationerorn  så vågar jag inte vinterkonservera själv.

Om jag inte kan göra en del av jobbet med båten själv på båtklubben blir den totala kostnaden större och därmed skulle jag spara på att köpa en sötvattenkyld motor om jag behåller båten några år.

Det jag är ute efter är väl sammanfattat;
Ska man invänta rätt sötvattenkylda objekt eller ska man våga ta en sjövattenkyld och hoppas på det bästa.
Jag inser att en sötvattenkyld motor inte är underhållsfri men det känns som att en sådan motor håller längre.

Tycker det är lite konstigt att inte fler har sötvattenkylda båtar då jag endast ser fördelar med det systemet.

Har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att reda ut begreppen lite så betyder färskvattenkylning att motorn kyls av vatten direkt från sjön, dvs färskvattenkylning är samma sak som sjövattenkylning, bara ett annat ord!

Det finns gott om tjugo år gamla sjövattenkylda motorer som går i östersjön utan att vara sönderrostade, hemligheten är att konservera med glykol. Dom motorer som rostar sönder är oftast sådana som sitter i båtar som står i varmgarage där ägaren bara tappat ur sjövattnet vid vinterförvaringen så att den kvarvarande fukten och syret som kommer in via luften i kylsystemet får rosten att växa friskt.

/Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att reda ut begreppen litebetyderrskvattenkylning att motorn kyls av vatten direkt från sjön, dvsrskvattenkylning är samma sak som sjövattenkylning, bara ett annat ord!

Nja Niclas_O. Nu är jag inte riktigt säker på att du har rätt!

På Drevias (Volvo Penta original) hemsida under tips på vinterkonservering kallar man motorer med slutet kylsystem för färskvattenkylda.

Se bifogad länk.

 http://www.drevia.se/db/konsbens.html

I princip alla båtmotorer kyls väl i grund och botten av sjövatten, men systemen skiljer sig från varandra.



Senast ändrad av Esteve | 31 augusti 2010 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/15/2010 at 8:57 PM, Esteve said:

Har själv tidigare intresserat mig för ämnet och om jag förstått det hela rätt så kan man välja mellan hel- och halvkonvertering till sötvattenskylning. Vid halvkonvertering så kvarstår risken för genomrostning mellan kyl- och avgaskanaler, eftersom det kylande sjövattnet fortsatt går via limpor och knän. Vinningen med halvsystemet är väl bättre arbetstemperatur för motorn och möjlighet till att montera gångvärme. Rätta mig gärna om jag har fel...

 

Haha, tänkte slå forumrekord i att besvara äldsta icke-besvarade frågan :) Denne vän Esteve har inte postat sedan 2013 och frågan är alltså från 2010. Svaret är att jag rättar dig min vän, det går utmärkt att ha gångvärme även med "helsystem" (dvs sötvattenskylda limpor). Så var det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...