Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ulfa

Yamarin 65 DC

Rekommendera Poster

Var inne en sväng och snackade på Yamaha Center idag, till våren kommer Yamarin 65 DC som ersätter 64 DC.

Den bygger på samma skrov som 63 BR.
Ska bli spännande att se, kanske på båtmässan i februari?

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Intressant! Frågan är om den verkligen bygger på 63:ans skrov. Kanske rent tekniskt men längden på 63 skrovet är 6,25m.

Kul iallafall. Ser verkligen fram mot 2011 modellerna ihop med Yamahas nya utombordarserie för 2011. Massa nya modeller är på gång. Kolla de senaste 2011 modellerna F225, 250 och 300. Lättast i klassen, större cylidervolym, bättre acceleration, bättre förbrukning och med startspärr inbyggd..

Kanske en ny F150 kommer innan årets slut med variabel kamstyrning och större cylindervolym. Rent teoretiskt så skulle det räcka att de tog bort två cylindrar från F225-300 och så har vi en V4 på 2,8 liter med variabel kamstyrning. Denna 150hk motor ihop med en båt som bygger på 63 skrovet hade varit helt perfekt.

Vi får väl se vad som kommer....

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 14 augusti 2010 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro: Intressant! Frågan är om den verkligen bygger på 63:ans skrov. Kanske rent tekniskt men längden på 63 skrovet är 6,25m.

Och längden på en 64 DC är 6,21, så 65 DC blir 4 cm längre än 64 DC.... Flört



Senast ändrad av ulfa | 20 augusti 2010 | 23:47



Senast ändrad av ulfa | 20 augusti 2010 | 23:48



Senast ändrad av ulfa | 20 augusti 2010 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser spännande ut o ska bli kul att spana in på båtmässorna. Men det blev alltå ingen båt på 63-skrovet utan en uppdaterad 64a med samma skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar att de placerat plottern till vänster....hade föredragit den till höger i stället då de flesta ju är högerhänta. Kan bli lite marigt att sköta plottern under gång. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för en gång skull så tänker dom oss vänsterhänta......

skall bli väldigt intressant att se den på mässorna.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att instrumentpanelen blivit på tok för fyrkantig med tanke på övriga båtens linjer!

Förstår att det måste ha att göra med utrymmet i förpiken. Tycker faktiskt 64:an är snyggare.....är dock partisk i denna fråga! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju oxå partisk men håller med lite. Som 64a ägare ser man alla gamla designelement och då är det lätt att se det som en lite krystad facelift där man vilt blandat delar av 64ans knubbiga design med de betydligt mer svepande linjerna från 63, 68 o 76. Förlängningen av badbryggan ser ju oxå rätt knasig ut om inte bilderna ljuger. En båt baserad på 63an hade blivit mer harmonisk i linjerna men det lägre fribordet och mindre bredden hade ju gjort det till en trängre båt. Förhoppningsvis ser det bättre ut i verkligheten. Ska som sagt bli spännande att se den på båtmässorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

65 DC känns som en halvfärdig facelift. Håller med Er andra att 64:an ser bättre ut. Helt klart en besvikelse. En Dc variant av 63:an med lite lägre fribord, bättre badbrygga och slankare linjer hade varit ett klart snyggare och modernare alternativ. Gör om gör rätt!

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört den och den går mycket bra i vattnet, lite bättre än 64DC konstigt nog då det är samma skrov men innerlinen har ju en annan viktfördelning än på 64DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har köpt en 65:a? Vad fick ni betala för den. Enligt flera är det i år inte något större prutarläge, men visst kan man få ner båten i pris... frågan är bara hur mycket. Tittar man runt så ligger riktpriserna runt 506.000 för en 65:a med en F150AETX.

Själv funderar jag bl.a. mellan en 64:a och en 65:a (båda nya hos handlare). 65:an har en del intressanta lösnngar som jag gillar bl.a. panelen där man kan fälla in en plotter/GPS och nedgången till ruffen som är betydligt elegantare än föregångaren. Hur resonerar ni andra som tittar på en 64:a nu när 65:a finns på marknaden?

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att passa på att köpa en fabriksny 64 från 2010 istället. Jag ska inte säga priset men hoppas jag gjorde en bra affär iallafall. Personligen tycker jag det då jag tycker 65an är lite fulare i designen (endast min personliga åsikt) än 64an förutom den nya ingången i ruffen som är briljant och att man kan ha 9 tums plotter infälld. Det motiverar dock inte den otroligt stora skillnaden i pris. Frågan är om det finns några 64or kvar men har svårt att tänka mig att 65an går att pruta nämnvärt mycket på då produktionen hos yamarin är väldigt slimmad sedan krisåren.

Oavsett så är båda helt otroligt roliga båtar och de som köper dem kommer ha riktigt trevliga och roliga sjösommrar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som köpt en Yamarin 65 och kan komma med erfaremheter av den?

//Smurfen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog till på en 65 dc med leverans i maj. Kryddade med vattensystem, garmin 720, portapotti, waeco 18 och hamnkapell. Dela gärna era erfarenheter av 65 dc, har endast klämt och känt på båten och har varken provkört 65 dc eller 64 dc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en mycket snygg goch förmodligen även bra båt. Jag har själv suktat efter en Yamarin 64/65 DC en längre tid. Var nere på båtmässan (Allt för sjön), men där hade dom inte någon 65:a uppställd.

Jag har även tittat på Yamarin 68 DC och dess konkurrenter (Finnmaster F68, Nordkapp 655 och nya Flipper 670 DC). Dom hade inte heller Yamarin 68 DC eller Nordkapp 655 uppställda, så där gick det inte att jämföra på plats :-(

Valde du med (720s) eller utan (720) ekolod?

Vad blev det för motor (F150)?

Visst har årsmodell 2012 av F150 startspärr inbyggd?

Hamnkapell är lysande. Betydligt billigare än ett körkapell när det är dags att byta och så blir det mindre insläpp av ljus (klädseln bleks mindre) och förhoppningsvis trivs måsarna mindre bra att sitta och skita på ett hamnkapell än ett körkapell ;-)

Hoppas att ni får en mycket trevlig båtsommar i nya båten.

//Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en F150 försäkringen blev orimligt dyr (13-14tkr) med en 225 hk att 43 knop enligt Yamaha körfakta räcker gott och väl.  GPS utan ekolod, haft det fram tills nu på gamla båten men aldrig använt funktionen. Stämmer att det är startspärr på årsmod 2012 samt att det är lite annorlunda design på kåpan.



Senast ändrad av Rob1 | 04 april 2012 | 13:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte just senaste numret av tidningen Kippari, där finns ett flere sidors långtids(förra sommaren) test av just 65 DC Yamaha F225.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna översätta hela testet, men det var en lång artikel. Båten toppade hela 49 knop med den kombinationen, och dom gillade nog det mesta.

Ett problem som kan löna sig att kolla är att båten nog hade en brytare för elektrisk länspump, men pumpen saknades. Märktes då en genomföring läckte och man lär inte märka att man har mycket vatten i slaget(rätt ord?, bilge på engelska) före det är ganska mycket där, problem att få båten i plan.. Handpumpen är svår att hantera också...och mittenrutan har en gasfjäder som inte lär vara alltför hållbar.

Kan skriva mer om det positiva imorgon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en nybliven ägare till en ny Yamarin 65dc med en Yamaha f225betx.

Då jag älskar höga farter så blev valet 225hk självklart - speciellt med kampanjpris!

Bränsleförbrukningen i marchfart är lika eller lite lägre än en 150hk, självklart blir maxfart lite dyrare men det är det värt i min värld. Gällande försäkringspremie blev den bara 5500kr då jag har startspärr, gps sökfunktion och securemarking. Dessa tre stöldskydd är obligatoriska om man vill teckna Yamaha Power Incurance med denna låga premie.

Valde endast till Garmin 720 utan ekolod samt 30km/h båt-trailer, men det blir en bra kombination då standardutrustningen är helt ok. Funderar dock på hamnkapell.

Nu väntar vi bara på bättre väder så man kan börja fuktspärra, bottenmåla m.m.

 

// Niklas



Senast ändrad av Dunder | 10 april 2012 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamarin 65 DC med 225 FETX. Går sjukt bra men funderar att montera dit trimmplan. Är det någon som har erfarenhet av det för denna kombination?

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även jag en Yamarin 65DC med 225Hkk BETX och är super nöjd.

Dock så är jag med familj nybörjare på båtlivet, så jag har inte så mycket att jämföra i mot.

Men när jag skanna marknaden efter DC båt runt 6 meter, så föll valet på Yamarin 65DC.

Och är väldigt nöjd med planlösnngen på båten, dom djupa lådorna för ankare i för/akter.
Smarta lösningar som att det går att öppna lådorna inne i båten utan att ta av dynor eller ta bort bord.

Har oxå trimplan, kylbox, vattensystem, HDS7, Portapotti, Dubbla batterier, Stereo.

Allt för att ha en bekväm dag/dagar på sjön med familjen (2 vuxna och 2 barn).
Visst när man ligger ute ett par dagar, så vill man alltid ha större utrymmen.
Slippa bädda ner solsängen.... ha en riktig toalett mm.

Men båten uppfyller det vi har som önskemål i dag, då det tyvärr blir ca. 40-50h om året.
Vi har ju oxå ett landställe att underhålla....

Ang trimplan, har vi inte behövt använda dessa mycket.
Men jag har läst att det är bra och ha, så därför vale jag till detta..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nybliven ägare till en Yamarin 65a som jag är efter fyra timmars körning nästan bara kan säga gott. Det enda jag kan gnälla lite på är kapellet som är hyffsat knepigt att rulla ihop och få plats med i garaget. Kan dock bli lit lättare när man gjort det några gånger, kanske investerar i ett hamnkapell...annars en superfin liten båt. Ser fram mot en solig sommar.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...