Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Janne1

Fråga om skatt och moms inom Eu

Rekommendera Poster

Jag är intresserad av en båt som ligger i Eu men i annonsen står det att skatt och moms ej är betald, min fråga är då om man tar båten till ex Tyskland och momsar den där hur funkar det då med skatten, och hur hög blir den?

Sedan har jag upptäckt att samma båt dyker upp hos en båtförmedlare i Tyskland och där står det att båten är beskattad i Eu och det har försäljaren bekräftat via mejl att båten är som han skriver det INCLUDES EU-VAT, är då detta både skatt och moms ?



Senast ändrad av Janne1 | 12 augusti 2010 | 11:12



Senast ändrad av Janne1 | 12 augusti 2010 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är definitivt ingen expert och här bör du kolla med lämplig myndighet...

Men eftersom jag funderade länge på att köpa båt i Europa så har jag själv kommit fram till följande:

Du köper en begagnad båt förutsätter jag. För om du ska köpa en ny båt så vill säljande företag veta varför du inte ska betala momsen... du kanske uppger att du ska exportera båten för charter i annat land som ligger utanför EU ( lär vara vanligaste orsaken, köpare är nästan undantagslöst då ett företag... så när jag söker båt är jag misstänksam mot charterbolag som säljare av det skälet... Jag tror helt enkelt inte på dessa företag när de mailar och säger att VAT är betald och jag inte behöver oroa mig alls eftersom båten ju är 3 år och fullt betald och allt är lagligt... Hade de istället skrivit att de har ett kvitto på betald moms på just denna båt så vore det en annan sak. Du ska alltså ha ett kvitto, en bevittnad utsaga från en advokat att just denna båt är att betrakta som momsad... det har inget som helst värde enligt jurist jag talat med. Undantag är båtar innan detta började gälla, dvs före ca 1985 eller så. Men den båt du vill ha är väl inte så gammal? Då måste du ha något att visa i tullen )

Den båt du ska ha är begagnad säger vi då. Vi antar vidare att den köpts utan moms från början.
Du kan köpa av en mäklare eller ett vanligt företag eller en privatperson - spelar ingen roll egentligen.

Jag uppfattar också att det är relativt vanligt, från de mer seriösa mäklar företagen jag mailat med iaf, att man erbjuder sig att betala momsen innan du tar över båten, du slipper så att säga att skaffa fram kvittot. Och det spelar ju dem ingen roll normalt sett, de höjer ju priset bara med motsvarande...

Om du köper en o-momsad båt så ska du betala moms om du ska ha båten inom EU. Moms-satsen blir där du först anmäler att du har en båt som du önskar betala moms på. Tyskland har lägre moms än Sverige så där har du svaret på varför en del åker till Tyskland och seglar hem även helt nya båtar...
Lär finnas länder inom EU som har ännu lägre moms har jag hört...

En varning bara, seglar du genom flera länder innan du hunnit betala momsen så kan du åka dit, de kan tvinga dig att betala moms plus böter. Så det är en bra idé att skaffa bra papper här direkt...

Skatt?
Nej, moms är skatten så att säga. VAT = Value Added TAX. Och tull utgår inte inom EU såvida inte båten är nyimporterad till EU och ingen tull hunnit betalas. Men på beg båt är det ingen tull i EU.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Funkis

Båten är 1999 år modell och ligger i England och jag har tänkt att ta den till Sverige. Om jag inte missförstår dig så skulle det bara vara att betala momsen antingen i England via mäklaren eller ta den till Tyskland och betala den där. Men betalar man bara skatt på summan då om båten är importerad från ett icke EU land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, är inte expert på detta ...försöker bara få båtlivet lite mer funkis liksom...

 

Men du säger väl inte att den är importerad till England dvs kommer utanför Eu när du nu ska ta över den? För då kan det bli fråga om tull och även andra avgifter... Eu märkning? Ehhh  fåtal procent men...

OM det är en båt som sålts och brukats inom EU, oavsett momsstatusen, så kommer du att betala moms på värdet. Värdet - om jag fattar det rätt - bestäms av marknaden. Det är alltså så att man utgår från dina kostnader. Ditt kvitto samt ev andra kostnader, tex besiktning, mäklare eller transporter.

Kör du själv så att säga så uppfattar jag att du betalar moms på ditt inköpspris enligt kvittot.
Akta dig bara för att landa i Frankrike på väg till Tyskland... de är ganska kinkiga med moms!

OM båten är importerad så ska det, om jag fattar rätt, kanske betals tull... eller om det bara är första ägaren som gör det? En seriös mäklare vet allt om detta. Ehhh... en oseriös också förstås... KOLLA!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte skattereglerna men försök momsa den i England. 17.5% fram tills nyår. Ska du momsa den i Tyskland finns det risk för att du måste CE-märka den även om den är CE-märkt från fabrik. För att kunna momsa en båt i Tyskland måste den vara CE-märkt. Det var båten -99 men i nuläget uppfyller den säkert inte dagens krav.

Sjukt. Javisst. Så var det iaf när jag kollade på att ta hem en Cranchi från Usa som var CE-märkt från fabrik.

Vem som fixar frakten behöver jag kanske inte nämna Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ät en norsk båt som är av 1999 års modell och den är säkerligen CE märkt.

Om jag nu betalar momsen i England, är det då bara att köra hem den på ett eller annat sätt och slippa alla ytterliggare avgifter?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant ja.

Men ring tullen och dubbelkolla. Jag fick i alla fall svaret så när jag frågade om en båt som jag funderade på att köpa i Spanien.

- beg båt inom EU = ingen tull

- beg båt där moms är betald och det första kvittot fanns kvar i original = ingen moms ska erläggas.

( de sa faktiskt rakt på sak att jag kunde segla in till min hemmabrygga utan att tala med någon myndighet då båten var betald på korrekt sätt och köpt momsad inom EU med fri rörlighet... )

-> Då verkar det som om det stämmer att om du betalar moms så får du ett jättefint aktuellt kvitto och sedan är det bara att ta en skön resa hem utan att oroa sig i de olika länder/städer du passerar.

Lycka till och berätta gärna om hur det funkade... många här är nog intresserade!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten momsad i England är det bara att skeppa eller köra hem den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en seriös säljare så finns det full dokumentation inklusive kopia på originalfakturan från när båten nysåldes och då kan du se att momsen är upptagen. Sen är det bara att sätta en svensk flagga i aktern och köra hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där tråkiga momsen har du fått svar på. Jag undrar vad det är för trevlig båt som du hittat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte registrera båten på ett företag för att undvika problem med momsen? Är det någon som vet vem man kan prata med om det? Advokat?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bluewatersailing:

Kan man inte registrera båten på ett företag för att undvika problem med momsen? Är det någon som vet vem man kan prata med om det? Advokat?

Glöm det. Snabbt. I alla fall om du tänker använda den som privatperson.

Du kan inte registrera båten på ett företag om företaget inte har ett reellt behov av den. Dvs en affärsidé som bevisligen drar in pengar och kräver båten. Och om du gör det ändå och använder den för privata ärenden och resor så skall du antingen betala skälig hyra till företaget eller så åker du på förmånsbeskattning privat.

 

Samtidigt kommer det vid revision att ifrågasättas och krävas synnerligen tydlig redovisning som motiverar varför båten skall ägas av företaget och ingå i verksamheten. T ex att företaget kör charterturer, fiskeutflykter eller liknande och denna verksamhet är betydligt mer omfattande än din privata användning av båten. Och här räcker det inte att bara ha bra idéer - Skatteverket har hökögon på detta så det är bara riktig och bevisbar verksamhet som kommer godkännas. Och även de som bedriver sådan har problem ibland att övertyga myndigheterna.

 

Kanske missat något, men båten kommer ursprungligen alltså från Norge och har inte varit utanför EU och vänt ?  Men den ägs av ett företag idag och varit köpt momsfritt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten jag pratar om är utanför eu och ägs utav ett företag i USA. Jag funderar på att köpa den och segla ett kortare tag i medelhavet innan jag seglar till Stilla havet.

 

Känns lite sådär att betala full moms bara för en 6 månaders vända i medelhavet.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en båt i staterna som jag önskar köpa. Jag har bott på haven i över 5 år och skulle vilja segla till spanien och spendera 6 månader där innan jag seglar till Stilla havet..

 

Jag är Svensk men är utskriven ur Sverige, båten är registrerad i Delaware - USA.

 

Som ni förstår känns det lite överdrivet att betala EU moms på båten enbart för en "semester" i Spanien.

 

Vet någon vart man kan vända sig för konsultation i ärendet?

 

// Sjöbusen

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bluewatersailing:

Båten jag pratar om är utanför eu och ägs utav ett företag i USA. Jag funderar på att köpa den och segla ett kortare tag i medelhavet innan jag seglar till Stilla havet.

 

Känns lite sådär att betala full moms bara för en 6 månaders vända i medelhavet.

Ser först nu att du inte är TS...

 

Istället för att kidnappa en tråd är det bättre att skapa en egen (schysstare mot TS också), i synnerhet som dina förutsättningar inte är lika och det kan bli ytterst förvillande för oss som försöker svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Ser först nu att du inte är TS...

 

Istället för att kidnappa en tråd är det bättre att skapa en egen (schysstare mot TS också), i synnerhet som dina förutsättningar inte är lika och det kan bli ytterst förvillande för oss som försöker svara.

TS startade tråden för åtta år sedan, och bryr sig nog inte så mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

TS startade tråden för åtta år sedan, och bryr sig nog inte så mycket...

Såg jag också nu. Skämsvarning.

Mycket man inte ser fast man läser....😴

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...