Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Sparre

Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri

Rekommendera Poster

Skitlag som jag skiter i. Åker aldrig med över 1,0 och tar gärna böteslappen för 0,7 eller dyligt. Gamla lagen var bättre då du faktiskt kunde åka dit på 0,1 om du gjorde något fel.

Ut till stugan och ta någon öl ikväll och sedan till sjökrogen för en kaffe och virre. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du skrev ju att den inte var heltäckande inte sant?

Sedan tror jag vi måste skilja på att ha över 0,2 promille och att vara berusad.

Enligt nya lagstiftningen på sjön anses man ju vara så berusad av alkohol redan vid 0,2 promille att man utgör en fara både för sig själv och andra. Det var väl ändå därför lagen kom till?

Mig veterligen är det inte ännu olagligt att promenera hem från krogen efter att man har druckit en öl eller två, men det kanske bara är en tidsfråga?

Om man är riktigt berusad (typ ligger nedspydd i rännstenen) och ordningsmakten gör bedömningen att man är ur stånd att klara sig själv kan man bli omhändertagen med stöd av LOB - lagen om omhändertagande av berusad. Man får då sova ruset av sig i en fyllecyll hos polisen och blir fri dagen efter. Mig veterligen är det inte ens ett brott. Inte ens om du vinglat omkring mitt ut på Essingeleden, men jag kan ha fel...

Möjligen blir man dömd för något trafikbrott eller ordningsstörande.

Nej, ska man ha nuvarande lagstiftning på sjön tycker jag gott att ordningsmakten kan plocka fram promillemätaren på trotoaren också! Folk kan ju faktiskt snubbla och slå sig....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst både denna tråden och andra trådar i forumet om samma ämne tycker jag det är sorgligt att så många inte litar på sitt eget omdömme utan citat tycker det är bra med en klar gräns. Om gränsen sedan överhuvudtaget är vettig är tydligen sekundärt, det finns en gräns och då känner dom sig trygga. För i Sverige måste det finnas förbud för sådant som är farligt, och det är ju alkohol, det vet ju alla.

Jag vill påstå att det farligaste som finns är när människan slutar att tänka självständigt och inte använder sitt omdömme. All sprit i världen är inte farligare än just det. Klarar man inte det, är man nog inte lämplig att framföra någon båt alls. Att vistas till sjöss innebär att att man nästan hela tiden måste använda sitt omdömme och fatta beslut som ofta kan vara avgörande för sin egen och andras säkerhet. Att bedömma om man är lämplig att framföra sin båt p.g.a. trötthet, alkohol, migrän etc. är bara ett av dessa beslut.

Nu vet jag att en del av er säger att om man är tillräckligt onykter så kan man tappa omdömmet och oriktigt anse sig lämplig att framföra sin båt.

HELT RÄTT!

Vill bara fråga hur många i det tillståndet ni tror låter sig hindras av den nya lagen?

A=Alla, B=De flesta, C=Ingen

 

Jag ivrar definitivt inte för fylla på sjön och tycker att polis och Kbv borde ha mer resurser under högsäsong och slippa jaga familjefäder som tagit en starköl till maten vilket definitivt inte får dom att utgöra någon fara för sig själva eller andra. Det fanns redan en lag  som reglerade att man inte fick framföra båt, oavsett storlek, om man bedömdes som olämplig. Tycker den var rätt heltäckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du verkligen ha en lag för att vara stenhård på det. Kan du inte vara det ändå om du nu tycker det är vettigt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag vänder mig messt emot är att de infört en lag helt utan riktiga bevis för att olyckor sker i området 0,2-1,0 promille.

Dessutom har man inte fattat att lagen borde omfattat alla typer av flyttetyg.

Och att inte endast föraren ska omfattas.

Man har inget ute på sjön att göra om man är kraftigt berusad.

 

Min uppfattning.

Är man full, över 1,0 promille så ska ingen var ute i båtar på sjön oavsett typ, varken som förare eller passagerare. Enligt fakta från livräddningsskapet mm så ska man troligen inte vara närmare vatten då än det vatten man har i glaset.

Har man under 1,0 kan det ske under eget omdöme precis som sjölagen redan är utformad

Det polis och KBV saknade var rätten att kräva alkoholprov. Enkelt infört och ingen hade protesterat och troligen hade många skärp till sig och hållt sig till lägre nivåer.

Har man 0,6 promille precis som Peter Magnusson hade så beror det knappast på att han snabbt tagit ett antal öl för att sedan hoppa i båten utan det är resterna av många timmars ätande och drickande och som han säkert gjort under många år precis som massor med andra utan några problem för sig själv eller andra.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löjligt att tjafsa om detta ämne! Det är naturligtvis inte så att vi som tycker gränsen är bra inte litar på vårt eget omdöme, för vi har uppenbarligen inga problem med att skilja på framförandet av flytetyg och intaget av alkohol. Det är naturligtvis så att jag inte litar på andras omdömen. Speciellt inte de som anser att de är precis lika bra båtförare när de har druckit!!! Jösses!

För min del hade gränsen gärna fått gälla för alla flytetyg dock. Att skilja på olika fartyg är bara olämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish: Du tror inte att finlandsfärjorna skulle ha något emot en sådan lag? (Att man inte får vara full som passagerare på en båt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läste alla mina inlägg i tråden så hade du inte behövt fråga just detta ......

#1 svar JA

#2 svar NEJ

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte bara låta folk avgöra själva?

De som vill köra båt nyktra får göra det. De som vill köra efter att ha druckit några öl eller ett par glas vin får göra det. Då får alla som de vill. Eller måste vi verkligen ha folk som bestämmer åt andra vad de får eller inte får göra?

För varje beslut som en politiker fattar åt dig, förvägras du minst ett beslut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det var nog lite både och...

Lär väl bli den ena inskränkningen efter den andra fortsättningvis. Båtkörkort i olika klasser, lämplighet, båtskatt, kanske taxeringsvärde på båtar? Eller varför kanske inte förbjuda båtar helt? De fyller ju knappast något större transportbehov, men bidrar till att att sprida gifter, toalettavfall och farliga avgaser. Båtar används företrädelsevis mest till okynnesanvändning och lek/nöje.

Kommer säkert fler regleringar och det tycks ju inte finnas någon som helst motverkande kraft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar på fullt allvar att du inte klarar av att vara stenhård på spriten om det inte finns en lag??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker svara så här ... 

 

-Du behöver kanske inte vet mer än vad du redan har läst och förstått ! ;-)

/ Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Småbåtarna är inte undantagna från lagen, det är bara att det gäller en annan promillegräns för de. Troligtvis gör de även sig skyldiga till grovt sjöfylleri då ofta har mer än 1.0 promille. Problemet med dessa olyckor är de i regel sker i vikar och små sjöar kvällstid vilket det inte finns resurser för att bevaka. Visst kan jag tycka att det varit bättre med gräns om 0.2 promille för alla båttyper, men det hade knappast gjort att drunkningsolyckor från små roddbåtar minskats.

 

Det jag tror är tanken med den nya lagen är främst att förhindra berusade människor framföra snabba båtar i vältrafikerade farleder och hamnar där det finns risk att andra än båtföraren drabbas om något händer.



Senast ändrad av Fogel70 | 14 augusti 2010 | 13:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Du verkar inte veta vad som gäller, iom att de små/långsamtgående båtarna går under de gamla reglerna. Framför man inte sin båt fel eller konstigt, får KBV el polisen inte stoppa en för att kolla om man är full.

2: Du tror alltså att den nya lagen förhindrar detta? Gisses Amalia är allt jag kan säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte den nya lagen skulle förhindra några drunkingsolyckor av ensamma män som ramlar överbord från sina små båtar. KBV/polis bevakar sällan de områden där dessa olyckor sker. Tror inte heller att en tvingande lag om att bära flytväst skulle förhindra dessa olyckor. KBV/Polis befinner sig i regel vid större farleder där sällan mindre roddbåtar med eller utan motor befinner sig.

Men jag har absolut ingen emot att de skulle inkluderas i den nya lagen, men jag tror som sagt att lagen skulle vara rätt verkningslös not den typen av olyckor. Däremot skulle det finns fler båtförare som KBV/Polis skulle kunna bötfälla för onykterhet. Men det är två olika saker.



Senast ändrad av Fogel70 | 14 augusti 2010 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som är för denna lag, ta och besök

www.alltom02promillepasjon.se

Jag vet nu en hel del om denna lag och dess uppkomst, helt skrämmande.

Jag vet även hur hatad den är, och vad som s.a.s ligger i röret mot denna lag.

Den är inget annat än en tvångströja på båtfolket som sköter alkohol och båtar på ett bra sätt.

Att införa nolltolerans på ett icke-problem är sjukt.

Maktfetichism, inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad blir resultatet av politiker som stiftar lagar utan fakta och med otydlighet om vad man vill åstadkomma?

 

Jo stora stabila partiet Socialdemokraterna har nu kris och ledaren (ursäkta men så kallas hon) vill att alla ska lämna sina platser i partitoppen. Snacka om kass ledarskap.

Tramsnissen i vänsterpartiet som inte ens kan sitta i samma rum som SD, larvigt. Ett parti som tidigare haft revolution på partiprogrammet. Snacka om dubbelmoral.

Andra sidan försöker styra landet i minoritet. Rödgrön sörja, blågul smet.

Båda gängen har fått problem med ett nytt missnöjesparti, SD

Ett parti många svenskar röstat på både av missnöje med hur de etablerade partierna agerar och missnöje med att vi missköter de som invandrar.

OBS, jag är för invandring men då ska vi se till att ta hand om dem och ge dem möjlighet till ett riktigt liv. Inte ett liv baserat på bidrag och utanförskap.

 

Men tillbaka till STORA hotet. Vi som tar båten hem efter ett par glas. Vi ska straffas och sättas fast. Alla medel är tillåtna. Peter Magnusson har all heder för att han protesterat mot tramset. Jo det är trams då det inte finns ett enda bevis för att 0,3 skulle vara farligt. Men skitstövlarna (KBV) som körde som idioter genom Sotenkanalen verkar slippa straff.

Hur sjukt kan det bli?

Alla lampor är tända i riksdagshuset, men ingen är hemma

fattade inte?

Ok samma som de som inte har alla hästarna hemma.blush

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nog som så Harry att som politiker har man nog inte alla indianerna i kanoten.

smiley

Något är på gång..jag vet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken.

Vad är på g?

 

 

Motorn går men propellern ligger kvar i sjöboden

eller

Motorn är på men ingen sitter i båten

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 13 november 2010 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men crabfish och ljunbergarn! som jag har skrivit i en annan tråd så börjar även jag mjukna vad det gäller 0,2 med tanke på den brist på fakta som lagen bygger på och kan tänka mig en bärs till ansjovismackan, men ni stöder väl för hel.... inte Peters Magnusson och 0,6? eller gör ni det? isåfall så känns det som om vi är tillbaks på ruta noll och snackar om fylla på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Harry.

Jag vill inte gå händelserna i förväg.

Men jag har fått ett mejl som är mycket mycket intressant.

Törs inte tala om det för Dig, då åker blodtrycket Ditt i taket.

smiley

Glädjande nog så kommer det att bli något för de som vill ha hallonsaft till ansjovismackan att kunna stoppa upp i R*K**M, men jag har inte källafaktan ännu, det kommer säkerligen.

Faktum är att jag går och biter på naglarna tills det släpps (och om det släpps)

Då skulle jag inte vilja vara den som förespråkat lagen för all whiskey på Irland..

Jag ser på besöksstatistiken på alltom..att skicka politiker med 2 knapptryck är välbesökt.

Politikerna är mailbombade

smiley

de du misilen..de trodde du inte..att bakom orden fanns handlingskraft.

och detta har bara börjat..

smileysmileysmiley

Näe, den onödiga tvångströjan ska bort och sättas på de som inte värnar om vår mikroskopiska frihet.

Lagar stiftade på tyckande och populism utan skäl eller orsaker, det tillhör inte en demokrati.

Jag fattar inte att hos somliga att varningsklockorna aldrig går igång, med alla datalagringsdirektiv m.m. Kabelbrott antagligen till varningsklockorna..

Politikerna i sin maktfetischism har inga spärrar eller gränser.

Titta på de som hade makten med 0,2.....Dagisfröknar etc..inte ett skvatt kunskaper om båtar har de (de facto) men på båtfolket utan orsak skulle de klåfingra..

angry

Hopppas jag lagt in tillräckligt med smileys..

smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord, jag förstår att du kommit till insikt.

med förhoppning att www.allom02promillepasjon.se fångat Ditt intresse och gett Di insikt?

Ingen av oss vill ha fyllskallar på sjön, jag kan knappt simma!

Barn o barnbarn på båten, så fylla och båtar förespråkar ingen.

Men tillvägagångssättet...och att införa en nolltolerans på ett ickeproblem?

nolltolerans på noll?

Men sätta åt packade kaxiga brats med kotlettfrilla i snabba båtar som inte vet ett skavtt om sjön och tror att plottern är en Playstation, bort med dem.

Inför lag som fyller ett sufte, gör nytta, börja med flytvästkrav och kunskaper.

det är sunt förnuft, det måste man ha på sjön i alla väder.

 

Glömde Peter M och 0,6.

Jag har sålt alkomätare.

Ett par öl och ett par glas vin =0,6.

Sannolikt tog de honom direkt och dår ligger promilletalet på topp.

det sjunker ganska snabbt.

var det 5st 3.5or och ett glas vin?

Nog min limit..på en hel dag på sjön..

Jag vet att vi ibland kan åka tll en sjökrog, 1till 3 starköl, 1-2 GT, inget mer..

sedan går det sakta hemåt, ganska mysigt efter en fin kväll att bara glida fram i mörkret med lanterorna på.

Tror och hoppas jag är ganska typisk

Jag är rätt så storvuxen, om det nu betyder något..XXL i alla kläder.



Senast ändrad av Ljungbergarn | 13 november 2010 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bratsen kom man åt innan så det ser jag inte som ett problem, utan snarare som handlingsförlamning hos KBV och polisen.

Men du skriver 1 till 3 starköl och 1-2 GT, kan tolkas lätt som 3 starköl och 2 GT, då tycker jag att den absoluta gränsen är passerad helt klart, sen visst är man en storvuxen man så kanske man kan ligga under 0,5 med det, men varför kan det inte räcka med 1-3 öl? Visst kanske dom tog Peter direkt som du skriver, men det var ju likt förbannat när han körde båt, och 0,6 då är man för påverkad, om du skall verka seriös så stå fast vid 0,5 som absoluta gräns så kanske ni får mer genomslag på eran budkavle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ser inte en promillegräns egentligen som det stora problemet.

det finns ju nämnligen inget problem.

Däremot 1promille kanske är i generösaste laget,  men oavsett nivå så är olyckorna nästan noll ändå även fast gamla lagen och 1promille fanns och finns. (1promille =grovt)

Absolut noll kan man bara få om förbjuder allting som flyter på sjön.

Varför lagstifta på ett redan noll-problem?

För skojs skull?

patetiskt för att nu hävda lagen så påstår man att bilar ch båtar är samma sak.

Jag vill påstå att då båtar och bilar alltid har det förekommit med alkohol med båtar.

I biltrafiken är det olyckor med alkohol, med båtar, ca 1miljon sommartid, så är det nästan noll olyckor sammankopplat med alkohol, så vad är problemet så att denna lag måste till?

Svensken är för gräns-fixerad, nu på ett icke-problem dessutom

Gräns-fetichister?

Skulle inte säga ett ord om etta om det var befogat, men nu är det inte så.

Löjligt att komma med tvångströjor till båtfolket när olyckorna består i annat, men allt detta är besvarat på sidan du känner till.

Fundera istället på var politikerna nu sätter sina gränser när de skapar lagar, betydligt allvarligare, och hur de gör det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant i Båtnytts genomgång av lagen att sjöpoliser inte heller tycker lagen är nödvändig utan att det var ganska bra som det var. Dessutom sades det ju klart att kontroll av nykterheten inte är något de prioriterar förutom vid speciella tillfällen.

Vi får hoppas utvärderingen som kommer att ske senare visar på att man kanske ska ändra till åtminstone 0,5 gällande för alla båtar utan undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gokväll Tundergod.

Polisen verkar inte ha detta högst på sin lista, men händelsen i Grebbestad ter sig då konstig

där 3 konstaplar gav sig på en båtägare som ville säkra upp sin båt i hamnen.

Eftersom lagen inte kan lösa problem som inte finns, så kanske lagen kommit till av andra orsaker.

Kanske som FRA?

Utan att FRA fick OK på att läsa våra elektroniska brev så hade inte FRA ett existensberättigande.

Kanske som Expressen skriver hemligt. ?

Ja, Ni vet vilken sida att läsa på.

Trevlig helg!

(nu ska det grillas entrecote!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skall se detta inlägg som ett svar på det jag skrev så måste jag bara gratulera dig och säga välkommen till politikerskaran, runt runt och inget precist svar, det är så sådana här lagar kommer till, precisera dig och säg vad du står för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...