Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
janan3

Johnson 50 vro växelproblem ( läs roligt )

Rekommendera Poster

Hej, var ute och fiska i vinga, sedan var på vägen hem, efter 5min körning så hände nåt märkligt med motorn, gick inte att köra, bara kryp körning , hur mkt än jag gasade så lätt det så att de va i fri läge men jag kunde fortfarande köra krypkörning som sagt. hördes inte att växeln gick in, vad tror ni att det kan vara ? tog 2:15min att komma hem med den farten !

 

HELP PLZ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att byta propellernav,ta av propellern o kolla i bakkanten på propellern om det luktar bränt gummi där eller att gummit är kass,ser du ej något fel så kan du göra två körnslag  ett i navet o ett i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad är ett kön för något? Skrattande

Det wanmar menar och som han skrev, ett körnslag.. är att man använder en körnare och slår till med en hammare så det blir ett märke. Dessa körnare kan köpas i bygghandlar, Claes Ohlson eller varför inte på Biltema.

Om du vill veta lite mer så följ denna länk..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Körnare 

Får visst inte länken att fungera... men i sökrutan uppe till höger kan du skriva körnare så kommer du rätt.

 



Senast ändrad av Daniel_B | 09 augusti 2010 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borra i båda naven och propellern och sedan skruva ihop dem ?

Nu vet jag vad körnare är, har använd den 30000ggr men har ej lärt mig namnet bara :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med läsförståelsen? För det är inte 1:a april ännu..

Körnare är inte ett borr.. och borra och skruva ihop en propeller lär du inte kunna göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror hans inlägg betyder:

#1 Han frågar om man kan borra & skruva istället för att körna.

#2 Han vill berätta att han nu vet vad en körnare är, även till namnet.

 

Så hur är din egen läsförståelse? Roligare att hacka än att läsa / tänka ordentligt?

Sen tror jag ABSOLUT att det går att borra ett hål och skruva ihop gummit med propellernavet. Likväl som att slå ett körnslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om ingen tidigare har skrivit något om att borra (förutom wikipedia-artikeln som innehöll läsning om borrning) och det är det han skriver om i sitt inlägg, om att han har förstått, så visst. Oskyldig

Jag får då det till att han tror att ett borr är en körnare.. inte ett hjälpmedel till att få borret att vara still när man borrar på plana ytor. Eller som i detta fallet vara ett verktyg för att sätta dit ett par märken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag ABSOLUT att det går att borra ett hål och skruva ihop gummit med propellernavet.

Det går säkert att göra.. om man gängar i själva propellern och använder gängade skruvar tror de kallas maskinskruv, jag vet inte. Men det bör vara en nödlösning.. inget hållbart i längden och som kan göra mer skada än nytta i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borrar du i propellern är den förstörd då är det bättre o byta nav ,pris 1200:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min enfald så inbillar jag mig att vulkaniseringen är till för att minska ryck vid pådrag samt att i viss mån begränsa eventuella vibrationer uppkommna av obalans. Om man nu skulle skruva ihopa delarna med bultar så kommer hela växelhuset med lagringar att fördärvas sen är det ju inte helt glasklart att felet är i vulkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tacak för alla svar, jag vet att körn är inte borr använd till släta ytor innan borr :P gått industri skola ;O .

ska testa imon tack ni är roliga och snälla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu borrar och skruvar fast proppen hur vet du att du får den i centrum?

Har du kört med en slirande propp har du ju gnagt bort material som gör att du kommer att få obalans i proppen.

Vad är det som gör att du överväger chansen att få obalans/skada i huset/lagringen istället för att byta till en bättre begagnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget gummi kan du råka illa ut! Används som skydd i de flesta länder och det kan bli jobbigt utan. Tänk på vad som händer när propellern slår i botten och inte kan slira i hubben. Propeller och axel får ta smällen

 

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller och axel får ta smällen

Propeller, kugghjul och axel får ta smällen.. dvs ett nytt växelhus och propeller kanske måste inhandlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att propellen slirade i nav.... måste skaffa ny propeller !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är allt som det ska, ny propelle och båten gör 35 knop ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...