Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
crister

sea ray 270 år 2000

Rekommendera Poster

Hej alla har en del frågor om min båt där är en 7.4 mercruser mpi motor 330 hk med bravo III drev med rostfri duopropp.vad ska en sådan motor varva vid 15 kn 20 kn hur varm ska den vara jag har saltvattenkylning ska man byta till fyra blad på propelern?någon här som har en sådan båt som man kan byta någon ide med

önskar er en fortsat trevlig båt sommar

mvh/Crister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Crister!

Jag har en likadan båt med samma bestyckning, 15kn kör jag aldrig då denna fart är otroligt oekonomisk iaf i min båt, men i 20kn varvar min knappt 3000v.

jag marschar 24-27kn o varvar då beronde på vind och vågor mellan 3300-3600v

Till denna säsong har jag köpt en ny prop, bravo xr med en en fyr-bladig främmre prop o tre-bladig bakre, otroligt stor skillnad, bättre grepp, snabbare planing, kan hålla lägre planingsfart, och sist men inte minst har förbrukningen minskat med 2-2,5dl/nm.

Har som du märker bara gott att säga om proppen, dock tycker jag den är på tok för dyr här hemma så jag hittade en på ebay för under halva sverige priset ink frakt, moms och tullavgift!

 

Lycka till!

 

Mvh/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter ska se om jag kan få tag i samma propeler som du vilken kn liger du i när du är ute med din båt om det nu ska vara ekonomiskt och njut bart att åka

mvh/Crister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min båt går som bäst och billigast i 24-27kn, och som sagt det är större skillnad på propparna än man kan tro!

hur går din? är det nått som du inte är nöjd med?

kollat förbrukningen ?

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...