Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Zinderella

snälla...

Rekommendera Poster

Har just kommit iland efter 2 veckor på västkusten mellan Gbg-Fjällbacka. Varför envisas så många segelbåtsägare med att ligga mitt i alla farleder där det inte finns begränsning av hastigeten ?? När man då passerar dem så får de ju svall närmare sin båt och visar ogillande miner !! Snälla segelbåtsägare när ni går för motor så var så vänliga och visa hänsyn med vart i farleden ni ligger. Ni äger inte farleden bara för att ni har mast !

Jag visar alltid hänsyn för seglare mfl, men tänker inte ge mig för er som envist ska ligga i mitten av alla farleder jajabaja...

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, ett jävla otyg det där med mittenfarledsåkare.  På hemväg idag så var hela farleden fylld av kryssande båtar, SKOTTPENGAR!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom följer väl förmodligen linjen i GPS:en, har kanske alldrig sett ett sjökort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he nu får du nog skäll Westfjord!

Man får inte kritisera gpsare och apsolut inte kalla dessa för dom

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom Låter ungefär som Någon i tidigare inlägg. Gråter

/Tresse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har segelbåt och när jag går för motor så försöker jag ligga till styrbord förutom när det är väldigt brett och det tar tid att ta sig till styrbord. Min maxfart är 5 knop.

Nu så seglar jag på östkusten så det  kanske inte är relevant.

/Micke W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här lizardking!

Dock, det är inte bara på sjön som dom inte har radarn påslagen för att se omgivningen. Det finns fullt med idioter som tar upp hela trottoaren när dom går, eller blockerar vänsterfilen på motorväg etc etc. Det värsta jag stött på var en som stannade bilen på en järnvägsövergång för att hon råkade se en kompis, knepigt att fastna bakom.

Och det blir nog inte bättre, så skvalpa till dom bara!

Skönt att få avreagera sig nån gång!

/Sur gubbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärt om. Det passerar alltid stora motorbåtar på nära avstånd och svallar upp så att allt löst i hela båten far runt - oavsett var, i en farled, man ligger. Så sent som idag låg jag vid ett tillfälle så långt styrbord jag vågade i en farled. Tror ni inte att en stor motorbåt mötte mig på insidan mellan mig och en liten ö? Det var nog inte mer än 5-10 meter mellan oss! Killen satt, som alla motorbåtsägare, och tokstirrade ner i sin GPS.

Det är ju bara för er att vrida lite på ratten och sluta lipa (om ni kan släppa ögonen från plottern i några sekunder...?).

1. Om du ser att du får en sur blick så kör du alldeles för nära.

2. Om du inte klarar av att hålla riktigt avstånd till segelbåtarna - som gör 5-6 knop - så kör du alldeles för fort.

Även om det inte finns några lagstadgade hastighetsbegränsningar på sjön, så är det bara en tidsfråga innan det blir det - om ni fortsätter att köra som ni gör...

(Känns så himla skönt att dra alla motorbåtsägare över en kam!) Foten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som flera av dessa plotterstirrare måste ha otroligt bra koll på hur djupet ser ut... så tror de att de har ett djupgående som ett större lastfartyg och har inte något som helst problem att tränga undan en segelbåt... Eller finns det kanske motorbåts ägare som inte vet att segelbåtar har köl?

Har blivit läskigt utträngd ett flertal gånger... I nordströmmarna var vi tillochmed tvugna att ta fel sida om ett märke då vi mötte två motorbåtar av halvstor storlek som tog upp hela farleden. Inget problem att ta fel sida även om djupmätaren fick frispel, men jag har bara sett en motorbåt visa samma hänsyn mot en segelbåt en enda gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger ALLTID mitt i farleden. Anledningen är att det är enklare att nå motorbåtar med de ölburkar och ägg som jag alltid kastar efter dessa farkoster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det här är en intressant diskussion. Den ständiga striden mellan motorbåt och segelbåt. Vi kan väl bara konstatera att vi alla gör våra misstag så även i trafiken etc. Jag tror inte att någon vill medvetet orsaka besvär för andra. Dock tycker jag det är spännande att sitta på mitt landställe utanför Tynningö i Stockholms skärgård och se galna seglare. Alla stora fartyg som finlandsfärjor och lastfartyg passerar prcis utanför oss. Det går inte en vecka på sommaren utan att en av de stora fartygen tutar frenetiskt på någon seglare som kryssar i farleden mitt framför dessa fartyg. Ibland är det så tight så man slutar att andas för några sekunder, men seglaren viker inte en tum. De tror faktiskt att de har företräde, vilket är FEL. Jag diskuterade detta med några seglare som envist hävdade att de faktiskt hade företräde då de seglar. Jag letade då fram en dom på nätet där en seglare just blivit dömd för grov vårslöshet då han inte lämnat företräde. När farleden är trång och de stora fartyget inte kan göra undanmanöver utan att riskera liv eller egendom, så skall segelbåten ge företräde och väja. Då hävdade seglaren att domstolen hade fel. Man tycker åtminstone att självbevarelsedriften borde få dem att väja. Vad har man för glädje av att ha rätt närm man blivit nermald av ett par stora fartygs prpellrar. Oavsett, så hoppas jag dock att alla hjälper varandra vid nödläge oavsett motorbåt eller segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt prejudicerande rättsfall definieras trång farled som farled med en bredd på upp till 1000 meter.

Det vill säga alla vatten inomskärs i hela Stockolms skärgård. I dessa farleder får man inte kryssa med segelbåt om man utgör hinder för andra.



Senast ändrad av Stream | 08 augusti 2010 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolig läsning Glad Men strid mellan motor och segelbåtar vet jag inte om det är, eller?  Mer en strid mellan tänkande och icke tänkande individer väl? Jag har haft alla sorters båtar, just nu en segelbåt, och kryssande i farleder är något av det värsta jag vet, får sån enorm lust att med det vassa peket bara köra rätt in i sidan på kryssaren.  Nästa sak som kan reta gallfeber på en är enorma svall som nästan välter båten.  Sker också oftast i hastighetsbegränsade farleder när man i låg fart blir omkörd på nära håll av en motorbåt som också håller låg fart men ändå något fortare än en själv, och gärna något över deplacementfart så att aktern gräver ner sig.  Motorbåtsföraren vinkar glatt men har ingen aning om vad som kommer att hända i hans häckvågor om 15 sekunder då allt som man glömt att sjöstuva, ligger utspritt.  Det här är två saker som retar alla, oberoende av vilken båttyp man har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kan vara ett av de grövsta missförstånden jag någonsin läst på internet. Grattis!

Vad som är trång farled avgörs från fartyg till fartyg och från en plats till en annan. Trång farled kan vara Öresund eller Dragets kanal beroende på fartygets storlek och manöverförmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid hört fått lära mig att fritidsbåtar ALLTID ska väja för yrkestrafiken på sjön och då gäller det även seglare. Detta får man lära sig när man tar skepparexamen om jag inte har helt fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller
i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala
passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter
bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i
betydligt bredare farvatten.
Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i
egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive
på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna
till ett trafiksepareringssystem.
a. Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en
farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad.
Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk
framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens
huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående
och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled
även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.
Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över
babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin fram-
komlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket
särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.
b.-d. Mindre fartyg får inte hindra genomfarten för stora och svårmanövrerade fartyg. Några grän-
ser för fartygsstorleken eller farledernas bredd kan inte anges utan måste bedömas från fall till
fall. Ett stort fartyg blir utan tvekan hindrat,om det måste stoppa,gira eller backa i en trång pas-
sage för ett betydligt mindre fartyg. Uttrycket ej hindra behandlas i regel 8 f.
e. Enligt regel 13 är upphinnande fartyg alltid skyldigt att hålla undan för upphunnet fartyg. I de
fall det vid en förbipassage i trång farled erfordras medverkan från det upphunna fartyget, så är
detta skyldigt att medverka t ex genom att hålla åt sidan eller sakta farten, om det signalerat
jakande enligt regel 34 c 2). Detta betyder emellertid inte att det upphunna fartyget på något vis
tar på sig ansvaret för att platsen eller trafiksituationen medger passage eller ens är lämplig för
detta. Ansvaret för förbipassagen vilar helt på det upphinnande fartyget, under förutsättning att
det upphunna fartyget vidtagit de åtgärder som ankommer på det utan att därigenom utsätta sig
självt för någon fara. En jakande svarssignal måste tolkas som att det upphunna fartyget är berett
på att bli passerat och skall göra vad det kan för att underlätta passagen, medan däremot en
nekande svarssignal betyder att det av någon orsak motsätter sig denna. Ifall det upphunna far-
tyget av någon orsak som kan bedömas vara obekant för det upphinnande fartyget och som
bedöms innebära en risk för detta, t ex ett hastigt uppdykande fartyg på kontrakurs eller en liten
båt på kort avstånd på skärande kurs, får man nog anse att det tillhör gott sjömanskap att upply-
sa det upphinnande fartyget om saken, antingen per VHF eller genom att avge nekande svarssig-
nal enligt regel 34 d.
f. Jämför SjöTK 2 kap. 8 – 9 §§.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på sjötrafikföreskrifter, klicka på den första länken, den går till en pdf på sjöfartsverket.  Texten ovan kommer därifrån, sidorna 9 - 10.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl snarare varför alla MOTORBÅTAR kör i farleden, med erat djupgående på knappa halvmetern kan ni köra utanför farleden i vilken fart ni vill utan att störa alla segelbåtar, men det e klart, ni kan väl inte läsa sjökort utan följer ju bara farleden........(sagt med ironi)

Bara för att det finns en grön eller röd prick innebär det inte att det inte går att passera på båda sidor........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt fel!

Har du skepparexamen?

I så fall har du nog drömt under lektionerna.

Den sk. brödseglarregeln finns inte vad jag vet. Jag sov i alla fall inte under lektionerna när jag tog skepparexamen våren 1970 och inte heller när jag läste samma kurs, bara för att uppgradera mig, i början av 1990-talet.

När det gäller relationerna mellan yrkessjöfarten och fritidsbåtar är det de väjningsregler som anges i der internationella sjövägsreglerna som gäller - inget annat.

Sen finns det ju nåt som man brukar kalla självbevarelsedrift. Eller som man ibland säger bättre fly än illa fäkta

Dessutom finns det nåt som man kan kalla förutseende. Om jag kommer seglandes ute på havet och får se en stor båt vid horrisonten och bäringen inte ändras, så kan jag ju ändra min kurs några grader så att det stora fartyget går för om mig.

Om man skall göra något, som bryter mot väjningsreglerna, när båtarna är nära varndra. skall man göra en markant kursändring, så att det inte råder nån tvivel om vad man gör och därefter hålla sin kurs. Inget velande hit och dit. Det skapar bara osäkerhet.

Annas, om man inte är väjningsskylldig, skall man hålla sin kurs och fart.

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i texten ovansom jag hämtade ur sjötrafikföreskrifterna på sjöfartsverkets hemsida så står det att små båtar ska hälla sig ur vägen, jag gör ett mindre urklipp:

Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över
babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin fram-
komlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket
särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.
Mindre fartyg får inte hindra genomfarten för stora och svårmanövrerade fartyg. Några grän-
ser för fartygsstorleken eller farledernas bredd kan inte anges utan måste bedömas från fall till
fall. Ett stort fartyg blir utan tvekan hindrat,om det måste stoppa,gira eller backa i en trång pas-
sage för ett betydligt mindre fartyg. Uttrycket ej hindra behandlas i regel 8 f.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du talar fortfarande om regel 9.

Jag tror Tommy är ute på öppet vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna diskussion vittnar om ganska omfattande kunskapsluckor, såväl bland några av er som uttalar er, som bland andrahansuppgifterna om rättshavererande seglare utanför Tynningö etc.

Det är inte svårt egentligen. Diskussionerna uppstår till stor del då många bygger sina argument på egenhändigt tillsnidade regler och huvudlösa lagtolkningar istället för på lagarna och internationella regler. Kanske inte vore så dumt med obligatoriskt båtkörkort ändå, eftersom ju gällande lagar uppenbarligen inte lärs in på frivillig väg...

Sedan är det självklart så att sjötrafik i större grad än t ex landtrafik alltid kommer att innehålla ett större mått av sunt förnuft och gemensamt ansvar för undvikande av kollision o s v, något som jag oftast tycker är en del av charmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa inte att det fungerar eljest i praktiken, Jackass!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skriver Krille, så ska man man inte dra alla över en kam...

Du skriver att du ligger så långt åt sidan som du vågar ??? din båt sticer ju max 102cm och så grunt är det inte i någon farled. Gällande fart, så drar min båt minst sjö mellan 25-35knop. ligger jag i marchfart 25-28knop och måste pga hinder segelbåt lätta på farten så ökar aktervågen enormt. Skulle jag passera men 9-14knops fart så är det ingen rolig häckvåg. Jag hoppas på ett samförstånd båtägare emellan oavsett segel lr motorbåt. Det är det enda sättet att slippa att ge och få sura miner etc. Gällande plotter läsning så är detta en toppen instrument men får aldrig äventyra uppmärksamheten. Den visar ju klart och tydligt vart i farleden man befinner sig om någon seglare skulle vara osäker.

(tycker inte heller att man ska dra alla seglare över en kam)Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur för dig att du finns i Stockholm. Tycker dock riktigt synd om övriga Stockholare som riskerar att möta din äggstinkande Monark som du med största sannolikhet är helt oförmögen att segla. Hoppas att du blir upptryckt på land av en Princess 56 i 15knop.

Den som lyckas kan isf filma och lägga på Youtube !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett typiskt svar av en motorbåtsägare som inte visar något respekt för andra......Nu vet vi att din drömbåt är en Princess eftersom den lämnar mest sjö bakom sig

vi skulle dock uppskatta om du kunde hålla dig till motorbåtsforum

Det är såna som du som uppskattar plottern mest eftersom du tydligen inte kan läsa sjökort och köra närmaste vägen utan endast följer uppmärkta leder i skärgården och således ser andra båtar som kör saktare än dig som hinder på vägen

och till sist Mikael, din båts namn passar dig perfekt, Zinderella (Cinderella, fast med ditt efternamns första bokstav) förutom att du troligtvis syftar på askungen så betyder Cinderella inom filatelin ungefär något som liknar något annat men ändå inte har samma giltighet, alltså som en kopiaSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte bara ute på öppet vatten (men ofta - vi har bara nån distnsminut ut på öppet hav här längst ut i väster), men när det gällde det jag skrev om att ändra kursen några grader, var det naturligtvis så.

Ibland blir man förvånad hur man kan göra en ganska enkel sak som väjningsreglerna till sjöss, så komplicerade, som det bl.a blivit i denna tråden.

Här på Västkusten har vi ingen trafik av stora svårmanövrerade båtar inne i skärgården, utom på några enstaka ställen. In till vissa hamnar. Brofjorden tex för att ta det mest närliggande exemplet för min del.

Om jag seglar från min hemmahamn och till Lysekil, så är det väl självklart att jag inte försöker få en stor oljetanker att väja för mig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att utsätta mig själv för den risken/faran.

I Stockholms skärgår, som ju  till ytan är åtminstone 15 gånger så stor som bohuskusten, Finns det ju ett par längre faleder som trafikeras av stora båtar, som kan komma ifråga när det gäller begreppet trång farled. Jag hade båt i Stockholms skägård, Svinnige marina, ett antal år i början av 2000-talet. Jag upplevde aldrig de stora båtarna som ett problem. Det gäller ju bara att ha lite omdöme och lite självbevarelsedrift.

Nu handlade inte frågeställningen i tråden om de ytterst ovanliga fallen om ett stort fartyg som har svårt att manövrera  i en trång farled, utan om möte mellan två fritidsbåtar. Där trådskaparen är ägare till en av de felkonstruerade flytetyg som benäms motorbåtar och som i hög hastighet trycks fam av stora bensin eller dieseldrivna motorer och därmed river upp ett relativt kraftigt svall - helt i onödan.

Enligt honom blir vissa av oss seglare irriterade på dess felkonstruerade flytetyg och på det sätt som de framförs.

Jag kan i alla fall för egen del konstatera att vi närmar oss september. Det skall  bli ganska skönt, när alla godvädersåkande motorbåtar försvinner och det blir lungt och skönt på havet och det bara är den naturliga sjögången kvar.Flört

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under alla mina år på sjön i allehanda flyttyg så är min erfarenhet att det är personer som denna tommy som är en starkt bidragande faktor till osämja mellan er motorbåtsägare. För alla är vi motorbåtsägare, vissa med segel som nyttjas sporadiskt men oftast ligger fint nerpackade. Killar som terra hjälper till att minska aggresionerna medans seglare som tommy spär på dom. Jag anser att det finns idioter i båda kategorierna ( om det nu finns några sådana (alltså kategorier) ).Kanske är jag en av domObestämd

/Ta det piano!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...