Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Alani

14-åring flicka inleder världomsegling

Rekommendera Poster

Mycket ung för att segla ensam jorden runt men får hoppas att hon lyckas med det och önskar henne allt lycka till.

Verkar vara en flicka med mycket stark vilja.

Det blir intressant att se hur det går för henne.

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte en länk (eller annan referens) till vart du har fått uppgiften så man kan läsa mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tycker att det är mindre klokt av flera anledningar.
1) Enligt svensk lag så har man som vuxen/förälder ansvariget för barnet tills det fyllt 18 år, å i detta fall har svårt å se att jag tillgodoser denna lag om barnet gör en världsomsegling. I detta fall kommer ju flickan från Holland och där man kanske en annan lag.

2) Om utifall att (vilket g-d förbjuder), det inte går bra, (i sjönöd), varför då utsätta kustbevakare, sjöräddningspersonal å andra människor för liv å lem i samband med ett ev sjöräddningsuppdrag

Länkar till nyheten
http://www.dn.se/nyheter/varlden/14-aring-inleder-varldsomsegling-1.1148674
eller
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.420157-14-aring-inleder-varldsomsegling

Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack att du länkade länkar, det glömde jag.

Jag också tycker att det är lite för tidigt som 14åring för att segla runt jorden, först domstol sa nej men därefter domstol gav nyligen klartecken då är det inte föräldrar som skulle bära ansvar i fall men domstol tycker jag eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föräldrar som skickar iväg sina barn på sådant här borde fråntagas förmyndarskapet. Jag ser det som ett rent mordförsök.

Det är inte bara väder och båt som kan försöka ta död på flickstackaren. Världen består till allt för stor del av illvilliga människor i form av allt från lurendrejare till väldtäktsmän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan följa hennes resa också:

http://www.lauradekker.nl/

Jag hoppas det kommer sitta någon vuxen som översätter det hon skriver så man slipper alla SMS-förkortningar och ungdomsslang som man inte fattar ett jota av! Glad

Jag följde faktiskt Jessica Watsons blogg när det begav sig. Jessica var ju bara borta lite styvt 200 dagar (hon seglade non-stop hela vägen), men den här Laura verkar göra en massa stopp på vägen och kommer väl vara iväg nästan två år, om jag fattade det rätt?

Om jag skulle rikta kritik mot föräldrarna, så är det nog inte främst för att det är farligt - utan att hon kommer leva som en eremit under denna tid och förlora en massa skola och social utveckling...

Jag läste om detta för några månader sedan och då var planen att hon skulle dra över i en 8 meter lång båt; det hade ju inte varit riktigt klokt! Tur att hon fick tag i en större...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modigt och dumdristigt. Men man frå säga att det är en tjej med skinn på näsan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vansinnigt av föräldrarna att släppa iväg henne.

Dessutom är ensamsegling jorden runt mot sjävägsreglerna.

Där står bland annat att man måste hålla ständig utkik!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...